Kjørevogn - God match for Y

Startet av Hideyowife, fredag 12. april 2024, klokken 11:30

« forrige - neste »

Hideyowife

Vi skal igang med valg av campingvogn, men sliter litt i mylderet av typer. Tatt førerkort B96 så jeg kan kjøre med 1600kg på kroken. Har tittet på Tabbert 320 og 400. Mindre teardrops med bare 2 sengeplasser hvor vi da må ha ett taktelt i tillegg. Er det noen som kan dele litt erfaringer knyttet til å kjøre med Campingvogn og hva jeg burde se etter?

Vi kommer til å bedrive "glamping" i stor grad. Campingplasser vil være en sjeldenhet. Fri natur er der vi kommer til å befinne oss. Vi trenger 3 sengeplasser. Da mener jeg 3 sengeplasser og ikke "3"... Tabbert 320 her etter vår definisjon 2 sengeplasser, selvom mange mener det er 3. Vi ønsker å sove godt  :) Til sommeren regner jeg med at vi leier en teardrop +taktelt for å se hvordan det fungerer. Men tips og tanker tas imot med takk  :+1:
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

RJK

Ikke sikkert dere trenger taktelt. Dersom bagasjen i stor grad lagres i vogna, kan dere rulle ut madrass bake i Teslaen. Med campingmode så sover den/de som skal sove i bilen veldig godt.

Bare pass på å kjøpe et sett med reflektive, innsynshindrende og isolerende solskjermstrekk. Gjerne av magnetisk type, og en som inkluderer dekke til panoramataket.

Da får du blokkert ute endel kulde, sollys og annet lys og du får det stort sett helt lystett som gjør det mulig å ha det helt mørkt. Og med campingmode får du behagelig temperatur i bilen.

Du vil fremdeles ha lagringsplass i frunk og det rommet under bagasjeromsgulvet, og kan flytte noen saker til gulvet foran setene.

En grunn til at jeg nevner det, er at jeg stadig ser annonser av taktelt kjøpt sammen med slike teardrops (gjerne ikke de billigste eller letteste), fordi mange finner ut at de sjeldent bruker de. Og de bygger fremdeles på taket av vogna, så de gir høyere luftmotstand og derved redusert rekkevidde.

Til vogna kan du kjøpe markise og teltvegger til markisen, så du får tildekket (eller relativt åpent) område ved vogna der man kan sette møblementet, få til litt lys og kan sitte beskyttet for regn og vind.

En stråleovn kan være fin for å gjøre det mer behagelig en vindfull dag eller når sola går ned. Mange fine gulvstående utgaver som er mellom halvmeteren og metern høye, og som kan stå under eller oppå bordet alt etter hva man foretrekker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hideyowife

Sitat fra: RJK på fredag 12. april 2024, klokken 12:34Ikke sikkert dere trenger taktelt. Dersom bagasjen i stor grad lagres i vogna, kan dere rulle ut madrass bake i Teslaen. Med campingmode så sover den/de som skal sove i bilen veldig godt.

Bare pass på å kjøpe et sett med reflektive, innsynshindrende og isolerende solskjermstrekk. Gjerne av magnetisk type, og en som inkluderer dekke til panoramataket.

Da får du blokkert ute endel kulde, sollys og annet lys og du får det stort sett helt lystett som gjør det mulig å ha det helt mørkt. Og med campingmode får du behagelig temperatur i bilen.

Du vil fremdeles ha lagringsplass i frunk og det rommet under bagasjeromsgulvet, og kan flytte noen saker til gulvet foran setene.

En grunn til at jeg nevner det, er at jeg stadig ser annonser av taktelt kjøpt sammen med slike teardrops (gjerne ikke de billigste eller letteste), fordi mange finner ut at de sjeldent bruker de. Og de bygger fremdeles på taket av vogna, så de gir høyere luftmotstand og derved redusert rekkevidde.

Til vogna kan du kjøpe markise og teltvegger til markisen, så du får tildekket (eller relativt åpent) område ved vogna der man kan sette møblementet, få til litt lys og kan sitte beskyttet for regn og vind.

En stråleovn kan være fin for å gjøre det mer behagelig en vindfull dag eller når sola går ned. Mange fine gulvstående utgaver som er mellom halvmeteren og metern høye, og som kan stå under eller oppå bordet alt etter hva man foretrekker.

Vi har med bikje i bur i bilen  :)  Men, vi har allerede brukt campmode i både M3 og MY. Fungerer veldig godt det også. Vi kjørte fra Vestfold til Tromsø i vinterferien med min MY med madrass bak. For 2 på tur er det perfekt.

Vi er spent på hvordan forbruk blir med vogn, men jeg trooor at vi vil kunne klare 20 mil på sommerstid ivhertfall. Takk for gode forslag og ting jeg ikke har tenkt på  :+1:
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt

RJK

Sitat fra: Hideyowife på fredag 12. april 2024, klokken 14:12
Sitat fra: RJK på fredag 12. april 2024, klokken 12:34Ikke sikkert dere trenger taktelt. Dersom bagasjen i stor grad lagres i vogna, kan dere rulle ut madrass bake i Teslaen. Med campingmode så sover den/de som skal sove i bilen veldig godt.

Vi har med bikje i bur i bilen  :)  Men, vi har allerede brukt campmode i både M3 og MY. Fungerer veldig godt det også. Vi kjørte fra Vestfold til Tromsø i vinterferien med min MY med madrass bak. For 2 på tur er det perfekt.

Vi er spent på hvordan forbruk blir med vogn, men jeg trooor at vi vil kunne klare 20 mil på sommerstid ivhertfall. Takk for gode forslag og ting jeg ikke har tenkt på  :+1:
Alltids hyggelig å komme med tips og forslag. Og da hyggelig at man nevner noe som ikke var tenkt på, og får positiv feedback på det, sa takk selv! :)

PS! Jeg kjøpte meg brukt taktelt i fjor, som snart skal opp på bilen igjen. Dette er delvis fordi min bil er kortere og har mindre plass på alle måter, og det er alltids utfordringer med å kombinere soveplass og plass til bagasje, når men heller ikke kan lempe på henger som kan hjelpe på!
Bosted Oslo

Svein_H

Bare sånn til info: T@b 320 / 400 er fullverdige campingvogner, og kan ikke sammenlignes med de små minicamperne med taktelt som @RJK henviser til. 320 har vel bare portapotti, og jeg er også skeptisk til påstandene om 3 sengeplasser i den. 400 derimot har et komplett baderom og også en fremre salong som jeg antar kan res opp i tillegg til dobbeltsenga bak.

TS har ikke vurdert en mer tradisjonell vogn med flere sengeplasser enn disse to fra Tabbert? Det finnes flere modeller som er både rimeligere og romsligere enn 400, og med lavere egenvekt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

daktari

Beklager min uvitenhet, men er ikke de tåreformede T@b-modellene en dyrere og mer upraktisk campingvogn der man taper flere kubikk plass? Merforbruk til bilen blir uansett mye høyere?
Gevinsten kommer hovedsaklig på motorvei, men uansett snakker vi max 20 mil før lading?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Svein_H

Sitat fra: daktari på lørdag 13. april 2024, klokken 10:38Beklager min uvitenhet, men er ikke de tåreformede T@b-modellene en dyrere og mer upraktisk campingvogn der man taper flere kubikk plass? Merforbruk til bilen blir uansett mye høyere?
Gevinsten kommer hovedsaklig på motorvei, men uansett snakker vi max 20 mil før lading?

Uten en kostbar Tempo100-godkjenning er det maks 80km/t som gjelder, og i så lave hastigheter er det vel uansett begrenset hvor mye luftmotstanden reduserer rekkevidden. Det er derfor jeg anbefaler TS å vurdere en mer tradisjonell vogn, det finnes mange flotte små kjørevogner med mer enn nok plass til 3 personer. Hvis rekkevidden skal trumfe alt, og attpåtil i så stor grad at man går for en vogn som faktisk ikke har plass til de som skal bruke den, blir det litt skivebom etter mitt syn.

Smaken er selvfølgelig som baken, men jeg anser T@b-modellene som dyre og upraktiske vogner hvor man stort sett betaler for designet og det faktum at de har klart å bli en slags retro kultvogn.

RJK

Sitat fra: Svein_H på lørdag 13. april 2024, klokken 09:45Bare sånn til info: T@b 320 / 400 er fullverdige campingvogner, og kan ikke sammenlignes med de små minicamperne med taktelt som @RJK henviser til. 320 har vel bare portapotti, og jeg er også skeptisk til påstandene om 3 sengeplasser i den. 400 derimot har et komplett baderom og også en fremre salong som jeg antar kan res opp i tillegg til dobbeltsenga bak.

TS har ikke vurdert en mer tradisjonell vogn med flere sengeplasser enn disse to fra Tabbert? Det finnes flere modeller som er både rimeligere og romsligere enn 400, og med lavere egenvekt.
Trådstarter nevte T@B-vognene, men skrev videre:

SitatMindre teardrops med bare 2 sengeplasser hvor vi da må ha ett taktelt i tillegg.
Jeg tolket det til at de har sett på begge typer vogner, altså også teardrops der de kan utstyres med taktelt.

Jeg er vel kjent med  T@B-vognene, da både ene broren min og ene søsteren min har hver sin, selv om jeg ikke nå husker om de har samme modell eller 2 relativt like utgaver.

Ja, de kan leveres i utgaver med 3 soveplasser, i motsetning til de mindre teardrops-vognene.

Hva som er dyrest løsning, har jeg dog ikke helt oversikten over, men den formen gjør at de er veldig populære, og derved dyre.
Bosted Oslo

TeslaMYQS

Kjørte med en dethleffs cjoy 480 på 1150 kg fra Sandnes til Eidsvoll sist torsdag i snø og vind. Skikkelig dårlig føre. Startet på 20 moh og avsluttet på 180 moh. 610 km totalt. Brukte 400wt/km (244kwt).

Var denne helgen i Brumunddal og brukte 278 wt/km til på tørt føre og 330 wt/km hjem med regn. Brumunddal ligger ca 50m lavere.

Svein_H

Hvis TS ikke har tidligere erfaring med camping er leie absolutt en anbefaling før man kjøper noe, være seg minicamper med taktelt eller fullverdig campingvogn. Disse to kan overhodet ikke sammenlignes, så her er det veldig mye personlige preferanser som spiller inn.

Har selv hatt flere små vogner før jeg byttet til bobil for tre år siden. Min siste vogn var en Adria Action (361LH) som jeg absolutt kan anbefale, en fenomenal liten kjørevogn på 800 kg og med god plass til 3 når salongen res opp. Sjekk også ut Caravelair og Sterckeman, de har små kjørevogner med lav egenvekt og fine planløsninger med god plassutnyttelse. Flere andre produsenter har også flotte vogner i samme størrelse, men de veier gjerne en god del mer.

Nimrad

Jeg ville nok også vurdert en ordinær vogn. Enn så lenge er markedet for vogner spesiallaget for elbiler litt for begrenset i mine øyne. Forskjellene er ikke store nok på rekkevidde til at det er verdt det. Om noen år kommer Karoo Camper, og kanskje andre med mer plass som faktisk er spesialdesignet for å optimere luftmotstanden på en helt annen måte.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Svein_H

TS må gjerne svare tilbake på de ulike innspillene her inne, men med Britney Spears som avatar er det kanskje litt for mye forlangt.

Svein_H

Og stillheten taler mer enn høyt nok.

Hideyowife

Vi har leid oss en teardrop med taktelt i sommer nå i 2.5 uker. Det som enn så lenge gjør oss usikre med valg av vogn handler om rekkevidde og kjørekomfort generelt. Oppnår vi 20 mil på sommeren er jeg fornøyd. Det tar litt tid å kjøre 20 mil i 80 km/t så det passer nok med ett ladestopp uansett.

T@B vognene liker vi designet på, men som en poengterer så virker 320 liten for 3. Senga i den er ikke stort større en teardrop vi har leid i sommer. 400 syns vi ser superfin ut, men har ikke forstått prisnivået sammenlignet med tradisjonelle vogner. Syns med andre ord at de er alt for dyre med tanke på alt annet man kan velge i.
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt

Svk

Finnes det noen superlette/aerodynamiske vogner laget for elbil?
Skulle hatt noe på max 750kg

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA