Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

Counterpointer

Kø stiller litt i samme klasse som økte strømpriser, uff uff uff sier de som bestemmer, men det er både ønsket og planlagt. Det skal ikke være positivt å kjøre bil eller bruke strøm, selv om det nesten ikke finnes alternativer.

Electric cars in Norway

SitatVegvesenet sier det har gått kjempebra. Eneste er ulempen er mer kø fra vest. Men det er ikke så viktig...for Vegvesenet
ToWalk... Det løser seg. Snart ferietid :+1:

Edit: kaos på Carl Berners plass nå. 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=162945

automat

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. mai 2024, klokken 09:11En kunne jo tenke at dette var en fin anledning for tog-selskapene å hive inn noen ekstra vogner, og satse på at folk ville ta tog i stedet for. Men neida - togpassasjerer må stå ifølge kommentatoren i kommentarfeltet i Nettavisen. Er så utrolig at myndighetene ikke kan hjelpe å legge til rette for å få flere over på kollektivfelt, med f.eks. pendle-parkeringsplasser på togstasjoner osv. Så da blir det nok bil-for-buss-for-tog for mange, siden buss/tog er fullt.

Håper det kun er det negative som står i avisene, og at egentlig har alt blitt og blir alt mye bedre med tanke på tog, buss og bane?

Kapasiteten i Oslotunnelen (tog) er sprengt, ikke bare i rushen. Det er ikke plass til flere tog. Og perronglengde gjør at man ikke kan ha mer enn to togsett koblet sammen. Ikke har de nok togsett heller. Stadig avganger med ett istedet for to togsett, fordi togsett står på verksted.

Kapasitetproblemene er medvirkende årsak til at de vil legge ned Flytoget. (Men her er det også en politisk begrunnelse). Flytoget har endel ledig kapasitet som ikke kan benyttes av pendlere.

Kapasiteten på T-banen gjennom sentrum er også full.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på tirsdag 14. mai 2024, klokken 17:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. mai 2024, klokken 09:11En kunne jo tenke at dette var en fin anledning for tog-selskapene å hive inn noen ekstra vogner, og satse på at folk ville ta tog i stedet for. Men neida - togpassasjerer må stå ifølge kommentatoren i kommentarfeltet i Nettavisen. Er så utrolig at myndighetene ikke kan hjelpe å legge til rette for å få flere over på kollektivfelt, med f.eks. pendle-parkeringsplasser på togstasjoner osv. Så da blir det nok bil-for-buss-for-tog for mange, siden buss/tog er fullt.

Håper det kun er det negative som står i avisene, og at egentlig har alt blitt og blir alt mye bedre med tanke på tog, buss og bane?

Kapasiteten i Oslotunnelen (tog) er sprengt, ikke bare i rushen. Det er ikke plass til flere tog. Og perronglengde gjør at man ikke kan ha mer enn to togsett koblet sammen. Ikke har de nok togsett heller. Stadig avganger med ett istedet for to togsett, fordi togsett står på verksted.

Kapasitetproblemene er medvirkende årsak til at de vil legge ned Flytoget. (Men her er det også en politisk begrunnelse). Flytoget har endel ledig kapasitet som ikke kan benyttes av pendlere.

Wow, det er så pass ja. Da begynner myndighetene å sette folk i en svært vanskelig situasjon - ikke kan de kjøre bil og ikke kan de ta tog. Får håpe de får på plass ekstra krysningsspor, som Bane Nor etterlyser, og gjerne også noe ekstra reserve tog, så en ikke lider så mye når noe går i stykker.

Ser at Nasjonal Transportplan lover masse penger neste 12 år til jernbane (436 milliarder). Får håpe pågående prosjekter og nye prosjekter hjelper på. Ser det nevnes vendespor i Asker som gjør at en kan få togavganger hvert 10. minutt. Hvis sånne tiltak kan gjøres må de jo bare få det gjort så fort som mulig.

https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2024/jernbanen-prioriteres-i-ny-nasjonal-transportplan/

Ser at MDG er 18 hakk mer utålmodig enn AP. Må si meg enig med MDG at her må det gjøres noen hastejobber:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/det-er-helt-krise/16679923/
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. mai 2024, klokken 09:01
Sitat fra: automat på tirsdag 14. mai 2024, klokken 17:58

Wow, det er så pass ja. Da begynner myndighetene å sette folk i en svært vanskelig situasjon - ikke kan de kjøre bil og ikke kan de ta tog. Får håpe de får på plass ekstra krysningsspor, som Bane Nor etterlyser, og gjerne også noe ekstra reserve tog, så en ikke lider så mye når noe går i stykker.

Ser at Nasjonal Transportplan lover masse penger neste 12 år til jernbane (436 milliarder). Får håpe pågående prosjekter og nye prosjekter hjelper på. Ser det nevnes vendespor i Asker som gjør at en kan få togavganger hvert 10. minutt. Hvis sånne tiltak kan gjøres må de jo bare få det gjort så fort som mulig.

https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2024/jernbanen-prioriteres-i-ny-nasjonal-transportplan/

Ser at MDG er 18 hakk mer utålmodig enn AP. Må si meg enig med MDG at her må det gjøres noen hastejobber:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/det-er-helt-krise/16679923/

Jeg lot meg lure, og trodde forbedringene av sporene på vest (Oslo - Drammen), som gjerne førte til stengte toglinjer fra Skøyen flere somre på rad og masse helger i tillegg, innebar at de skiftet ledningsnett og annet slik at nytt signalsystem skulle nærme seg klart.

Men forstår jeg artiklene rett, så gjenbrukes fortsatt unnskyldningene om gammelt signalanlegg. Har de brukt de siste årene bare til å klage på dette, men ikke gjort en "pøkk" med utskiftninger og forbedringer for å klargjøre for overgang til nytt signalanlegg?

Har vi, folket og styrende, blitt forledet til å tro at dette ble jobbet med, men er blitt den evige unnskyldningen for å be om mer penger, som IKKE brukes på det de har sagt at ekstrabevilgninger skal gå til?

Kanskje på tide å få frem hvordan planarbeidet og faktisk jobbing på dette har gått de siste 10 årene, og planer for de neste 5-10 årene også, og en dato for når vi skal legge om?

Får presisere at dette var arbeid som skjedde før jeg skaffa meg bil, og det vil si at det er minst 7,5 år siden. Kona er nå passert 5 år gammel, + 2,5 år med "ventebil", en sliten Opel Vectra.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Per Inge Østmoen

Jeg synes det er helt greit at et kollektivfelt er forbeholdt kollektivtrafikk.

For oss bilister er det viktigere at vi faktisk får mulighet til å bruke bil. Det betyr at vi bør jobbe for å få vekk mange av de bilrestriktive tiltakene som vi er blitt påtvunget av bilfiendtlig politikk.

Viktigst av alt er å stoppe planene om veiprising. Offentlig finansiering og fri bruk av offentlig vei bør være en selvfølge.

Så kan kollektivfeltene være for kollektivtrafikk.

RJK

Behov for kollektivfelt på hovedinnfartsårene/gjennomkjøringsveien, er et resultat av dårlig veiplanlegging og alt for mye sparekniv. Som et resultat har vi nå rushtrafikk som i stort monn står stille i de få timene folk skal enten til jobb eller fra jobb.

Det med å slippe til elbiler i kollektivfeltet, har vært et godt gode for mange, og en viktig bidragsyter til at mange har valgt elbil. Men det har i stor grad fordekt problemet jeg pekte å i første avsnitt, da det har avlastet de andre filene.

Når de nå valgte å stenge feltet totalt for elbilene, som det etterhvert har blitt mange av, så gjør det at presset og stengselen i de øvrige feltene blir ekstra stort. Derfor burde de ha gjort det mer gradvis, ved f.eks. kreve minst 3 i bilen, altså 2 passasjerer.

Da hadde de og oppnådd mer plass til kollektivtilbudet, som dessverre ikke står i stil til å oppnå økt bruk av dette, og vi ser resultatet ved at det er forholdsvis få busser og taxier som benytter dette.

Og samtidig så forsterkes og problemet for de delene av strekningen der kollektivfeltet opphører, og ved av/på-kjøringsområdene. Dermed virker det ikke som de i det hele tatt klarte å oppnå det de ønsket.

Spørsmålet er om de får gjennom det andre ønsket, at flere velger kollektivt. Men det blir jo vanskelig når de ikke samtidig forsterker nettopp kollektivtilbudet, så de egentlig bare oppnår mer trengsel og flere som blir stående igjen.

Det er en skam at man ikke får utvidet veien til flere felter, da hadde det og blitt større plass til kollektivtilbudet. Men man må sørge for at kollektivtrafikken og kommer gjennom kryssene og forbi avkjøringsrampene uten å stange i de øvrige feltenes trafikk.

Så tanken din er god, det er dessverre ikke like lett å få et bedre kollektivtilbud som nok folk ønsker å bruke, uten at de samtidig øker antall busser, tog og t-bane (vogner og linjer/spor) som de kunne fått til med en skikkelig utbygging av strekningen Oslo Drammen, og forøvrig og aksene mot Moss og mot Eidsvoll/Gardermoen.

En Ring 4 hadde vært veldig fin avlastning...
Bosted Oslo

eisa01

Burde åpnet Flytoget for alle reisende som en unntakssituasjon, så ville det bli mer attraktivt å ta kollektivt. Buss er tregt og dårlig :)

RJK

Mere og flere innfartsparkeringer ved togstasjoner, samt flere tilførselsbusser til disse, hadde hjulpet på.

Men da må de og få opp både frekvens og pålitelighet på toglinjene. Her er det dessverre temmelig dårlig stilt.

Er et stort problem at vi ikke har mer kapasitet, bl.a. fordi mange strekninger ikke har dobbelspor på hele strekninga, innenfor de områdene det er mye pendling til de større byene, som f.eks. Østfoldbanen mellom Oslo og Halden.

Vet ikke om dette kartet fra 2021-artikkelen under er helt oppdatert, men man ser jo hvordan ambisjonene har skrumpet inn:

https://www.aftenposten.no/norge/i/WOM1jG/den-store-togplanen-for-oestlandet-ble-erstattet-med-et-loefte-om-flere-avganger-til-halden-lillehammer-og-skien-vi-sjekket-om-loeftet-kan-holdes

EDIT:

https://no.wikipedia.org/wiki/InterCity_%28prosjekt%29

Noen flere tanker (ikke lest gjennom ennå, men virker som noen gode tanker her):

https://www.samferdselinfra.no/bygg-rett-toglinje-i-ostfold-men-til-rett-sted/
Bosted Oslo

hemi

køen er helt latterlig, jeg brukte 15 min fra sandvika til høvik kl 13:30 i dag

Idiot

Sitat fra: hemi på mandag 27. mai 2024, klokken 20:16køen er helt latterlig, jeg brukte 15 min fra sandvika til høvik kl 13:30 i dag

Huffa, høres ut som du slapp rimelig greit unna tross diverse stranda kjøretøy på E18 i begge retninger og dødsulykke i Oslofjordtunnellen for å nevne noe.. Jeg måtte via Oslo i rushen pga stengt Oslofjordtunell, kom meg gjennom Operatunnellen før det var stillestående. Takk google som guidet meg gjennom Bærum.   :-\

RJK

Gikk greit men rolig for seg frem til Lysaker (Var en tur i Sandvika-området) rett før 15, men slang meg inn på Ring 3 når det begynte å plugge seg ved Lysaker.

Godt jeg kunne velge den veien som alternativ!
Bosted Oslo

Idiot

Sitat fra: RJK på mandag 27. mai 2024, klokken 20:35Gikk greit men rolig for seg frem til Lysaker (Var en tur i Sandvika-området) rett før 15, men slang meg inn på Ring 3 når det begynte å plugge seg ved Lysaker.

Var vel blitt nærmere 16 da sto det tett fra Asker INN mot Oslo.

RJK

Sitat fra: Joccy på mandag 27. mai 2024, klokken 20:46
Sitat fra: RJK på mandag 27. mai 2024, klokken 20:35Gikk greit men rolig for seg frem til Lysaker (Var en tur i Sandvika-området) rett før 15, men slang meg inn på Ring 3 når det begynte å plugge seg ved Lysaker.

Var vel blitt nærmere 16 da sto det tett fra Asker INN mot Oslo.
Nja, jeg har temmelig "kål" på tiden, fordi jeg prøvde å rekke inn før det dro på seg med rushtidsavgift. Så klokka var da sånn ca 14:45-14:50 da jeg dro av E18!

Gidder ikke betale mer bomutgifter enn jeg må, dersom jeg kan påvirke det!

;)
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. mai 2024, klokken 16:10
SitatVegvesenet sier det har gått kjempebra. Eneste er ulempen er mer kø fra vest. Men det er ikke så viktig...for Vegvesenet
ToWalk... Det løser seg. Snart ferietid :+1:

Edit: kaos på Carl Berners plass nå.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=162945

Grunnen til at de har stengt kollektivfeltet for elbiler er at Ring 1 skal stenges i 3 år, noe som gjør at flere biler tyter ut i alle retninger. Denne Ring 1-stengingen har ikke blitt gjort ennå. Det skjer 1. juli. Da er det bare å finne frem popcornet  ;D

Men det kjøres ikke mange busser....regner med at dette er en "Practical Joke", og eksperiment. Er bare å finne frem sykkelen. Ser ut til at det går fint å sykle i kollektivfeltet. Er jo nesten ingen busser der heller.

https://elbil.no/vi-telte-trafikken-i-kollektivfeltet/
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA