Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fartsgrenser. Yippy.

Startet av What-a-watt, fredag 24. mai 2024, klokken 14:34

« forrige - neste »

What-a-watt

Og dette har du ikke merket før nå?  8)  Vært slik i 3-4 måneder nå. Du kunne iallfall ikke huket av på "erfaren bruker"  :D  :D

JorEl

#106
Har prøvd å lage en like morsom kommentar + holde meg til tema..men klarer det ikke :D

Men jeg er i hvert fall erfaren i å laste ned ny software. Og smart nok til ikke å ha for høye forventninger lenger :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

What-a-watt

#107
Sitat fra: JorEl på torsdag 15. august 2024, klokken 13:27Har prøvd å lage en like morsom kommentar + holde meg til tema..men klarer det ikke :D

Men jeg er i hvert fall erfaren i å laste ned ny software. Og smart nok til ikke å ha for høye forventninger lenger :)
Vi fikk samme type bil omtrent samtidig. I dag passerte jeg 170 "oppdateringer", så dette er vi gode på. Virker som Tesla har droppet sluttkontrollen på software, og overlater denne del av jobben til brukerne. Dette Tesla gjør er unikt for de fleste større leverandører av programvare. I negativ forstand. De store har etterhvert latt brukere selv velge om de vil laste ned Betaversjoner, og da også tydeliggjort hva man kan forvente av feil, mangler, og svakheter. Tesla gir det til alle, og følger nok med på logger for å fange opp feil. Så slenger de med litt funksjonelt i noen få oppdateringer for å holde interessen oppe.

OlaM

Har kjørt t/r Bergen - Voss i dag. Ble skuffet over oppdateringen, men litt klokere på det med database vs skiltvisning. Jeg kan kjøpe det at autopiloten forholder seg til databasen og ikke nødvendigvis skiltlesingen.

Noen eksempler:

I Fløyfjellstunnelen nordover har man vanligvis hatt 60-sonen med seg et stykke inn i tunnelen etter opphevet-skiltet, nå viste den 60 hele veien gjennom. Men det var ingen problem å ligge på mitt vanlige 84 indikert med AP. Jeg har +10 på tillatt autopilot-fart, så hvis den var overbevist at det var 60 der så hadde jeg ikke fått mer enn 70. Så databasen sier 80, men skiltlesingen har innbilt seg 60 = 80+ er ok.

I den snorrette Stavenestunnelen har den vist en innbilt 70-sone så lenge jeg har eid bilen, håpte veldig det skulle ha løst seg her. Men nei, den skifter til 70 ved inngangen i vest uten at det er noe som helst skilt i nærheten. Det er et 70-skilt i østenden før utgangen, så det kan hende at dette tuller til dataene. Valget mellom 80 på AP og 84 på TACC er enkelt, man må gjerne ekspedere så mange sinker som mulig her uansett. Koko database = viser feil skilt og tillater ikke riktig fart.

Etter Dale var det veiarbeid med gult 50-skilt. Den leste skiltet og viste det på skjermen, men jeg kunne fint ha AP på 84 km/t. Bilen foran holdt oss uansett trygt innenfor 50, men den skulle ha skrudd innstillingen ned til 60 hvis den virkelig trodde det var 50. Altså databasen sier 80 og bilen tillater 80, selv om skiltlesingen sier 50.

Så jeg vil si at det er sannsynlig at det funker sånn: Databasen styrer AP-farten og databasen styrer også i utgangspunktet fartsgrensevisningen på skjermen. Men når skiltlesingen har lest et skilt så overstyrer dette fartsgrensevisningen, men ikke AP-farten.
'21 3LR

CorsoDante

Sitat fra: Hjortefot på mandag 12. august 2024, klokken 10:00For det andre påstår jeg ikke at skiltet må ligge eksplisitt i navdata, men at det må være forventet at det er et skilt der på en måte. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Om man dekker til kameraet, blir ikke skilter visualisert. Om man klatrer opp og modifiserer eksisterende skilt, visualiseres nye og spennende fartsgrenser. Men forventer ikke bilen et skilt, visualiseres ingen skilt. Når jeg kjører i noen landsdeler fungerer gule skilt fint, i andre landsdeler ikke i det hele tatt. Da kan jeg ikke påstå at gule skilt aldri eller alltid fungerer i min softwareversjon, eller at det fungerer eller ikke fungerer for min bil, men jeg lurer på hvordan det fungerer og hvorfor. Det vet egentlig bare Tesla, og det er ikke offentlig informasjon.

Kan hende du har mye rett. Men når bilen blir veldig mye bedre på en konkret strekning, umiddelbart etter at Tesla fremhever at algoritmen bak fartsstyringen/visualiseringen er forbedret, så er det bare å dra frem occams barberhøvel.

TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

#110
Det er dette som er nytt og spennende. Litt i tvil om det er iverksatt globalt. (... and used to set the associated Speed Limit Warning) . Er det bare varslingen som er nytt?


turfsurf

Ser nesten sånn ut. At fartsgrenseskiltet vises som gjenkjent, men AP settes etter database. Rart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

2ris

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men:

Har Model Y med 2024.20.9.1, har ikke FSD eller EAP. Vanligvis endrer ikke bilen farten selv om ny fartsgrense er detektert. Altså: når jeg bruker adaptiv cruise eller AP, og bilen kjører inn i en ny fartsgrensesone, og ny fartsgrense detekteres av bilen, må jeg manuelt "oppdatere" cruise-farten enten ved å scrolle eller ved å holde hendelen nede i et sekund.

MEN: en håndfull ganger, senest to ganger i dag i løpet av en lengre kjøretur, endrer bilen farten selv i disse situasjonene. I dag skjedde dette da jeg kjørte fra 80-/90-sone inn i 70-sone. Farten gikk automatisk ned til 70.

Hva er det jeg ikke har fått med meg? Hvorfor skjer dette tilsynelatende bare av og til?

geirci2

Sitat fra: 2ris på lørdag 17. august 2024, klokken 23:28...manuelt "oppdatere" cruise-farten enten ved å scrolle eller ved å holde hendelen nede i et sekund.
Du kan også «trykke» på fartsgrensen (den røde) på skjermen.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2024.45.32.1
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

turfsurf

Sitat fra: 2ris på lørdag 17. august 2024, klokken 23:28Har Model Y med 2024.20.9.1, har ikke FSD eller EAP. Vanligvis endrer ikke bilen farten selv om ny fartsgrense er detektert. Altså: når jeg bruker adaptiv cruise eller AP, og bilen kjører inn i en ny fartsgrensesone, og ny fartsgrense detekteres av bilen, må jeg manuelt "oppdatere" cruise-farten enten ved å scrolle eller ved å holde hendelen nede i et sekund.

MEN: en håndfull ganger, senest to ganger i dag i løpet av en lengre kjøretur, endrer bilen farten selv i disse situasjonene. I dag skjedde dette da jeg kjørte fra 80-/90-sone inn i 70-sone. Farten gikk automatisk ned til 70.

På Autopilot (ikke ACC) så skal bilen automatisk sette ned farten til fartsgrensen (+ valgt offset). Frem til ca tre måneder siden satte den også opp farten igjen hvis man hadde aktivert AP på høyere fartsgrense. Det har den sluttet med.

Den justerer dog ikke farten på det den tror er motorvei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

2ris

Sitat fra: geirci2 på søndag 18. august 2024, klokken 01:05Du kan også «trykke» på fartsgrensen (den røde) på skjermen.
Stemmer. Men mindre presist, og man må ta øynene vekk fra veien.

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. august 2024, klokken 07:12På Autopilot (ikke ACC) så skal bilen automatisk sette ned farten til fartsgrensen (+ valgt offset). Frem til ca tre måneder siden satte den også opp farten igjen hvis man hadde aktivert AP på høyere fartsgrense. Det har den sluttet med.

Den justerer dog ikke farten på det den tror er motorvei.

Takk! Det var oppklarende.  :+1:

Dog litt synd at måten dette gjøres på tilsynelatende er blottet for logikk. Ikke justerer den på TACC, ikke justerer den farten opp, og ikke justerer den på motorvei.  :-\

Hjortefot

Tok en liten søndagstur i dag for å se om ting ga mer mening med tanke på det folk skriver her. Passerte for eksempel inn i en 80-sone markert med to hvite 80-skilt. Ingen visualiseringer langs veien, fartsgrensen markert med skilt på skjermen ble endret til 50, og Autopilot-grensen ble 90. På den positive siden fikk jeg visualisert to av skogen av gule 70-skilt fra Trondheim til Værnes. De ble selvfølgelig ignorert sånn fartsgrense-messig. Splitter nye EU-kart, men ikke fått den magiske oppdateringen ennå.

Den permanente midlertidige rundkjøringen rett sør for Værnes på E6 tror bilen som vanlig at ligger i en 80-sone. Den visualiserer ett sett av 50-om-X00m-skilt, så det er da noe.

Må innrømme at jeg ikke er sterk i troen på neste oppdatering, men gleder meg til å bli satt grundig på plass!
Model 3 LR - 2019

Handyman

Utrolig forskellig oppførsel fra steder jeg har kjørt!
Kanskje det er derfor Tesla lyste ut FSD-stilling i Trondheim  ;D  ;D
https://elbilforum.no/index.php?topic=62362.0
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geirci2

Med siste kart og software kjørte jeg Trondheim-Værnes t/r på fredag. Hvor skjer? Samtlige fartsgrense-skilt, både de regulære 80 og 90-skiltene OG skogen av midlertidige 70 og 50-skilt (de gule) ble visualisert på skjermen OG Tesla'n regulerte/viste fartsgrensene korrekt, t/r. Utrolig, men sant!
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2024.45.32.1
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

What-a-watt

Opp etter ny og høyere fartsgrense også?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA