Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på lørdag 01. juni 2024, klokken 19:39
Sitat fra: hemi på lørdag 01. juni 2024, klokken 14:02tok 40-50 min fra skøyen til sandvika fredag 13-14 tiden

Hvor lang tid tar det om man velger kollektivt?

Jeg tok dette bildet 1, september 2024 ved Asker stasjon, 2 måneder etter stenging av området ved Regjeringskvartalet. Dette var før jeg hoppet inn i tidsmaskinen.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Jeg kjørte fra Asker nå på søndag ettermiddag og da er det saktegående kø (fra stillestående til maks 30 km/t) i begge felter fra før Sandvika til avkjøring ved Fornebu kl 15, på en søndag altså. Det tomme kollektivfeltet kunne eliminert denne køen. Men kø skal vi ha 🙈

(Er klar over at ukependlere og hyttefolk kommer tilbake på søndag, men det er jo ingen egenverdi i kø.....)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. juni 2024, klokken 23:06Jeg kjørte fra Asker nå på søndag ettermiddag og da er det saktegående kø (fra stillestående til maks 30 km/t) i begge felter fra før Sandvika til avkjøring ved Fornebu kl 15, på en søndag altså. Det tomme kollektivfeltet kunne eliminert denne køen. Men kø skal vi ha
Er det ikke alltid kø inn til Oslo på søndag ettermiddag? Om sommeren hovedsaklig trafikk fra sørlandshyttene og om vinteren fra fjellet? Det hadde sikkert vært mindre kø med kollektivfeltet åpent, men tror ikke den hadde blitt borte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. juni 2024, klokken 06:08
Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. juni 2024, klokken 23:06Jeg kjørte fra Asker nå på søndag ettermiddag og da er det saktegående kø (fra stillestående til maks 30 km/t) i begge felter fra før Sandvika til avkjøring ved Fornebu kl 15, på en søndag altså. Det tomme kollektivfeltet kunne eliminert denne køen. Men kø skal vi ha
Er det ikke alltid kø inn til Oslo på søndag ettermiddag? Om sommeren hovedsaklig trafikk fra sørlandshyttene og om vinteren fra fjellet? Det hadde sikkert vært mindre kø med kollektivfeltet åpent, men tror ikke den hadde blitt borte.

Hadde i hvert fall vært mindre for elbilister....hvis de kunne kjøre i kollektivfeltet  ;)
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. juni 2024, klokken 08:38
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. juni 2024, klokken 06:08
Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. juni 2024, klokken 23:06Jeg kjørte fra Asker nå på søndag ettermiddag og da er det saktegående kø (fra stillestående til maks 30 km/t) i begge felter fra før Sandvika til avkjøring ved Fornebu kl 15, på en søndag altså. Det tomme kollektivfeltet kunne eliminert denne køen. Men kø skal vi ha
Er det ikke alltid kø inn til Oslo på søndag ettermiddag? Om sommeren hovedsaklig trafikk fra sørlandshyttene og om vinteren fra fjellet? Det hadde sikkert vært mindre kø med kollektivfeltet åpent, men tror ikke den hadde blitt borte.

Hadde i hvert fall vært mindre for elbilister....hvis de kunne kjøre i kollektivfeltet  ;)
Hadde vært mindre for alle!
Det er det de sure fossilfolka glemmer, en bil i kollektivfeltet er en bil mindre i køen.

Synes de bør starte ett forsøk med å tillate alle typer biler med mer enn tre (eller fire) personer å kjøre kollektivfelt. Det ville skjelden ha omfattet meg, men ville minsket køen.

hemi

Sitat fra: Vidar_S på lørdag 01. juni 2024, klokken 19:39
Sitat fra: hemi på lørdag 01. juni 2024, klokken 14:02tok 40-50 min fra skøyen til sandvika fredag 13-14 tiden

Hvor lang tid tar det om man velger kollektivt?

varierende, det er ikke buss fil ut dit, så den tar like lang tid

toget stod vel rundt de tider også

daktari

Kunne jo forbudt dieselbiler mellom 07 og 11 og mellom 14 og 18 heller?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Er vel litt som helsevesenet - bedrer du kapasiteten kommer det bare fler...

Det er en del av politiken at alt står..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Merce


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Merce på onsdag 19. juni 2024, klokken 08:46Åpnes nå gradvis for tungtransport, fornuftig synes jeg.

https://www.tv2.no/broom/na-tar-de-ko-grep-i-oslo/16778746/

Ja, alt hjelper. Får bare håpe at ikke alle bedrifter med 3 tonns bil går over til 7,5 tonns "vogntog" for å komme frem. Dette blir den nye Bærums-passaten  ;D

En alternativ måte å gjort det på var jo å innføre at alle 0-lokalutslipss-nyttekjøretøy over 3,5 tonn fikk kjøre i kollektivfelt. Da skal en se at en hadde fått fortgang på elektrifiseringen av lastebiler.

Men enig i at det er en bra her og nå løsning, selv om jeg synes de kunne latt vanlige elbiler kjørt i kollektivfeltet. Da kunne de f.eks. latt biler med reg-nr som sluttet på partall kjøre i kollektivfeltet på datoer med partall, og oddetall på oddetallsdatoer. Da ville en utnyttet veisystemet bedre, uten å ødelegge for mye for de 60 bussene som går på 3 timer.
Tesla Model Y                         2021-

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:03Men enig i at det er en bra her og nå løsning, selv om jeg synes de kunne latt vanlige elbiler kjørt i kollektivfeltet. Da kunne de f.eks. latt biler med reg-nr som sluttet på partall kjøre i kollektivfeltet på datoer med partall, og oddetall på oddetallsdatoer. Da ville en utnyttet veisystemet bedre, uten å ødelegge for mye for de 60 bussene som går på 3 timer.

Eller dieselbiler da det er de som forurenser mest ved å stå i kø..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Merce på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:03Men enig i at det er en bra her og nå løsning, selv om jeg synes de kunne latt vanlige elbiler kjørt i kollektivfeltet. Da kunne de f.eks. latt biler med reg-nr som sluttet på partall kjøre i kollektivfeltet på datoer med partall, og oddetall på oddetallsdatoer. Da ville en utnyttet veisystemet bedre, uten å ødelegge for mye for de 60 bussene som går på 3 timer.

Eller dieselbiler da det er de som forurenser mest ved å stå i kø..
Sitat fra: Merce på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:03Men enig i at det er en bra her og nå løsning, selv om jeg synes de kunne latt vanlige elbiler kjørt i kollektivfeltet. Da kunne de f.eks. latt biler med reg-nr som sluttet på partall kjøre i kollektivfeltet på datoer med partall, og oddetall på oddetallsdatoer. Da ville en utnyttet veisystemet bedre, uten å ødelegge for mye for de 60 bussene som går på 3 timer.

Eller dieselbiler da det er de som forurenser mest ved å stå i kø..

Ja, så alle kan gå og kjøpe seg en diesel-bil for å unngå kø  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Dede

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:03Men enig i at det er en bra her og nå løsning, selv om jeg synes de kunne latt vanlige elbiler kjørt i kollektivfeltet. Da kunne de f.eks. latt biler med reg-nr som sluttet på partall kjøre i kollektivfeltet på datoer med partall, og oddetall på oddetallsdatoer. Da ville en utnyttet veisystemet bedre, uten å ødelegge for mye for de 60 bussene som går på 3 timer.

Så da kan de med 2 biler (eller de som har råd til å kjøpe en bil til) kjøre hver dag..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dede på onsdag 19. juni 2024, klokken 11:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:03Men enig i at det er en bra her og nå løsning, selv om jeg synes de kunne latt vanlige elbiler kjørt i kollektivfeltet. Da kunne de f.eks. latt biler med reg-nr som sluttet på partall kjøre i kollektivfeltet på datoer med partall, og oddetall på oddetallsdatoer. Da ville en utnyttet veisystemet bedre, uten å ødelegge for mye for de 60 bussene som går på 3 timer.

Så da kan de med 2 biler (eller de som har råd til å kjøpe en bil til) kjøre hver dag..

Ja, eller kanskje det i større grad fører til at folk kjører sammen, både ektefeller og kollegaer. Er jo en kjent måte å gjøre det på ved f.eks. for mye forurensing i Bergen.
Tesla Model Y                         2021-

Merce


Det er jo ingen logisk grunn til at elbiler skal kjøre i kollektivfeltet nå som størstedelen av salget er elbiler. Da det var et nisjeprodukt var det greit, men ikke nå.

Hovedproblemet som har blitt tydeliggjort etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler, er den ekstreme underkapasiteten som er i veinettet rundt Oslo samt nesten ikke alternative ruter ifm ulykker, veiarbeid etc etc.
Men ingen snakker om å øke den, tvert i mot er det satt som en forutsetning for utbyggingen av E18 at det ikke skal bli kapasitetsøkning. Helt nisseland. Det er til å begynne å grine av.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA