Ser ut som det er dags å stramme avgiftskruen enda et snepp.

Startet av Rollep, tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:01

« forrige - neste »

Rollep

Den rødgrønne tulleregjeringen fortsetter sitt arbeide med å avskrekke folk fra og velge elbil.

De har innført vektavgift og toppmoms. Årsavgiften har økt til 3175 kr og er nå 401 kr mer enn for fossilbiler. Tidligere hadde jeg 50% rabatt i bomringen på Jæren, nå er den redusert til 30%. Neste omdreining på avgiftskruen ser ut å bli 0% rabatt.

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-varsler-store-elbil-endringer-bompengesjokk/s/5-95-1721684

Før var det gratis å kjøre elbiler gjennom bomstasjoner. Så ble det bestemt at elbilister i alle fall ikke skulle betale mer enn 50 prosent av vanlig takst i bomstasjoner.

I fjor ble den fordelen igjen kraftig svekket: Nå er det lov å gi elbiler så lite som 30 prosent i rabatt.

Og nå mer enn antyder regjeringen at elbilister må belage seg på å betale mer i bompenger – spesielt i byene.

Daniel_0007

Er jo som forventet, er ikke noe som heter gratis lunsj for evig.
Kan jo alltids bytte til hydrogen, den har vel fortsatt gratis bomring 😝
Men ja latterlig at elbil skal betale mer årsavgift enn forurensende fosil biler men er som forventa når man har valgt inn en bygdetulling i regjeringen som og kjører rundt i en stor fosil pickup.
Model 3 2019 LR Rwd

Roy Aasen

Ser vel ikke problemet.
Den som trodde at det skulle være mye å spare "i all evighet" tok skikkelig feil. Har vært klart lenge at staten ikke kan fortsette å tape skatteinntekter på grunn av subsidier av elbiler.

Jeg vil tro at neste år kommer fulle avgifter (moms) i tillegg. Fulle bomavgifter kommer garantert, men kan kanskje ta ett år eller to lengre.
Da er det billig strøm for de som kan lade hjemme som er eneste trøsten. Har en ikke billig hjemmelading finnes det ingen      (økonomisk) grunn til å kjøpe elektrisk drevet kjøretøy.

vinterdekk

Fordelene kan godt fases ut men da skal også avgiftene opp for å kjøre fossilbil.

Men hva har fossilbileiere fått merke som tilsvarer bomrabattreduksjon og økte engangsavgifter? Det var en ganske drastisk innskjerping som traff meg mens elbil endelig var blitt ett farbart alternativ. Vinduet med gode fordeler å kjøre elbil synes å lukkes kjapt når det er kø i kollektivfeltet i Oslo, men vi bor i ett langstrakt land. Ikke at jeg skal klage da det fortsatt er gunstig med elbil. Det er mer usikkert for de som kjøper elbil etter oss..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Jeg vil minne om at denne regjeringen også står bak den gode ideen "skipstunnelen" som i NTP fikk 3,9 milliarder til. Stadig nye høydepunkter.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Helt utrolig at de går ut og sier at de skal kun bruke penger til vedlikehold og forbedringer, og så bevilger de penger til den idiotiske skipstunnelen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:45Er jo som forventet, er ikke noe som heter gratis lunsj for evig.
Men ja latterlig at elbil skal betale mer årsavgift enn forurensende fosil biler men er som forventa når man har valgt inn en bygdetulling i regjeringen som og kjører rundt i en stor fosil pickup.
Jeg hadde ikke forventet meg at fordelene ville vare evig.

Det som irriterer meg mest er det evinnelige gnålet om nullvekstmålet. Hva i all verden gjør det hvis vi har en liten økning i bilbruken så lenge stadig flere går over til bruk av nullutslippsbiler.

Det blir litt som "vi vil at alle skal gå over til elbil, men dere skal helst ikke bruke de" ::)

daktari

Enig. 70-tallets miljøpolitikk som ikke følges opp i NTP. De velger skipstunnel istedetfor ny påkrevet t-banestasjon og dropper mange pendler-ruter rundt storbyene. Så helt klart at individets pendlerbehov skal vanskeliggjøres og skattlegges, ikke fasiliteres eller støttes.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Syklist

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 27. mars 2024, klokken 08:33Fordelene kan godt fases ut men da skal også avgiftene opp for å kjøre fossilbil.

Men hva har fossilbileiere fått merke som tilsvarer bomrabattreduksjon og økte engangsavgifter? Det var en ganske drastisk innskjerping som traff meg mens elbil endelig var blitt ett farbart alternativ. Vinduet med gode fordeler å kjøre elbil synes å lukkes kjapt når det er kø i kollektivfeltet i Oslo, men vi bor i ett langstrakt land. Ikke at jeg skal klage da det fortsatt er gunstig med elbil. Det er mer usikkert for de som kjøper elbil etter oss..

Riktig. Greit at man trenger mer inntjening fra bompenger i byer som Oslo, men da må prisen i bomringen for fossilbiler som forurenser økes tilsvarende mer. At man vil ha flere over på kollektivtransport og sykkel er forståelig, men ikke glem bedringen av luftkvalitet og mindre støy som elbiler har ført til.

Desverre har "Diesel-Vedum" reversert mange av insentivene som ville kunne bidra til at også folk i distriktene velger elbil. Og det på et tidspunkt hvor det endelig har blitt et godt utvalg av elbiler som også er bra på langtur. 

Avgiften på bensin og diesel bør settes opp, og årsavgiften på fossilbil burde dobles i forhold til avgiften på elbiler.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Rosstopher

Sitat fra: Syklist på onsdag 27. mars 2024, klokken 14:23Greit at man trenger mer inntjening fra bompenger i byer som Oslo,
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:54Har vært klart lenge at staten ikke kan fortsette å tape skatteinntekter på grunn av subsidier av elbiler.

Her var det mye særnorsk, rødgrønn tankegang. man virkelig ha mer inntjening fra bompenger? Kan staten virkelig ikke få mindre inntekter fra bilavgifter? Fins det ingen annen måte å enten få inn inntekter eller å redusere utgifter? Det virker som norske politikere (og mange innbyggere) bare har bestemt seg for at en viss mengde skatteinntekter komme fra bil. Hvis folk velger de bilene vi vil, og som har lavere avgifter, må vi øke avgiftene på de, for disse avgiftene må faktisk komme fra bil!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

sjokomelk

Bilavgiftene i Norge skal være provenynøytrale. Så det er som du sier, bestemt at X kroner skal komme derifra. Så hvis en del av avgiftsgrunnlaget forsvinner, så må man skru til skruen mye strammere et annet sted.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:47Bilavgiftene i Norge skal være provenynøytrale.
Men det tilsier jo ett utgangspunkt ett sted. Og det er jo uansett bare ett politisk vedtak, ikke noe som sier at det ikke kan endres.

Jeg kan forsåvidt være enig i at man skal betale ekstra for å bruke bil der kollektivtilbudet er tilfredsstillende (maks 15 min mellom hver avgang), noe som enklest kan finansieres via bompenger.

Men det gjelder vel kun deler av Oslo og Bergen, kollektivtilbudet her vi bor er jo bare å glemme for alle andre enn pensjonister, arbeidsledige og influensere uten familie (folk med veldig stor fleksibilitet mtp styring av tid).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:45Er jo som forventet, er ikke noe som heter gratis lunsj for evig.

Dersom bompengene endres til 100% av full takst - så er vi vel der snart at elbiler avgiftsbelegges hardere enn fossiler. Ser da bort fra drivstoffavgifter. Men det er vel et våt drøm Vedum har hatt lenge at han kan rave rundt i fossilen sin, le høyt, og skryte av at den er billigere enn elbiler. (hahahaha)

Hvordan politikere tenker vet jeg ikke - men jeg synes noen bør begynne på slanke offentlige budsjetter mer.
Hvorfor skal vi i Norge ha et mye høyere offentlig budsjett enn f.eks Finland?
Vi får ikke noen bedre tjenester enn finnene - så jeg ser ikke poenget....
Jeg merker på kroppen at jeg blir stadig mer irritert på måten landet styres på - og det kommer faktisk fra en gammel sosialdemokrat. Noe føles bare ekstremt feil hele tiden.......

Rosstopher

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:47Bilavgiftene i Norge skal være provenynøytrale.

Skal? Det er jo bare noe som rødgrønne politikere har bestemt, og ikke noen vedtatt sannhet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Svein_H

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 30. mars 2024, klokken 17:10

Skal? Det er jo bare noe som rødgrønne politikere har bestemt, og ikke noen vedtatt sannhet.

Det regnestykket der skulle jeg veldig gjerne sett, all den tid bilavgiftene mer og mer har blitt en ren fiskal avgift hvor den kun handler om å sanke inn penger som kan brukes på alt mulig annet enn bil og vei.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA