Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil nr.2

Startet av Merakkels, tirsdag 02. april 2024, klokken 13:45

« forrige - neste »

Merakkels

Hei
Min bedre halvdel skal få seg bilsertifikat i løpet av året og jeg har da begynt å se etter en bil til henne.
Vi har en Model Y i dag, så dette blir en bil for øvelseskjøring og som hennes bruksbil. Ser for oss å bruke mellom 50000-80000 på bilen.
Etter å ha sett på Finn en liten stund nå så er det følgende biler jeg tenker på som aktuelle:
Kia Soul
Nissan Leaf
VW E-Up
iOn/i-Miev/C-Zero (Er det egentlig noen vesentlige forskjeller på disse 3?)

Er det andre modeller som bør vurderes?
Noen som har erfaringer med disse litt eldre elbilene?
Hvilken ville dere gått for?

edyrli

Seat Mii og Skoda Citigo er samme bilen som VW E-Up så disse kan du også se på. Vær obs på at de tidligere utgavene av e-Up har bare 18kWh batteri men har 36 kWh fra 2020.
For iOn og C-Zero fikk de MINDRE batteri fra midten av 2013. Da gikk størrelsen ned fra 16 til 14,5 kWh. Så med en allerede veldig begrenset rekkevidde ville jeg valgt i-Miev av disse.
Jeg har hatt iOn og Seat Mii så har noe erfaring med disse. Seat Mii en er mye sprekere og har bedre comfort.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Eladdin - Elbilfareren

Foreslår e-up om ikke plass er et must, ellers Leaf. Det er vel en grunn til at mange sier de bare går og går (men kortere og kortere)
Når hun tar lappen overlater du Teslaen til henne ettersom hun er mest uerfaren og trenger en trygg bil, og du rægger rundt i e-up/Leaf.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

RJK

Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 22:41Foreslår e-up om ikke plass er et must, ellers Leaf. Det er vel en grunn til at mange sier de bare går og går (men kortere og kortere)
Når hun tar lappen overlater du Teslaen til henne ettersom hun er mest uerfaren og trenger en trygg bil, og du rægger rundt i e-up/Leaf.
Og da skal du se at alle de billigbilene blir strøket av lista, og de går til innkjøp av noe langt bedre!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moggen

#4
Har eid Soul, e-up og iMiev.
De 2 første er mye mere bil enn siste.
Feks er varmeanlegget dårlig.
Skal du kjøpe iMiev/iOn/CZero bør du ha 2013-modell eller nyere, da de fikk celler med mye bedre holdbarhet. Men disse bør kun vurderes om du skal ha noe veldig billig til småkjøring. Denne bilen har dog mange problemer, feks konstruksjonsfeil på OBC som er meget dyrt å bytte. En billig møkkabil helt enkelt, men med viss charm.

For Soul gjelder ca 2017 eller nyere (30kwh-batteriet). MYE problemer med dårlige celler på 27kwh-modellen, men mange har fått skiftet til ny pakke på garanti. Ellers er Soul solide, men har problemer med lading av 12v batteri som derfor må byttes var 2-3år. I tillegg konstruksjonsfeil på et lager i transmisjonen som gir tiltakende "yling" frem til motorhaveri på en del biler.
E-up var null problemer under de årene vi eide, bunnsolid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA