Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Vaduz på søndag 05. mai 2024, klokken 09:43...

Dere har vel vært ganske negative til tesla i en 6-7 år, så en dag får man kanskje rett.

Faktum er at tesla er eneste rene elbilmerket, og i disse tider er det ekstremt vanskelig marked for elbil.

...

Tesla bilene har jeg stor respekt for, men Elon og selskapet skaper ett bilde av at de ikke er til å stole på. Plutselige prisendringer gjør det uforutsigbart for utleie og leasing selskaper. Kan hende innbyttepris hos forhandler også blir dårligere, ikke vet jeg men ser at relativt få biler selges fra forhandler i nærområdet. Det ryktes på Out of spec at det diskuteres i styrerom hos tyske merker om de vil bytte til SAE J3400 eller beholde CCS1 i USA. Det handler om tilgang til SC og ikke ladeport, men visst det er summetone hos Tesla sitt ladeteam så vil det få konsekvenser. Og så er Tesla i hardt vær med IF Metall i Sverige. Og så er Elon beinhard på X.

Andre «fra grunnen og opp» elbilmerker i Norge er vel Xpeng og Fisker (inntil videre). Redigert: Og NIO.

Tesla er vel for store for at det skal gå rett vest med de, men jeg er usikker på prioriteringene deres om dagen. Det er fortsatt satsing på elbiler, utvidelse av ladenettverk og mindre tull fra Elon, som vil påvirke meg foran ett ev. bilkjøp.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 05. mai 2024, klokken 10:20
Sitat fra: Vaduz på søndag 05. mai 2024, klokken 09:43Andre «fra grunnen og opp» elbilmerker i Norge er vel Xpeng og Fisker (inntil videre).

NIO?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Electric cars in Norway

Vaduz

Nio og Xpeng tror jeg ikke tjener penger enda, i alle fall ikke nio. Men det stemmer, er noen til som er ren elbil satsing.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på søndag 05. mai 2024, klokken 20:03Nio og Xpeng tror jeg ikke tjener penger enda, i alle fall ikke nio. Men det stemmer, er noen til som er ren elbil satsing.
Du har helt rett. Se nrk tv Dagsrevyen i kveld kl 19. Xpeng sjefen ble intervjuet. Nio har nylig fått den kinesiske staten som en deleier :o

vinterdekk

Arstechnica pleier å skrive artikler som tåler å bli referert til i ettertid, mange interessante momenter her:

What's happening at Tesla? Here's what experts think.

Vaduz

Håper virkelig det ligger noe mer tankevirksomhet bak avskjedigelsen av hele superladeteamet enn uenighet med lederen av den, ellers har Elon blitt såpass skjør i nøtta at jeg blir bekymret. Men han har jo gjort ekstremt mye rart tidligere som har vist seg å være rett og alle kopierer nå, så det er vanskelig å si.
Hørte på electrek at tesla muligens bare ville levere delene til superladerne og outsource utbyggelsen. Men det virker veldig uryddig uansett.

vinterdekk

Synes Elon/Tesla er veldig rasjonelle dersom de risikerer å få krav på seg fra NHTSA om å gjøre maskinvareoppdatering på to millioner biler. Ref. siste avsnittene på Arstechnica-artikkelen. Men det er jo ikke noe som er avgjort.

OddB

Sitat fra: Vaduz på mandag 06. mai 2024, klokken 09:49Håper virkelig det ligger noe mer tankevirksomhet bak avskjedigelsen av hele superladeteamet enn uenighet med lederen av den, ellers har Elon blitt såpass skjør i nøtta at jeg blir bekymret. Men han har jo gjort ekstremt mye rart tidligere som har vist seg å være rett og alle kopierer nå, så det er vanskelig å si.
Hørte på electrek at tesla muligens bare ville levere delene til superladerne og outsource utbyggelsen. Men det virker veldig uryddig uansett.
Planen var tydeligvis en delvis nedbemanning av SC-teamet, men når sjefen for teamet var så uforskammet å si han i mot satte han et eksempel for resten av bedriften og sa opp hele bunten i affekt. Dette, i tillegg til måten han opptrer på den politiske arenaen, gir grunn til bekymring.
Han vil nok alt godt for menneskeheten men sliter med å forholde seg til at politikk ikke er rasjonelt.
Grunnen til nedbemanningen over hele linja er at han ser KI (FSD) er det viktigste utviklingsområdet for Tesla akkurat nå. Han har investert utrolig mye i datakapasitet for å trene opp de nevrale nettverkene.
Tesla lander nok på føttene denne gangen også, men fri meg for å ha være ansatt i den bedriften. Skjønner godt at han misliker fagforeninger :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

daktari

Synes det ble skrevet noe smart i ArsTechnica. Når du har 27 mrd dollar på bok, men fallende profitt og fallende salg, så investerer man, det skal ikke kuttes.

Men Musk velger massive kutt og omorganisering, kuttet også produktsjefen for nye biler og  store deler av det teamet. Kuttet også de som utviklet superlader-nettverket.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

https://qz.com/warren-buffett-berkshire-hathway-elon-musk-tesla-apple-1851457583

Elon vil ha penger...masse penger..
Alt tyder på at han vil slanke hele driften..få opp aksjekursen og hente ville summer til Mars planen.

OddB

@daktari
Tesla og SpaceX er to forskjellige ting. Starlink går i pluss nå, så mars-prosjektet hans går nok greit uansett.

@heELgenen
Dette er Elons store satsningsområde nå. Ladenettverket var viktig for 5-10 år siden, nå er det KI  (selvkjøring og roboter) som skal løfte Tesla til store høyder. Tror du ikke Tesla får det til så bør du ikke sitte med aksjer :D

https://www.datacenterdynamics.com/en/news/tesla-spent-1bn-on-ai-infrastructure-in-q1-elon-musk-posits-using-cars-as-distributed-compute/
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

goggo

Her er Sandy Munroe`s meninger om saken.
Klar tale derfra, som vanlig :)

https://youtu.be/zl4VjvZu5os?si=dGN45O_Z0DJejmWy

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA