Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fartsgrenser. Yippy.

Startet av What-a-watt, fredag 24. mai 2024, klokken 14:34

« forrige - neste »

What-a-watt

Synd at staheten til Musk når det gjaldt Mobileye tok overhånd. Her er hva vi kunne ha hatt:

https://www.mobileye.com/blog/intelligent-speed-assist-isa-computer-vision-adas-solution/

automat

Syns det var en litt tabolid fremstilling av bruddet med Mobileye. Det handlet i bunn og grunn om hvem som skal ha kontroll over software i bilen.
Skulle de fortsatt med Mobileye, så måtte de gått for den pakka som blir tilbudt til enhver tid. Der Mobileye har kontrollen, ikke Tesla.

En av Teslas fordeler er jo nettopp at de har full kontroll på SW. Og de har så langt fulgt prinsippet om at alle gamle biler får alle oppdateringer, og all ny sw-funksjonslitet gratis så lenge HW støtter det. (Innenfor den ap-pakka man kjøpte.)

Ville Mobileye tillatt gratis autopilotoppdsteringer på gamle biler hvis det var de som var ansvarlige for autopilot?

Det er mange konsekvenser vi ikke kjenner omfanget av hvis Tesla hadde gitt slipp på prinsippet om full kontroll på SW. Det er nok av eksempler på andre bilmerker som sliter med SW-integrasjon.

Så er det åpenbart at utvikling av autopilot har vært langt mer komplekst enn Tesla trodde ved bruddet.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JorEl

Tesla har dratt mye "inn-house". Effektivisering over alt. Hard-core.

Overgangen fra Mobile-eye(AP.1.0) til AP2.0 var triksing med tall, typisk Tesla. 2.0 er jo såå mye bedre enn 1.0 :P Tesla har sydd fallskjermen mens de akselererte til 99.99kmt ;)

Håper jeg snart får ny SW og at den er bedre. "Taktikken 2 skritt frem og ett tilbake", er flott på lang sikt. Men på kort sikt, så suger ett skritt tilbake.

Regnsensor, skiltgjennkjenning, bykjøring, helt sant osv.. :police:

Om fartsgrensene virkelig stemmer nå, så er det Yippie :+1:  , men hvorfor ikke noen år før?

Nå kan heldigvis ROBOTAXI kjøre forsvarlig, og innenfor fartsgrensene :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

What-a-watt

Når de ikke makter eller evner å utvikle selv innen rimelig tid og tidsforbruk, så er det etter mitt syn like bra å kjøpe ferdige integrasjoner for ikke å bli akterutseilt. Som for eksempel regnsensorer..

Bruddet med Mobileye (som også er diskutert i andre tråder) skjedde hovedsaklig på grunn av Musk sitt ønske om å akselerere autonom utvikling, og som ikke sammenfalt med Mobileyes planer. Retrospektivt kan det synes som om Mobileye hadde rett. Musk skulle jo ha det klart bare måneder etter bruddet i 2016. Sa han....

Vi vet heller ikke innholdet av den lisensen Mobileye kunne tilby Tesla. Ikke sikkert at det var en alt-eller-ingenting-lisens.

automat

Sett i etterpåklokskapens lys så burde kanskje ikke Tesla brutt med Mobileye. For utvikling av selvkjøring har vært langt mer komplisert enn Tesla så for seg.

Men det blir for enkelt å sammenligne funksjoner som fungerer bra med Mobileye og dårlig med autopilot. Og tro at den eneste forskjellen for Tesla hadde vært at autopilot hadde fungert bedre.

Bruddet betød mye for utviklingen av Tesla, på godt og på vondt. Hvordan Tesla hadde sett ut uten bruddet er det vanskelig å spekulere i.

Så vidt jeg vet var ikke Tesla avhengig av Mobileye for å fortsette med regnsensor. Selv om beslutningen om å kutte regnsensor kom samtidig.

Når det gjelder håndtering av fartsgrenser, så er det jo mange bilprodusenter som sliter. Så Mobileye er ikke nødvendigvis noe orakelsvar.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

What-a-watt

Tja. Orakel? Kanskje ikke, men Mobileye har faktisk patent på lesing av skilt (fram til 2030 tror jeg). Det patentet hadde de også da bruddet kom, og også det visste Tesla garantert. Hvordan Tesla nå har håndtert dette aner ikke jeg, men mest nærliggende er kanskje at de har vært på en krypetur til et kors?

automat

Utfra det jeg ser i instrumentpanelet på min gamle X, så tyder alt på Teslaer kan lese skilt. Hvordan de har løst dette opp mot patentet til Mobileye vet jeg ikke.

Problemet er hvordan avlest informasjon håndteres opp mot skiltdatabasen. Og ikke  minst, hvor oppdatert den databasen de har valgt å bruke er.

Jeg har intrykk at flere bilprodusenter sliter med samme problematikk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

What-a-watt

SitatJeg har inntrykk at flere bilprodusenter sliter med samme problematikk.

Har det noen betydning? Det er faktisk 150 mill. biler som har Mobileyes chip installert. * I tillegg leser Mobileye flere andre typer skilt også.

*
Traffic sign recognition is one of the essential types of signal provided by Mobileye's EyeQ™ systems-on-chip, which have been fitted into over 150 million vehicles to date across hundreds of model lines from dozens of the world's leading automakers.

automat

Spørsmålet er vel egentlig om Mobileye er en forutsetning for å få til fungerende fartsgrensevising, og ikke minst ISA-kravet. (Ser bort fra patentspørsmålet, som det virker som Tesla har funnet en løsning på.)


Bruker alle de andre Mobileye? Hvis nei, er det forskjell i fungering hos bilmerker som bruker Mobileye vs de som ikke gjør det? Hvordan løser andre som ikke bruker Mobileye ISA-kravet? Det hadde det vært interressant å vite noe om.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Handyman

Mopbileye har vel pantent på lesing av skilt til justering av farten.
Kan Tesla omgå pantentet ved å bruke lesing av skilt til kun å oppdatere navdatabasen? Og at de så kun bruker basen som grunnlag for fartsjustering?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. juli 2024, klokken 11:29Mopbileye har vel pantent på lesing av skilt til justering av farten.
Kan Tesla omgå pantentet ved å bruke lesing av skilt til kun å oppdatere navdatabasen? Og at de så kun bruker basen som grunnlag for fartsjustering?
Et slikt patent går ut på måten de leser og behandler dataene. Det er ikke slik at ingen andre kan utvikle skiltlesing, de kan bare ikke bruke de samme metodene som er gjengitt/beskrevet i gjeldende patent.

Også i andre patentsaker, så ser man altså på om man har brutt patentreglene ved å gjøre ting slik patentet forteller. Men om man løser det teknisk sett på en annen måte, så har man altså ikke brutt noe patentregler.

Skiltene er jo visuelt synlig, og "alle" kan lese de. Men det er altså på måten dette er implementert og hvordan dataene behandles, som er patentbeskyttet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Det er vel det de har gjort til nå.... (se #20 i denne tråden)

RJK

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. juli 2024, klokken 15:13Det er vel det de har gjort til nå.... (se #20 i denne tråden)
Det er bare spekulasjon som fremsettes der. Ingen av oss som vet noe om Tesla har gjort en særavtale, eller om de faktisk har utviklet en egen løsning på problemet. Uansett, de er nok temmelig klar over hva patentet sier, og dermed hva de ikke kan gjøre!

Jeg svarte på alle disse kommentarene om at Mobileye har patent, som om det hindret andre i å løse det samme problemet. Og jeg viste til at et patent ikke utelukker at andre utvikler lignende systemer, så lenge de ikke kopierer fremgangsmåten/løsningsmetoden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Sitat fra: RJK på tirsdag 30. juli 2024, klokken 16:10
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. juli 2024, klokken 15:13Det er vel det de har gjort til nå.... (se #20 i denne tråden)
Det er bare spekulasjon som fremsettes der. Ingen av oss som vet noe om Tesla har gjort en særavtale, eller om de faktisk har utviklet en egen løsning på problemet. Uansett, de er nok temmelig klar over hva patentet sier, og dermed hva de ikke kan gjøre!

Jeg svarte på alle disse kommentarene om at Mobileye har patent, som om det hindret andre i å løse det samme problemet. Og jeg viste til at et patent ikke utelukker at andre utvikler lignende systemer, så lenge de ikke kopierer fremgangsmåten/løsningsmetoden.
Nettopp det jeg sier. "Hvordan Tesla nå har håndtert dette aner ikke jeg, men mest nærliggende er kanskje at de har vært på en krypetur til et kors?". Kall det gjerne spekulasjon for min del.

Mobileye is a major provider of ADAS (Advanced driver-assistance Systems) and supplies over 50 automakers (called OEMs which is short for original equipment manufacturers) worldwide.  My Subaru Outback has their forward-facing camera solution which allows for automatic braking, adaptive cruise control, lane assistance, etc. Mobileye sells over 30 million of these per year (for context about 90 million vehicles are sold annually).  This equates to about 65-70% market share for vehicles equipped with ADAS.  You probably haven't heard of them because they sell to automakers rather than consumers directly, but you have likely have been in a car with Mobileye technology.  They make about $50 in revenue for each of these ADAS systems.  Not much.  However, as customers transition to higher levels of autonomy the price tag goes up.  By a lot.   


submarine

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. juli 2024, klokken 16:48Mobileye is a major provider of ADAS (Advanced driver-assistance Systems) and supplies over 50 automakers (called OEMs which is short for original equipment manufacturers) worldwide.  My Subaru Outback has their forward-facing camera solution which allows for automatic braking, adaptive cruise control, lane assistance, etc. Mobileye sells over 30 million of these per year (for context about 90 million vehicles are sold annually).  This equates to about 65-70% market share for vehicles equipped with ADAS.  You probably haven't heard of them because they sell to automakers rather than consumers directly, but you have likely have been in a car with Mobileye technology.  They make about $50 in revenue for each of these ADAS systems.  Not much.  However, as customers transition to higher levels of autonomy the price tag goes up.  By a lot. 

Hvor kommer dette sitatet fra?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA