Fartsgrenser. Yippy.

Startet av What-a-watt, fredag 24. mai 2024, klokken 14:34

« forrige - neste »

What-a-watt

Kl. 0900 i dag ble det lastet ned 2,3gb til bilen. Underet har skjedd. Påstand: Nå virker fartsgrenser bedre enn det noensinne har gjort.

Problemet i de siste månedene har vært at AP ikke har fulgt fartsgrensene. Det gjør den nå. Ikke over alt....

På min morgentur har det alltid vært slik at fartsgrensene på to steder ikke har blitt regulert. Det gjør den nå. Toppers!

Lynet

Hvilken versjon av navi har du fått?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geirci2

#2
Tror det ikke før jeg selv ser det :-)

Eks 1: Strindheimtunellen fra byen (Trondheim) og østover ut til Leangen. Her opplyser Tesla'n at fartsgrensen inne i tunellen er 50, 70, 60, 80 alt ettersom hvor du er i tunellen. Fartsgrensen i tunellen starter med 60 de første 100 meter deretter 80 (faktisk helt frem til skiltet 90-sone ved Ranheim).

Eks 2: E39 Orkanger-Klett (fartsgrense 80 km/t). Gammelveien (60 km/t) går parallelt ved Thamshavn før første tunnel og Tesla'n tror da at du kjører på denne. Det finnes ikke et eneste fartsgrense-skilt på hele nevnte strekning, ergo viser Tesla'n 60 hele veien frem til Klett. Tullegreier!!!
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.44.25.3
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

OlaM

'21 3LR

MrBacardi

Å ha så riktige fartsgrenser som mulig prioriterer de nok for å unngå frustrasjoner fra de med 2024-modeller og nyere, ref ISA-kravet fra EU som trer i kraft: https://www.motor.no/aktuelt/isa-pabudt-derfor-bommer-biler-pa-fartsgrenser/271265
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Superman

#5
Det er særlig to typer feil jeg irriterer meg over i min 2022 Skoda Enyaq ved lesing av fartsgrenser, utenom det at den av og til fanger opp sidevei-fartsskilt som står "nærme" hovedveien. Det ene er at bilen tydeligvis fanger opp fartsgrenser på veier over tunneler jeg kjører i (og det er temmelig mange tunneler her). Det hender stadig vekk at bilen da viser at fartsgrensen er 30, 40, 50, 60 eller 70, selv om den er 80-grense inne i tunnelen jeg kjører i. Det andre er at når bilen leser blått motorvei-skilt setter bilen fartsgrensen til 90 km/t. Selv om nesten alle såkalte "motorveier" her i området har 80-grense, uten at disse veiene er skiltet med egne 80-skilt underveis (kun at tidligere fartsgrense er opphevet ved innkjøring til "motorveien"). Det finnes bare en 20 km lang motorvei med 100 km/t, som da er skiltet med 100, så der fanger bilen opp 100-skiltene. I tillegg viser bilen ca. 4-5% høyere fart enn farten i virkeligheten er (noe som sikkert ikke er uvanlig). Når jeg ligger i 73 er farten i virkeligheten 70 km/t. Irriterende alle disse tre feilkildene (eller kanskje jeg skal si alle fire). Det er hovedgrunnen til at jeg ikke lar bilen selv justere farten med den prediktive cruisekontrollen. Jeg kjører gjerne med adaptiv cruisekontroll påskrudd, men jeg har da slått av den automatiske fartsgrensejusteringen permanent og stiller inn farten selv...
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Elmo

Usikker på når det skjedde, men på 2024.14.8 så har min TM3 sluttet å visualisere 90 og 100 km skilter langs veien. Hastighetsskiltet øverst endres.
Lavere fartsgrenser vises som før. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.1
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Handyman

Den har ikke visualisert hastighetsskilt på motorvei på svært lang tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elmo

Sitat fra: Handyman på onsdag 29. mai 2024, klokken 11:59Den har ikke visualisert hastighetsskilt på motorvei på svært lang tid.
OK. Det viste jeg ikke.
Men . . . motorvei . . .
når det ble 80 på samme veien så ble det visualisert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.1
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

geirci2

Og noen ganger (helt tilfeldig) så viser/ser den også 100-skilt.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.44.25.3
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Handyman

Min bil har et par ganger også visualisert digitale skilt (LED-matriser) på motorvei, men det er lenge siden nå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Dette skjer når kameraenes bildefrekvens er forskjellig fra bildefrekvensen til LED-skiltene. Noen få ganger treffer det, og da vises fartsgrensen i bilen. Sikkert en mere vitenskapelig forklaring også.

Man ser ofte effekten på opptak på et mobiltelefon-kamera.

Handyman

Ja, samme som når hjul ser ut til å rotere baklengs. Lysforhold kan også påvirke denne effekten. Poenget var bare å fortelle at jeg har opplevd at bilen har visualisert dem siden noen sier at det ikke er mulig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geirci2

Mitt innlegg ovenfor gjaldt ikke LED-skilt, men et helt vanlig 100-skilt.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.44.25.3
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA