Bakovervendt bilstol til eldre barn

Startet av Nimrad, tor 04. apr 2024, kl. 07:01

« forrige - neste »

Nimrad

Ser at anbefalingene nå om dagen er at barn skal sitte bakovervendt helt til 4 års alderen. Er det noen som har funnet noen stoler som funker i Model Y til dette? Allerede nå har vi måttet justere frem på setene våre for å få plass til de vanlige babystolene.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Håvar

Jeg gikk for Besafe Stretch. Junior er ca 105 cm (stor 3-åring), så jeg har dratt ut skinne litt sånn at han får bedre beinplass.
Jeg som er 198 cm sitter fortsatt greit foran han i passasjersetet. Har ikke forsøkt å sette det bak førersetet, da mistenker jeg at jeg må tilpasse ønsket sittestilling litt. Litt dyr stol, men fikk 25% på stolen hos BilXtra gjennom medlemskap i Elbilforeningen

Hvis du ikke allerede har forankringsringer anbefaler jeg å montere noe tilsvarende disse til stolens ankere:
https://www.begood.no/products/forankringsringer-tesla-model-3y-160mm-2-stk

PS: Inntil nylig hadde vi Cybex sirona z på roterende base. Synes den tok like mye plass som BeSafe stretch (med skinne trukket ut et hakk). Roterende stol var veldig behagelig, men isofix er ikke godkjent for mer enn 18 kg så det er ikke et alternativ lenger. Heldigvis er guttungen stor nok til å gå inn i bilen selv (når han gidder  ::) )
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Vaduz

Sett eldstemann bak passasjersetet og snu han når det er neste sin tur, slik måtte vi gjøre det i alle fall i model s og den er litt større.

Nimrad

Sitat fra: Vaduz på tor 04. apr 2024, kl. 20:14Sett eldstemann bak passasjersetet og snu han når det er neste sin tur, slik måtte vi gjøre det i alle fall i model s og den er litt større.
Eldste datter er 1 minutt eldre enn yngste, så det blir litt vanskelig ;)
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Vaduz

Ett minutt ja, nei da blir det Ford s-max!

Nimrad

Sitat fra: Vaduz på fre 05. apr 2024, kl. 12:57Ett minutt ja, nei da blir det Ford s-max!
Jeg kjøpte jo Model Y som familiebil!😅
Kan vel ikke være sånn at samtlige i Norge må ha S-Max størrelse bare for å ha to unger under 4 år? Vil helst finne løsning som funker i en Model y. Vi er ikke veldig høye(170 og 179), så litt trangt får vi tåle at det er i noen år.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Vaduz

Ja, du får bare stikke innom en butikk og teste, ellers må du bare være litt bøyd i knærne noen år, det går greit deg også;)

Kristian O

Et alternativ kan ver å sette eine bilstolen i framsetet. Husk å slå av airbagen!

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA