Grøftelys e-Golf

Startet av torerik, søndag 31. mars 2024, klokken 21:38

« forrige - neste »

torerik

Hei,

Det ene grøftelyset til e-Golfen har tatt kvelden. Var begrenset med alternativer for å kjøpe nytt online, og de som var tilgjengelig var dyre (3000+). Noen som har tips til forhandlere/nettbutikker?

(Vet man kan kjøpe fra hugger, men fant ikke noe under 1800 - det synes jeg er stivt for et brukt lys som på et tidspunkt uansett tar kvelden.)
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

sinamics

Hvis ikke du har skade på selve C stripen / glasset, så trenger du bare LED kontrolleren.
F.eks, venstre fremme er del nummer 2 med item "5GE 941 475 C", høyre fremme (2) er "5GE 941 476 C" slik jeg ser det.
https://nemigaparts.com/cat_spares/etka/volkswagen/goe/774/941400/

Søk på ebay eller lignende.
Denne bytter du på 10min.

torerik

Jammen! Dette skal testes. Fikk pris på 6000 for skifte (riktignok inkl. en times jobb), men hele lyset var altså j... dyrt.

Takk for tips :)
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Fanten

Kjøpte mitt på Mekonomen.
Det kostet veil kr 4000 og ett eller annet men har/fikk -20% i firma rabatt.
Byttet det selv men nå er vel de borte mange steder

Callah

Dette kan man unngå ved preventivt vedlikehold av kontrolleren. I utgangspunktet er det ofte feiring og skitt som trenger inn i elektronikken og skaper problemer. Ta av boksen, åpne og rens med elektrorens! LA TØRKE før du setter boksen tilbake med strøm. Gjerne tørk av pakning med en lofri klut slik at den er renere og I mindre grad lar guffe trenge inn

Svk

Koster ikke disse innsatsene ca 1500 hos møller?

oto

Jo, omtrent, jeg kjøpte en i forrige uke for ca. 1900 kr.

Som nevnt over er den enkel å bytte. Helt unødvendig å bytte lysbuene om de ikke er mekanisk skadet, de er bare en slags optisk fiber som leder lys fra fire bittesmå LEDs på modulen.  Det er et lite lokk i fremre hjulbueskjørt, som gir noenlunde grei tilgang til LED-modulen. Tre skruer og en plugg å trekke ut.

Men - i mitt tilfelle lyste ikke den nye jeg monterte. Tenkte det kunne være en sikring til akkurat denne som var gått, pga kortslutning i den gamle, men den har ingen egen sikring.

Har noen ideer om hva dette kan skyldes? Noe opplagt sted å se etter kabelbrudd, etc.?

Takk for eventuelle tips.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Orbit

Jeg har vært borte i (på Ford) at lyskontrollmodulen permanent koblet ut strøm til en lykt hvor det har vært en kortslutning (siden det ikke er egen sikring per lykt). Feilmeldingen i kontrollmodulen måtte nullstilles over OBD2-porten for å få lyset på igjen, selv med ny lampe i lykta.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

oto

Takk, det gir jo håp, jeg hører med VW.  :+1:
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA