Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på onsdag 22. mai 2024, klokken 11:06Det han sier er at han vil slutte utviklingen av AI og roboten hvis kompensasjonspakken som ble godkjent i 2018 og senere underkjent, ikke blir godkjent på nytt igjen av majoriteten. Han kan ikke ta det ut av selskapet i og med at han har brukt Tesla til å skape begge deler.

Blir pakken underkjent stopper han videre utvikling av FSD, AI og robotene og han forlater nok Tesla etter hvert. Og da vil det meste av talent nok også stikke med han. Tesla får da en renessanse på et eller annet spektrum og om det er positivt eller negativt vil tiden vise. Aksjen vil kollapse og bli verdsatt som et lite bilselskap med de fattige marginene de har i alle fall. Det er hva jeg tror.

Jeg selger meg definitvt ut hvis pakken blir underkjent.

I så fall er eneste farbare vei for Tesla å sparke Elon Musk dersom aksjonærene sier nei, siden Musk da ikke vil være positiv for Tesla. Tesla trenger ikke Musk for å utvikle AI og robotics. Ekspertene jobber der allerede.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

De aller fleste med greie på dette mener at ekspertene er der på grunn av Musk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Klykken på onsdag 22. mai 2024, klokken 15:57De aller fleste med greie på dette mener at ekspertene er der på grunn av Musk.
Ja det gir mening de er der pga han

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på onsdag 22. mai 2024, klokken 15:57De aller fleste med greie på dette mener at ekspertene er der på grunn av Musk.

OpenAI greide i hvert fall å lokke en del folk vekk fra Musk med store lønninger. Kanskje Tesla må øke lønningene en ekstra gang om Muskler prøver å ta med folk.

Ser for meg at Musk raskt vil kræsje i patenter og Intellectual Property problemer om han prøver å starte med AI et annet sted. Han kan ikke ta Optimus under armen og løpe ut. Men kanskje han bør starte helt på nytt for å knekke koden til Full Self Driving.

https://www.instagram.com/chatgptricks/p/C5hXL2Ksd1z/
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 15:58Musk er målrettet, intelligent, kynisk og ganske gal. Han er fullstendig ukonvensjonell og styres kun av hva som er logisk og følger naturlovene (og ikke hva andre mener og har prøvd før). Han er videre ikke opptatt av det materielle (penger) for seg selv. Om han vil ha godt betalt (vanvittig godt betalt) er det nok fordi han ser på penger som midler til å gjøre noe viktig for verden (som å bosette folk på Mars). Det med Mars er ikke jeg fan av. Om han derimot kunne fokusere på utvikling av elfly, hybridfly og hydrogenfly, så har han funnet de rette steder for å realisere sitt enorme talent!

Noe som har overasket meg, er at Musk fortsatt har mye å tilføre med hensyn til biler og da tenker jeg særlig på hans fokus på å kunne produsere bilene mer effektivt (svære presstøpte aluminiumskomponenter). Nå er jeg av den mening at Musk har noe å tilføre biler og bilindustrien i flere tiår fremover. Han har evnen og kunnskapen til å dykkke inn i enhver komplisert teknologisk detalj (og samtidig ha godt grep på ledelse og økonomi og finne gode folk rundt seg).
han
Det verste Musk vet er perioder der alt går bra. Da blir det for kjedelig for han og han kjøper Twitter (bare en brøkdel av formuen). Men også her ligger det tanker langt tilbake. Så om ti år er gjerne X noe helt annet i dag og svært forskjellig fra andre sosiale medier (antagelig mye videre nedslagsfelt og mange nye tjenester).

Ingen bør være redde for Teslas fremtid. Musk gjør til enhver tid det han må og vil. I verste fall flytter han hele produksjonen til Kina uten å ta så mange hensyn i noen retning. Men Tesla vil nok trolig ekspandere videre over hele verden og det vil gå litt opp og ned.

Det blir spennende å se hvilke nye designuttrykk  Teslas biler etter hvert vil få. Tesla S er jo fortsatt oppsiktsvekkende vakker og Model 3 er bra. Men noe nytt må snart komme! Det er så typisk at Musk gir f i vanlig amerikansk praksis med nye karosserier ca hvert tredje år! Den første prototypen av Model S ble vist for 15 år siden (2009)!

Vil anbefale alle å lese den nye biografien om Elon Musk for bedre å forstå denne mest talentfulle person i verden siste femti år!

Jøss.
Har du bilde av Musk over senga og i lommeboka også? -og på mobilen?
Litt komisk å lese at Musk him self er opphavet til alt kult og bra ved Tesla. Minner om Kim Jung-un som vinner alle OL-gull for Nord-Korea, og fant opp McDonald's der.
Har han ikke ansatte som er kreative og som har ideer til bilene de skal lage fremover?
Musky har jo re-ansatt mange av de han ga fyken igjen, så oppsigelsene var kanskje ikke så veloverveid likevel?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

What-a-watt

Du verden. Ketil har ikke Tesla. Faktisk har han ikke engang elbil  :o . Jeg sier iallfall som den tyske forfatteren Sebastian Brants i sitt verk "Narrenes skip": "Verden vil bedras"  ;)

daktari

Fake it til you make it.  8) Får til noe, men ikke alt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Limodriver

Jeg mener vi som forbrukere må bruke makten vår til å ikke gjøre Musk mektigere. Han blir mektigere med rikdom. Videre har han nå begynt å opptre med sin makt og på en måte som jeg ikke tror verdenssamfunnet er tjent med.

Hans posisjon krever klokskap og ansvar, noe Musk ikke synes å ta hensyn til.

Limodriver

Trump har bestemt seg å være positiv til elbiler fordi Elin Musk har støttet ham med store beløp.

Jeg er målløs over logikken, men jeg håper flere med meg unnlater å kjøpe Tesla som indirekte vil finansiere Trump sin valgkamp.

hELgenen

Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 15:13Trump har bestemt seg å være positiv til elbiler fordi Elin Musk har støttet ham med store beløp.

Jeg er målløs over logikken, men jeg håper flere med meg unnlater å kjøpe Tesla som indirekte vil finansiere Trump sin valgkamp.

Velgerene til Trump hater jo stort sett elbiler. Men Trump er jo korrupt og lar seg kjøpe hvilket Elon vet å dra nytte av. Trump har jo selv tidligere gitt bidrag til demokrater også fordi han mente at det åpnet opp for gjentjenestet. Så dette er velkjent fra Trump sin side.

Limodriver

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. august 2024, klokken 16:17Velgerene til Trump hater jo stort sett elbiler. Men Trump er jo korrupt og lar seg kjøpe hvilket Elon vet å dra nytte av. Trump har jo selv tidligere gitt bidrag til demokrater også fordi han mente at det åpnet opp for gjentjenestet. Så dette er velkjent fra Trump sin side.

Jeg ser den, men håper fremdeles vi som forbrukere kan bruke makten vår og «hit where it hurts».

What-a-watt

"Alle" er jo korrupte hvis vi skal tro på både esler og elefanter. Kanskje like greit å ikke kjøpe amerikansk....

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på mandag 05. august 2024, klokken 18:14"Alle" er jo korrupte hvis vi skal tro på både esler og elefanter. Kanskje like greit å ikke kjøpe amerikansk....

Jeg tror ikke alle er korrupte,men Trump er og Elon vet å utnytte dette.
Det forteller igjen litt om moral og etikk som Elon selv bygger livet sitt på. Forstår virkelig ikke hvorfor så mange ser opp til Elon,men han er udiskutabelt et ikon for veldig mange.

Selv mistet jeg all respekt for mannen når han slengte ut pedo beskyldninger mot disse grotte dykkerene. En slik påstand kan ødelegge liv. Nei Tesla burde kvitte seg med Elon og fokusere på å lage gode biler og ikke ødelegge dem med tullete lovnader og regelrett løgn.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. august 2024, klokken 18:45Selv mistet jeg all respekt for mannen når han slengte ut pedo beskyldninger mot disse grotte dykkerene. En slik påstand kan ødelegge liv. Nei Tesla burde kvitte seg med Elon og fokusere på å lage gode biler og ikke ødelegge dem med tullete lovnader og regelrett løgn.
Ja jeg også slet litt ift Elon etter den grottesaken. Men at Tesla bør kvitte seg med Elon....hmmmm

Apple uten Steve Jobs og Tim Cook....say no more....

SurSnasen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 18:46Ja jeg også slet litt ift Elon etter den grottesaken. Men at Tesla bør kvitte seg med Elon....hmmmm

Apple uten Steve Jobs og Tim Cook....say no more....

Problemet for Tesla er at Elon Musk er den som har skapt en kultbevegelse. Han har, egentlig sammen med resten av Teslagjengen, lyktes å generere så massivt med gratis-PR at andre selskaper ville vært strålende fornøyd om de bare fikk brøkdelen.

Men tida som David mot Goliat er forbi. Tesla er ikke lengre den "søte, lille" som man støtter for enhver pris i sin kamp mot gigantene. Nå er Tesla selv giganten. Publisiteten de får er fremdeles helt abnorm. Hypen er i hyperklassen ennå. Og Elon Musk har blitt en av klodens aller mektigste personer.

Å bytte ham ut i Tesla ville vært positivt tror jeg. Av og til har man behov for nye ressurser som kan dra et selskap fremover. Tiden er over for når Tesla var produkter/biler overlegen konkurrentene. Nå får jeg en følelse av å trå tilbake i tid når jeg kjører Y eller 3. Ikke overlegen på lading. Ikke overlegen på effektivitet. Definitivt underlegen på utstyr. Mangler mye utstyr som andre har. Dårlig komfort. Støy. Upraktiske løsninger. Tesla har levd godt og lenge på hype, og dermed kunnet selge uansett hva de produserer.

Men så var det dette med å kunne kvitte seg med Elon Musk. Han er fremdeles desidert største eier. Fremdeles styres Tesla av friends and family.

For min del er det nå slutt på å kjøpe Teslaer. Det har vært noen eierskapsperioder av både S, 3 og Y, men nå ser jeg ikke lengre noen grunn til å la meg styre av min indre stemme som sier "du MÅ ha en Tesla". Det finnes så mange alternativer som gir meg langt mer og som fungerer minst like godt i dagliglivet. Og ladenettverket er ikke lengre noen kjøpsgrunn. At Elon Musk er halvt eneveldig bryr jeg meg egentlig ikke om, selv om jeg har fått fullstendig avsmak av ham. Det går rett og slett på produktenes beskaffenheter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA