Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VG: Ladekaos i påskeutfarten: – Helt spinnvilt

Startet av vinterdekk, tirsdag 02. april 2024, klokken 06:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Joccy på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:33
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:02Ja, rimelig tallentløst med lading om natta før slik at han slapp de komiske ladekøene på selve hjemreisen på årets verste dag, og årsaken til nattladingen i 1,5 t var heeeelt sikkert at det ikke var andre som fylte opp ladestasjonene i sentrum på dag/kveldstid.
Når du har hatt hele påsken til å lade opp?  ::)
Han gjorde det nok for husfredens skyld..og ikke sikkert det var så lett å lade og handle midt i påsken. Ingen problem å sitte 1.5 t på en 50 kW lader om du har stort batteri og vil lade til 100% .....
Tror ikke vi kan påregne en lade kapasitet som gjør at vi ikke får en hvis kø i f.eks påsken, men det er bare en gang eller to i året slikt skjer og til å leve med for de fleste vil jeg tro for å "redde verden".
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. april 2024, klokken 11:23Glad vi kjøpte en skikkelig elbil (Tesla 3 LR) som går minst 400 km uten lading. Så kø på Koppang. 3 stykker ladet + 3 i kø. Kan ta litt tid da.

Enig. Har kjørt ca 200.000 km med Teslaer over 10 år, og har vel kun stått i kø en gang, som var en Mer-lader i Trøndelag i 2019. Da sto jeg i 12 minutter. Har hatt min andel superlader-økter.

Er jo genialt med den svære Tesla-skjermen som viser satelittbilde-kart med live antall ledige stolper på alle Tesla-ladestasjoner. Når det i tillegg er en Tesla Ladestasjon ca hver 12. mil så kan en jo velge å vrake litt, særlig siden en har god rekkevidde. Kan skrive under på at også Model Y LR har veldig god rekkevidde (og selvfølgelig rask ladefart). Er nok en del andre elbiler som sliter mer.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

#17
Lurer på hvordan lade-verden i Norge hadde vært om ikke Tesla hadde 1930 ladestolper fordelt på 127 stasjoner i Norge.

Begynner jo å bli en del familie-elbiler.

Ser forresten at Tesla har skrudd ned prisen til sommer-priser:
https://www.tocn.no/prisoversikt-for-supercharging-i-norge/

Takk, Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

marud

Var mye trafikk i Lillehammer søndagen, men greit uproblematisk med lading. Tesla SC på Lillehammer nord var helt full, mens laderen på Strandtorget hele tiden hadde minst 1 ledig lader. Hjelper vel at McDonalds måtte rives etter flommen ifjor ;D

Igår (mandag) kjørte jeg Lillehammer til Sandnessjøen (Nordland) og ladet på Berkåk, Steinkjer og Brekkvasselv. Alle Tesla. Var aldri ladekø på noen av laderene. På Berkåk var det nok biler til at jeg fikk maks 75kw, men trengte heldigvis ikke stå lenge. Virker som ladekøene hauses opp i media, dette er femte gang jeg har vært ute med elbil på langtur når de sier det er kaos, men har kun stått i ladekø en gang og det var toppen 10 minutter.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Bolfus

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 02. april 2024, klokken 06:06Det høres jo ganske ille ut dette. Var det full krise slik det framstår her?

Jeg var akkurat der hvor bildet ble tatt på søndag klokken 1300 (det må vel kvalifisere til "tidlig ettermiddag") Da var det flere ledige tesla-ladere, ingen kø hverken der eller (såvidt jeg kunne se) ved Shell-stasjonen litt lenger unna.

vinterdekk

Sitat fra: Bolfus på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:27
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 02. april 2024, klokken 06:06Det høres jo ganske ille ut dette. Var det full krise slik det framstår her?

Jeg var akkurat der hvor bildet ble tatt på søndag klokken 1300 (det må vel kvalifisere til "tidlig ettermiddag") Da var det flere ledige tesla-ladere, ingen kø hverken der eller (såvidt jeg kunne se) ved Shell-stasjonen litt lenger unna.

Takk, med andre ord kan det ikke ha vært så ille som VG artikkelen gav inntrykk av.

Om vi går ut fra det var kaos i noen timer på en utfartsdag så er det kanskje ikke så galt i den store sammenhengen. :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 12:59Er jo genialt med den svære Tesla-skjermen som viser satelittbilde-kart med live antall ledige stolper på alle Tesla-ladestasjoner.
Håper det kommer inn i Google maps etter hvert, for det er kanskje bare overlay i Teslas proprietære OS?
I bilens infotainment får jeg opp status på ladestasjoner, tilgjengelige stolper osv, stort sett uavhengig av operatør. Usikker på Tesla da jeg ikke har sjekket dem underveis da de ikke har vært aktuelle på noen av turene så langt, men sjekket Google maps på telefonen nå og der viser nesten alle aktører live status på stolper/tilgjengelighet bortsett fra Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. april 2024, klokken 14:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 12:59Er jo genialt med den svære Tesla-skjermen som viser satelittbilde-kart med live antall ledige stolper på alle Tesla-ladestasjoner.
Håper det kommer inn i Google maps etter hvert, for det er kanskje bare overlay i Teslas proprietære OS?
I bilens infotainment får jeg opp status på ladestasjoner, tilgjengelige stolper osv, stort sett uavhengig av operatør. Usikker på Tesla da jeg ikke har sjekket dem underveis da de ikke har vært aktuelle på noen av turene så langt, men sjekket Google maps på telefonen nå og der viser nesten alle aktører live status på stolper/tilgjengelighet bortsett fra Tesla.

Det var kult. Åpnet Google Maps nå på mobilen, og skrev "ladestasjoner", og fikk da ikon på masse ladestasjoner. Jeg måtte imidlertid trykke på hver enkelt ladestasjon for å se status, i motsetning til hva en må på Tesla Infotainment. Men fortsatt er det jo veldig nyttig. På mobilen burde det gjerne vært en innstilling som gjorde at en så antall ledige på alle ladestasjonene samtidig, sånn som Tesla viser på skjermen. Eller er det en måte allerede å få det til på Google?
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Har dere tid til å se på veien i alle denne "Infotainment" ?  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 14:38På mobilen burde det gjerne vært en innstilling som gjorde at en så antall ledige på alle ladestasjonene samtidig, sånn som Tesla viser på skjermen. Eller er det en måte allerede å få det til på Google?
Når jeg søker får jeg opp en liste nederst i kartet. Der står alle stasjoner med alle ladere og tilgjengelighet. Får full oversikt over området jeg har søkt i.
Men har ikke testet søkeresultat-visning i Carplay, så det får jeg sjekke neste gang jeg er i bilen.

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 02. april 2024, klokken 15:00Har dere tid til å se på veien i alle denne "Infotainment" ?  :)
Njæ. Foretrekker at kona trykker på skjermen under kjøring. Sjåføren kan i liten grad bruke den under kjøring. Da er blikket på veien og primært info i head-up displayet.

Men - på oversiktlige strekninger med travel assist aktivert kan en unne seg å se litt i hvert fall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Er ikke Rv3 Østerdalen litt puslete utstyrt med ladeplasser?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Roy Aasen

Nja...
6x300kw og 2x50kw Rena.
2x50kw Evenstad.
2x200 og 2x180 Koppang.
6x209 og 2x150 Shell Koppang.
2x50kw Hanestad.
6x200 og 4x150 Shell Alvdal.
4x360, 8x200 og 4x180 Extra Alvdal.
36 x Tesla ved Extra Alvdal.
6x Ionity Cirkle K Alvdal.
12 x 50 til 200kw Tynset
2x50kw Kvikne.
Og tar vi med Berkåk (E6) 43x150kw og mer.
Og Elverum 85 x (noen få 50kw)
Så er det da ikke helt ødeland.

Men når folk ikke kan planlegge så...

ksb

Nettavisen hadde en oppfølger om (det mulige) ladekaoset i Alvdal.

https://www.nettavisen.no/okonomi/fantaserer-om-ladehus-for-a-unnga-trafikkfarlig-ladekaos-ikke-sannsynlig-i-det-hele-tatt/s/5-95-1737470

Men når primærkilden til artikkelen er innehaveren av den lokale Circle K, som har en pågående prosess med kommunen om tilleggsareal for å bygge ut flere ladeplasser, så kan det jo være noe med økonomiske egeninteresser og å snakke for sin syke mor her.

Og selv om kaoset virkelig skulle være så komplett som de verste beskrivelsene tilsier, så er det jo et klassisk dilemma hvor mye ressurser man skal bruke på å bygge infrastruktur for å ta unna toppen 1.påskedag. Hvis man skal dimensjonere for at alle skal kunne lade når som helst og hvor helst, helt uten planlegging og helt uten venting akkurat den dagen, så blir det mange ladere som blir stående ubrukt 364 dager i året.


Idiot

Sitat fra: ksb på onsdag 03. april 2024, klokken 11:48Nettavisen hadde en oppfølger om (det mulige) ladekaoset i Alvdal.

https://www.nettavisen.no/okonomi/fantaserer-om-ladehus-for-a-unnga-trafikkfarlig-ladekaos-ikke-sannsynlig-i-det-hele-tatt/s/5-95-1737470



Burde vært mulig å oppdrive noen bedre bilder av dette ladekaoset enn å gjenbruke det samme bildet av en blanding el og fossilbiler i avkjøringsfeltet.

I stedet har de bilde av en halvfull ladeplass.   :D


filtvet

Alvdal SC kan være ganske full om vinteren og ganske langt begge veier til neste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA