Beste bybil kjøp under 200k

Startet av dfa, ons 24. apr 2024, kl. 20:58

« forrige - neste »

dfa

Hei!
Jeg vurderer å kjøpe min første bil, og tenker på en elbil. Trenger noe for å kjøre til og fra jobben (rundt 40km totalt), og noe kort kjøring til butikkene i helgen. Vi er kun 2 (+1 hund 😅) hjemme.

Vi har ikke lyst å kjøpe en helt ny bil (den skal brukes til øvelseskjøring), men vi er litt skeptisk til eldre elbiler pga batteriene. Derfor holder jeg på å sjekke Finn for en bil maks fra 2018, lav km og under 200.000. Modellene som kommer opp er:

• BMW i3 (min absolutte favoritt, har leid den mange ganger; men dessverre produseres den ikke lengre, så jeg er redd for kostnader/deler i fremtiden
  • Nissan Leaf (har leid den mange ganger også...helt ok, men ChaDeMo..
  • Kia Soul - liker designet, men har ikke erfaring/vet nesten ingenting om den
  • Mazda MX-30 - liker den også, men den er på tilbud nå for 219000 hvis man kjøper ny. Lønner ikke seg å kjøpe brukt nå. Redd for å tape mye penger i fremtiden. Også veldig lav rekkevidde, men greit til bybruk.
  • Toyota Yaris Hybrid. Også null peiling på den
Zoe og e-Up! er også på lista, men disse synes jeg ikke noe om 😅

Hvilken bil anbefaler dere?

RJK

Ville sett etter en Kia e-Soul med 40 eller 64 kWt batteri. De tidligere (Soul EV med 24 eller 30 kWh batteri, har ChaDeMo som Leaf).

Da har du en bil som teknisk er så godt som identisk med Hyundai Kona og Kia e-Niro da de deler drivlinje. Er stort sett karosseri-formen som er den største forskjellen!

Tror du ville blitt ganske fornøyd med den! Og kvalitetsmessig så er det ganske gode biler. Rekkevidden er noe kortere enn de to nevnte "søskene", pga en form som ikke er veldig aerodynamisk.

Og jo mere 110-sone, dess mindre blir rekkevidden i praksis, men er fremdeles blant de beste av de du har på lista di. Har dui mest 80 og 90-sone, vil rekkeviddetapet bli mindre!

Og så har du jo bra plass til bikkja baki!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

dfa

Tusen takk for anbefalingen :)
Sitat fra: RJK på ons 24. apr 2024, kl. 21:40Ville sett etter en Kia e-Soul med 40 eller 64 kWt batteri. De tidligere (Soul EV med 24 eller 30 kWh batteri, har ChaDeMo som Leaf).
Finner mange med 81kWt batterier, er disse ChaDeMo også?
Har alle e-Soulsene varmepumper?

RJK

Sitat fra: dfa på ons 24. apr 2024, kl. 21:46Tusen takk for anbefalingen :)
Sitat fra: RJK på ons 24. apr 2024, kl. 21:40Ville sett etter en Kia e-Soul med 40 eller 64 kWt batteri. De tidligere (Soul EV med 24 eller 30 kWh batteri, har ChaDeMo som Leaf).
Finner mange med 81kWt batterier, er disse ChaDeMo også?
Har alle e-Soulsene varmepumper?
Nei, finnes ingen Soul med 81 kWh batteri. Tror du forvirres av effekten på max 80 kW (uten t=time/h=hour) ved hurtig/lynlading.

Alle med CCS og batteristørrelse på 64 kWh har varmepumpe. På de med batteri på 40 kWh, så det ikke varmepumpe på modellene i Classic-utgaven (den billigste), men er visst standard i de andre utstyrsversjonene. Dog tipper jeg bruktprisen er så lite forskjell på, at du like godt bør sikre deg en med det største batteriet.

https://bil.bos.no/getfile.php/1314177662-1611314706/nedlastingssenter/kia/prislister/Kia%20e-Soul.pdf

De er ikke verdens raskeste å lade, men lader temmelig jevnt i både varme og kulde med mindre batteriene er veldig kalde. Men opp til ca 60-65 % SoC går det greit unna. Og pga at disse er gjerrige på strømmen, får du mange km på den ladetiden.

Du vil også sette stor pris på "Utility mode" som tilsvarer Tesla sin "Camper mode/Dog Mode", som gjør at du f.eks. kan la hunden sitte i bilen med behagelig temperatur via AC mens du selv er inne og gjør noen raske ærend på butikken.

Riktignok må/bør du sette opp skilt om at bilen er i "hundemodus/campingmodus" og hunden har det fint, da man ikke har mulighet til å vise det med skjermen i bilen, for de som ser at bilen er forlatt med hund inne i bilen!

PS! Den gamle har maks 80 kg taklast, den nye takler hele 100 kg, sopm er perfekt om du vurderer taktelt og samtidig kunne tenkt deg å ha markise samtidig! Der er e-Soul og e-Niro bedre enn Kona, foruten den nye fra 2024 som og har fått 100 kg taklast.

2020-modellene kan dra tilhenger med "hele" 300 kg, men med originalt ettermontert hengerfeste kan man få lastestativ/lastekrok for å ha sykkelstativ, der kula tåler hele 100 kg.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

En av de franske. Eks. DS 3. Citroën ë-C4, Peugeot e-208/3008, Opel Mokka.
https://www.finn.no/342860150
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Gadgetman

Stor eller liten hund?   

Småkjøring, 2 personer?   

Høres ut som en jobb for en Berlingo. 
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Elektrowagen

Sitat fra: dfa på ons 24. apr 2024, kl. 20:58Hei!
Jeg vurderer å kjøpe min første bil, og tenker på en elbil. Trenger noe for å kjøre til og fra jobben (rundt 40km totalt), og noe kort kjøring til butikkene i helgen. Vi er kun 2 (+1 hund 😅) hjemme.

Vi har ikke lyst å kjøpe en helt ny bil (den skal brukes til øvelseskjøring), men vi er litt skeptisk til eldre elbiler pga batteriene. Derfor holder jeg på å sjekke Finn for en bil maks fra 2018, lav km og under 200.000. Modellene som kommer opp er:

• BMW i3 (min absolutte favoritt, har leid den mange ganger; men dessverre produseres den ikke lengre, så jeg er redd for kostnader/deler i fremtiden

Hvilken bil anbefaler dere?

Gå for i3, jeg vurderer den selv som min første elbil. Jeg er ikke redd for kostnader/deler i fremtiden, dette var jo en storselger for BMW i flere markeder inkludert Norge. Du har jo garanti på batteriet opp til 8 år/160000km. Og etter hva jeg har sett så er batteriene i i3 veldig holdbare.
Du kan også ha toppforsikring som dekker skade på drivverk/motor osv opp til bilen er 10 år.

Det er jo også et stort entusiastmiljø rundt denne bilen så det er ikke vanskelig å få svar på ting en lurer på.
Det eneste som er noe snevert er dekk pga de ukurante dimensjonene, så de er litt dyrere enn det som er standard.

Så om i3 er din favoritt, velg den  :+1:  8)
BMW i3s - 2019

dfa

Takk for alle innspill!
Sjekket alle dere har snakket om mye, synes den DS 3 var superfin! Soul også...
Men nå må jeg innrømme at tilbudet for en Mazda MX-30 for 220000, helt ny, begynner å friste en del. Samme pris som en 2020 i3...
Ja, den kan kun klare 200km, men vi skal bruke den 98% av tiden kun fram og tilbake fra jobben. Vi klarer ikke å bestemme oss 😅

Moas

Mx30 er fin. Jeg liker best den utgaven som aktive lys, men den koster mer. Du bør ikke regne med 200 km som noe mer enn teoretisk. 150-160 er mer riktig..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA