Fartsgrenser. Yippy.

Startet av What-a-watt, fre 24. mai 2024, kl. 14:34

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Hjortefot på søn 11. aug 2024, kl. 17:32MEN; hittil har alle teslaer ignorert skilt som ikke står der de venter at det står et skilt, selv om de fint kan lese det. Da vises det ikke på grafikken som et skilt ved veien.
Det stemmer ikke med mine erfaringer. Bilen har i lang tid visualisert gule fartskilt og justert farten etter dem på steder som garantert ikke ligger i navdata. For eksempel på strekninger med veiarbeid hvor skiltene flyttes nærmest daglig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på søn 11. aug 2024, kl. 18:03Det stemmer ikke med mine erfaringer. Bilen har i lang tid visualisert gule fartskilt og justert farten etter dem på steder som garantert ikke ligger i navdata. For eksempel på strekninger med veiarbeid hvor skiltene flyttes nærmest daglig.

Hva er det med deg, bilen din, eller stedet du bor  :) ? Du får tydeligvis ikke de feilene andre får. Heldiggris.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på søn 11. aug 2024, kl. 18:18
Sitat fra: Handyman på søn 11. aug 2024, kl. 18:03Det stemmer ikke med mine erfaringer. Bilen har i lang tid visualisert gule fartskilt og justert farten etter dem på steder som garantert ikke ligger i navdata. For eksempel på strekninger med veiarbeid hvor skiltene flyttes nærmest daglig.
Hva er det med deg, bilen din, eller stedet du bor  :) ? Du får tydeligvis ikke de feilene andre får. Heldiggris.
Det er neppe noe med hverken meg eller bilen. Bare for å klare opp litt. Det er ikke slik at den bestandig gjør dette feilfritt. Poenget er at den faktisk gjør det. Jeg kjører mest i Agder og Telemark. På vei til hytta på fjellet er det titalls strekninger med veiarbeid som endres OFTE, så det er ikke engangstilfeller jeg snakker om. PS, det gjelder ikke motorveier, siden ingen fartskilt har blitt visualisert der før nå.
Jeg er ikke alene om disse erfaringene. Familie og kolleger opplever det samme.

Hjortefot

Sitat fra: Handyman på søn 11. aug 2024, kl. 18:03
Sitat fra: Hjortefot på søn 11. aug 2024, kl. 17:32MEN; hittil har alle teslaer ignorert skilt som ikke står der de venter at det står et skilt, selv om de fint kan lese det. Da vises det ikke på grafikken som et skilt ved veien.
Det stemmer ikke med mine erfaringer. Bilen har i lang tid visualisert gule fartskilt og justert farten etter dem på steder som garantert ikke ligger i navdata. For eksempel på strekninger med veiarbeid hvor skiltene flyttes nærmest daglig.
Det du sier stemmer eksakt med mine erfaringer. Alle teslaer med samme softwareversjon visualiserer gule skilt helt fint i noen deler av landet, selv i midlertidige veiarbeidsområder der de flyttes ofte. I andre deler av landet blir slike skilt aldri visualisert i samme bilen selv om de har stått der i årevis. Alle teslaer med samme software har samme problem i samme tunell med en fartsgrense fra en vei som passerer over, mens andre tuneller fungerer greit. Hvorfor mener du at det du opplever ikke stemmer med dine egne erfaringer? :P Har du konkrete eksempler på teslaer med samme softwareversjon som systematisk ikke visualiserer de eksakt fysisk samme skiltene på eksakt samme sted på samme tid som det virker for deg? Har du konkrete eksempler på folk som har satt ut falske skilt på en øde strekning i Norge uten ekte skilt og fått bilen til å visualisere dem? Hvis ikke er vi jo enige for de fleste praktiske formål?  :laugh: (Jeg er irriterende påståelig for å finne moteksempler som kan vise at jeg tar feil, så jeg kan lære noe. Ikke BARE for å irritere folk.)
Model 3 LR - 2019

Handyman

Tror kanskje det er noen misforståelser her.
Det jeg sier er at bilen min leser og justerer hastigheten etter fartsgrenseskilt som ikke ligger i navdata. Det har den gjort i lang tid over flere SW-versjoner. På motorvei (lurer på om midtdeler er utslagsgivende) er det jo kun visualisering siden det der er opp til fører å justere farten. Opplevde det senest på vei til jobb i dag da et midlertidig farskilt ikke var tildekket med bare vridd på langs av veien. Dette fanget kameraene opp og visualiserte, og fartsikonet endret seg til 60 km/t. Farten ble ikke endret siden det var på motorvei.
Det finnes flere videoer som viser at bilen visualiser "falske skilt" som holdes opp foran bilen.

Hjortefot

Ja, det er mange misforståelser her, og jeg vet ikke hvem som har mer eller mindre rett, jeg prøver bare å finne ut av ting.

For det første finnes det ingen videoer av teslaer som gjenkjenner falske fartsgrenseskilt i Norge etter koronaen på en offentlig vei der det ikke er fartsgrenseskilt eller veiarbeidssoner. Det er en påstand det er lett å motbevise med en link. Poenget med begrensingen i tid og sted er å holde det relevant for våre biler i dag, det har vært mye forskjellig software i verden gjennom tidene.

For det andre påstår jeg ikke at skiltet må ligge eksplisitt i navdata, men at det må være forventet at det er et skilt der på en måte. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Om man dekker til kameraet, blir ikke skilter visualisert. Om man klatrer opp og modifiserer eksisterende skilt, visualiseres nye og spennende fartsgrenser. Men forventer ikke bilen et skilt, visualiseres ingen skilt. Når jeg kjører i noen landsdeler fungerer gule skilt fint, i andre landsdeler ikke i det hele tatt. Da kan jeg ikke påstå at gule skilt aldri eller alltid fungerer i min softwareversjon, eller at det fungerer eller ikke fungerer for min bil, men jeg lurer på hvordan det fungerer og hvorfor. Det vet egentlig bare Tesla, og det er ikke offentlig informasjon.
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

SitatDet jeg sier er at bilen min leser og justerer hastigheten etter fartsgrenseskilt som ikke ligger i navdata
Hvordan vet du at det ikke ligger i Navdatabasen?

Leste du denne?

https://folk.ntnu.no/skoge/prost/proceedings/ifac2008/data/papers/1186.pdf

What-a-watt

Fram til nå har fartsskiltene kun vært presentert på skjermen visuelt. AP bruker fartsdata fra Navdatabasen til å regulere hastigheten for å omgå Mobileyes patent. De fleste gangene skjer dette synkront, men ikke alltid. Det kan man se på skjermen hvor fartsskiltet viser 40 km/t inn i en ny fartssonene, mens AP-fart ikke justeres tilsvarende.

Nå skal man altså endre prioriteringen, og la AP reagere direkte på fartsskilt, og ikke bare på Navdatabasen. Verifisering- og prioriteringssystemet mellom GPS, fartskilt, AP, og database er forklart i linken over.

Hjortefot

Sitat fra: What-a-watt på man 12. aug 2024, kl. 10:24Fram til nå har fartsskiltene kun vært presentert på skjermen visuelt. AP bruker fartsdata fra Navdatabasen til å regulere hastigheten for å omgå Mobileyes patent. (...)
Det stemmer ikke, for da kunne jeg ikke ha gjort dette med et 30-skilt i april 2023.

Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Hvilken fart hadde da AP? (det blå), og hva skal dette egentlig bevise? Oppfordrer igjen til å lese linken over.

Hjortefot

Jeg går ut ifra at Autopilot forholder seg til fartsgrensen bilen angir. I dette tilfellet 50. Jeg har aldri vært ute for at den bruker noen andre fartsgrenser. Her var fartsgrensen 30. Visualisert på skilt ved veien og angitt oppe i høyre hjørne som et skiltsymbol på skjermen. 30 begge deler. Så ble det fysiske skiltet modifisert med lapp/tape (jeg hadde dekket til kameraet tidligere på turen med en pappskive så den var hendig tilgjengelig). Da endret visualiseringen på skiltet ved veien seg til 50, og fartsgrensen bilen "tror gjelder" ble også endret til 50 som sett oppe i høyre hjørne på skjermen.

Dette skal bevise at i 2023 var ikke fartsdata fra navdatabasen eneste kilde til å finne ut hva gjeldende fartsgrense var for min helt ordinære bil i Norge. Det ser ut til å stride mot din påstand.
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Aldri sagt at den ikke leser skilt. Det er hva den gjør med informasjonen som er av interesse. Min "påstand" er: Ingen ting annet enn det visuelle. AP-fart kommer fra Navdatabasen, og ikke noe annet. At begge fartsinformasjonene viser det samme (skilt og database) er som det skal være. Men det er når disse ikke er enige, så bruker Tesla kun navdatabasen (som også er av ringe kvalitet) til å regulere AP-hastigheten uten verifisering og prioritering av noe slag. Les linken!

Navdatabasen til Tesla er jo ikke statisk. Vi får oppdateringer, om enn noe sent. Grunnen til etterslepet er at det íkke skjer i sanntid.  Av samme grunn stopper min bil fremdeles på et midlertidig trafikklys som var oppe i 5 dager for ett år siden.

Hjortefot

Det ser ikke ut til å stemme med dette lille eksperimentet. Jeg syns det er interessant. En fransk artikkel fra 2008 er vel og bra, men for å sitere deg, hva skal den egentlig bevise?
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Skal blant annet bevise at fartsskiltene ikke er koblet direkte til AP, men henter fartsdata fra en obskur database  :)

Men det er nettopp dette vi nå håper endrer seg med de siste oppdateringene av både firmware og navdatabase..

What-a-watt

Artikkelen er fra 2008. Mobileyes patent er fra 2006. Begge er i høyeste grad fortsatt aktuelle.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA