"Cybertruck kan ikke selges i EU pga skarpe kanter". MYTE?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 21. mai 2024, klokken 15:23

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Jeg ser gang på gang det gjentas at grunnen til at Cybertruck ikke vil bli solgt i Europa er pga de skarpe kantene, og harde stålet ikke tilfredstiller krav til kollisjonsikkerhet.

Er det noen som har noe som helst kilde til dette? Så vidt meg bekjent, er det veldig få krav til sikkerhet på tunge kjøretøy. Cybertruck vil jo havne i klasse C1.

Jeg finner for eksempel dette: "Mandatory regulation at EU level has been limited to date and though technical standards exist they tend to be optional."

Men selv i klasse B - er det noen som klarer å finne noe som konkret som forbyr designet til Cybertruck? Jeg klarer ikke helt å se at denne skal være vesentlig verre enn mye annet som eksisterer, eller har eksistert. Kantene i front, er jo ikke så veldig skarpe. Støtfangeren har ingen skarpe kanter.

Det er uansett ganske udiskutabelt at Cybertruck er tryggere enn de fleste andre pickuper når det gjelder påkjørsel av fotgjengere. Den har lavere front en vanlige pickuper som er det som betyr desidert mest når det kommer til dødlighet ved påkjørsel.

Det er jo rimelig åpenbart hvilke av disse to bilene som er soleklart mest farlig for fotgjengere:

Handyman

Det er ikke mulig å fastslå om en bil har tilstrekkelig beskyttelse for myke trafikanter ut fra bilder.
Det er mange krav til dette. Hovedpoenget er at fronten skal være "myk" slik at den gir etter ved sammenstøt. Kantene er nok ikke hovedproblemet i seg selv, men etter å ha sett CT live så er det nok liten tvil om at platedelene i fronten vil være "myke" for et menneske som treffes. Fremre kant av forskjemene er utformet omtrent som en stor ostehøvel, og vil nok kunne yte store skader på en kropp selv ved treff i relativt lav hastighet. Stålet er så tykt at det nok vil oppfattes svært hardt ved sammenstøt.

Søker du på beskyttelse av myke trafikanter så finner du mye stoff.
Skal den selges i stort omfang så blir det nok personbilkravene som vil være aktuelle. Dog med svært liten nyttelast.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Bilen kan ikke som du skriver typegodkjennes i Europa som en personbil med tillatt totalvekt under 3500kg (Førerkortklasse B). Den kan kanskje typegodkjennes som lett lastebil med tillatt totalvekt under 7500kg (førerkortklasse C1). Men når den blir lett lastebil så følger det med en masse andre regler man slipper unna med en personbil. Du kan da kun ha forseter og ingen bakseter. Man får fartssperre på 80km/t. Det kan være krav om fartsskriver, osv osv.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Hvis den ellers hadde tilfredsstilt kravene til personbil så kunne den vel blitt regisetrert med tillatt totalvekt 3500kg?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 21. mai 2024, klokken 16:04Bilen kan ikke som du skriver typegodkjennes i Europa som en personbil med tillatt totalvekt under 3500kg (Førerkortklasse B). Den kan kanskje typegodkjennes som lett lastebil med tillatt totalvekt under 7500kg (førerkortklasse C1). Men når den blir lett lastebil så følger det med en masse andre regler man slipper unna med en personbil. Du kan da kun ha forseter og ingen bakseter. Man får fartssperre på 80km/t. Det kan være krav om fartsskriver, osv osv.
Har vært oppmykninger på reglene, du kan nå ha inntil 8 passasjerer og fartsgrensekravet gjelder ikke kjøretøy i klasse M1 som veier mellom 3 500 og 7 500 kg.

"Lett lastebil
Du kan kjøre lett lastebil med en tillatt totalvekt mellom 3 500 kg og 7 500 kg. Den kan være godkjent for maks 8 passasjerer."

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/lett-lastebil-klasse-c1/

På vegstrekninger med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen.
Forbudet i første ledd gjelder likevel ikke for:

a. Utrykningskjøretøy
b. Motorvogn i gruppe M1 uten tilhenger og med tillatt totalvekt ikke over 7 500 kg. Motorvognen skal være utstyrt med dekk dimensjonert for fartsgrensen på stedet.
c. Buss uten tilhenger som kun er registrert i enten klasse III eller bussklasse 3. Slik buss kan likevel ikke kjøre i høyere hastighet enn 100 km i timen. Bussen skal være utelukkende innrettet med sitteplasser, ha setebelter til alle og være utstyrt med dekk dimensjonert for 100 km i timen eller høyere. Regummierte eller banelagte dekk må ikke brukes på forreste aksel. Buss klasse I kan ikke kjøre fortere enn 70 km/t.
d. Motorvogn og tilhenger som begge oppfyller kravene i forskrift om bruk av kjøretøy § 4-4 og § 4-5. Slik vogntogkombinasjon kan likevel ikke kjøre i høyere hastighet enn 100 km i timen.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

M1-kjøretøy:

https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/hoeringer/diverse-endringer-for-tunge-kjoretoy-i-klasse-m1/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

kan ta inn fra usa når den er 6 mnd gammel og regge her, 0 stress.

men.... gidder man? den var litt mindre wow enn forventet :|

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mai 2024, klokken 17:38M1-kjøretøy:

https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/hoeringer/diverse-endringer-for-tunge-kjoretoy-i-klasse-m1/
Dette er vel bare ett høringsnotat? Kan ikke finne noen referanser til den klassen.

Ellers kan vel CT registreres som traktor, så kan vi med gammelt sertifikat kjøre så fort vi vil :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hemi på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:04kan ta inn fra usa når den er 6 mnd gammel og regge her, 0 stress.

Blir interessant å se bruktmarkedet i USA. Kommer den med større batteri og faller litt i pris på bruktmarkedet så kan det jo være interessant. Må ha adapter eller bygge om ladeport da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:05
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mai 2024, klokken 17:38M1-kjøretøy:

Dette er vel bare ett høringsnotat? Kan ikke finne noen referanser til den klassen.

Ellers kan vel CT registreres som traktor, så kan vi med gammelt sertifikat kjøre så fort vi vil :)
Så du ikke den rødmarkerte teksten jeg kopierte fra loven? Den sier jo i realiteten mye av det samme som høringsnotatet, bortsett fra at i høringsnotatet ville man og inkludere bobiler.

Det var altså ment som en klargjøring/utfyllende info, men lovteksten er klar.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mai 2024, klokken 21:19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:05Så du ikke den rødmarkerte teksten jeg kopierte fra loven? Den sier jo i realiteten mye av det samme som høringsnotatet, bortsett fra at i høringsnotatet ville man og inkludere bobiler.

Joda, jeg så teksten, og jeg bestrider ikke at reglene er oppmyket.

Men du skriver også rett ut at opphevelse av fartsbegrensningen gjelder kjøretøy i klasse M1, noe som jeg ikke kan se finnes.

Altså en klargjøring av klargjøringen din. Så ikke SVV ikke blir nedrent av folk som skal ta sertifikat på M1 og kjøpe CT :)

hemi

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:07
Sitat fra: hemi på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:04kan ta inn fra usa når den er 6 mnd gammel og regge her, 0 stress.

Blir interessant å se bruktmarkedet i USA. Kommer den med større batteri og faller litt i pris på bruktmarkedet så kan det jo være interessant. Må ha adapter eller bygge om ladeport da.

yes, bør nok forhandle seg god fraktavtale og, for har eid fler tesla ( S 3 Y ) , alle har måttet innom tesla for ymse småfiks

turfsurf

Sitat fra: hemi på tirsdag 21. mai 2024, klokken 23:19yes, bør nok forhandle seg god fraktavtale og, for har eid fler tesla ( S 3 Y ) , alle har måttet innom tesla for ymse småfiks
Har eid både S,X,3 og Y, og de to siste har det vært null behov for å involvere Tesla. Men ja, hvis det skjer noe er det jo kjipt hvis Tesla i Norge ikke vil røre CT, som jo fort kan hende. Kan evt benytte tredjepart hvis det blir ett marked.

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 22:32
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mai 2024, klokken 21:19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:05Så du ikke den rødmarkerte teksten jeg kopierte fra loven? Den sier jo i realiteten mye av det samme som høringsnotatet, bortsett fra at i høringsnotatet ville man og inkludere bobiler.

Joda, jeg så teksten, og jeg bestrider ikke at reglene er oppmyket.

Men du skriver også rett ut at opphevelse av fartsbegrensningen gjelder kjøretøy i klasse M1, noe som jeg ikke kan se finnes.

Altså en klargjøring av klargjøringen din. Så ikke SVV ikke blir nedrent av folk som skal ta sertifikat på M1 og kjøpe CT :)
Jeg velger å kopiere det viktigste fra over, og med fet tekst for å vise at M1-kjøretøy mellom 3500 og 7500 kg kan lovlig kjøre i mer enn 80 km/t:

"På vegstrekninger med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen.
Forbudet i første ledd gjelder likevel ikke for:

a. Utrykningskjøretøy
b. Motorvogn i gruppe M1 uten tilhenger og med tillatt totalvekt ikke over 7 500 kg. Motorvognen skal være utstyrt med dekk dimensjonert for fartsgrensen på stedet.

Det som er det store spørsmålet, er hvorvidt CT i det hele tatt kan registreres som M1, siden den er en Pickup! Og om den fyller alle kravene som må tilfredsstilles her. Tror den fremdeles sliter med de skarpe vinklene og den harde fronten... ;)
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 22. mai 2024, klokken 09:33b. Motorvogn i gruppe M1 uten tilhenger og med tillatt totalvekt ikke over 7 500 kg. Motorvognen skal være utstyrt med dekk dimensjonert for fartsgrensen på stedet.

Det som er det store spørsmålet, er hvorvidt CT i det hele tatt kan registreres som M1, siden den er en Pickup! Og om den fyller alle kravene som må tilfredsstilles her. Tror den fremdeles sliter med de skarpe vinklene og den harde fronten... ;)
Legger meg helt flat jeg, forvirringen kommer av at M1 er en kjøretøygruppe som man kan kjøre både med B og C1 førerkort avhengig av totalvekt.

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. mai 2024, klokken 12:10
Sitat fra: RJK på onsdag 22. mai 2024, klokken 09:33b. Motorvogn i gruppe M1 uten tilhenger og med tillatt totalvekt ikke over 7 500 kg. Motorvognen skal være utstyrt med dekk dimensjonert for fartsgrensen på stedet.

Legger meg helt flat jeg, forvirringen kommer av at M1 er en kjøretøygruppe som man kan kjøre både med B og C1 førerkort avhengig av totalvekt.
Ja, skal ikke være lett! ;)

Må ha tunga i rette munnen, som jeg bruker å si, for å lese lovregler! Ett lite ord kan gjøre stor forskjell på hva som faktisk gjelder!

Slike "ordlek-konkurranser" får man jo (eller fikk ihvertfall) på bl.a. førerprøven. 2 nesten like avsnitt, der begge kan ansees som likelydende men med ett ords forskjell, gjør at ene svaralternativet er korrekt, det andre svaralternativet er feil...
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA