Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Registreringsnummer

Startet av torerik, tirsdag 30. april 2024, klokken 23:05

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Gadgetman på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:37Men...   
Egentlig burde Elbiler merkes med en logo separat fra skiltet. Og det må være en internasjonal standard. 
Hvordan er f.eks elbiler fra Sverige merka? 
Finland? 
Danmark? 
Tyskland?   

OK, Finske biler er kansje ikkje så vanlige her i landet selv om sommern, men biler fra de andre landa er vanlige her. 


Masse finskregistrerte biler i Norge, både sommer og vinter, spesielt i Nord-Norge.

Ellers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret,https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp. https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes

Kunne jo hatt det samme i Norge der man hadde brukt et ekstra tegn til slutt i nummerskiltet. AAXXXXXY, der AA er Områdekode slik som i dag, XXXXX er nummer fra 10000-99999 og Y er kode for drivstoff:
E- Elbil
H- Hydrogen
G- Gass (G brukes normalt ikke i norske registreringsskilt, men det er et unntak for GA-gasskjøretøy )
P- Petrol/bensin
D- Diesel

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electric cars in Norway

SitatEllers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret
THE :+1: da tenker vi helt likt

RJK

Sitat fra: THE på onsdag 08. mai 2024, klokken 15:08
Sitat fra: Gadgetman på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:37Men...   
Egentlig burde Elbiler merkes med en logo separat fra skiltet. Og det må være en internasjonal standard. 
Hvordan er f.eks elbiler fra Sverige merka? 
Finland? 
Danmark? 
Tyskland?   

OK, Finske biler er kansje ikkje så vanlige her i landet selv om sommern, men biler fra de andre landa er vanlige her. 


Masse finskregistrerte biler i Norge, både sommer og vinter, spesielt i Nord-Norge.

Ellers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret,https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp. https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes

Kunne jo hatt det samme i Norge der man hadde brukt et ekstra tegn til slutt i nummerskiltet. AAXXXXXY, der AA er Områdekode slik som i dag, XXXXX er nummer fra 10000-99999 og Y er kode for drivstoff:
E- Elbil
H- Hydrogen
G- Gass (G brukes normalt ikke i norske registreringsskilt, men det er et unntak for GA-gasskjøretøy )
P- Petrol/bensin
D- Diesel
Er nok av diskusjoner på hvordan dette bør se ut, og snart må vi legge om uansett, da vi går tom for alternative skiltkombinasjoner med dagens system.

Problemet er, slik jeg har fått det fortalt, at da må de rette opp i et relativt gammelt system, for det er ikke "avsatt" lagringsplass for flere tegn.

Forøvrig, det er vel heller ingen god grunn for at man skal ha samme system som andre land, da man har forskjellige hensyn å ta av i et lite land med relativt få innbyggere i Norge, sammenlignet med f.eks Tyskland, Frankrike, USA eller Kina for den del!

Men man kunne sikkert gått sammen i Norden og laget et felles system, da vi egentlig er ganske like på regler og antall innbyggere (under 10 mill) ennå.

Vi kan nok leve lenge på et system som håndterer kjøretøybestanden for >100 mill. innbyggere. Trenger ikke systemer som takler <100 mill innbyggere på veldig lenge!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

gte-bjørn

Jeg har sett en fossilbil med lavt EX-nummer, tror jeg fant ut at denne serien tilhørte Bodø.

Sverige og Danmark har ingen spesielle skilter for elbiler og ikke Finland heller tror jeg. Jeg var i Litauen ifjor og der så jeg de hadde egne serier for dem, husker ikke nå hva det var.

automat

Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:47
Sitat fra: THE på onsdag 08. mai 2024, klokken 15:08Masse finskregistrerte biler i Norge, både sommer og vinter, spesielt i Nord-Norge.

Ellers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret,https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp. https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes

Kunne jo hatt det samme i Norge der man hadde brukt et ekstra tegn til slutt i nummerskiltet. AAXXXXXY, der AA er Områdekode slik som i dag, XXXXX er nummer fra 10000-99999 og Y er kode for drivstoff:
E- Elbil
H- Hydrogen
G- Gass (G brukes normalt ikke i norske registreringsskilt, men det er et unntak for GA-gasskjøretøy )
P- Petrol/bensin
D- Diesel
Er nok av diskusjoner på hvordan dette bør se ut, og snart må vi legge om uansett, da vi går tom for alternative skiltkombinasjoner med dagens system.

Problemet er, slik jeg har fått det fortalt, at da må de rette opp i et relativt gammelt system, for det er ikke "avsatt" lagringsplass for flere tegn.

Forøvrig, det er vel heller ingen god grunn for at man skal ha samme system som andre land, da man har forskjellige hensyn å ta av i et lite land med relativt få innbyggere i Norge, sammenlignet med f.eks Tyskland, Frankrike, USA eller Kina for den del!

Men man kunne sikkert gått sammen i Norden og laget et felles system, da vi egentlig er ganske like på regler og antall innbyggere (under 10 mill) ennå.

Vi kan nok leve lenge på et system som håndterer kjøretøybestanden for >100 mill. innbyggere. Trenger ikke systemer som takler <100 mill innbyggere på veldig lenge!

Bytter man ut siste siffer med en bokstav så kan alle bokstavkombinasjoner som er brukt fra 1970 og frem til i dag brukes om igjen. Og med 21 gyldige bokstaver vil man få over dobbelt så mange nye tilgjengelige registreringsnummer i forhold til dagens nummerserier. Så kan man la de få fossilbilene som fortsatt selges "bruke opp" dagens 5-sifrede serier, og reservere de med bokstav til slutt for utslippsfrie kjøretøy.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

#20
Sitat fra: automat på torsdag 09. mai 2024, klokken 12:10
Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:47
Sitat fra: THE på onsdag 08. mai 2024, klokken 15:08Masse finskregistrerte biler i Norge, både sommer og vinter, spesielt i Nord-Norge.

Ellers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret,https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp. https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes

Kunne jo hatt det samme i Norge der man hadde brukt et ekstra tegn til slutt i nummerskiltet. AAXXXXXY, der AA er Områdekode slik som i dag, XXXXX er nummer fra 10000-99999 og Y er kode for drivstoff:
E- Elbil
H- Hydrogen
G- Gass (G brukes normalt ikke i norske registreringsskilt, men det er et unntak for GA-gasskjøretøy )
P- Petrol/bensin
D- Diesel
Er nok av diskusjoner på hvordan dette bør se ut, og snart må vi legge om uansett, da vi går tom for alternative skiltkombinasjoner med dagens system.

Problemet er, slik jeg har fått det fortalt, at da må de rette opp i et relativt gammelt system, for det er ikke "avsatt" lagringsplass for flere tegn.

Forøvrig, det er vel heller ingen god grunn for at man skal ha samme system som andre land, da man har forskjellige hensyn å ta av i et lite land med relativt få innbyggere i Norge, sammenlignet med f.eks Tyskland, Frankrike, USA eller Kina for den del!

Men man kunne sikkert gått sammen i Norden og laget et felles system, da vi egentlig er ganske like på regler og antall innbyggere (under 10 mill) ennå.

Vi kan nok leve lenge på et system som håndterer kjøretøybestanden for >100 mill. innbyggere. Trenger ikke systemer som takler <100 mill innbyggere på veldig lenge!

Bytter man ut siste siffer med en bokstav så kan alle bokstavkombinasjoner som er brukt fra 1970 og frem til i dag brukes om igjen. Og med 21 gyldige bokstaver vil man få over dobbelt så mange nye tilgjengelige registreringsnummer i forhold til dagens nummerserier. Så kan man la de få fossilbilene som fortsatt selges "bruke opp" dagens 5-sifrede serier, og reservere de med bokstav til slutt for utslippsfrie kjøretøy.
Er du sikker på at datasystemet de har, takler en bokstav i stedet for siffer på den plassen? Jeg er nok temmelig usikker på det.

Eller sagt på en annen måte, jeg er ganske sikker på at systemet er begrenset til at de 5 siste tegnene må være siffer! Ergo må det nok inn en gjeng med programmerere for å programmere om, teste og til slutt rulle ut endringen.

Siden dette er veldig gamle systemer på stormaskiner, krever det nok muligens Cobol-kompetanse. Og koster derfor en hel god del. Er en god del komplikasjoner som kan oppstå her.

Derfor er jeg og temmelig overbevist om at dette ikke blir ordnet på den måten, men vil skje når de blir nødt til å gjennomføre en endring som gir nok alternative skiltkombinasjoner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Jeg vet ikke. Men de har jo klart å gjennomføre personlige skilt, med valgfritt tegn på valgfri plass. Selv om det ligger et ordinært regnr i bunn her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

#22
Det tror jeg, uten å vite sikkert, er løst ved å lage en egen database som slår opp det personlige nummeret for å finne det 7-tegns reg.nr'et, og så ha alle opplysninger lagret der. Det er en relativt enkel "work-around".

Men har lest noen artikler om nettopp det med regnr-databasen og hva som må til for endringer. Jeg tenker at løsningen ligger i at de må rett og slett skrive en helt ny løsning som fungerer på et mer moderne programmeringsspråk, rett og slett for at det skal være mulig å fortsette drift på dette når antall Cobol-kyndige går ned pga naturlig avgang og liten rekruttering.

På den annen side, det er gode penger i å lære seg Cobol på høyt nok nivå. De beste tar ut gode million-lønninger! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Y2K om igjen, vi vet jo alle hvordan det gikk...

Hvorfor lage så mye styr ut av et regnr? Det ordner seg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Vil ikke helt sammenligne det med Y2K-problemet, selv om det er det samme i bunn, et systemet er satt opp med for få plasser til å vokse med behovene.

Trenger bare at Statens Vegvesen/Staten slenger noen milliarder til et privat firma, inkludert det antall Mong man regner med budsjettet overskrides med, så har vi kanskje et fremtidsrettet system som tillater flere tegne, flere kombinasjoner og flere muligheter til å melke brukerne/kundene (oss), så er det sikkert på plass uten alt for lang tid uten å få registrert flere kjøretøy!

;D 8) :angel:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:13(...)
Trenger bare at Statens Vegvesen/Staten slenger noen milliarder til et privat firma, inkludert det antall Mong man regner med budsjettet overskrides med, så har vi kanskje et fremtidsrettet system som tillater flere tegne, flere kombinasjoner og flere muligheter til å melke brukerne/kundene (oss), så er det sikkert på plass uten alt for lang tid uten å få registrert flere kjøretøy!

;D 8) :angel:

Og der forsvant brått pensjonen min, men godt å vite at Staten har en løsning for å kaste bort skattepengene mine fortest mulig ;-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:25
Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:13(...)
Trenger bare at Statens Vegvesen/Staten slenger noen milliarder til et privat firma, inkludert det antall Mong man regner med budsjettet overskrides med, så har vi kanskje et fremtidsrettet system som tillater flere tegne, flere kombinasjoner og flere muligheter til å melke brukerne/kundene (oss), så er det sikkert på plass uten alt for lang tid uten å få registrert flere kjøretøy!

;D 8) :angel:

Og der forsvant brått pensjonen min, men godt å vite at Staten har en løsning for å kaste bort skattepengene mine fortest mulig ;-)
Slapp av, jeg er med på spleisen (enten jeg vil eller ikke...)!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 14:53På den annen side, det er gode penger i å lære seg Cobalt på høyt nok nivå. De beste tar ut gode million-lønninger! ;)
Trodde det var mange med Cobalt kunnskaper nå om dagen, mtp alle batteriene.

Cobol derimot er det vel værre med...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

#28
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 16:48
Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 14:53På den annen side, det er gode penger i å lære seg Cobalt på høyt nok nivå. De beste tar ut gode million-lønninger! ;)
Trodde det var mange med Cobalt kunnskaper nå om dagen, mtp alle batteriene.

Cobol derimot er det vel værre med...
Hmmm, fant mange treff på Cobalt da jeg dobbeltsjekket om det skulle være Cobal eller Cobalt! ;)

Ser ut som det er kommet et språk som heter Cobalt, og er objekt-orientert og mer rettet mot video/multimedia, så kanskje derfor jeg lot meg lure i skrive/tanke-leifen!  8)

https://developers.google.com/youtube/cobalt

Rettet opp nå! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 14:53På den annen side, det er gode penger i å lære seg Cobol på høyt nok nivå. De beste tar ut gode million-lønninger! ;)
Ohh yes. De tjener syyyyyykt bra de der. Har hørt det av andre innenfor bransjen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA