Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etablering av lader i felles garasje

Startet av wainer, mandag 25. mars 2024, klokken 17:13

« forrige - neste »

wainer

Hei

Sikkert et veldig vanlig spørsmål her på forumet, men jeg trenger litt assistanse med å finne argumenter for felles ladeløsning i sameiet der jeg bor, hvis det er behov for det. Jeg er selv i ferd med kjøpe elbil, og har hverken lyst å ta den siste kapasiteten i anlegget, eller måtte skifte ut nytt ladeanlegg om kort tid når neste beboer ønsker lader.

Kort fortalt er vi 6 stk som bor her, og det er derfor ønskelig å legge opp til en løsning der hver beboer har rett til en lader. Foreløpig er det to stk ladere montert, som er koblet rett på hovedfordelingen.


De overordnede spørsmålene jeg stiller meg er som under:

  • Er det plass til ytterligere 4 ladere på hovedfordelingen? Litt klønete avregning, men kanskje bedre kapasitet?
  • Bør alle ladere flyttes til hver seksjons underfordeling? Da går nok sikringen hvis vi lager mat, vasker klær, og lader bil samtidig :)
  • Bør det installeres fellesanlegg med lastbalansering? Hva kan dette koste, veldig grovt?
  • Trenger vi å øke kapasiteten/hovedsikringen? 250 A hovedsikring er vel ganske mye, selv i 230V IT-system?
  • Bonus: Hvilken ladeeffekt kan man forvente med de forskjellige løsningene?

Jeg skjønner at det er behov for en elektriker for å gjøre en skikkelig vurdering. Jeg forventer ikke svar på spørsmålene. Samtidig ønsker jeg så mye informasjon som mulig. Dels for å stille de riktige spørsmålene til elektriker, samt for å overtale naboene om at dette er noe vi må ta tak i (eventuelt) før hver beboer installerer egen lader og kapasiteten brukes opp helt. Regner med at det er mange som vært i samme problemstilling.


Under er forenklet oversikt over kursopplegg, hvis noen tilfeldigvis sitter på mye kunnskap om strøm:

Hovedsikring                              Hovedfordeling kursfortegnelse                              Underfordeling kursfortegnelse (per lgh./dvs 6 stk antatt like)                             
250 A, 230V, 3-fase IT-nett6 stk 40A til lgh.1 stk 20A
1 stk 50A7 stk 16A
1 stk 40A
2 stk 20A til lading
5 stk 16A

TB

#1
Om jeg leser riktig har dere 250 A inn til bygget. De to som har lader idag er koblet direkte på hovedfordelingen, bak en felles måler? Det gjøres da en avregning av forbruket disse to har?

Inntak 250 A x 230 V x 1,73 (IT nett ) = ca 100 kW.
Hver leilighet har 40 A x 230 x 1,73 = 16 kW.

Effekten kan bare oppnås ved perfekt fordeling mellom faser, i praksis noe lavere enn overnevnte tall.

Fordel med å koble ladere bak hver enkelt sin måler er en unngår felles avregning.

Ved å koble til en løsning for automatisk lastbalansering til egen måler kan en unngå sikringen løser ut om en lager mat, vasker klær, og lader bil samtidig. Flere produsenter av ladebokser tilbyr nå denne typen løsninger.

Generelt er det enklere om en kan koble ladeboks etter til hver enkelt sin måler. Men, det lar seg ikke alltid gjennomføre pga avstanden mellom måler og parkering.

Da er alternativ løsning å koble ladeanlegg til felles måler. Anlegget består av en enhetlig type ladebokser med et overordnet system som tar seg av avregning og lastbalansering. Dermed trenger ikke hver ladeboks tildeles en fast effekt, kan utnytte effekten bedre. På større anlegg, med 50-100-200.. plasser er det gjerne ikke mulig å nok strøm til at alle kan lade samtidig, uten store kostnader. Da vil felles anlegg være en måte å løse det på.

I dette tilfelle, med bare 6 potensielle ladere vil tilkobling på egen måler være gjennomførbart? Da er det det enkleste.

Det andre alternativ, fortsette å koble til hovedfordelingen. Da vil det være koblet til via en fellesmåler regner jeg med?
Lastbalanserere mellom ladere, og/eller mot vern til denne fellesmåler eller mot hovedvern.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

wainer

#2
Tusen takk for gode tilbakemeldinger!

Det er riktig at det er bak en felles måler. Lenger "ned" er det en måler for hver seksjon (på 40A-sikringene). Jeg har også tenkt på hvordan avregningen fungerer her, og tenkte dobbeltsjekke at det skjer på riktig måte.

Ser at jeg bommet på inntaket til hver leilighet. Jeg tenkte det var enfase 230 V og at jeg ikke skulle multiplisere med 1,73. Det gjør regnestykket lysere. Ser også på overbelastningsvern og overspenningsbeskyttelse at det er 3 faser inn i leiligheten, så det gir mening.

Avstanden mellom vårt sikringsskap og parkeringsplass estimerer jeg til ca 20-30 m kabellengde. Antar at det gir litt effekttap, og at avstanden må kompenseres med større tverrsnitt på kabel.

Hvis vi da begrenser oss til å se på vår egen fordeling i leiligheten, får vi da følgende regnestykke.

Inn: 16 kW
Ut: ~12 kW
"Ut" er basert på merkeskilt på større laster som komfyr (5 kW), ovn (3,5 kW), vaskemaskin/tørketrømmel (2,3+0,7=3 kW).

Hvis man kan få lastbalansering på bare vår lader, fra eget fordelingsskap, høres det jo ut som en enkel løsning uten å kreve involvering av hele sameiet.

Betyr dette i praksis at man bør koble opp laderen på trefase for å få jevnere belastning i fasene? Vet at ikke alle biler liker trefase-lading i IT-system (men det er en annen sak). Hvis jeg setter opp en enfase 3-11 kW-lader burde det jo gi veldig ujevn belastning i fasene tenker jeg.

Hvor realistisk makseffekt kan jeg forvente på den laderen med optimal lastbalansering? Hvis trefase regner jeg med at man må ned i hvert fall til 32A-sikring (fra den 40 A inn i lgh). Da får man opp til 11 kW så lenge man ikke vasker hele leiligheten og lager mat på alle platetoppene og i ovnen samtidig :) En slik løsning ville jo vært fantastisk, med tanke på at ladingen mestedels skjer nattetid når øvrige laster er lave.

Beklager alle spørsmål, og evt. misforståelser. Setter veldig stor pris på den tilbakemeldingen jeg fått!

Erik Ola Ulvestad

#3
Kort kommentar sidan de har IT nett; dropp tanker om 3fase lading. Det er ikkje iht standard, og vel kun Tesla 3/Y som kan bruke det. Ein del andre bilmodellar vil kunne lade delvis (usymmetrisk) med 3fase for ca 12% ekstra futt. Det er i grunn ikkje verdt bryderiet med å gå utanfor standard utan å vere elektroentusiast.
I større anlegg er snitteffekt over døgn berekna heilt ned i 1.5 kW pr plass. Kan du få nyttegjort 16-20A over natt er det tilstrekkelig. Med lastbalansering mot eigen seksjon er det gull med 32A. Du får då ca 10A tilgjengelig i 2 andre kursar samtidig, noko som sikkert er nok til leilighet nattestid om kursfordeling er ideell.

Blir vist lenger kommentar....

Ideelt sett burde 6 ladeboksar vere fordelt 2 og 2 på dei 3 fasane dersom det er trangt om effekt. Det er sannsynligvis også slik dei 6 seksjonane er fordelte frå byggeår. Då kan alle seksjoner kople dette identisk.

Det er ikkje i prinsippet noko problem å lastbalansere både mot eigen seksjon og overordna mot felles hovedinntak, og la avrekning gå over seksjonen sin målar, men dette begrenser nok utvalget av tilbydere litt.

Det er også mulig å la 2 etablerte ladeboksar vere som dei er og kun ha dynamisk laststyring på nyetableringar. Det blir forsåvidt ikkje heilt rettferdig, men kanskje mindre "støy" og uvilje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

wainer

Takker for veldig bra kommentarer!

Føler vel egentlig ikke behov for trefaselading heller. Det var fremst hvis det var nødvendig for å balansere lasten. Hvis ikke, tar jeg heller enfaselading. Bor nok ikke her resten av livet, og ønsker derfor en ladeløsning som fungerer også for neste eier, uavhengig av hvilken bil de måtte ha.

Hvis jeg kan få plass med en 32A-kurs enfase, fra egen fordeling/måler, med lastbalansering mot leilighetens 40 A-inntak er jeg veldig fornøyd. Det vil jo være nok for å lade stort sett alle biler i markedet fra nesten tom til nesten full i løpet av en natt. De fleste dager krever ikke så mye lading heller, og de fleste dager står bilen ikke bare hele natten men også hele kvelden. Jeg ville nok vært fornøyd med lavere effekt enn det også hvis installasjonen kunne gjøres enkelt i min egen fordeling.

TB

#5
Om det er enkelt å fremføre kabel vil ikke 20 - 30 meter med kabel utgjøre noe stor ekstra kostnad. Det er i de store anlegg det gir størst mening å legge opp en felles kabel som hver enkelt kan koble seg på.

Tenker det vil være fornuftig å fremføre tre faser, selv på IT, men la ladeboksen bare bruke en fase med gangen. Da kan en enkelt endre oppsett på ladeboksen om en har en Tesla som støtter IT trefaselading.
Dvs, normalt kan en la lastbalanseringen ta seg av valg av riktig fase, selv om den bare en fase benyttes.

Eksempel på løsninger for å lastbalanser mot egen måler er Easee Equalizer, Tibber Pulse, Zaptec Sense. Finnes sikkert flere andre også.

Generelt:
Hvor mye i form av kWh en trenger å lade vil avhenge av hvor langt en kjører pr dag, og hvor stor forbruk bilen har. Generelt har en elbil høyere forbruk vinterstid enn sommerstid. Om en er hjemme ca 10 timer i døgnet og lader i snitt 3 kW vil dette utgjøre 30 kWh i løpet av et døgn. Ved forbruk på 2 kWh pr mil kan en kjøre ca 150 km på disse 30 kWh.

Men, det er klart, kjøre mønster kan endre seg. Ekstrakostnaden for tilgang på trefase 32A eller enfase 32A trenger ikke være så stor, og kan være nyttig noen ganger. En ladeboks installasjon må påregnes skal vare en tid.

Skrevet i parallell med forrige innlegg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

wainer

Har lest på litt mer i kveld, og var faktisk inne på produktene du nevnte her. En elektriker må jo se på det, men har allerede funnet ut at en kombinasjon av Zaptec Go og Zaptec Sense er verdt å undersøke nærmere med elektriker.

Jeg vil gjerne ha en lader som ikke er bilspesifikk, siden jeg ikke vet hvor lenge jeg vil bo her. Zaptec Go (likt mange andre) oppfyller dette og fikk jo også gode omtaler i NAF-testen. Siden hjemmelading er så avgjørende for økonomien til en elbil ønsker jeg å etablere lader før jeg investerer i bil. Har ofte leiebiler og har periodevis hatt bilabonnement, så hvis bilkjøpet blir forsinket vil jeg uansett ikke føle at en investering i lader er bortkastet. Ikke feil å ha på plass den dag man evt. skal selge boligen heller.

Enfase eller trefase er fortsatt en usikkerhet. Det kan bli kjøp av Tesla, men det er ikke garantert. Det å trekke frem trefase som du nevner kan være fremtidsrettet. Samtidig må da ladeboksen være smart nok til å ikke ødelegge eventuelle andre biler som skal lade der. På toppen av alt fremstår jo trefaselading i IT-system som veldig omdiskutert hvorvidt det er iht. forskrift eller ei. Hvis ladeboksen kan programmeres til å kun bruke en fase om gangen, basert på målinger den får av lastbegrenseren, da høres det derimot ut som at jeg bør vurdere å få alle fasene trukket frem. Det må til syvende og sist avgjøres av den som skal signere samsvarserklæring.

Effektmessig tar jeg det jeg kan få. Jeg ser ikke for meg at bilen står på lading alltid hver gang den er parkert, men heller at jeg setter den på lading 1 gang i uken eller etter behov. Videre at den skal klare å lade opp i løpet av en natt, hvis det er behov for det, dvs. at jeg helst slipper å lade litt og litt hele uken fordi jeg skal på fjellet i helgen. Det ønsker jeg å kunne gjøre spontant.

TB

Å koble til ladekabel tar ikke lang tid. Kan også lønne seg med tanke på effekt avgift.

Behovet for å lade hver dag reduseres med større batteri. Biler med kort rekkevidde må naturlig lades oftere enn de med lang rekkevidde.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA