Kjøpe EQC Ja - Nei og hvorfor?

Startet av harruz, fredag 24. mai 2024, klokken 14:26

« forrige - neste »

Skogstrollet

#30
EQC er definitivt en bil som er verdt å vurdere til rett pris. Noen top of mind punkter fra meg etter 102.000km i min.

Det jeg liker godt med min er:
- komforten (seter, støy, understell)
- Generelt godt kalibrert. Feeling på bremsing, regen etc føles veldig naturlig.
- gode led matrix lys
- generell premiumfølelse
- min har vært feilfri i snart 4 år
- temmelig stabil app. Sjeldent jeg ikke har fått forvarmet kupe.
- Markedets beste ryggekamera? Alltid rent, utrolig lyssterkt, bra oppløsning. Ser god selv på mørkeste vinternatten.
- bra 360-kamera.


Det jeg er mindre fornøyd med:
- I overkant høyt forbruk. Klarer å komme ned i 17,0 i forbruk på veldig pen sommerkjøring, men snitt siden ny er 24,5. kwh/100km. Kjører dog mye motorvei. Har dog benchmarket på samme dag og strekning med tesla Model 3 som ligger på 13,5 vs EQC 22,0.
- Til å være en så stor bil er det svært dårlig plassutnyttelse i både kupe og bagasjerom. Gigantisk panser uten frunk.
- Dårlig navigasjon som til stadighet prøver å sende meg på ymse grusveier, men føler jeg må bruke MB sin når jeg skal navigere til ladestasjon mtp forvarming av batteriet.
- Dårlige vindusviskere i motorveihastighet. Som hentet fra en gammel land cruiser.
- Lav degradring på batteriet på tross av alltid ladet til 100% på AC og ca "gjennomsnittlig" andel DC-lading til 80-85%. (Ikke målt). Nå midtsommer får jeg indikert rundt 370km rekkevidde på fulladet batteri.
- Burmester er litt skuffende. Hadde forventet bedre trøkk i subwoofer spesielt.
- I underkant bakkeklaring. Har slått nedi flere ganger.
- sort pianolakk som ripes opp
- For mye ting i interiøret som skaper direkte ubehagelige refleksjoner i sommersolen.
- De mekaniske bremsene føles underdimensjonerte ut. Har prøvd et par nødstopp etter bilvask f.eks. og oppleves betydelig under par mot alt annet jeg har kjørt av moderne biler.


Ellers helt OK og flat ladekurve. Enkelt å få full effekt, men burde ladet noe raskere gitt forbruket.
Spørsmålet for de som skal ha brukt er jo hvor dyrt det blir å reparere ting når garantien er utløpt. Har inntrykk av at MB tar seg godt betalt.
- Tesla Model 3 LR Highland (i bestilling)
- 2020 EQC 400 4MATC AMG.

ToWalkOrDrive

Ble nevnt noen alternativer her, og virker som at Xpeng G6 kunder er veldig fornøyde Til 500.000 får du en bil som ifølge testeren er "Et utrolig bra alternativ til Model Y", hvor den visstnok er bedre på mange områder:

https://youtu.be/uBikHvwXQrM?si=wRAYCwoVMEF4RNeU
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA