Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål rundt kjøp av Tesla Model Y

Startet av korris, søndag 28. april 2024, klokken 23:08

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatKlart man kan være heldig/dyktig å finne et eksemplar som er kjørt av og eid av en "petimeter" som egentlig aldri har utnyttet de ekstra kreftene, men da kan man jo og spørre seg hvorfor vedkommende valgte å betale ekstra for noe man aldri har benyttet seg av! 8)

Skal man ha sjanse til å finne en bil som er et ekstra godt kjøp, så er det nettopp det å velge en bil i den utgaven det er solgt mest av, men finne den "en-eiersbilen" som er kjørt pent og pyntelig, og som er dullet med som om det var en bil av gull.
Godt skrevet :+1:

turfsurf

Alle oppgraderinger er det sjelden man får igjen for. Om det er større hjul, dyr lakk, selvkjøring eller bedre ytelse.

Det eneste det er markant skille på i bruktmarkedet er AWD vs 2WD og batteristørrelse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:27Alle oppgraderinger er det sjelden man får igjen for. Om det er større hjul, dyr lakk, selvkjøring eller bedre ytelse.

Det eneste det er markant skille på i bruktmarkedet er AWD vs 2WD og batteristørrelse.
Enig :+1:

Lucaria

Skjønner ikke helt tankegangen med at en brukt P normalt sett enten er "sønderkjørt" eller at eieren ikke har utnyttet kraftene helt? Så en P som brukes går i stykker, men en LR som brukes holder seg fint? LR og P er ikke så ulike, men P er litt raskere, så det er ikke umulig for meg å tenke att P benyttes ganske likt en LR men helt enkelt er litt raskere.

Finnes sikkert både P og LR som er både "sønderkjørte", normalt brukte og eid av en petimeter eller ikke untyttet kraftene til fullo uansett LR eller P.

Perosnlig har jeg alltid sett etter størst motor når jeg kjøper brukt, og tenker da at det kan vare enklere å selge en P mot en LR som selges sammtidig i samme område (forutsatt at tilstanden er lik).

MooCow

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:27Alle oppgraderinger er det sjelden man får igjen for. Om det er større hjul, dyr lakk, selvkjøring eller bedre ytelse.

Det eneste det er markant skille på i bruktmarkedet er AWD vs 2WD og batteristørrelse.

Tradisjonelt på fossilmarkedet så har ein ikkje fått så mykje igjen for ekstrautstyr, men ytelse har definitivt holdt seg betre i pris samen med firehjulstrekk som du skriv. Har ikkje sjekka så mykje på bruktmarkedet når det kjem til elbilar. Vert overraska om det ikkje er forskjellar i pris på LR og P for model 3, til tross for manglande hengarfeste der kan gjera P litt mindre populær.

MooCow

Sitat fra: Lucaria på torsdag 09. mai 2024, klokken 10:59Skjønner ikke helt tankegangen med at en brukt P normalt sett enten er "sønderkjørt" eller at eieren ikke har utnyttet kraftene helt? Så en P som brukes går i stykker, men en LR som brukes holder seg fint? LR og P er ikke så ulike, men P er litt raskere, så det er ikke umulig for meg å tenke att P benyttes ganske likt en LR men helt enkelt er litt raskere.

Finnes sikkert både P og LR som er både "sønderkjørte", normalt brukte og eid av en petimeter eller ikke untyttet kraftene til fullo uansett LR eller P.

Perosnlig har jeg alltid sett etter størst motor når jeg kjøper brukt, og tenker da at det kan vare enklere å selge en P mot en LR som selges sammtidig i samme område (forutsatt at tilstanden er lik).

Heilt einig
Litt meir slitasje kanskje på grunn av meir krefter. Men eg hadde jo køyrt ein LR på same måte som eg køyrer P'n. Kjøpte P avdi han kun kosta 50k meir, som eg meinar heilt klart forskjellen er verdt. Kosta vel omlag 20k om ein skulle byta frå 19" til 20" på LR, og omlag det same for acceleration boost. Har full forståelse for at dei som vil ha A - B bil, og ikkje bryr seg om prestada eller utsjånad aldri ville kunne kjøpt ein P, men er jo heller ikkje dei som dreg opp bruktbilprisane på P :D

MooCow

Sitat fra: MooCow på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:20
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:27Alle oppgraderinger er det sjelden man får igjen for. Om det er større hjul, dyr lakk, selvkjøring eller bedre ytelse.

Det eneste det er markant skille på i bruktmarkedet er AWD vs 2WD og batteristørrelse.

Tradisjonelt på fossilmarkedet så har ein ikkje fått så mykje igjen for ekstrautstyr, men ytelse har definitivt holdt seg betre i pris samen med firehjulstrekk som du skriv. Eller kanskje litt feil å sei at det har holdt seg betre i pris i og med at ytelse har vore så dyrt på fossilbilar så har nok prisen krympa, men alltid vore merkbar. Har ikkje sjekka så mykje på bruktmarkedet når det kjem til elbilar. Vert overraska om det ikkje er forskjellar i pris på LR og P for model 3, til tross for manglande hengarfeste der kan gjera P litt mindre populær.

RJK

Sitat fra: MooCow på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:29
Sitat fra: Lucaria på torsdag 09. mai 2024, klokken 10:59Skjønner ikke helt tankegangen med at en brukt P normalt sett enten er "sønderkjørt" eller at eieren ikke har utnyttet kraftene helt? Så en P som brukes går i stykker, men en LR som brukes holder seg fint? LR og P er ikke så ulike, men P er litt raskere, så det er ikke umulig for meg å tenke att P benyttes ganske likt en LR men helt enkelt er litt raskere.

Finnes sikkert både P og LR som er både "sønderkjørte", normalt brukte og eid av en petimeter eller ikke untyttet kraftene til fullo uansett LR eller P.

Perosnlig har jeg alltid sett etter størst motor når jeg kjøper brukt, og tenker da at det kan vare enklere å selge en P mot en LR som selges sammtidig i samme område (forutsatt at tilstanden er lik).

Heilt einig
Litt meir slitasje kanskje på grunn av meir krefter. Men eg hadde jo køyrt ein LR på same måte som eg køyrer P'n. Kjøpte P avdi han kun kosta 50k meir, som eg meinar heilt klart forskjellen er verdt. Kosta vel omlag 20k om ein skulle byta frå 19" til 20" på LR, og omlag det same for acceleration boost. Har full forståelse for at dei som vil ha A - B bil, og ikkje bryr seg om prestada eller utsjånad aldri ville kunne kjøpt ein P, men er jo heller ikkje dei som dreg opp bruktbilprisane på P :D
Selvsagt vil man finne litt av begge deler. Men man har langt større sjanse for å finne et godt og pent brukt eksemplar av en LR over en P, både fordi det rett og slett blir flere av de å velge mellom. Men og fordi bilene kan fremstå som veldig pent behandlet, men eieren har likevel "uforvarende" lekt seg endel mer.

Men man må jo fremdeles klare å luke ut de bilene som faktisk er behandlet pent og kjørt av en som "vil ha det beste", men ikke har drevet og kost seg med alle kreftene man har til rådighet. Og da er rett og slett sjansen desidert størst på en LR som ikke i like stor grad frister den som absolutt må ha de heftigste musklene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Jeg kjøpte Model 3 Performance i 2019 delvis fordi det på den tiden ble uttalt at Tesla testet motorene til Performance bedre enn på LR og brukte de mest perfekte til Performance.

Jeg ville vært 42 ganger mer skeptisk til å kjøpe en bensin-GTI-sportsbil enn en Tesla 3/Y Performance. På en bensinbil er det utrolig mange bevegelige deler, varmeutvikling / potensiell skade ved pådrag med kald motor. På en elbil kommer en raskt opp i fart uten masse greier - litt som flytoget eller en symaskin. Er et par overganger som får en del krefter, men på Model 3/Y har det stort sett holdt seg bra. I tillegg har en 8 år / 192.000km garanti på både batteri og motor/drive unit. Det gir og litt trygghet.

Min Performance kjentes akkurat lik ut da jeg solgte den to år gamle bilen som da den var ny. Gøy bil som fikk en del akselerasjoner. Vet ikke hvordan det går med den nå.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Kan godt hende mye er forskjellig på en elbil vs ice-bil her, men det er jo langt mer enn bare motoren. Hjuloppheng, bremser og dempere, styrestag etc. Og så er det jo generelt påvirkning på alt annet i karosseriet og chassis.

Frem til man kan dra noen klare konklusjoner når man har fått enda mere erfaring med elbiler, og med et større antall elbiler i samfunnet, så vil ihvertfall jeg være mer skeptisk til en brukt P enn en LR. Og samme med tilsvarende motorvarianter av andre biler, som f.eks. N-line av Ioniq 5 og Kia EV6 GT (ikke GT-Line).

Når det gjelder ny bil, skulle jeg gjerne tatt en av disse, men med mindre min økonomiske situasjon for en plutselig og umiddelbar gigantisk forbedring 8), så vil jeg nok heller vurdere mellom en godt utstyrt 2WD (gjerne nye LR RWD over SR-utgaven) enn en 4WD LR. P vil nok bli et "fremtidig" kjøp i lang tid...  ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marzo

Sitat fra: Håvar på onsdag 08. mai 2024, klokken 20:40Når det gjelder bilhold og økonomi,
275/35-21 er dobbelt så dyre som 255/45-19 (samme dekk) så jeg kan ikke skjønne annet enn at bruktbilkjøpere er mer opptatt av dette enn nybilkjøpere, gitt at økonomien er trangere

Det er på ingen måte gitt at en som kjøper ny dyr bil, er en person med god økonomi.

Eller at en med billig bil, ikke har god økonomi...

ToWalkOrDrive

Er kanskje og større fare for å slite ut dekkene fortere med 35-profil enn 45-profil pga at de ikke former seg så bra etter asfalten....sånn i tillegg til det en legger igjen på asfalten når en gønner på.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 23:55Kan godt hende mye er forskjellig på en elbil vs ice-bil her, men det er jo langt mer enn bare motoren. Hjuloppheng, bremser og dempere, styrestag etc. Og så er det jo generelt påvirkning på alt annet i karosseriet og chassis.

Frem til man kan dra noen klare konklusjoner når man har fått enda mere erfaring med elbiler, og med et større antall elbiler i samfunnet, så vil ihvertfall jeg være mer skeptisk til en brukt P enn en LR. Og samme med tilsvarende motorvarianter av andre biler, som f.eks. N-line av Ioniq 5 og Kia EV6 GT (ikke GT-Line).

Når det gjelder ny bil, skulle jeg gjerne tatt en av disse, men med mindre min økonomiske situasjon for en plutselig og umiddelbar gigantisk forbedring 8), så vil jeg nok heller vurdere mellom en godt utstyrt 2WD (gjerne nye LR RWD over SR-utgaven) enn en 4WD LR. P vil nok bli et "fremtidig" kjøp i lang tid...  ;)

Ja, er gjerne litt tidlig å konkludere siden de eldste Model 3 bare er 5 år. Kanskje litt som en Toyota Yaris, som bare går og går uten reparasjoner, før plutselig alt har rustet i stykker.

Ser det er et medie som mener å tro at Tesla Model 3- vedlikehold generelt er mye billigere enn på biler generelt:

https://caredge.com/tesla/model-3/maintenance
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatFrem til man kan dra noen klare konklusjoner når man har fått enda mere erfaring med elbiler, og med et større antall elbiler i samfunnet, så vil ihvertfall jeg være mer skeptisk til en brukt P enn en LR. 
Tror de tankene der er representative hos Ola&Kari uten å si at jeg deler disse. 

Kires

Er det slik at alle Model Y som kommer til Norge, nå produseres i Berlin? Sjekket kildekoden på en blå LR og P og begge har XP7 vin.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA