Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reagerer med vantro mot Tesla: – Ingen ønsker amerikanske tilstander

Startet av Boikott My Ass, fredag 24. mai 2024, klokken 08:15

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: THE på mandag 27. mai 2024, klokken 08:17Jeg tror at dagens regjering er med på å føre oss mot amerikanske tilstander, selv om målet er det motsatte.

Akkurat - dette gjør de dessverre på flere sektorer. De sier at de vil A og ikke B - gjør grep C som fører oss vekk fra A og nærmere B.

Mhp skatt er jeg selv der at jeg egentlig ikke vil ha noe mer lønn - jeg har sagt klart fra til min arbeidsgiver at ekstra arbeid tas ut i ferie og avspasering. Dette fordi jeg betaler MER skatt til staten enn det jeg selv sitter igjen med. Jeg er kommet i denne posisjonen ved å leve et sparsommelig liv i mange år - first price varer er det vi har levd på - vi har ingen hytte,båt osv..men vi har bolig, bil og penger på bok. Vi kunne kjøpt hytte eller sekundærbolig og spart tusenvis i skatt og da kanskje vært interessert i å jobbe mer fordi en da ville fått mer til egen lommebok enn det staten tar - men jeg vil ikke presses til å bruke penger på ting jeg ikke vil ha (hytte,båt eller sekundærbolig) - for å skjule verdier for å spare skatt - da trapper jeg heller ned og gjør minst mulig. Jeg har heller ikke noen interesse av å brenne bort penger på tull og tøys eller dyrer biler jeg ikke trenger - reiser har jeg heller ingen stor interesse av - så da er løsningen at Støre får mindre skattepenger fra meg ved at jeg jobber mindre. Jeg kunne bidratt mye,mye,mye mer fordi jeg har enorm arbeidskapasitet og liker å jobbe, men jeg liker ikke å bli behandlet som en slave ved å betale mer enn halvparten av lønnen i skatt. Så da gir jeg heller blanke i å bidra mer til velferdssamfunnet. Det er nå min situasjon, som sikkert ikke er typisk for flertallet,men jeg tror nok at et Amerikansk system hadde gjort at jeg hadde bidratt med mer for flere. Men jeg er faktisk organisert og synes det er fint med ordnede forhold på arbeidsplassen - så mhp organisasjonsfrihet så er jeg 100% for dette og kunne aldri tenke meg et system slik Tesla forfekter - men en annen skattepolitikk som faktisk oppmuntrer folk som kan bidra - om å bidra - det burde vi hatt i dette landet.

Merce

BubbaJoFet

Hvor betaler man 50% skatt i Norge?
Og hvordan ser du for deg å ha pensjon, eller skal du jobbe (minst mulig, vel og merke) til du dauer?

Formuesskatt, dokumentavgift, arbeidsgiveravgift, ACER, og til en viss grad moms er noe en kan klage på, men inntektsskatt i Norge er lav i europeisk sammenheng.
Tyskerne begynner på 40%, begynner...det er flatt 12% til krankenkasse for alle lønnsmottakere.

En gjennomsnittlig lønnstaker i Norge betaler kanskje 25% i inntektsskatt, og har helsetjenester, skole, universitet og pensjonsopptjening inkludert. Samt vi får alle kæsj når vi dauer til å dekke en nøktern farvel.

https://taxfoundation.org/data/all/eu/top-personal-income-tax-rates-europe-2024/
Skattetrykket i Europa. Norge er rett over Polen...

I Storbritannia er nå NHS forvitret, 25% av familier lever hånd til munn. Stort bedre er det ikke i Tyskland, hvor fattigdommen som overtok Berlin har begynt å spre seg. Det er amerikanske tilstander og ingen av de har hatt sosialistisk styre det siste tiåret.

https://www.jrf.org.uk/uk-poverty-2024-the-essential-guide-to-understanding-poverty-in-the-uk

https://www.destatis.de/EN/Press/2023/05/PE23_190_63.html

Men for all del, når vi blir kastet ut av kollektivfeltet for å kjøre til jobben, synes utlandsreise er dyrt (men reiser uansett) da er det synd på oss.

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 30. mai 2024, klokken 19:32Hvor betaler man 50% skatt i Norge?
Og hvordan ser du for deg å ha pensjon, eller skal du jobbe (minst mulig, vel og merke) til du dauer?

Formuesskatt, dokumentavgift, arbeidsgiveravgift, ACER, og til en viss grad moms er noe en kan klage på, men inntektsskatt i Norge er lav i europeisk sammenheng.
Tyskerne begynner på 40%, begynner...det er flatt 12% til krankenkasse for alle lønnsmottakere.

En gjennomsnittlig lønnstaker i Norge betaler kanskje 25% i inntektsskatt, og har helsetjenester, skole, universitet og pensjonsopptjening inkludert. Samt vi får alle kæsj når vi dauer til å dekke en nøktern farvel.

https://taxfoundation.org/data/all/eu/top-personal-income-tax-rates-europe-2024/
Skattetrykket i Europa. Norge er rett over Polen...

I Storbritannia er nå NHS forvitret, 25% av familier lever hånd til munn. Stort bedre er det ikke i Tyskland, hvor fattigdommen som overtok Berlin har begynt å spre seg. Det er amerikanske tilstander og ingen av de har hatt sosialistisk styre det siste tiåret.

https://www.jrf.org.uk/uk-poverty-2024-the-essential-guide-to-understanding-poverty-in-the-uk

https://www.destatis.de/EN/Press/2023/05/PE23_190_63.html

Men for all del, når vi blir kastet ut av kollektivfeltet for å kjøre til jobben, synes utlandsreise er dyrt (men reiser uansett) da er det synd på oss.
Kommer veldig an på hvordan man måler! Og i mine øyne blir det ikke helt seriøst om man bare ser på en del av "kortstokken".

Sagt på en annen måte, ser du bare på skatteprosenten av inntektsskatten, så ligger vi greit an. Ser du derimot på samlet skatte og avgiftsnivået, så ser det straks værre ut:

https://www.faktisk.no/artikler/zlenr/betaler-vi-mest-skatt-i-verden

Og dessverre ser det ut til at det forverres. Dessuten, så ser det og ut som forskjellen mellom fattig og rik i Norge, bare har økt og fortsetter å øke, siden 90-tallet.

Det generelle prisnivået taler heller ikke for de fattigste, da det blir ekstra dyrt å være fattig, mens de som har godt, fortsatt kan meske seg.

Det som derimot har blitt resultat av bl.a. de økte strømprisene, og bivirkningene av disse, er at nå merker flere Ola'er og Kari'
er at også de må tære på reservene. Såpass at vi kanskje blir flerepå feil side av fordelingspolitikken!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Merce

Vidar_S

Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 21:40Kommer veldig an på hvordan man måler! Og i mine øyne blir det ikke helt seriøst om man bare ser på en del av "kortstokken".

Sagt på en annen måte, ser du bare på skatteprosenten av inntektsskatten, så ligger vi greit an. Ser du derimot på samlet skatte og avgiftsnivået, så ser det straks værre ut:

Og dessverre ser det ut til at det forverres. Dessuten, så ser det og ut som forskjellen mellom fattig og rik i Norge, bare har økt og fortsetter å øke, siden 90-tallet

Nå var det relativt store mengder tekst og en masse grafer inni den faktisk-artikkelen, men det står blant annet følgende:

SitatEurostat skriver at Norges skatteinntektsøkning i 2022 var sterkt påvirket av økte inntekter som følge av høye energipriser.

Inntektene fra selskapsskatt, som følge av eksepsjonelle overskudd i energisektoren, økte så mye at det «utlignet» en nedgang i personlig inntektsskatt, trygdeavgifter og skatter på varer og tjenester i 2022, skriver OECD.

I OECDs database ser vi at skatter på selskapsprofitt gjorde et stort hopp i 2022, mens skatter på personlig inntekt falt som andel av BNP. 

Da blir det litt misvisende å trekke ut en graf som sier Norge er på andreplass i totalt skattetrykk ifølge OECD og "se hvor langt bak Danmark og Sverige er".

Man kan helt sikkert finne grafer og/eller sitater som støtter opp under ens egen mening uansett om man mener skattetrykket er for høyt eller for lavt, men hva dette har med Tesla, fagforeninger og amerikanske tilstander å gjøre blir jeg stadig mer usikker på :)

BubbaJoFet

Sitat fra: Vidar_S på fredag 31. mai 2024, klokken 10:27
Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 21:40Kommer veldig an på hvordan man måler! Og i mine øyne blir det ikke helt seriøst om man bare ser på en del av "kortstokken".

Og dessverre ser det ut til at det forverres. Dessuten, så ser det og ut som forskjellen mellom fattig og rik i Norge, bare har økt og fortsetter å øke, siden 90-tallet

Nå var det relativt store mengder tekst og en masse grafer inni den faktisk-artikkelen, men det står blant annet følgende:

SitatEurostat skriver at Norges skatteinntektsøkning i 2022 var sterkt påvirket av økte inntekter som følge av høye energipriser.

Inntektene fra selskapsskatt, som følge av eksepsjonelle overskudd i energisektoren, økte så mye at det «utlignet» en nedgang i personlig inntektsskatt, trygdeavgifter og skatter på varer og tjenester i 2022, skriver OECD.

I OECDs database ser vi at skatter på selskapsprofitt gjorde et stort hopp i 2022, mens skatter på personlig inntekt falt som andel av BNP. 

Da blir det litt misvisende å trekke ut en graf som sier Norge er på andreplass i totalt skattetrykk ifølge OECD og "se hvor langt bak Danmark og Sverige er".

Man kan helt sikkert finne grafer og/eller sitater som støtter opp under ens egen mening uansett om man mener skattetrykket er for høyt eller for lavt, men hva dette har med Tesla, fagforeninger og amerikanske tilstander å gjøre blir jeg stadig mer usikker på :)

Ja, skatteinntektene i Norge er styrt av petroleumsskatten, ikke arbeidstakere sin inntektsskatt, som er uansett hvilken graf en ser på, lav i Norge sett mot resten av Europa.

Og om en eier en bolig uten lån som utløser formuesskatt er det selvfølgelig synd, men en kan ta lån og sette pengene i fond som forhåpentligvis øker mer i verdi enn renten minus rentefradraget.

Formuesskatt på arbeidende kapital for næringslivet kan jeg dessverre for lite økonomi om til å gjøre annet enn å observere at det slår uheldig ut i enkelte næringer og mindre bedrifter. Men kan si at en tidligere arbeidsgiver, som aldri hadde vært i skatteposisjon på en nær milliard i omsetning, fikk korona støtte på titalls millioner, den gikk til bonus og annet mens de ansatte var permittert. Takket være forrige regjering.

20 mill bolig utløser en formue på 9.5 millioner og hele 78 000 i skatt. Så tjener en 160 000 så blir det rundt 50%, men inntektsskatt er det ikke.

Jeg svarte på påstanden om at Norges regjering førte en politikk som ledet til amerikanske tilstander blant annet fordi inntektsskatten er på 50% i Norge og det ikke lønner seg å ta lønn ved arbeid av nettopp den grunnen.

arthur

Elon Musk has used his large platform on X to promote a theory that a free-thinking "Republic" could only exist under the decision-making of "high status males" – and women or "low T men" would not be welcome in it.

On Sunday, Musk re-posted a screenshot of the theory – which appears to have been conceived on 4chan in 2021– on the social media site.

The theory, written by an anonymous user, suggests that the only people able to think freely are "high [testostrone] alpha males" and "aneurotypical people", and that these "high status males" should run a "Republic" that is "only for those who are free to think."

Tror det begynner å bli en stund siden det rabla for Elon Musk!

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/elon-musk-trump-x-views-b2605907.html?link_id=4&can_id=aa012f8b63640eed20c5faa19528f34d&source=email-pelosi-hits-trump-with-smackdown-of-the-year-3&email_referrer=email_2437761&email_subject=trump-sinks-himself-with-bombshell-confession-on-air

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Elon Musks siste:

"Billionaire Elon Musk sent out a controversial post on Sunday following the attempted assassination on former President Donald Trump.

Following the attempted assassination on the GOP nominee, Musk took to X, formerly twitter, where he claimed President Joe Biden and Vice President Kamala Harris have not had to face assassination attempts."

https://www.mediaite.com/news/appalling-and-indefensible-elon-musk-incites-rage-online-after-claiming-no-one-is-trying-to-assassinate-biden-kamala/?link_id=3&can_id=aa012f8b63640eed20c5faa19528f34d&source=email-taylor-swift-move-goes-from-bad-to-worse-for-trump-2&email_referrer=email_2453375&email_subject=elon-sparks-outrage-with-veiled-threat-to-kamala
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Det er så ufattelig ufint når Musk hinter om at noen burde forsøke drepe Biden og Harris.

I beste fall er han komplett idiot. Vi vet fra før at han er en løgner. Tesla er i ferd med å bli ødelagt som merke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 17:29Det er så ufattelig ufint når Musk hinter om at noen burde forsøke drepe Biden og Harris.

I beste fall er han komplett idiot. Vi vet fra før at han er en løgner. Tesla er i ferd med å bli ødelagt som merke.
Det er jo ikke det han skriver. Det han skriver, er at Biden og Harris neppe hadde blitt utsatt for slike mordforsøk.

Og det har jeg ingen problemer med å tro på at stemmer, for stikker du hodet frem som Trump gjør, så tråkker du på mange tær på din vei.

Da er og sjansen for at slike gærninger tar til våpen, i det landet ihvertfall. På den annen side, det er tydeligvis så mange gærninger på begge sider, så sikker er jeg ikke.

Vi har jo fremdeles stormingen av kongressen som skjedde da Trump tapte valget, men ikke ville akseptere resultatet i et valg han selv var ansvarlig for som da sittende president!
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 17:41
Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 17:29Det er så ufattelig ufint når Musk hinter om at noen burde forsøke drepe Biden og Harris.

Det er jo ikke det han skriver. Det han skriver, er at Biden og Harris neppe hadde blitt utsatt for slike mordforsøk.

Og det har jeg ingen problemer med å tro på at stemmer, for stikker du hodet frem som Trump gjør, så tråkker du på mange tær på din vei.

Da er og sjansen for at slike gærninger tar til våpen, i det landet ihvertfall. På den annen side, det er tydeligvis så mange gærninger på begge sider, så sikker er jeg ikke.

Vi har jo fremdeles stormingen av kongressen som skjedde da Trump tapte valget, men ikke ville akseptere resultatet i et valg han selv var ansvarlig for som da sittende president!
Det var ikke det han skrev. Videre burde han forstått at en slik diskusjon styrer man langt unna hvis man ikke vil misforstås.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 17:50
Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 17:41

Det var ikke det han skrev. Videre burde han forstått at en slik diskusjon styrer man langt unna hvis man ikke vil misforstås.
Her er artikkelen kjørt gjennom Google Translate:

https://www-mediaite-com.translate.goog/news/appalling-and-indefensible-elon-musk-incites-rage-online-after-claiming-no-one-is-trying-to-assassinate-biden-kamala/?link_id=3&can_id=aa012f8b63640eed20c5faa19528f34d&source=email-taylor-swift-move-goes-from-bad-to-worse-for-trump-2&email_referrer=email_2453375&email_subject=elon-sparks-outrage-with-veiled-threat-to-kamala&_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=wapp

Bosted Oslo

daktari

A user called Doge Designer asked on X, "Why they want to kill Donald Trump?"
Musk responded to the post by claiming, "And no one is even trying to assassinate Biden/Kamala."

Litt som om han nærmest var skuffet.

Jalla

Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 18:34A user called Doge Designer asked on X, "Why they want to kill Donald Trump?"
Musk responded to the post by claiming, "And no one is even trying to assassinate Biden/Kamala."

Litt som om han nærmest var skuffet.
Er ikke også eier av "Doge Designer" konto også Elon Musk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA