Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Forenklet" test av batterier og motor

Startet av bosonic, søndag 09. desember 2012, klokken 22:59

« forrige - neste »

bosonic

Har blitt forespurt om hjelp til å sjekke batteripakken og motoren i en "gammel Think" før videresalg. Bilen er hugget. Batteripakken er demontert og er utladet. Tanken var å splitte pakken og koble to og to batterier i serie. Hva med å bruke en 12V lader med timer slik at innladingen blir ca 130Ah? Tenkte så å lade ut med en 12 VDC til 230VAC konverter og ta tiden inntil spenningen har sunket til ca 12.00V (1,0V pr selle).
Kan motoren testes med 230V trefase, eller tåler den maks 120V?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Interessant idé, men det er noen som har utviklet en metode for testing av Saft STM5-100MRE blokker. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2379.0.html

To Saft STM5-100MRE blokker i serie er 10 celler, ikke 12.

Hva slags 12V lader tenker du å bruke? En elektronisk hjemmelader til blybatteri vil ikke klare å fullade et 12V NiCd batteri. Jeg anbefaler at du bruker en lader som leverer konstant strøm (maksimalt 10A) og opptil 19V.

Vet ikke om noen som har testet motoren direkt på 3-fase 50Hz lysnett, men jeg tror det vil smelle. Dette er en induksjonsmotor og den må startes forsiktig med lav spenning. Frekvensen skal være mellom 0 og 400Hz avhengig av turtall.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Siden 2010 har vi mer erfarne gitt opp recondisjonering.

Grunnen var at cellene som hadde feilet før, feilet igjen ofte etter kun få sylusser, og alltid innen et år.

Min metode å teste ut en slik pakke du nå har er å lade hele pakken opp med enten 10A/13,5t, eller 5A/40t. Så lade hele pakken ut 50-80 Ahr, for så å ta enkeltblokker ned til 4,5V med 100A.

Dette gir stor nøyaktighet på diagnosen, men noe nytt som har dukket opp etterhvert som blokkene passerte 10 år er at de rett og slett ikke tåler selve testen, og svikter kort tid etter en slik test; selv om selve testen var vellykket.......
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Torn

Sitat fra: elektrolux på mandag 10. desember 2012, klokken 21:35
Siden 2010 har vi mer erfarne gitt opp recondisjonering.

Grunnen var at cellene som hadde feilet før, feilet igjen ofte etter kun få sylusser, og alltid innen et år.

............men noe nytt som har dukket opp etterhvert som blokkene passerte 10 år er at de rett og slett ikke tåler selve testen, og svikter kort tid etter en slik test; selv om selve testen var vellykket.......

Betyr dette at det "anbefales" å bare kjøre til Robometer/Nikometer eller lignende forteller at noe er feil, og ta det derfra???
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

elektrolux

Ja, men husk at det kun er Robometer, IV meter og Paktrkr som virkelig kan avsløre reversering/cellesvikt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA