Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litium

Startet av El rayo, torsdag 07. februar 2008, klokken 18:34

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: Ken på torsdag 07. februar 2008, klokken 11:28
Er det sant at de batteripakker som består av mange sammenslått små  Li ion celler må ha individuelle overvåkning? Ken
Bruker lithiumbatteri (11,1V/0,8Ah/68 gram) i modellflyet. Individuell overvåking og balansering er absolutt påkrevet. Batteriet kan bli overopphetet og ta fyr både ved for høy ladespenning og dyp utlading. Noen fabrikanter påstår de har eliminert det problemet. Men overvåking og balansering er fremdeles påkrevet. Useriøse forhandlere selger batterier uten overvåking.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eledille

Jeg har surfet endel tidligere, her er det jeg har funnet ut:

Den mest farlige li-ion-typen har katode av litiumkoboltoksid. Denne typen er livsfarlig uten overvåkning og kan eksplodere av enhver mishandling: overutlading, overlading, for høy temperatur, for høy strøm, ubalanse, slag... Dette er den eldste typen. De er billige og har høyt energiinnhold. Mobilen og laptop'en din har trolig slike. Tesla bruker slike celler, individuelt overvåket og murt inn i en bunker av en batterikasse.

En annen type har katode av litiummanganoksid. Disse er mye mindre farlige og overlever også hardere behandling. Disse har noe lavere energiinnhold, men bedre levetid. EnerDel bruker denne kjemien. EnerDel har forresten noen fine filmer av eksploderende litiumkoboltoksid-batterier på hjemmesiden sin.

Den minst farlige typen er basert på litiumjernfosfat. Disse er minst like robuste som NiCd og NiMH og trenger ikke overvåkning av sikkerhetshensyn. De har enda litt lavere energiinnhold. A123 Systems bruker denne varianten - cellene deres tåler "alt", blant annet utlading til null spenning og 20-30% overlading.

Selv om LiFePO4-celler ikke trenger balansering av sikkerhetshensyn er det mulig det trengs for å vedlikeholde ytelsen, jeg vet ikke om det lar seg gjøre å balansere tilstrekkelig ved hjelp av overlading.

Masse linker fra li-ion på wikipedia.org.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Ken

Takk, når har du sparte meg noen timers arbeid. Er ikke  A123 den som har utrolig mange ladesykluser. Hvis det er sant så tåler vi litt mindre kapasitet. Ser ut som flere biler satser på akkurat den batteritypen, kan de produsere nok. Noen tidligere var bekymret fordi lithium var mangelvare. Kan kanskje produseres i fusjon reaktorer..... 
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Er ikke sikker på hvor mange ladesykluser A123 kan ta, men jeg vet at Alternano passerte 30 000 sykluser i november.
De fortar en syklus hvert 20 minutt (opplading 10 min/utlading 10 min).

Og batteriet var fremdeles helt OK. ;D
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

eledille

A123 er mye mindre holdbar enn Altairnano, men de skal klare mellom 1000 og 7000 sykler før kapasiteten bikker under 90%, avhengig av hvor hardt de kjøres. Det er helt umulig å kjøre dem hardt med en elbil, så man kan vel forvente noen tusen sykler til 90%.

Problemet er at de er dyre, og produsenten har prioritert høy maks strøm fremfor kapasitet, så de er egentlig mer egnet til hybridbiler, hvor man har en liten batteripakke som skal ta opp og levere mye strøm. A123 hadde planer om en høykapasitetsutgave, men jeg vet ikke hvordan det ligger an nå.

De har visstnok hatt kapasitetsproblemer, jeg hørte at det en periode var vanskelig å oppdrive li-ion-batteripakker til DeWalt.

En positiv ting med A123 er at fabrikken holder alt de lover og vel så det. Disse cellene er populære i RC-flymiljøet i USA, så de har vært testet knallhardt av folk som er minst like tussete som oss når det gjelder batterier  ;D En kar satte seg fore å ødelegge en celle - han satte den på sykling med utlading helt ned og kraftig overlading (opp til 4,2V), etter hundrevis av sykler kunne man knapt se forskjell på grafene. Konklusjonen var at du ikke klarer å ødelegge en A123-celle uten å polvende eller bruke hammer.

Jeg håper at EnerDel er bra og billigere enn A123.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Jeg sjekket akkurat www.a123systems.com, de har utviklet en celle for plug-in-hybrider som har vesentlig høyere kapasitet enn M1-cellen deres. De selger ikke til sluttbrukere.

Man får imidlertid kjøpt development kits á 6 celler til USD 110 for to eller flere kits fra hjemmesiden deres. De har dessverre ikke development kits med høykapasitetscellen enda. Dev-kittene har celler med to loddeører i hver ende.

For moro skyld regnet jeg ut prisen for en 60Ah, 125V pakke basert på prisen for dev-kits: inklusive frakt og moms blir det ca 120k. Synes det setter Fords pris på 160k for ny NiCd-pakke i perspektiv...

MEN: A123-celler trenger balansering, ellers får de alt for kort levetid. De trenger også kjøling, levetiden kortes dramatisk ned hvis temperaturen overstiger 60 celcius. De blir dermed like kompliserte som andre litiumceller i praksis, selv om bilen ikke vil ta fyr når det går galt. Se http://www.fmadirect.com/support_docs/item_1229.pdf.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

El rayo

Det er www.gylling.no som har agenturet på A123 i Norge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eledille

Jeg er fremdeles ikke sikker på om M1-batterier trenger balansering - for det første har FMA interesse av å fremstille det som om de trenger det (de lever av å selge balanserere og slikt), for det andre fremprovoserte de feil i batteripakkene ved å tømme dem fullstendig flere ganger.

Det ser i hvert fall ut som at selv om cellene kanskje ikke direkte blir ødelagt av å lades helt ut så oppstår det forskjeller mellom dem som er tilstrekkelig store til at de ikke egner seg i en batteripakke lenger.

Kanskje de ikke trenger balansering dersom man holder seg til fabrikantens spesifiserte cut-off-spenninger på 2.5V og 3.6V.

Gylling vet kanskje. Altairnano er i alle fall en bedre celle - dersom den kan skaffes, og ikke koster alt for mye.

Hva skal til for å integrere en ny lader i en Think? Eller kan kanskje den originale brukes dersom man får koblet ut strømmen automatisk når riktig spenning er oppnådd? Det hadde jo vært fint om energimeteret virket... men det blir vel et ganske avansert DIY-prosjekt, antar jeg.

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Ken


Våre venner i England diskutere den beste måten å dreper LIon batteries på. Temmelig dyr hobby spør du meg.


http://www.batteryvehiclesociety.org.uk/forums/viewtopic.php?t=1008
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#9
Sitat fra: eledille på mandag 03. mars 2008, klokken 20:36
Jeg er fremdeles ikke sikker på om M1-batterier trenger balansering
Ifølge RC Partner J.F. Lie trenger de balansering. Jeg ble henvist dit av Gylling Teknikk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA