Kommer blinklyshendelen tilbake i Tesla?

Startet av MuskElBil, ons 06. mar 2024, kl. 12:46

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fre 08. mar 2024, kl. 11:09Du får si det til Teslabjørn som er ekstremt kritisk til fjerning av hendler og knapper på ratt til erstatning. Men han har vel ikke kjørt nok elbiler

At han har kjørt mye elbiler (eller biler generelt) betyr ikke at han har tilpasningsevne.

Jeg opplever at ting gjerne virker bedre om jeg prøver å tilpasse meg hvordan ting virker og virkelig prøver. Når man går inn i noe med holdningen "dette kommer aldri til å virke" så vil det nettopp aldri det. Det er en selvoppfyllende holdning.

Forutinntatthet er ikke en bra egenskap.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fre 08. mar 2024, kl. 19:22
Sitat fra: Counterpointer på fre 08. mar 2024, kl. 11:09Du får si det til Teslabjørn som er ekstremt kritisk til fjerning av hendler og knapper på ratt til erstatning. Men han har vel ikke kjørt nok elbiler

At han har kjørt mye elbiler (eller biler generelt) betyr ikke at han har tilpasningsevne.

Jeg opplever at ting gjerne virker bedre om jeg prøver å tilpasse meg hvordan ting virker og virkelig prøver. Når man går inn i noe med holdningen "dette kommer aldri til å virke" så vil det nettopp aldri det. Det er en selvoppfyllende holdning.

Forutinntatthet er ikke en bra egenskap.
Her spørs det om ikke din egen forutinntatthet slår inn. Evt egen tro på ferdigheter (noe mange har, meg innkludert).

Jeg har kjørt lange turer med Plaid i varierte miljøer. Har også kjørt Etron helt uten problemer, så der er det kanskje du som ikke er tilpasningsdyktig? Av de to så er det Plaid som ikke blinker riktig. Følger med på Plaid i trafikken og de lider litt av «Audi syken».

Teslabjørn har en ekstrem erfaring, og er det noe han gjør er det å tilpasse seg Tesla spesielt. Han er vel litt «biassed» til fordel for Tesla så det sitter langt inne å kritisere. Men han gjør det når det trengs (heldigvis) og det står det faktisk respekt av!

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fre 08. mar 2024, kl. 21:53
Sitat fra: turfsurf på fre 08. mar 2024, kl. 19:22Jeg har kjørt lange turer med Plaid i varierte miljøer. Har også kjørt Etron helt uten problemer, så der er det kanskje du som ikke er tilpasningsdyktig?
Nå har jeg kjørt langt over en million km med biler med hendler, og jeg har ikke problemer med å blinklysene på Audien, men jeg opplever det heller ikke som noe vesentlig bedre enn knapper som på TM-3. Plaid har jeg ikke kjørt, men de knappene er så vidt jeg har forstått noe annerledes.

E-tron har plasseringer av en del knapper og slikt på hendlene som gjør at man fort kan aktivere f.eks fjernlys samtidig som man slår av lane-keep funksjonaliteten.

Poenget er egentlig at det går fint å bruke begge deler, og begge varianter har sine svakheter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Jeg har kjørt 2.5 mill. km. i mitt liv med hendler :). Leverte tilbake låne-TMS én dag tidligere enn avtalt. Disse knappene er rene og skjære galskapen! Kanskje du er en dyktigere sjåfør enn meg (tviler), eller kanskje jeg var forutinntatt noe som flg. deg ikke er en bra egenskap (tviler ennå mere). Hvorfor skal jeg gå igjennom en bratt tilvenningsperiode når det fremdeles finnes tilsvarende biler med normal utrustning?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på lør 09. mar 2024, kl. 17:40Hvorfor skal jeg gå igjennom en bratt tilvenningsperiode når det fremdeles finnes tilsvarende biler med normal utrustning?
Her viser du jo holdningene dine ganske tydelig. Det er dette jeg mener med motvilje mot endring. Holdningen er "hvorfor skal jeg endre meg". Da starter man med en negativ holdning, og da blir det gjerne vanskelig. Du er dog i godt selskap, mange som tenker slik. Når du har kjørt 2.5 mill km med knapper kan vi jo diskutere fordeler og ulemper med de forskjellige løsningene.

Ellers har jeg ingen formening om jeg er en bedre eller dårligere sjåfør enn noen andre, tipper jeg er temmelig midt på treet.

Men jeg tok ett bevisst valg for mange år siden om å ikke starte med å være negativ til nye ting, selv om det krever at jeg må endre vaner eller lære noe nytt. Det har gitt meg en mye mere friksjonsfri hverdag.

automat

Man kan snu på det. Hvilke sikkerhetsmessige eller bruksmessige fordeler har blinklysknapper på rattet fremfor hendel? Det må jo ha noen fordeler siden Tesla er så ivrige på å innføre det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Mobileum

Sitat fra: turfsurf på lør 09. mar 2024, kl. 17:52
Sitat fra: Mobileum på lør 09. mar 2024, kl. 17:40Hvorfor skal jeg gå igjennom en bratt tilvenningsperiode når det fremdeles finnes tilsvarende biler med normal utrustning?
Her viser du jo holdningene dine ganske tydelig. Det er dette jeg mener med motvilje mot endring. Holdningen er "hvorfor skal jeg endre meg". Da starter man med en negativ holdning, og da blir det gjerne vanskelig. Du er dog i godt selskap, mange som tenker slik. Når du har kjørt 2.5 mill km med knapper kan vi jo diskutere fordeler og ulemper med de forskjellige løsningene.

Ellers har jeg ingen formening om jeg er en bedre eller dårligere sjåfør enn noen andre, tipper jeg er temmelig midt på treet.

Men jeg tok ett bevisst valg for mange år siden om å ikke starte med å være negativ til nye ting, selv om det krever at jeg må endre vaner eller lære noe nytt. Det har gitt meg en mye mere friksjonsfri hverdag.

Jeg har ikke noe imot endringer, men de må ha en mening og helst også en forbedring. Hva med disse knappene oppfyller noe slikt? Null! De er nemlig meningsløse.

Du tror vel ikke jeg kastet bort noen timer på å prøvekjøre en TMS som jeg er forutinntatt negativ til bare for moro skyld?

Jeg tar vel heller ikke veldig feil hvis jeg anser deg som over middels Tesla-interessert. Da vil jeg tro at du kanskje også er positivt forutinntatt når du skal prøvekjøre en ny Tesla? Eller?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på lør 09. mar 2024, kl. 18:08Jeg tar vel heller ikke veldig feil hvis jeg anser deg som over middels Tesla-interessert. Da vil jeg tro at du kanskje også er positivt forutinntatt når du skal prøvekjøre en ny Tesla? Eller?
Jeg har fulgt med på elbiler siden lenge før Tesla startet. Tesla var de første som løste ønsket om elbil innenfor mine rammer økonomisk og praktisk, og var derfor det naturlige valget da, og var det en stund etterpå.

Ellers har jeg ingen spesielle interesser rundt Tesla utenom at jeg setter meg inn i de bilene som jeg har. Foreløpig har jeg hatt flere ikke-Tesla elbiler enn Teslaer, og den neste jeg kjøper er med stor sannsynlighet ikke en Tesla. Når Model Yen er på tide å selge så er det ikke noe som tyder på at jeg kommer til å kjøpe Tesla igjen sånn som det ser ut nå.

Så nei, jeg er ingen Tesla fanboy som du antyder.

Counterpointer

Sitat fra: automat på lør 09. mar 2024, kl. 18:04Man kan snu på det. Hvilke sikkerhetsmessige eller bruksmessige fordeler har blinklysknapper på rattet fremfor hendel? Det må jo ha noen fordeler siden Tesla er så ivrige på å innføre det.
Sikkerhetsmessig er Euro NCAP veldig kritiske og Tesla anfører ingen sikkerhetsmessig fordel som jeg har sett.

Bruksmessig så er det effektivitet og forenkling av produksjon som angis, underforstått er kommunikasjonen at automatikk er bedre og derfor tryggere. Det at Tesla sin automatikk ikke er spesielt god i praksis underslås.

Otkristo

Sitat fra: automat på lør 09. mar 2024, kl. 18:04Man kan snu på det. Hvilke sikkerhetsmessige eller bruksmessige fordeler har blinklysknapper på rattet fremfor hendel? Det må jo ha noen fordeler siden Tesla er så ivrige på å innføre det.
Hvorfor er det så mange som ikke bruker blinklys selv med gammeldagse hendler?
Tydeligvis så handler det ikke om knapp vs hendel...

RJK

Sitat fra: Otkristo på søn 10. mar 2024, kl. 15:41
"Hvorfor skal jeg bruke blinklys, jeg vet jo hvor jeg skal..." virker som endel tenker. Altså totalt misforstått hensikten med å bruke blinklys.  ::)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Herregud..har ingen av dere sett på Munro live..forklaringen mhp fjerne hendler er økonomi..Den funksjonen som hendlene gir mener da Tesla kan erstattes med en billigere like bra løsning. Det gir mulighet til å putte penger enten direkte i lomma,eller bedre produktet på andre områder. Så enkelt er det. Husk at alt Tesla gjør er ikke for å gjøre produktet bedre mhp funksjon. De ser på totalpakken og fjerner der de kan fjerne og legger ting til der de antar det må til. F.eks disse optiske sensorene..de fjernet dem fordi de kunne spare penger og erstattes av kamera som de antok ville gi tilsvarende funksjon. Ble det bedre? Nei,men spørsmålet er om det ble så mye verre at folk brydde seg! Det er jo denne balansegangen de utforsker hele tiden. Noen kunder forsvinner i dragsuget når de fjerner noe som fungerer bra,med noe som fungerer mindre bra..Men for Tesla er det marginaleffekten av det de gjør mhp økonomi som betyr noe..Så enkelt er det. Tesla leker ikke butikk..Elon elsker penger mer enn noe annet.

Counterpointer

Første del oppleves som ganske riktig, deler den.

Men konklusjonen din er jo lite sannsynlig. En annen bedre teori er at for mange så er det så mye å forholde seg til at de ikke klarer å blinke. Da vil det være enda fler som ikke gjør det med knapper, basert på min erfaring med biler som har blinklysknapper (flere stykker over lengre tid).

Otkristo

Sitat fra: Counterpointer på søn 10. mar 2024, kl. 18:30

Men konklusjonen din er jo lite sannsynlig. En annen bedre teori er at for mange så er det så mye å forholde seg til at de ikke klarer å blinke. Da vil det være enda fler som ikke gjør det med knapper, basert på min erfaring med biler som har blinklysknapper (flere stykker over lengre tid).
Sitat fra: hELgenen på søn 10. mar 2024, kl. 18:20

Herregud..har ingen av dere sett på Munro live..forklaringen mhp fjerne hendler er økonomi..Den funksjonen som hendlene gir mener da Tesla kan erstattes med en billigere like bra løsning. Det gir mulighet til å putte penger enten direkte i lomma,eller bedre produktet på andre områder. Så enkelt er det. Husk at alt Tesla gjør er ikke for å gjøre produktet bedre mhp funksjon. De ser på totalpakken og fjerner der de kan fjerne og legger ting til der de antar det må til. F.eks disse optiske sensorene..de fjernet dem fordi de kunne spare penger og erstattes av kamera som de antok ville gi tilsvarende funksjon. Ble det bedre? Nei,men spørsmålet er om det ble så mye verre at folk brydde seg! Det er jo denne balansegangen de utforsker hele tiden. Noen kunder forsvinner i dragsuget når de fjerner noe som fungerer bra,med noe som fungerer mindre bra..Men for Tesla er det marginaleffekten av det de gjør mhp økonomi som betyr noe..Så enkelt er det. Tesla leker ikke butikk..Elon elsker penger mer enn noe annet.

Er dette din egen erfaring
Sitat fra: hELgenen på søn 10. mar 2024, kl. 18:20

Herregud..har ingen av dere sett på Munro live..forklaringen mhp fjerne hendler er økonomi..Den funksjonen som hendlene gir mener da Tesla kan erstattes med en billigere like bra løsning. Det gir mulighet til å putte penger enten direkte i lomma,eller bedre produktet på andre områder. Så enkelt er det. Husk at alt Tesla gjør er ikke for å gjøre produktet bedre mhp funksjon. De ser på totalpakken og fjerner der de kan fjerneMen for Tesla er det marginaleffekten av det de gjør mhp økonomi som betyr noe..Så enkelt er det. Tesla leker ikke butikk..Elon elsker penger mer enn noe annet.
Ok. Så hvis dette handler om å spare $10, forklar hvorfor de bruker mye mer penger på egen skjerm bak, nye ventilerte seter, bedre støyisolering, bedre fjæring osv ?
Din argumentasjon henger ikke sammen ...

Otkristo

Det at du ikke ikke klarer å bruke blinklysknapper sier ikke nødvendigvis noe om andre. Kanskje du er en som er sløv med bruk av blinklys generelt eller lite tilpasninhsdyktig?!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA