Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken leverandør av hurtiglading er billigst i dag?

Startet av KenKen, onsdag 17. april 2024, klokken 10:44

« forrige - neste »

KenKen

Skal på vår første langtur på en stund, og har ikke lenger abbonnement hos Ionity som gjorde valget enkelt før. Sliter med å finne en oversikt over prisene hos de ulike leverandørene for hurtiglading. Noen som vet om en oppdatert liste, eller som vet f.eks hvilke tre leverandører som er billigst? Leste et annet sted her at kanskje Teslastasjonene er det beste valget?

RJK

Sitat fra: KenKen på onsdag 17. april 2024, klokken 10:44Skal på vår første langtur på en stund, og har ikke lenger abbonnement hos Ionity som gjorde valget enkelt før. Sliter med å finne en oversikt over prisene hos de ulike leverandørene for hurtiglading. Noen som vet om en oppdatert liste, eller som vet f.eks hvilke tre leverandører som er billigst? Leste et annet sted her at kanskje Teslastasjonene er det beste valget?
Per nå er Ionity billigst med ikke-merke-spsifikk avtale (Ionity Passport) til 65,- per måned, som du kan ha for en periode på minimum 2 måneder da den må sies opp før ny periode starter og varer for kommende måned. Da får du pris på 3,82 per kWh.

Tesla har dyrere avtale (129,- per måned), men kan sies opp dagen før ny periode starter, med priser fra rundt 3,00 på billigste sted og tid (de er dyrere i "prime time") til ca 4,75 på dyreste tid/sted. Uten avtale er nok Tesla billigst, med ca 4,- til 6,40 avhengig av tid og sted.

Men Uno-X ligger stortsett på 5,- for tiden, men i fjor sommer var noen steder nede i 2,50 utenom kampanjer der de kunne være enda billigere.

For priser uten avtale, kan du sjekke denne siden som er sånn nogenlunde oppdatert.

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Tesla ladepriser

https://www.tocn.no/prisoversikt-for-supercharging-i-norge/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

KenKen

Takker! Den listen du linker til fant jeg ikke selv, av en eller annen grunn.

Synd Uno-X ikke har bygd ut ladenettverket sitt mer. Er langt mellom hver stasjon som tilbyr lading utenfor Oslogryta ser jeg.

Da blir det nok å se etter Teslamerket i horisonten!

RJK

Nå har Tesla oppdatert prisene. 115,- per måned, og om du har versjon 4.32 eller nyere (jeg har visst 4.31.6, og finner ikke nyere tilgjengelig) så kan du og tegne årsabonnement. Da sparer du to månedsavgifter.

Jeg ser månedsprisen på 115,- men ser ikke i første omgang ut til å ha mulighet for årsabbonnement i min app!

Men regner med ny versjon er på vei ut snart...  8)

https://elbil.no/na-ble-lade-abonnementet-hos-tesla-litt-billigere/
Bosted Oslo

KenKen

Sitat fra: RJK på torsdag 18. april 2024, klokken 11:03Nå har Tesla oppdatert prisene. 115,- per måned, og om du har versjon 4.32 eller nyere

Hva mener du med versjon? Er dette Tesla versjon?

Vi har bare behov for hurtiglading 3-4 perioder i året, når vi reiser på besøk, ferie osv. Så om et abbonnement skal lønne seg for oss, må avtalen kunne startes og avsluttes samme måned. Om man kan det, vil jeg tro det lønner seg å betale månedsavgiften for å få 2-3 kroner billigere kWh pris

turfsurf

Sitat fra: KenKen på torsdag 18. april 2024, klokken 12:14
Sitat fra: RJK på torsdag 18. april 2024, klokken 11:03Nå har Tesla oppdatert prisene. 115,- per måned, og om du har versjon 4.32 eller nyere

Tesla app versjon. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Sitat fra: RJK på onsdag 17. april 2024, klokken 11:07Per nå er Ionity billigst med ikke-merke-spsifikk avtale (Ionity Passport) til 65,- per måned, som du kan ha for en periode på minimum 2 måneder da den må sies opp før ny periode starter og varer for kommende måned. Da får du pris på 3,82 per kWh.

Ionity skriver selv at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel, så da kan man vel tegne abonnement og samtidig melde oppsigelse slik at man kun har det i en måned?

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2024, klokken 12:18
Sitat fra: KenKen på torsdag 18. april 2024, klokken 12:14

Tesla app versjon. 
Jepp, appversjonen. Har en Pixel 7 Pro, så Android-enhet med siste versjon av Android.

App-versjonsnummer finner man ved å klikke på hamburgermenyen eller Adidad-stripene, altså de tre vannrette/parallelle strekene.
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 18. april 2024, klokken 12:23
Sitat fra: RJK på onsdag 17. april 2024, klokken 11:07Per nå er Ionity billigst med ikke-merke-spsifikk avtale (Ionity Passport) til 65,- per måned, som du kan ha for en periode på minimum 2 måneder da den må sies opp før ny periode starter og varer for kommende måned. Da får du pris på 3,82 per kWh.

Ionity skriver selv at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel, så da kan man vel tegne abonnement og samtidig melde oppsigelse slik at man kun har det i en måned?
Nei, da sier du det opp inni nåværende periode, så må du være med den påfølgende måneden. Dermed blir det minimum 2 måneder.

Slik virker f.eks. slike klausuler ved leie avhybler/leiligheter, dersom det ikke er 3 måneder, altså etter utløpet av gjeldende måned.

Dog ikke testet, så om du føler for det, kan du jo se hva som skjer. ;)

For egen del er det videreført. Og nå kommer sommeren, så da blir det mye kjøring med tilhørende hurtig/lynlading for min del. 8)
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på torsdag 18. april 2024, klokken 12:27
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 18. april 2024, klokken 12:23Ionity skriver selv at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel, så da kan man vel tegne abonnement og samtidig melde oppsigelse slik at man kun har det i en måned?
Nei, da sier du det opp inni nåværende periode, så må du være med den påfølgende måneden. Dermed blir det minimum 2 måneder.

Slik virker f.eks. slike klausuler ved leie avhybler/leiligheter, dersom det ikke er 3 måneder, altså etter utløpet av gjeldende måned.

For egen del er det videreført. Og nå kommer sommeren, så da blir det mye kjøring med tilhørende hurtig/lynlading for min del. 8)

Hehe.. Det med å ikke kunne si opp i næværende periode kan jeg ikke si jeg finner noe informasjon om på ionity sine sider / app. Alt jeg ser er "If you want to no longer subscribe to IONITY PASSPORT, you can discontinue the subscription anytime in the app – it will be active for one more month afterwards. There is no minimum contract period

Men jeg skal teste teorien i løpet av våren/sommeren og melde tilbake om resultatet :)

RJK

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 18. april 2024, klokken 16:34
Sitat fra: RJK på torsdag 18. april 2024, klokken 12:27
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 18. april 2024, klokken 12:23Ionity skriver selv at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel, så da kan man vel tegne abonnement og samtidig melde oppsigelse slik at man kun har det i en måned?

Hehe.. Det med å ikke kunne si opp i næværende periode kan jeg ikke si jeg finner noe informasjon om på ionity sine sider / app. Alt jeg ser er "If you want to no longer subscribe to IONITY PASSPORT, you can discontinue the subscription anytime in the app – it will be active for one more month afterwards. There is no minimum contract period

Men jeg skal teste teorien i løpet av våren/sommeren og melde tilbake om resultatet :)

OK, du ser ikke den du selv kopierte inn her? ;)

Sitat"it will be active for one more month afterwards."
Du sier opp i den måneden du er inne i nå. Men så vil den være aktiv en måned etter den måneden du sa opp i. Det er akkurat på den måten de tvinger deg til en ekstra måned.

Sånn til forskjell for hva Tesla skriver:

SitatMedlemsavgiften kan ikke refunderes, og du kan si opp Supercharging-medlemskapet når som helst.

Da har du betalt for inneværende måned, men den stopper når den betalte måneden er slutt dersom du sier opp før ny måned starter.
Bosted Oslo

Vidar_S

Mjaaa... Det spørs litt på tolkningen. tek.no tolker det på samme måte som deg, men ser man i appen er den norske oversettelsen at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel. Det kan fort leses som at oppsigelsestid er en måned.

Nå er det mulig man får tilsendt mer omfattende vilkår når man faktisk bestiller enn de fire linjene som står på bestillingssiden, men om dette er alt man får skal de få bruke litt ressurser på krangling fra min side når den tid kommer :)

RJK

Sitat fra: Vidar_S på fredag 19. april 2024, klokken 10:50Mjaaa... Det spørs litt på tolkningen. tek.no tolker det på samme måte som deg, men ser man i appen er den norske oversettelsen at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel. Det kan fort leses som at oppsigelsestid er en måned.

Nå er det mulig man får tilsendt mer omfattende vilkår når man faktisk bestiller enn de fire linjene som står på bestillingssiden, men om dette er alt man får skal de få bruke litt ressurser på krangling fra min side når den tid kommer :)
Dette er vanlig juss-språk, så det er nok bare å innse. ;)

PS! Fint om man legger inn link til den faktiske artikkelen, for jo flere timer og dager det går, dess verre blir det å finne hvilken artikkel man henviser til.

Nå fant jeg riktignok rett artikkel (den om senkede priser hos Tesla), men er jo ikke alle som kobler dette.
Bosted Oslo

Gadgetman

Sida på Elbil.no er ikkje helt oppdatert.   

på MER ladere får man 8% bonus om man registrerer Coop medlemsskapet.
Ved strømpris på Kr/KWh utgjør det 40øre/KWh.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

RJK

Sitat fra: Gadgetman på fredag 03. mai 2024, klokken 10:33Sida på Elbil.no er ikkje helt oppdatert.   

på MER ladere får man 8% bonus om man registrerer Coop medlemsskapet.
Ved strømpris på Kr/KWh utgjør det 40øre/KWh.   
De tar ikke å viser priser med rabattordninger. Ellers hadde det fort blitt 20 stolper per kjede. Dermed vises heller ikke prisen til Ionity for oss med Passport-avtale hos Ionity.

Men, stemmer at de ikke er oppdatert, da de ikke har fått inn at Eviny har redusert prisen fra 5,49 til 4,99.
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA