Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Merce på onsdag 19. juni 2024, klokken 13:34Det er jo ingen logisk grunn til at elbiler skal kjøre i kollektivfeltet nå som størstedelen av salget er elbiler. Da det var et nisjeprodukt var det greit, men ikke nå.

Hovedproblemet som har blitt tydeliggjort etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler, er den ekstreme underkapasiteten som er i veinettet rundt Oslo samt nesten ikke alternative ruter ifm ulykker, veiarbeid etc etc.
Men ingen snakker om å øke den, tvert i mot er det satt som en forutsetning for utbyggingen av E18 at det ikke skal bli kapasitetsøkning. Helt nisseland. Det er til å begynne å grine av.



Folk kjøper og selger biler hver eneste dag. Da kan det være ekstra greit at de som pendler inn i byene anskaffer seg brukte elbiler fremfor brukte bensinbiler. Så kan heller de på Oppdal kjøpe og kjøre bensinbil, der eksosen ikke plager så mange. I tillegg er det jo greit at folk har et incentiv til å velge Renault Zoe-bilen framfor BMW X5 fra garasjen når de skal på jobb i sentrum av byen.

Sånn utenom det er jeg enig i, og mener at, i disse Oslo-trafikk-krise-tider bør man fokusere på best mulig trafikkflyt på kort sikt, og forbedre kapasitet på lang sikt, som nevnt tidligere i tråden. En ser jo i statistikken at langt færre biler kommer seg frem. Noen tar dette som en seier for at "ha ha, se vi trengte ikke så mye biler", men virker som at dette er biler som egentlig skulle et sted og eneste grunn til de ikke gjør det er proppen, særlig fra vest på E18. Ser for øvrig at de IKKE åpner E18 fra vest for tungtransport, så der blir det jo bare enda verre fra 1. juli når de stenger veier.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

En ting er pendlerne fra andre fylker sønnafor som skal inn i Oslo sentrum, men største problemet er lokalbefolkningen som MÅ innom E18 for å handle, se familie, trening etc. Nesten all lokaltrafikk må innom E18, og det er kø nesten hele døgnet. Helt håpløst. Og de som skal forbi Oslo ryker også med i slakta.

Jeg skjønner ikke hvorfor vegvesenet har denne holdningen; "lag en propp langt unna det egentlige problemet" og kaste uskyldige folk som ikke engang skal inn i byen ut i problemer. De kunne like gjerne innført et innreiseforbud ala Covid og beordret folk til å jobbe hjemmefra.

Skulle hatt samme politiske viljen til å forby tobakk og diesel
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ferry

Sitat fra: Merce på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:05Eller dieselbiler da det er de som forurenser mest ved å stå i kø..

Moderne dieselmotorer slipper ut så lite, at det utgjør ikke noe problem. Det sies til og med at de renser lufta. Så det er bare fint om de kan stå i ro langs veien. ;)

turfsurf

Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:20Moderne dieselmotorer slipper ut så lite, at det utgjør ikke noe problem. Det sies til og med at de renser lufta. Så det er bare fint om de kan stå i ro langs veien. ;)
Hørte nettopp en lege som ble intervjuet om slike påstander. Hans spesialitet var lungekreft. Svaret hans var den gode gamle: "hvis du tror det kan du jo koble en slange på eksosrøret, lede den i kupeen og sette deg i bilen noen timer".

Han sa også at lungekreft blant yngre hadde økt veldig i byer med mye biltrafikk uten elbiler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:40
Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:20Moderne dieselmotorer slipper ut så lite, at det utgjør ikke noe problem. Det sies til og med at de renser lufta. Så det er bare fint om de kan stå i ro langs veien. ;)
Hørte nettopp en lege som ble intervjuet om slike påstander. Hans spesialitet var lungekreft. Svaret hans var den gode gamle: "hvis du tror det kan du jo koble en slange på eksosrøret, lede den i kupeen og sette deg i bilen noen timer".

Han sa også at lungekreft blant yngre hadde økt veldig i byer med mye biltrafikk uten elbiler.

En finner vel ikke noen byer mye biltrafikk uten elbiler i Norge...
Forøvrig merkelig sleivete og upresis kommentar av en lege som uttaler seg til media

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. juni 2024, klokken 09:02
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:40
Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:20Moderne dieselmotorer slipper ut så lite, at det utgjør ikke noe problem. Det sies til og med at de renser lufta. Så det er bare fint om de kan stå i ro langs veien. ;)
Hørte nettopp en lege som ble intervjuet om slike påstander. Hans spesialitet var lungekreft. Svaret hans var den gode gamle: "hvis du tror det kan du jo koble en slange på eksosrøret, lede den i kupeen og sette deg i bilen noen timer".

Han sa også at lungekreft blant yngre hadde økt veldig i byer med mye biltrafikk uten elbiler.

En finner vel ikke noen byer mye biltrafikk uten elbiler i Norge...
Forøvrig merkelig sleivete og upresis kommentar av en lege som uttaler seg til media
Her var det ikke snakk om Norge. Legen er basert i London, og de som var rammet av lungekreft var hovedsaklig fra større byer i India og land i Afrika.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. juni 2024, klokken 09:02
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:40
Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:20Moderne dieselmotorer slipper ut så lite, at det utgjør ikke noe problem. Det sies til og med at de renser lufta. Så det er bare fint om de kan stå i ro langs veien. ;)
Hørte nettopp en lege som ble intervjuet om slike påstander. Hans spesialitet var lungekreft. Svaret hans var den gode gamle: "hvis du tror det kan du jo koble en slange på eksosrøret, lede den i kupeen og sette deg i bilen noen timer".

Han sa også at lungekreft blant yngre hadde økt veldig i byer med mye biltrafikk uten elbiler.

En finner vel ikke noen byer mye biltrafikk uten elbiler i Norge...
Forøvrig merkelig sleivete og upresis kommentar av en lege som uttaler seg til media
På hvilken måte er den upresis? At hen ikke har listet opp hvilke avgasser og partikler som kommer ut, i tillegg til COx og NOx?

Legg til at når som helst kan dieselbilen finne ut at partikkelfilteret må renses, så den setter i gang en pyro-prosess, og da får du all dritten ut i en langt mer konsentrert dose. Det utslippet tas dessverre ikke med når man snakker om utslipp fra forbrenningsmotorer.

Synes det er fint at folk på en folkelig måte kan si at "tror du det, så er du lite opplyst". Fint innpakket faglig språk, er dønn kjedelig å høre på. Legg på direkte søvndyssende, om de i tillegg prater i en monoton toneleie.

Det er de som klarer å komme med noen slike kommentarer man kanskje ikke venter seg, som er underholdende å høre på. Og som engasjerer publikum. Slike sovner du IKKE av.

Og helt ærlig, slikt må vi tåle å høre uten å begynne å klage. Kom heller og påpek når det dsom sies er feil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Etter å ha kjørt elbil i ni år trenger jeg ikke være lege for å fastslå at diesel og bensin ikke er bra for kroppen. En liten lidelse å bevege seg inn på en bensin stasjon. Må det innimellom pga pakker i posten, men ellers skyr jeg plassen  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Vaduz

Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:20
Sitat fra: Merce på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:05Eller dieselbiler da det er de som forurenser mest ved å stå i kø..

Moderne dieselmotorer slipper ut så lite, at det utgjør ikke noe problem. Det sies til og med at de renser lufta. Så det er bare fint om de kan stå i ro langs veien. ;)

Ahh tysk bilindustri sitt aller flotteste propaganda grep, har hørt fra flere med lite peiling. Ingen som frivillig har ønsket å spve i bilen på tomgang i garasjen.

Counterpointer

Sitat fra: Vaduz på torsdag 20. juni 2024, klokken 19:11
Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:20
Sitat fra: Merce på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:05Eller dieselbiler da det er de som forurenser mest ved å stå i kø..

Moderne dieselmotorer slipper ut så lite, at det utgjør ikke noe problem. Det sies til og med at de renser lufta. Så det er bare fint om de kan stå i ro langs veien. ;)

Ahh tysk bilindustri sitt aller flotteste propaganda grep, har hørt fra flere med lite peiling. Ingen som frivillig har ønsket å spve i bilen på tomgang i garasjen.
Dette har de jo testet på apekatter, det gikk veldig bra, det er disse som skrev påstanden om at Euro6 renser luften 😏

RJK

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 20. juni 2024, klokken 19:23
Sitat fra: Vaduz på torsdag 20. juni 2024, klokken 19:11
Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:20
Sitat fra: Merce på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:05Eller dieselbiler da det er de som forurenser mest ved å stå i kø..

Moderne dieselmotorer slipper ut så lite, at det utgjør ikke noe problem. Det sies til og med at de renser lufta. Så det er bare fint om de kan stå i ro langs veien. ;)

Ahh tysk bilindustri sitt aller flotteste propaganda grep, har hørt fra flere med lite peiling. Ingen som frivillig har ønsket å spve i bilen på tomgang i garasjen.
Dette har de jo testet på apekatter, det gikk veldig bra, det er disse som skrev påstanden om at Euro6 renser luften 😏
De testet nok ikke hvorvidt de tålte den gassen som kom ut fra Euro6-motoren, men heller hvor skadelig eksos-gassene var over flere timers påvirkning. De brukte bl.a. en VW Boble og en Ford F-250, begge brukt fordi de ikke hadde så gode filtre...

Altså to litt forskjellige tester, men like usmakelig. Og tar heller ikke vekk poenget du ville ha frem til.

"The animals were left to watch cartoons as they breathed in diesel fumes from a VW Beetle. The ultimate aim of the tests was to prove that the pollutant load of nitrogen oxide car emissions from diesel motors had measurably decreased, thanks to modern cleaning technology.

In a second round of tests, the animals were forced to breathe in the fumes of a Ford F-250 used for the purposes of comparison, because the car was an older model with apparently less sophisticated filter technology."

https://www.theguardian.com/business/2018/jan/29/vw-condemned-for-testing-diesel-fumes-on-humans-and-monkeys

https://www.nytimes.com/2018/01/25/world/europe/volkswagen-diesel-emissions-monkeys.html

Dessverre var både BMW og Daimler involvert i den samme skandalen! Skulle trodd slike eksperimenter stoppet etter at Tyskland tapte WW2, men tydeligvis ikke...!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på torsdag 20. juni 2024, klokken 19:11
Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juni 2024, klokken 08:20
Sitat fra: Merce på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:05Eller dieselbiler da det er de som forurenser mest ved å stå i kø..

Moderne dieselmotorer slipper ut så lite, at det utgjør ikke noe problem. Det sies til og med at de renser lufta. Så det er bare fint om de kan stå i ro langs veien. ;)

Ahh tysk bilindustri sitt aller flotteste propaganda grep, har hørt fra flere med lite peiling. Ingen som frivillig har ønsket å spve i bilen på tomgang i garasjen.

En litt gammel artikkel, men finnes sikkert mange biler fra før 2012 og, hvor artikkelen er fra. Så å starte opp en diesel-bil midt i Oslo når du skal hjem fra jobb i -10 RENSER IKKE LUFTEN.

https://www.bilnorge.no/forbrukertips/kalde-biler-gir-luftproblemer/1526042
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

I tillegg er virker ikke AdBlue når det er kaldt, og AdBlue er og avhengig av korrekt lagring (maks ett år i ett begrenset temperaturområde). Samt at katalysator og AdBlue systemet degraderes over tid. Altså bare humbug og juks fra den siden som vanlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Merce

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Og det åpnes ikke igjen..

Fornuftig sier jeg, da en elbil ikke er kollektivtrafikk og selvsagt ikke har noe i kollektivfeltet å gjøre.

https://www.budstikka.no/jeg-er-helt-satt-ut/s/5-55-1843120

hELgenen

Sitat fra: Merce på torsdag 14. november 2024, klokken 17:41
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Og det åpnes ikke igjen..

Fornuftig sier jeg, da en elbil ikke er kollektivtrafikk og selvsagt ikke har noe i kollektivfeltet å gjøre.

https://www.budstikka.no/jeg-er-helt-satt-ut/s/5-55-1843120

Men er det fornuftig å øke tilbudet på bussene uten at man har etterspørselen der?
Det er spesielt det jeg mener blir feil. Man kan ikke sette opp masse nye busser uten at kundegrunnlaget ligger der. Mange vil fortsette å ta elbilen helt uavhengig av om det er 10 busser i timen eller 100.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA