Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fartsgrenser. Yippy.

Startet av What-a-watt, fredag 24. mai 2024, klokken 14:34

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Chris Aurora på tirsdag 13. august 2024, klokken 13:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. august 2024, klokken 09:12Blander du begrepene litt? 60 km/t finnes ikke som fartsgrensesone, bare som fartsgrense.
Det er et normalt begrep å bruke "60-sona" som den strekningen som er omfattet av en fartsgrense på 60. Jeg forstår ikke hva du får ut av å være så petimeter, jeg tror du forstod godt hva jeg mente. Blokkert
Ja jeg vet at mange bruker det feil. Men siden det i denne diskusjonen kan bety mye om det er snakk om sone eller ikke,  så mener jeg at ikke at det er pirk å komentere det. Beklager, men det var ikke ment som en provokasjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Chris Aurora på tirsdag 13. august 2024, klokken 13:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. august 2024, klokken 09:12Blander du begrepene litt? 60 km/t finnes ikke som fartsgrensesone, bare som fartsgrense.
Det er et normalt begrep å bruke "60-sona" som den strekningen som er omfattet av en fartsgrense på 60. Jeg forstår ikke hva du får ut av å være så petimeter, jeg tror du forstod godt hva jeg mente. Blokkert
Å blokkere for dette, synes jeg var litt vel overreaksjon! JM5C!  8)

Enig med deg at det var unødvendig pirk, men slikt bør man tåle. Er andre ting som fort fremkommer i slike diskusjoner, som er langt værre, så en viss "tykkhudet" tilnærming mener ihvertfall jeg at man bør ha!

Men helt greit å påpeke det, slik du gjorde!  :+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

IOM: Å blokkere er et personlig valg, og ikke noe andre trenger å bry seg med. Den som blokkerer trenger jo heller ikke å annonsere det.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 13. august 2024, klokken 18:54IOM: Å blokkere er et personlig valg, og ikke noe andre trenger å bry seg med. Den som blokkerer trenger jo heller ikke å annonsere det.
Nå valgte jo vedkommende å annonsere det. Da er det helt innafor å kommentere det og. Hadde han blokkert uten å kommentere, så ville jo ingen visst om det. Men når det nevnes, så er det nettopp for å gi et "statement", å gjøre et poeng av det!

Er derfor uenig med deg om at andre ikke skal bry seg! Ikke at jeg forventer eller "forlanger" at han skal avblokkere, da det fremdeles er fritt frem for hva han ønsker å gjøre, eller mener! Er tross alt et åpent diskusjonsforum!

Men en liten mening om dette, bør man tåle. Igjen, IMHO!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Kommentaren til Handyman var dog feil. 60 sone, 80 sone er vanlig tale om strekninger med en gitt fartsgrense. Var vel i bruk lenge før skiltet og prinsippet med soner med fartsgrenser oppstod.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Om alt går bra nå, med nedlastingen, så hopper jeg fra 26.3.1 til 26.7  :+1:
Ser frem til at bilen skal kjøre i samme hastigheten, som skiltene viser.

Mobile eye/AP1..AP2..AP2,5..AP3.0.........Nå skal bilen endelig lese fartskilter igjen :+1:  :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

2024.26.3.1 inneholdt også Vision speed limits, og .27.7 beskrives kun som Minor Fixes. Det er altså ingen nye funksjoner i denne.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. august 2024, klokken 20:12Kommentaren til Handyman var dog feil. 60 sone, 80 sone er vanlig tale om strekninger med en gitt fartsgrense. Var vel i bruk lenge før skiltet og prinsippet med soner med fartsgrenser oppstod.
Som jeg skrev, så er jeg fullt klar over at denne måten å ordlegge seg på er helt normal, selv om det er faglig feil. Jeg bruker det også innimellom. Men i en diskusjon hvor opphevelse av 30-sone betyr 50 km/t, og opphevelse av 30-fartsgrense betyr 80 km/t så mener jeg ikke at det er pirkete å kommentere det. (OK, vi er uenige, og det går fint).
Jeg blir derimot overrasket over hvor mye dette provoserer enkelte, men håper de også ser at det faktisk kan være en betydelig forskjell. Å bruke dagligtale når man uttaler seg skriflig kan fort føre til misforståelser. Når det er sagt, så ble det jo i det konkrete innlegget jeg kommenterte også nevnt 60-sone i samme "åndedrag", og det var derfor sannsynlig at det aldri var snakk om sone. Jeg ser den.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Har egentlig aldri sett fartsgrense gå fra 30 til 80 uten å gå via 50. Eksempler?

Ellers litt storm i vannglass ja...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. august 2024, klokken 21:46Har egentlig aldri sett fartsgrense gå fra 30 til 80 uten å gå via 50. Eksempler?

Ellers litt storm i vannglass ja...
Nå er det jo endret slik at opphevelse av fartsgrense går rett til 80 km/t, så det vil du nok se mere av. Men jeg har mest sett det fra 40 km/t, husker ikke om jeg har sett det fra 30 km/t.

Men ja, uvanlig at det blir så rask overgang! og jeg mener egentlig det var en idiotisk avgjørelse, da det og gjelder at man tillater å gå rett fra 80 til 30 og 40 km/t, og ikke må innom 50/60 først!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

For noen SW tilbake 5,6,7,8 mnd siden...kjørte jeg fra en 40sone inn i en 30sone og parkerte. Når jeg kjørte 30meter tilbake og ut i 40sonen igjen, som dumme meg trodde var en 40sone pga skiltet langs veien...så fant min Tesla ut at farten her var 80kmt.   :)

Min opplevelse er kanskje litt "omvent proposjo-analt" med overnevnte fartsforklaringer. Jeg har dessverre ikke oversikt over de forskjellige måtene Tesla vurderer farten på...men de er ofte feil.

Feil Fart dreper. Kanskje statens-veivesen kan bruke det i sine kampanjer.

Litt surmaget..JA. Tesla klarer ikke stille inn farten, på et kjøretøy som skal kjøre av seg selv?
Amazing og Fantastic, betyr ingenting lenger, takket være Musk og Trump  >:(  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. august 2024, klokken 21:46Har egentlig aldri sett fartsgrense gå fra 30 til 80 uten å gå via 50. Eksempler?
Nei, jeg kan ikke huske om jeg har sett det. Men siden skiltet finnes i bestemelsene så må jo bilene kunne håndtere det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

80 til 30 med Tesla blir tullete. Den vil jo ikke klare å få farten ned til 30 på minst 50 meter uten full regen på flatmark. Regelen sier klart at farten skal justeres ned før man kommer til fartsgrenseskiltet. Hender at  :police: står nærmere.

Handyman

#88
Ja, det er riktig. Men når reduksjonen er stor skal bør det forvarsles med et skilt som angir avstanden til ny fartsgrense. Dette bør bilen kunne klare å lese seg til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA