Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla MY Performance- merkelig lyd fra bremsene ved oppstart

Startet av Model3-Tromso, søndag 07. april 2024, klokken 08:19

« forrige - neste »

Model3-Tromso

Hei. Har prøvd å finne tidligere tråder om temaet, men fant ikke.
Jeg fikk min MY Performance høsten 23 og har bare kjørt 5000km.
Hver gang jeg skal avgårde kommer det brummelyd fra bremsene de første gangene jeg trykker inn bremsen. Dette gir seg etterhvert. Skal det være slik?
(Kan informere om at jeg kjører 19" vinterhjul... om det skulle ha noe å si)

daktari

Bremseskivene ruster i vått vær. Det skraper når klossene sliper bort rusten.
Gjetter derfor på at første gang du bremser på en tur så hører du dette.
Fordi du har kapsler på 19" så ser du ikke bremseskivene dine. Men de må vedlikeholdes på vinteren med litt kraftige nedbremsinger en gang i uka.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Rust på skivene høres som skraping/skurring, ikke som brumming. Bilen må stå en stund i fuktig vær før rusten kommer. Siden du skiver "hver tur" så tror jeg ikke det er rust på skivene. Skivene ruster ikke i tørt vær,

Man ser fint skivene gjennom åpningene i kapslene. Kraftige bremsinger er ikke nødvendig, siden bilen pusser bremsene selv. Rensebremsinger skader dog ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Model3-Tromso

Tror ikke dette er rust. Startet dag 1 med bilen og har konstant vedvart. Etter noen få bremsinger forsvinner det.

daktari

Det eneste som skjer med bremsene er at trykket i hydrauliske væsken presser ut stempelet og dermed klossen mot skive, og det blir friksjon. Friksjonen lager enten nesten ingen lyd, piping eller lett skraping ved overfladisk rust.

Så hvis du ikke ser rust på skiven etter en regnværsdag og det brummer, ikke lydene over, så er det noe helt annet enn bremsene.

Varmepumper durer/brummer. Det er ganske vanlig å høre.

Samme kanskje med vannpumper for kjølevæske? Aldri hørt at en bremsekraftforsterker lager lyd som er hørbar inni bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

førategangtesla

Jeg har en 2023 Y performance selv og kan få litt lyd hvis jeg ikke har brukt bremsene på ca en uke. Jeg vil isåfall karakterisere lyden som en "tørr" lyd som forsvinner etter 2-3 oppbremsinger.

Ellers så har jeg for vane å sette bilen i fri rett før jobb/hjemme i vått vær og bruke bremsene litt før jeg parkerer for å få litt varme i skivene.

Jeg har registrert at bilen selv klarer å tørke skivene på egenhånd ved brake disk wiping, men jeg ser også at det er litt blankere innerste halvdel på skivene så jeg liker å bruke bremsene litt hardt selv 2-3 ganger i uken for å få slitt hele slitebanen. Nå etter å ha eid bilen i 16mnd og 22.000 km er skivene like fine, ingen rust eller eller ujevn slitasje/streker/spor. Så jeg kommer til å fortsette som før  :laugh:

Stjerneglis

Jeg hadde piping i bremsene ved rygging, og tok nylig bremseservice på bilen. Har nå oppdaget et par spor ytterst på den ene bremseskiva bak. Kan det ha vært stein eller noe i kaliperen som har forsårsaket dette og pipingen?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

banZi

Har en noe lignende greie.
Også en MYP 2024. Kommer en relativt høy klikke lyd ved første brems, men kun i lav fart. Typ under 20kmt. 
Hadde den inne på service, men de mente det var normalt. Tviler vel egentlig litt på det, men... Bremsene fungerer, bare litt flaut når man kjører ut av garasjen og naboen er ute å.
2024 Tesla Model Y Performance

HolyDiver

Har det samme på en Y perf 23. jeg tror klossene er bitte litt for lite , slik at de rumler litt i kalipperen før de setter seg

Model3-Tromso

Sitat fra: banZi på tirsdag 16. april 2024, klokken 14:34Har en noe lignende greie.
Også en MYP 2024. Kommer en relativt høy klikke lyd ved første brems, men kun i lav fart. Typ under 20kmt. 
Hadde den inne på service, men de mente det var normalt. Tviler vel egentlig litt på det, men... Bremsene fungerer, bare litt flaut når man kjører ut av garasjen og naboen er ute å.

Der har du det. Akkurat samme hos meg. Både vi i bilen og de rundt våkner til første gang man trykker på bremsene. Men svært usikker på hvordan jeg skal angripe det mot Tesla.

Ingeniøren

Høres nesten ut som stempelet/stemplene siger litt tilbake slik at det presses ut mot klossen og du får et klikk når du trykker første gang, etter at den har stått litt. Merker du kanskje litt mer vandring i pedalen da ?

Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Handyman

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. april 2024, klokken 08:51Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
Hvis det er tilfellet så må hjulboltene være løse. Altså at hjulene ikke er skrudd fast. Neppe saken her.

Idiot

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. april 2024, klokken 08:51Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
Hvis det er tilfellet så må hjulboltene være løse. Altså at hjulene ikke er skrudd fast. Neppe saken her.
[/quote]

Mener vel bremseklossene. De kan flytte seg litt i kaliper med kjøreretning.

Biler og bremsesystem oppfører seg nok litt forskjellig uten at det nødvendigvis er noe feil. Mercedes EQ etter eller annet bråker noe helt villt når du holder på med parkering og den slags. Ei bekjent hadde den inne uten å finne noe, den bare er sånn. 

Handyman

Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 09:16
Mener vel bremseklossene.
Ikke slik han har skrevet det. Han nevner jo klossene leger opp og skriver så "Kan og være".
At klossene kan bevege seg er jo velkjent og nevnt i tidligere innlegg.

Ingeniøren

Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 10:42
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 09:16
Mener vel bremseklossene.
Ikke slik han har skrevet det. Han nevner jo klossene leger opp og skriver så "Kan og være".
At klossene kan bevege seg er jo velkjent og nevnt i tidligere innlegg.

Jeg mente skivene men det er riktig at de ikke skal bevege seg om boltene er riktig tilskrudd...Vet ikke om han har sjekket det og julene trenger ikke falle av selv om momentet ikke er riktig.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA