Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VG: Ladekaos i påskeutfarten: – Helt spinnvilt

Startet av vinterdekk, tirsdag 02. april 2024, klokken 06:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på onsdag 03. april 2024, klokken 12:35Alvdal SC kan være ganske full om vinteren og ganske langt begge veier til neste.

Kanskje det hjelper litt med Røros...men skjer jo aldri noe der....
Tesla Model Y                         2021-

Moggen

Da mange bruker mere tid på å få igang ladingen enn selve ladingen, er det vel mere korrekt å si "betalingskaos".
Fint å se at alt flere lokasjoner nå får normal, app-fri betaling!
Neste år blir nok bedre, med mange flere stasjoner med enkel betaling.

Moggen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:02
Sitat fra: Joccy på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:00Baard Amundsen i VG-saken på X:

"Klarte å fylle opp batteriet ved å kjøre til sentrum natt til i går og sitte der halvannen time (noe som i seg selv er lite ideelt)."

Ikke rart du blir grumpy og utålmodig når det er sånn du planlegger og prioriter siste natta på hytta før hjemreisen på det alle har spådd som kanskje årets verste dag.

https://twitter.com/baardamundsen/status/1774791658976035069



Ja, rimelig tallentløst med lading om natta før slik at han slapp de komiske ladekøene på selve hjemreisen på årets verste dag, og årsaken til nattladingen i 1,5 t var heeeelt sikkert at det ikke var andre som fylte opp ladestasjonene i sentrum på dag/kveldstid.

Enn det at det finnes 20.000 påsketurister som bare er på Røros, og kjører 40 mil med sirkler rundt på Røros, uten å kunne lade på veien fra eller til. Regner med at folk er på påskeferie i 14 dager minst på Røros, for å kjøre opp strømmen, siden de ikke kan lade noe annet sted. Det må være Røros, som kun har 6 CCS-ladere.

Noen ganger tenker jeg at det burde vært obligatorisk lade-kurs for folk når de kjøper elbil, hvor de blir opplyst om nyttige apper/nettsider (som ChargeFinder, ABRP osv), samtidig som de der og da kan bestille ladebrikker der og da (f.eks. MER), og gjerne registrere seg på Elton. Da ville livet som elbilist blitt mye mer sømløst.

Til og med oss Tesla-sjåfører har nytte av slike nettsider på årets travleste dag.

Filtrert på 150kW-ladere og raskere:

Det er åpenbart feiltenk at man skal trenge opplæring og planlegging for å kjøre lengere turer med elbil.
Allt før at noen lade operatører i Norge har nektet å installere brukervennlige kortlesere.
Vi som kjørt elbil utenfor Norge vet at gode løsninger finnes, fungerer perfekt og at alle som en gång tappat kortet för å betale, ikke lengere finner seg i å laste ned ytterligere en meningsløs app som skal mates med person og betalinformasjon.
Men for all del, la oss innføre ulike apper for å betale for bensinen også, slik at dette dravel drabber alle bilister likt!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moggen på torsdag 04. april 2024, klokken 15:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:02
Sitat fra: Joccy på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:00Baard Amundsen i VG-saken på X:

"Klarte å fylle opp batteriet ved å kjøre til sentrum natt til i går og sitte der halvannen time (noe som i seg selv er lite ideelt)."

Ikke rart du blir grumpy og utålmodig når det er sånn du planlegger og prioriter siste natta på hytta før hjemreisen på det alle har spådd som kanskje årets verste dag.

https://twitter.com/baardamundsen/status/1774791658976035069



Ja, rimelig tallentløst med lading om natta før slik at han slapp de komiske ladekøene på selve hjemreisen på årets verste dag, og årsaken til nattladingen i 1,5 t var heeeelt sikkert at det ikke var andre som fylte opp ladestasjonene i sentrum på dag/kveldstid.

Enn det at det finnes 20.000 påsketurister som bare er på Røros, og kjører 40 mil med sirkler rundt på Røros, uten å kunne lade på veien fra eller til. Regner med at folk er på påskeferie i 14 dager minst på Røros, for å kjøre opp strømmen, siden de ikke kan lade noe annet sted. Det må være Røros, som kun har 6 CCS-ladere.

Noen ganger tenker jeg at det burde vært obligatorisk lade-kurs for folk når de kjøper elbil, hvor de blir opplyst om nyttige apper/nettsider (som ChargeFinder, ABRP osv), samtidig som de der og da kan bestille ladebrikker der og da (f.eks. MER), og gjerne registrere seg på Elton. Da ville livet som elbilist blitt mye mer sømløst.

Til og med oss Tesla-sjåfører har nytte av slike nettsider på årets travleste dag.

Filtrert på 150kW-ladere og raskere:

Det er åpenbart feiltenk at man skal trenge opplæring og planlegging for å kjøre lengere turer med elbil.
Allt før at noen lade operatører i Norge har nektet å installere brukervennlige kortlesere.
Vi som kjørt elbil utenfor Norge vet at gode løsninger finnes, fungerer perfekt og at alle som en gång tappat kortet för å betale, ikke lengere finner seg i å laste ned ytterligere en meningsløs app som skal mates med person og betalinformasjon.
Men for all del, la oss innføre ulike apper for å betale for bensinen også, slik at dette dravel drabber alle bilister likt!

Ja, i en perfekt verden burde det vært unødvendig med et slikt kurs. Men enn så lenge, når det fort tar over 20 minutter å lade så er det jo greit om folk klarer å skjønne hvor de skal se for å finne ledige ladere. Langt fra alle skjønner det en gang. Dessuten endrer ting seg kjapt, så det en lærte for 2 år siden gjelder ikke nødvendigvis i dag, så da kan kurs være en fin ting.

Når en i tillegg har aktører som Elton som har 1 brikke/app for 20-talls ladeoperatører, så er det jo fint om folk kjenner til det.

For min del, som Tesla Y-eier, så er Tesla-ladere og Mer-brikke og Bilkraft-app akkurat det jeg trenger for å dekke alle mine ladebehov. Dermed sparer jeg opp gode rabatter, og slipper å bruke penger på VISA og slipper å gå glipp av kvantumsrabatt. Å tæppe en brikke er jo like raskt som å tæppe med kort.

Men på den annen side så setter jeg pris på at nye ladere kommer med kortleser, sånn at de uten peiling kan betale på de. Men glad de enn så lenger ikke tvinger gjennom dette på gamle ladere, som bare ville vært kostnadsdrivende.

Det beste ville jo vært om alle biler snakket med laderne, sånn som Tesla-biler gjør mot Superchargers, så du bare plugger i, og så starter ladingen automatisk.
Tesla Model Y                         2021-

Idiot

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 15:29Det beste ville jo vært om alle biler snakket med laderne, sånn som Tesla-biler gjør mot Superchargers, så du bare plugger i, og så starter ladingen automatisk.

Polestar Charge har lansert lading med Tesla SuC nå.  :D

RJK

#35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. april 2024, klokken 15:48
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. april 2024, klokken 12:35Alvdal SC kan være ganske full om vinteren og ganske langt begge veier til neste.

Kanskje det hjelper litt med Røros...men skjer jo aldri noe der....
Gjøvik ligger i nær forbindelse med E6, ikke RV3 og Østerdalen! ;)

Tviler på at mange svinger sør og østover for så å dra seg nordover den veien...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 15:29Det beste ville jo vært om alle biler snakket med laderne, sånn som Tesla-biler gjør mot Superchargers, så du bare plugger i, og så starter ladingen automatisk.

Blir sånn når flere ladeoperatører støtter Plug&Charge (PnC). Ionity har dette, Ragde Charge får dette muligens i løpet av året. Støttes allerede på biler fra Daimler, Ford, BMW Group og Volkswagen-gruppen.

Monta jobber visstnok med PnC, så kanskje det er noe vi kan se på Uno-X (som bruker Monta CPMS)?

https://monta.com/no/blogg/plugcharge-revolusjonerer-lading-av-elektriske-kjoretoy/

https://monta.com/dk/cases/uno-x-vaelger-monta-og-installerer-1-000-lynladerudtag-i-norden/

I Monta appen dukker Uni-X ladere opp i Autocharge filteret, så framtidig PnC støtte virker ikke usannsynlig. :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA