Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lyspærer i gammel campingvogn.

Startet av Svk, søndag 19. mai 2024, klokken 12:00

« forrige - neste »

Svk

Hei!
Har kjøpt vogn med isocamp på fastplass.
Har en feit 16A skjøteledning ut til strømboksen på utsiden.samme som kortidsbeøkbende bruker.i vogna har jeg ei 16A padde som fordeler strøm til vogn og isocamp.
Når jeg setter på det ene lyset i vogna så går sikringen på utsiden.men ikke i vogna.står ei ledpære i denne lampen.de andre har glødepærer.skjønner ikke dette helt.
Liker ikke gamle vogner på 20år led? Eller er det noe tull med lampen? Eller dårlig opplegg på campingen?
Opplever også strømbrudd ukentlig uten å tukle med noe i vogna.så tror ikke bare vogna er synderen
Har bestilt meg V2L adapter,mulig dette er tingen

RJK

Var noen problemer med å bruke LED-lamper i takspotter beregnet for halogenlamper som krevde større strømtrekk. Dette førte ofte til problemer med at lyset ikke virket. Dog, beholdt man en halogenlampe, kunne da resten være LED.

Ser og at på endel biler, så må man bruke "drivere" til der man setter inn LED-lamper istedet (typisk i hovedlykt, som vel ikke er lovlig å bytte/endre lampetype for). Dette for at ikke bilen skulle tulle til med strømgivning til lampene, og bilen ellers fikk "rett signal" for hva den ville akseptere.

Så, det kan godt hende lampa ikke er laga for å tåle LED-lamper, eller bilens system. Kan hende det i verste tilfellet krever at man må bytte langt mer i el-opplegget, selv om jeg mener det og finnes "hack" for dette (sette på en motstand). Og det kan som sagt få hele elopplegget i vogna til å "tilte" og slå seg vrang, aka feile.

Hør gjerne med forhandler om de har noen tips, eller om de mener man da bør sjekke el-opplegget for å se om det faktisk tåler LED-lamper. Bør gjerne sjekkes før man begynner å tenke på V2L, men ja. Det er jo deilig å kunne bruke bilen til å fore vogna med strøm, så man kan nyte vognlivet også der man ikke er på strøm, og man samtidig reduserer bruk av gassen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Jeg står fast med isocamp.så for meg er det 230V eller gass.
Skal sjekke med glødepære senere idag å se om problemet forsvinner.hvis ikke så er det ikke krise.klarer meg uten denne lampen

RJK

Sjekk gjerne at LED-"pæra" ikke er feil, dvs "rated" for større styrke enn tilsvarende effekt på pæra som den lampa er beregnet for. Feil pære kan også skape problemer.

Se gjerne gjennom disse to webresultatene for litt mer info om det å erstatte Halogen-lamper (og andre) med LED. De kan være nyttig lesing!

https://www.tcpi.com/preventing-lamp-failure/

Quora-spørsmål og svar!
Bosted Oslo

Svk

Er 2.2w den led pæra som sto i. De andre lampene har små pærer på 15W

RJK

Er ikke like lett å finne ut hvilken halogenstyrke eller glødelampe det tilsvarer uten mer info, eller aller helst produktarket for lampa.

Anbefaler å ta et googlesøk på den lampa, eller tilsvarende halogen/glødelampe, for å se om den du har er egnet til denne sokkelen.

Det jeg finner er i tabell i artikkelen under, som stopper på glødelamper fra 25W og opp til 100W, men 25W gammel glødelampe tilsvarer 20W halogen og normalt 4W LED. Det kan altså hende at den du har, er akkurat litt for sterk (gitt 12,5W glødelampe eller 10W halogen skulle tilsi 2W LED. Men det blir et gjett tatt ut av lufta!

https://www.lampegiganten.no/inspirasjon/bytt-ut-halogen-med-led
Bosted Oslo

Svk

Men kan LED pære i gammel campingvogn forstyrre sikringen på utsiden på noen måte?

Orbit

Er LED-pæren koblet på en dimmer og/eller 12V trafo/omformer (som ikke er beregnet for LED)? Feil kombinasjon kan få oppstartstrømmen til å bli høy.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svk

Er jo trafo i vogna til hele systemet.støtter jo 12V og 230V.
Ser noen av spottene er merket 12V.
Men alle glødepærene er 230V.tar jeg glødepæra å setter i lampa som slår ut sikringen.så skjer det samme igjen.
Et eller annet her.enten i vogna eller i strømnettet til campingen.

RJK

Da er det nok stor sannsynlighet for at det er feil ved den lampa, eller kablingen for denne. Kanskje er det rust ved et av tilkoblingspunktene, eller rust i selve kabelen (eller begge deler).

Selv fikk jeg problemer med tv-signaler i et gammelt opplegg fra GET (nå Telia), og ved inspeksjon fra tekniker, viste det seg at kabelen utenfor rekkehusleiligheta vår, var stappfull av vann, og metallet var sterkt rustet. Heldigvis oppdaget før en kortslutning ville ført til brann.

Kanskje du rett og slett bør få skiftet kabelen først som sist, eller om det blir for vanskelig, få koblet opp en ny lampe og koblet fra den gamle. 
Bosted Oslo

Svk

Kabelen er inni vogna.er en annen lampe på denne kabelen.kabelen er tørr og fin.antar det er noe galt med selve lampa.lampa som tuller er nr 2 og siste i rekka.

Svk

RJK

OK, da er nok lampa problemet. Litt synd, siden det kan være vanskelig å finne en identisk, så om det er viktig at lampene er like, så må du altså ut og kjøpe 2 stykk. Fordelen er dog at du kan finne lamper som inkluderer en USB-port for å kunne koble til en flyttbar vifte eller lade en mobiltelefon fra!

;)

F.eks. en slik, https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/batbelysning/interiorbelysning/led-lykt-med-usb-2000043839

Eller en slik, https://www.sparelys.no/12v-24v-syn-spotlampe-med-dimmer-og-usb-lader

Eller en slik med tlefonholder (de har og i hvit), https://www.sunwind.no/alle-produkter/energi/lamper-og-belysning-12-volt/vegglampe-design-usb-black

Bosted Oslo

Svk

Er vel ingen krise.om den ikke virker/eller at det er vanskelig å finne lik.
Er bare en sovevogn.
Det som er viktig er at varmtvannet virker og at vasken og doen spyler.
Vogna er 20år

RJK

Kan godt hende madammen din ikke er helt enig med deg, derfor jeg nevnte det!  8)

Ja, funksjon er jo det viktigste, og nesten eneste som teller. Går jo og greit å klare seg med en oppladbar campinglampe.
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA