Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fartsgrenser. Yippy.

Startet av What-a-watt, fredag 24. mai 2024, klokken 14:34

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. august 2024, klokken 23:21Ja, det er riktig. Men når reduksjonen er stor skal det forvarsles med et skilt som angir avstanden til ny fartsgrense. Dette bør bilen kunne klare å lese seg til.
Ja, dette fikk jeg testet i helgen. Den ignorerte fint varslet fartsgrense.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. august 2024, klokken 05:22
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. august 2024, klokken 23:21Ja, det er riktig. Men når reduksjonen er stor skal det forvarsles med et skilt som angir avstanden til ny fartsgrense. Dette bør bilen kunne klare å lese seg til.
Ja, dette fikk jeg testet i helgen. Den ignorerte fint varslet fartsgrense.
Noen ganger har bilen min begynt å senke farten ved forvarselet (antakelig fordi den trodde det var ny fartsgrense), mens andre ganger har den ignoriert forvarselet og sust inn i ny fartsgrense med alt for høy fart.
Jeg håper Tesla snart endrer dette slik at bilen forsøker å redusere farten før skiltene, og ikke etter slik det er i dag.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

#93
Startet opp bilen i dag med "min nye SW" 26.7
Transporterte en person til HGSD-Karmøy-lufthavn. Etter levering fikk jeg sjekket skiltlesing på turen hjem mot Hgsd. Bilen fikk med seg 50-skiltet og deretter opphøring av 50, der Teslaen økte til 80.
Den dempet farten når jeg kom til 60. Meget bra. (Karmøy har mye 60 pga villmannskjøring) Bilen klarte også fra 60-50 og 50-60. Mot HGSD var alt, nesten, perfekt. Imponerende og kjekt.

Men på to 60-strekk, så datt bilen ned i fart. Ned til ca50, men jeg gadd ikke å sjekke hvor lav fart bilen hadde tenkt å kjøre i, pga biler bak. Ser for meg at her var det snakk om navdatabasen som flere har nevnt.(tidligere veiarbeid?)

Det var vel ca 50/50, der bilen regulerte farten selv, ellers så måtte jeg dra i "AP-spaken".

Karakter: Har blitt bedre/kan bli bedre :)
Edit: Elon får trekk pga sen levering!
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: Handyman på onsdag 14. august 2024, klokken 10:00Jeg håper Tesla snart endrer dette slik at bilen forsøker å redusere farten før skiltene, og ikke etter slik det er i dag.
Ja, det er ganske idiotisk slik den oppfører seg nå. Kjipt å suse inn i 40 sone i 80km/t.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: JorEl på onsdag 14. august 2024, klokken 12:27Bilen fikk med seg 50-skiltet og deretter opphøring av 50, der Teslaen økte til 80.
Den dempet farten når jeg kom til 60. Meget bra. (Karmøy har mye 60 pga villmannskjøring) Bilen klarte også fra 60-50 og 50-60. Mot HGSD var alt, nesten, perfekt. Imponerende og kjekt.

Men på to 60-strekk, så datt bilen ned i fart. Ned til ca50, men jeg gadd ikke å sjekke hvor lav fart bilen hadde tenkt å kjøre i, pga biler bak. Ser for meg at her var det snakk om navdatabasen som flere har nevnt.(tidligere veiarbeid?)

Det var vel ca 50/50, der bilen regulerte farten selv, ellers så måtte jeg dra i "AP-spaken".

Regulerte den farten opp også? Det forsvant for en stund siden for flere her.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

SitatRegulerte den farten opp også? Det forsvant for en stund siden for flere her.

Selv er jeg overbevist om at dette er en ECC/EU-sak.

Handyman

Det frykter jeg også, men jeg lurer på det samme som turfsurf, ut fra det JorEl skrev.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Sitat fra: Handyman på onsdag 14. august 2024, klokken 13:02Det frykter jeg også, men jeg lurer på det samme som turfsurf, ut fra det JorEl skrev.
Ble litt usikker gitt :P
Men neste gang jeg kjører fra slow til fast, så skal jeg bite meg merke i det.
Kommer neste SW før det er prøvd ut skikkelig...får straffen bli at jeg tar samme tur, før SW-installasjon.
Edit: konsentrerte meg kun om at ting virket. Men håper med dere;-)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kaistian

Jeg vært ute og kjørte med 2024.26.7 og den justerer ikke farten opp igjen automatisk.

Men jeg har funnet en løsning, holder man nede høyre spak til første trinn konstant så justerer den automatisk.
Testet det med litt vekt teipet på spaken og det fungerer utmerket, hadde jeg eid en 3D-skriver skulle jeg laget noe bedre der vekten enkelt kunne tas av og på.

What-a-watt

Løsning for å omgå sikkerheten har eksistert lenge. Her er en som opphever nag. Forbudt å bruke, men tillatt å kjøpe...


kaistian

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 14. august 2024, klokken 18:22Løsning for å omgå sikkerheten har eksistert lenge. Her er en som opphever nag. Forbudt å bruke, men tillatt å kjøpe...
Og hvor står det at det å holde nede en spak så bilen automatisk justerer hastigheten er ulovlig?
ID.3 juster hastigheten opp og ned automatisk etter skilt så bruke sikkerhetskortet her må du lengre ut på landet med.

What-a-watt

Hvis det er slik at vi har mistet denne muligheten (akselrasjonen) på grunn av ECE/EU-bestemmelser, vil jeg tro at en installasjon av et produkt som er laget for å omgå bestemmelsen også vil være forbudt å bruke.

Handyman

Det virker som at det klages over det samme i USA, og noen påstår at det kom med FSD 12. Det kan derfor være at det ikke er knyttet til Europeiske krav.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Sitat fra: kaistian på onsdag 14. august 2024, klokken 18:14Jeg vært ute og kjørte med 2024.26.7 og den justerer ikke farten opp igjen automatisk.
Var ute nu, og kjørte fra 40 til 50, og måtte bruke spaken. Litt synd for det gjør at kjøringen ikke flyter like godt.

Husker bilen har akselerert før av seg selv. Kanskje sikrere for nye AP-brukere at det er slik? Men Tesla kunne laget et valg, hvor vi "huker av" at vi er erfarne brukere, eller brukt AP i årevis ::)
At bilen forandrer kjøremønster er litt spesielt. Men vi har jo skrevet under på at Tesla vet best, ingen protest ::)  :P  :-\
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA