Liste over biler med startproblemer ved forvarming uten å være tilkoblet nettet

Startet av RuneW, tor 06. des 2012, kl. 13:39

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: TimeBandit på man 10. des 2012, kl. 21:22
Brukte forvarming uten tilkobling i dag. Når jeg brukte leaf-link til å skru av forvarmingen før jeg startet bilen var det ingen problemer. Blir nok ny rutine heretter !

TB

Prøvde dette i dag (siden jeg hadde en bil til overs og kunne ta sjansen). Skrudde av forvarmingen med Carwings-appen før jeg kledde på meg og gikk ut. Ingen startproblemer. Om det var tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men skal nok prøve det hver gang jeg ikke er avhengig at bilen starter.

Er det kritisk at jeg får start, våger jeg ikke.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

flux

Sitat fra: gbzdoc på tir 11. des 2012, kl. 20:16
Sitat fra: gbzdoc på tor 06. des 2012, kl. 21:35
VIN: ***07640
Solcelle: Ja
Kjøpt: November 2011
Kommentar: Får aldri startet på direkten ved forvarming på batteri. Får alltid start etter å skru bilen av igjen og vente til dashboardet er mørkt før nytt forsøk på å starte. Ukjent for forhandler når de ble konfrontert.

Og ved første forvarming etter service og misstanke om firmware upgrade: BOFF! Bilen starter ikke mer...

Grrrrr! Kaldt var det også (-14), med hele familien på plass i bilen...
Det virker som om problemet er relatert til en feil i ny firmware, siden vi ikke så det i fjor vinter. Jeg har orginal firmware og har brukt forvarming uten kabel mange ganger uten problem.

Om alle som har fått feilen kan poste firmware versjon, kan vi se hvilke versjoner som har problemer.

gbzdoc

Har også en ullen følelse av at bilens endelige død ved slik forvarming er relatert til firmware.

Jeg har forvarmet den mange ganger på denne måten både i fjor vinter og i år. Har kun hatt start probelmet hvor man må skru av bilen og vente til dashen har slukket for så å starte på nytt.

Første forsøk etter service: Død bil...

Men min har også fungert med firmwaren fra Nissan kampanjen. Så tydeligvis har det kommet en ny etter dette som tar 100% livet av DC/DCen.

Forøvrig: Til de som bor i Oslo-omegn: Send bilen rett til BNH Rud, den ender der uansett. Da sparer man noen dager med venting . ;)

RuneW

Sitat fra: flux på fre 14. des 2012, kl. 08:15
Om alle som har fått feilen kan poste firmware versjon, kan vi se hvilke versjoner som har problemer.

God ide! Jeg har byttet ut solcelle-kolonnen med en firmware-kolonne (siden jeg er relativt sikker på at solcelle-eller-ikke ikke er en faktor).

Så vidt jeg har forstått er trikset for å vise FirmWare-versjon følgende:

Slå på bilen (kjøreklar, ikke tilkoblet lader)
Slå av stereoanlegget (audio power off, nede til venstre)
(de tre neste stegene må gjøres relativt kjapt)
Trykk MAP 3 ganger
Trykk Audio Power Off 2 ganger
Trykk MAP 1 gang
Velg Confirmation/Adjustment
Velg Version/Information

Men hvilket av de mange sub-systemene vi bør melde inn aner jeg ikke.

Boot Ware?
TCU Software?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

masae

Kjøpsdato: 27. mars 2012
VIN: 09736
Solcelle: Nei
Veihjelp: Ikke brukt

Har som regel alltid problemer med å starte bilen dersom jeg prøver å starte mens forvarmingen enda står på, men har alltid fått start på bilen til slutt. Ved en anledning måtte jeg prøve å starte over 50 ganger før jeg klarte å få start på den.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Moru

Kjøpsdato 04072012
VIN ?
Solcelle: ja
Veihjelp: nei ikke så langt

Bruker forvarming med og uten ladekabel "daglig". Har hatt et par seanser tidligere i høst der jeg måtte trykke 2 ganger++ på startknappen før det ble reaksjon. Så har alt fungert perfekt fram til i går, da måtte jeg trykke to ganger. En titt på forumet viser at flere er i samme/verre situasjon.
Men "bank i bordet" her også, den starter i alle fall!! (enn så lenge...)
Hell
Sølv-Leaf 4/7-2012.
24000 behagelige km pr 30/10-2013!

LarsVS

En ny bil på verksted:(

Min Leaf konket ut forrige onsdag etter at jeg forhåndsvarmet uten å være koblet til strøm.Jeg ringte 80080097 , og etter en time tok de telefonen, og etter to timer ble bilen hentet. Den står nå hos Nissan i Åsane og venter på delen fra Japan som er bestilt med fly.Det er usikkert hvor lang tid det tar.

Jeg leste i garantiheftet at jeg som Leaf-eier var dekket av Nissan Elektrisk bil pan europeisk forsikring. Det gir rett til 3 dager gratis lånebil ved motorhavari. Da jeg sa dette til mannen bak disken hos Nissan ble han meget usikker og sa at det hadde ikke de noe med, men at jeg måtte ringe pan europeisk forsikring, og at de som hentet bilen måtte ordne med dette. Det resulterte i syv telefonsamtaler, hvor jeg stadig ble satt videre rundt hos Nissan, videre til Viking veitjeneste (som ble meget forundret)  og til slutt over til Falck (som hadde tauet bilen ) som etter  mye fram og tilbake sa de skulle levere en bil hjem til meg. Etterhvert fant Falck ut at det var verkstedet som skulle ha gitt meg bil, og at Falck ikke da kunne levere bil til meg, men at jeg må ta en taxi  og hente en bil som de kunne leie for meg hos Hertz. Falck dekker alle utgifter taxi og leiebil. Etter tre dager måtte jeg levere den tilbake til Hertz. I mellomtiden skrev jeg en lang klage til Nissan, og fikk etter det lånebil på ubestemt tid,  fram til min Leaf er fikset.

ravn

Sitat fra: LarsVS på tir 18. des 2012, kl. 22:21
Den står nå hos Nissan i Åsane og venter på delen fra Japan som er bestilt med fly.Det er usikkert hvor lang tid det tar.

Heldig du, jeg har så langt ventet i 3,5 uke. Deler skal "være på vei", men de regner ikke med at delene de får egentlig fikser feilen, men Nissan har sagt de skal prøve dette først...

Jeg kom heller ikke gjennom på telefon, og etter litt leting viser det seg at det er 6 telefonnummer i omløp, ikke at noen av de hjalp meg. Å ringe fra carwingsappen gav meg Chess kundestøtte.
Jeg endte opp med å ordne tauing selv og krever pengene tilbake fra min forhandler.
Jeg fikk også lånebil etter å klage MYE. Men etter 5 dager så har de plikt til å gi deg lånebil uansett (forbrukerkjøpsloven).  Men hva hjelper det når man må ut med 800 kr/uka i parkering + drivstoffutgifter + bompenger.

Jeg har iallefall sendt en lengre mail til min forhandler i dag med på hvilke områder jeg føler meg dårlig behandlet, at jeg ikke synes dieselbilen oppfyller forbrukerkjøpsloven om avhjelp og erstattningsgjennstand, og at jeg synes dette burde gå under reklamasjon. Her snakker vi ikke om å heve kjøpet, men en passende kompensasjon eller erstattning for merutgifter.
Hadde de i det minste hatt en låne leaf så skulle jeg ikke klaget... Dieselbil føles så utrolig gammeldags.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ravn

Sitat fra: RuneW på tir 18. des 2012, kl. 22:40
Har du noen fler data? Kjøpsdato, VIN, software?

Jeg er ikke sikker på FW på min, men en var inne til denne leaf oppdateringsgreia jeg fikk i posten, som så mange andre.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

flux

Sitat fra: LarsVS på tir 18. des 2012, kl. 22:21
En ny bil på verksted:(

Min Leaf konket ut forrige onsdag etter at jeg forhåndsvarmet uten å være koblet til strøm.Jeg ringte 80080097 , og etter en time tok de telefonen, og etter to timer ble bilen hentet. Den står nå hos Nissan i Åsane og venter på delen fra Japan som er bestilt med fly.Det er usikkert hvor lang tid det tar.

Jeg leste i garantiheftet at jeg som Leaf-eier var dekket av Nissan Elektrisk bil pan europeisk forsikring. Det gir rett til 3 dager gratis lånebil ved motorhavari. Da jeg sa dette til mannen bak disken hos Nissan ble han meget usikker og sa at det hadde ikke de noe med, men at jeg måtte ringe pan europeisk forsikring, og at de som hentet bilen måtte ordne med dette. Det resulterte i syv telefonsamtaler, hvor jeg stadig ble satt videre rundt hos Nissan, videre til Viking veitjeneste (som ble meget forundret)  og til slutt over til Falck (som hadde tauet bilen ) som etter  mye fram og tilbake sa de skulle levere en bil hjem til meg. Etterhvert fant Falck ut at det var verkstedet som skulle ha gitt meg bil, og at Falck ikke da kunne levere bil til meg, men at jeg må ta en taxi  og hente en bil som de kunne leie for meg hos Hertz. Falck dekker alle utgifter taxi og leiebil. Etter tre dager måtte jeg levere den tilbake til Hertz. I mellomtiden skrev jeg en lang klage til Nissan, og fikk etter det lånebil på ubestemt tid,  fram til min Leaf er fikset.
Det bør være normal service å få dekket leiebil ved motor/elektronikk havari på en ny bil. Jeg fikk tilsvarende hos BMW når jeg fikk  havari pga. feil i elektronikken på en ny BMW. Jeg fikk først leiebil via Falck/Viking, deretter overtok BMW avtalen med Hertz etter 3 dager. De måtte skifte hele motorelektronikken og det tok 14dg før den var ferdig.

Soloz

Da ble min Leaf akkurat hentet av Falken, og kjørt til Nissan på Økern. Bilen nektet å starte etter bruk at forvarming uten å være tilkoblet strøm. Bilen har gått ca. 13000, kjøpt mars 2012

Prøvde mange ganger å få liv i den. Ventet også 2-3 timer.

PK

Sitat fra: Soloz på tor 20. des 2012, kl. 20:35
Da ble min Leaf akkurat hentet av Falken, og kjørt til Nissan på Økern. Bilen nektet å starte etter bruk at forvarming uten å være tilkoblet strøm. Bilen har gått ca. 13000, kjøpt mars 2012

Prøvde mange ganger å få liv i den. Ventet også 2-3 timer.

Har du hatt problemer med bilen før idag? eller kom det som lyn fra klar himmel?
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

TBone

Hei
Har fulgt med på forumet en stund, men dette er min første posting.

Har hatt tidvis problemer med start etter forvarming (uten lading), men det har gått greit etter 2-3 forsøk. Inntil 6 desember. Da var det full stopp. Ringte Nissan veihjelp (Falk) som kom etter et par timer. Bilen ble tauet til BNH Økern, som sendte den videre til BNH Rud. Har fått låne en "Quaschai" i mellomtiden.
Jeg hentet bilen i dag tidlig og spurte om de hadde reparert årsaken til problemet og ikke bare byttet ut den defekte delen. Svaret på dette var at Nissan ikke vet hva som er galt, men at de jobber på spreng med saken. Han kunne også bekrefte at det var MANGE biler inne med samme feilen.

Har dessverre ikke VN og softwarenummer tilgjengelig her nå. Men bilen ble kjøpt i desember 2011 og var inne til oppgradering av firmware i vår. Jeg har ikke solcelle.

Har tidligere hatt problem med tomt 12 volt batteri etter en måneds ferie. Dette skyldes sannsynligvis "charge timer" problemet. Jeg hadde satt den opp med 80% lading hver dag fra 12-12 og hadde bilen plugget inn. Vet ikke om dette kan være medvirkende?

Føyer meg herved inn i statistikken over biler med startvansker etter forvarming. Håper det kan bidra til at Nissan gjør noe aktivt med dette.  Men ettersom de fortsatt ikke har gått ut med en advarsel, så oppfordrer jeg herved Elbilforeningen til å lage en artikkel på websiden. Kanskje man også kan prøve å få Nissan til å komme med en uttalelse?

Inntil videre velger jeg og ikke forvarme uten lading.

God jul!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA