Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fartsgrenser. Yippy.

Startet av What-a-watt, fredag 24. mai 2024, klokken 14:34

« forrige - neste »

Hjortefot

En artikkel fra 2008 kan ikke vite alt om hvordan bilen min virker i 2024. Tid fungerer ikke den veien med mindre du har synske evner. Din påstand om hvordan Tesla har gjort ting de siste årene (KUN navdatabase til fartsgrenser for Autopilot), og et praktisk eksperiment fra de siste årene (ikke BARE navdatabase til fartsgrenser for Autopilot) kan derimot sammenlignes direkte. Hva er det jeg misforstår der?
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Prøv å gjenta eksperimentet ditt med aktiv AP. Her er et dagsferskt "bevis": ;)


Hjortefot

Takk! DET var et matnyttig svar.  :laugh:
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

#63
I tillegg skal navdatabasen inneholde veiklasser. Her er det en viss bedring hos Tesla, men langt fra perfekt. Feil eller mangel i denne informasjonen har medført at man med aktiv AP på nyere veier har blitt "låst" til fartsgrenser langt under den reelle. Veiklasse brukes blant annet sammen med GPS når man kommer inn på en ny vei med manglende fartsskilt. Slik ser klassifiseringen ut i Norge:


Handyman

Sitat fra: What-a-watt på mandag 12. august 2024, klokken 12:30Prøv å gjenta eksperimentet ditt med aktiv AP. Her er et dagsferskt "bevis": ;)
Hva er dette bildet ment å vise/bevise?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Chris Aurora

Jeg har tre teststrekninger som jeg vet at oppheving av hhv 30 og 60 - sone ikke fungerte på, og de fungerer heller ikke nå, selv om det er blitt noe bedre andre steder pga bedre kartgrunnlag.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Handyman

Blander du begrepene litt? 60 km/t finnes ikke som fartsgrensesone, bare som fartsgrense.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på mandag 12. august 2024, klokken 10:04
SitatDet jeg sier er at bilen min leser og justerer hastigheten etter fartsgrenseskilt som ikke ligger i navdata
Hvordan vet du at det ikke ligger i Navdatabasen?
Det finnes dog flere videoer som viser at Teslaer handler etter falske skilt som garantert ikke ligger i navdata. Påstanden min er derfor en sansynlighetsantakelse, men siden ingen av oss har tilgang til navdata så er den vanskelig å bevise. Fristelsen for å teste dette selv begynner dog å vokse ;-)
Sitat fra: What-a-watt på mandag 12. august 2024, klokken 10:04Leste du denne?
https://folk.ntnu.no/skoge/prost/proceedings/ifac2008/data/papers/1186.pdf
Har skummet gjennom, men ser ikke relevansen for hvordan Tesla sin løsning fungerer. Dokumentet du linker til interessant, men beskriver kun en mulig metode/løsning. Det er ikke bevis for at skilt må ligge i Teslas navdata for å bli hensyntatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

#68
SitatDet er ikke bevis for at skilt må ligge i Teslas navdata for å bli hensyntatt.

Én gang til. Skiltet leses i sanntid, men er ikke koblet til AP. Fartsdata til bruk for AP hentes i Tesla-biler bare fra Navdatabasen. Mobileye bruker både informasjonen fra skiltet og navdatabase for verifikasjon. Derfor, som bildet over viser, er AP-farten (i blått) hentet fra en mangelfull database, og forskjellig fra skiltet (i rødt/hvitt) som er lest i sanntid. Det er i denne koblingen patentet til Mobileye slår inn. Tesla sender ut ny database bare 2-3 ganger i året, og det blir for sjelden. Men den blir heldigvis av og til oppdatert uten at vi blir informert. Dette ser man på datatrafikken med Tesla-serverne, og på endringer som ikke kan direkte spores til en oppdatering av Navdatabasen.

Men alt dette blir kanskje nå historie med maskinlæring, KI, etc. Og ikke bare for FSD-biler.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 13. august 2024, klokken 10:59Skiltet leses i sanntid, men er ikke koblet til AP. Fartsdata til bruk for AP hentes i Tesla-biler bare fra Navdatabasen.
Det er her jeg tror du tar feil. Hvorfor er du så sikker på det er slik nå?
Min erfaring er at AP nå benytter siktlesing til å sette farten.
Senest på vei til jobb i dag morges, gjennom en strekning med 80 km/t hvor det arbeides på natten. Midlertidige fartskilt (60) var ikke tildekket men bare dreid 90 grader langs etter veien slik at de ikke skulle hensyntas. Bilen klarte likevel å lese det ene skiltet som 60 og AP satte farten til 60. Ved et annet skilt klarte den å lese skiltet til 90 og AP satte farten til 90. Det ligger ikke et slikt 90 skilt i navdata. Det er ellers ikke fartskilt på denne strekningen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

#70
Samme opplevelse har jeg jo skrevet om tidligere. På en strekning var det satt opp 3 midlertidige trafikklys. Allerede dagen etter ved middagstider reagerte bilen på disse, men ikke på samme dagen de ble satt opp. Jeg skriver lenger oppe at Navdatabasen oppdateres, men ikke i sanntid, og ikke alltid. 2 av de midlertidige trafikklysene ble etterhvert fjernet i databasen, men ett står fremdeles igjen etter ett år.

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. august 2024, klokken 11:13
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 13. august 2024, klokken 10:59Skiltet leses i sanntid, men er ikke koblet til AP. Fartsdata til bruk for AP hentes i Tesla-biler bare fra Navdatabasen.
Det er her jeg tror du tar feil. Hvorfor er du så sikker på det er slik nå?
Min erfaring er at AP nå benytter siktlesing til å sette farten.
Senest på vei til jobb i dag morges, gjennom en strekning med 80 km/t hvor det arbeides på natten. Midlertidige fartskilt (60) var ikke tildekket men bare dreid 90 grader langs etter veien slik at de ikke skulle hensyntas. Bilen klarte likevel å lese det ene skiltet som 60 og AP satte farten til 60. Ved et annet skilt klarte den å lese skiltet til 90 og AP satte farten til 90. Det ligger ikke et slikt 90 skilt i navdata. Det er ellers ikke fartskilt på denne strekningen.
Nå er dere vel egentlig enige (stort sett) om at den normalt sett gjør dette for midlertidige skilt, altså disse gule. Men bildet skal jo vise at den ikke endrer farten selv om den leser skiltet korrekt, når det er et hvitt skilt som indikerer at det er et permanent skilt!

Ihvertfall slik jeg leser innleggene!  ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Jeg tror at flere av fantombremsingene vi har skyldes feil i navdatabasen. Veiarbeid, innskrekninger, og og andre hendelser på veien blir registrert, men ikke fjernet . Min bil bremser fremdeles opp på det siste imaginære trafikklyset.

OlaM

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 13. august 2024, klokken 11:48Jeg tror at flere av fantombremsingene vi har skyldes feil i navdatabasen. Veiarbeid, innskrekninger, og og andre hendelser på veien blir registrert, men ikke fjernet . Min bil bremser fremdeles opp på det siste imaginære trafikklyset.

Det er sant, det kan også være bugs i kartdataene. I en av de undersjøiske tunnelene mellom Bergen og Stavanger er det et stykke av veien som ser ut som den svinger innom en busslomme selv om veibanen er helt rett. Bilen bremser ned for å klare den innbilte svingen.
'21 3LR

Chris Aurora

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. august 2024, klokken 09:12Blander du begrepene litt? 60 km/t finnes ikke som fartsgrensesone, bare som fartsgrense.
Det er et normalt begrep å bruke "60-sona" som den strekningen som er omfattet av en fartsgrense på 60. Jeg forstår ikke hva du får ut av å være så petimeter, jeg tror du forstod godt hva jeg mente. Blokkert
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA