Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fryser vi trilling-eiere om dagen?

Startet av Mr.Zero, tirsdag 04. desember 2012, klokken 19:37

« forrige - neste »

Mr.Zero

Min første vinter som elbileier er i gang og så langt har jeg ikke angret på kjøpet! Står i garasje hjemme, og enten inne eller ute på jobben med nok strøm tilgjengelig. Med 15 blå ute har jeg en coupétemperatur på omlag 10 grader - men da har defa'n jobbet en times tid før avgang. Fyrer varme og vifte på trinn tre under kjøring. Kommer ca.10 mil. Hadde jeg måttet parkere utendørs - og uten defa'n, ville jeg trolig ikke vært helt fornøyd. Nå ligger snøen på lur - så får vi se hvordan det da går.
Er optimist! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Jeg prioriterer varme foran rekkevidde om dagen, trenger i grunnen mest av førstnevnte. Forvarmer først når jeg kan og fyrer opp videre med max-knappen. T-skjorte + genser i bilen holder, selv i 14 blå.  8)  ;)
(Rekkevidden er ofte nede på kun 60 km da..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

foxy

testet rekkevidde i mievn siste 2 dager i -10 til -16: 101 km med 95% motorvei i 70-100km/h og t-shirt varme i bilen takket være eber :))
I-miev 2011
Asker

erik e

Neida,men det er 2 3 "tøffe måneder fremover. Etter over 30 år med bil og minst likke mange biler lærer man seg og gjøre det beste ut av situasjonen. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Jeg parkerer ute og forvarmer bilen før jeg starter. Det går ca. 15 min på en strek og da er bilen innvendig på +5 selv om det ute er mellom -15 og -20 - og vinduene helt snø og isfrie,
Kjører med full varme på i 28 km med en del oppoverbakker (nettostigning rundt 0, men likevel mer energikrevende enn returen) og kommer frem på jobb med kupetemperatur på mellom +10 og +15.
Men rekkevidden er sørgelig :-X
På denne operasjonen bruker jeg fort 12 streker.
Dvs. rekkevidden på under 40 km..
På sommeren bruker jeg rundt 5 streker på samme distansen.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

tomrh

Sitat fra: bobakka på tirsdag 04. desember 2012, klokken 22:04
Dvs. rekkevidden på under 40 km..
Utrolig.  :o Det er imiev du har siden du kan forvarme? (Står at du er "snart elbil eier"..)
SÅ ille stelt er det ikke her nei. Du har kanskje ikke etterisolert noe og kjører med standard 2,5 bar i dekkene?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjornt

Stort sett samme opplevelse som Mr Zero, 10-12 grader i bilen, etter en times tid med defa. -15 ute. Varme på hakk to/tre. vet ikke med rekkevidde helt, ikke mer en 10 mil sikkert, rundt 8 tenker jeg, og da kjører jeg øko, men ikke sinke heller. Tør ikke kjøre på jobb uten mer enn nok på "tanken"  Is og dugg fri ruter.
Har etterisolert varmetank og rør ovenfra, ble ganske bra å se på. Første vinter så ikke noe å sammenligne med, men synes det fremdeles er ganske så spinkle saker hele varme anlegget. 1 streken holder nå bare 7-8 km , mens 13-15 i sommer. Ganske så identiske kjøreforhold, vei hjem fra jobb, samme fart og rute. Oslo Nord til Bærum 20 km. Fornøyd med bilen.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Mr.Zero

Første dag med snø under hjulene i dag. Ikke mye hvitt, men det lille sammen med sterk nordavind og 12 blå, ga en rekkevidde på 33km/6-7streker. Det som jeg ihvertfall skal sørge for, er full "tank" hver morgen - i tilfelle kaos på veiene.
Ellers så er europagummien fra Continental ikke mye å skryte av. Og du verden som man våkner når ESP'n slår inn...hehe.. Det skal forresten ikke mye til når grepet er som det er. Jaja, vi skal nok komme oss igjennom vinteren uten å ty for mye til bi-fossil-volvoen.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

hkaspenberg

Sitat fra: Bjornt på tirsdag 04. desember 2012, klokken 22:53
... 1 streken holder nå bare 7-8 km , mens 13-15 i sommer. Ganske så identiske kjøreforhold, vei hjem fra jobb, samme fart og rute.
Svaret på trådstarters spørsmål er vel ja.  ::) Omtrent samme erfaring: Kjører t/r Holtet-Lysaker med varmen på hakk nummer 2 og litt luft på ruta og beina. Rekkevidden var omtrent 80 km ved -5, men de siste dagene og ned mot -15 så kommer jeg nok ikke mer enn 60 km, omtrent det samme jeg klarte med "Tupper" under samme forhold.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cs erlend

Bilen i garasje og Defa på tidsur på morningen. Maks varme på varmeapparatet og vifta justeres fra minimum og oppover etterhvert som varmen kommer. Luft innstilling på føtter og ut i kupen.
Første strek forsvinner etter drøyt 4 km da jeg raskt er ute på motorvei. Teroretisk rekkevidde (kjørt distanse på GPS pluss restdistanse på guesso'meteret) pleier å ligge på rundt 8 mil nå når det er kaldt.
Pleier i grunn alltid å ha varmeapparet på maks varme og justere med vifta etter behov. Merker ingen forskjell om man stiller på 2-3 hakk over midten eller på maks og den psykologiske effekten av maks innstilt varme er stor.....
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

tomrh

15 minus i morges. Forvarmingen på 30 min gav ikke særlig mye varme i kupéen men ser ihvertfall ut til å ha positiv effekt på batteri-ytelsen som gir merkbart bedre rekkevidde enn om bilen er helt iskald. Brukte 10 streker på mine 42 km og blåste konstant varme på føtter og rett inn i kupéen. Vifta på nest høyeste hastighet og ingen resirk (for da brer frostkrystallene seg nesten med lysets hastighet over rutene! Zalo or not.). I tunnellene og i køene inn mot Trondheim slo jeg over på resirk + def for å unngå den grusomme eksoslukta, fossilene oser jo ti ganger verre i sprengkulda! :(
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

foxy

kjørte bare 70-80 km/h i dag - 8km pr strek som gir ca 128 km - nesten sommer performance dette her..   :D
I-miev 2011
Asker

asband

Fryser ikke, men det er på grunn av ullundertøyet  :)

i-Mieven er ikke en varm bil nei. Min standard morgenrutine:

- forvarme bilen i ca. 30 min (liten lunk når vi setter oss inn. Bilen står i åpen carport)
- kjøre et par km til barnehagen. Varme på max mens jeg leverer poden, da er det behagelig temp når jeg kommer tilbake (5 min)
- 3,5 mil til jobb med varmen ca. på halv, og vifta på akkurat passe så det ikke dugger (vi er 2 personer i bilen)

Da bruker jeg 8-10 streker når jeg er kommet fram til jobb. Normalt sommerforbruk på samme strekning er 4 streker.

Ellers fikk jeg endelig prøvd bilen på snø i dag, og er fornøyd med kjøreegenskapene. Veldig behagelig med elmotor og ikke noe gir :-) Kjørte meg fast med vilje i en liten snøhaug, og det var lett å "vippe" seg ut. Framprovoserte også litt slenger i noen fine svinger, og bilen rettet seg opp veldig fint.
Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

Phuc

Fryser ikke noe mer eller mindre enn om jeg hadde kjørt en vanlig bil egentlig.
Hadde ikke setevarmer i den gamle bilen, så det er jo en bonus. Skulle gjerne hatt rattvarme også i disse dager.
Jeg får ta og investere i et par gode skinnhansker istedenfor :P

Bruker sjeldent auto-innstillinger i disse dager. Det går mye på å styre luft mot føttene eller opp mot ruta når det trengs. Resirkulering store deler av turen og utlufting på slutten. Varmen på 3 hakk eller høyere alt ettersom. Vet ikke hvor mye det har å si for forbruket. Vifta står som regel på 3 med mindre jeg skal fjerne dugg eller is.

Siden jeg har god tilgang til lademulighet, så tenker jeg ikke så mye på rekkevidde om dagen, men en halv tank rekker til 35 km. Kunne sikkert ha kjørt littegranne mer økonomisk hvis jeg ville..

Syntes ESPen er i overkant følsom.. bremser ned og overstyrer litt når jeg ligger i 40 i en sving og har tilsynelatende kontroll (i mine øyne).
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

foxy

fra tilbakemeldinger her inne, så ser det ut som at man får dobbelt rekkevidde med eber på trilling som betyr 50% færre ladesykler om vinteren.

Er det tom. økonomisk smart å installere eber?!
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA