Batterifeil. Tesla handlingslammet. Forsikringselskapet redning.

Startet av Mobileum, lør 23. mar 2024, kl. 09:51

« forrige - neste »

Mobileum

Fikk ikke starte bilen etter en superlading. Alt gikk etter et par minutter i svart (inkl. meg selv..). Ringte Tesla Veihjelp, og havnet i Nederland som sa at bilen måtte taues til Tesla-verksted da det var noe feil med batteriet.

Storebrand Veihjelp: Ringte dem, og etter bare noen minutter kom det en SMS som opplyste om at bergingsbil ville være framme om 22 minutter (!). Og helt presis kom det en NAF-bil. Han ville forsøke en 12V nødstarter, men fikk ikke opp panseret da nødlåsene på hver side satt fast, og alle dører hadde låst seg. Han beklaget at han ikke kunne bruke sin flakbil da det ikke var plass nok til å manøvrere, så han måtte bestille en belteredder. Aner ikke hva det er, men gadd ikke vente.

Tesla: De bekreftet at bilen var kommet fram, men at de hadde mye å gjøre slik at de ikke hadde tid til å diagnostisere feilen, og sannsynligvis ikke fikk gjort  det før etter påske. (De i Nederland antydet at det er 12V batteriet noe jeg informerte verkstedet om). Ingen lånebil var å oppdrive. Påsketur rett i dass (!!!).

Storebrand: De ringte for å sjekke hvordan det gikk, og for å fortelle meg at både inntauing (som var 5 mil), evt. reparasjon, og leiebil i 21 dager ble dekket av forsikringen. Jeg har visstnok "Motor, girkasse, og batteri-forsikring" på polisen. Noe som jeg ikke var bevisst på at jeg hadde. Så nå blir det påsketur i e-Mustang... (Anbefaler forsikringsselskapet, eller i det minste  tilleggsforsikringen)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

daktari

Er det super-dekning du har, altså nivået over standard kasko?

Jeg har en svak frykt for å få en slik driftsstans og synes synd på dere som opplever det.

Interessant å høre erfaringen med Mustangen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

TB

Det kan være praktisk med kaskoforsikring og maskinskadeforsikring om det oppstår feil som i dette tilfellet. Selve reparasjonen vil også sannsynligvis dekkes om feilen ikke dekkes av 5 års garanti fra bilen var ny. Det er gjerne en egenandel og bonustap på forsikringen, om reparasjonen har en lavere kostnaden vil det mulig ikke lønne seg, men det er fortsatt praktisk å unngå måtte skaffe leiebil selv.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Mobileum

Så over vilkårene. Ikke bonustap, men hvis hovedbatteriet må byttes er egenadelen 16K (som er maks). Minimum er 6.000.--

Nå har jeg heldigvis 2 1/2 år igjen på batterigaranti.

Mobileum

Sitat fra: daktari på lør 23. mar 2024, kl. 10:04Interessant å høre erfaringen med Mustangen.
Har kjørt e-Mustang i et par dager. Bilen er helt ok. Sitter godt, bra utsyn, og helt akseptabelt lydnivå. Skjermen liker jeg godt, og CarPlay ser nydelig ut. Skulle gjerne hatt den i Tesla. "AutoSteer" fungerer ok, men ikke like bra som Tesla. Den har både vanlig CruiseControl, Adaptiv Cruisecontrol, og BlueCruise med selvstyring. Autopark fungerer fint. Start av bilen er en knapp som ikke er like elegant som Tesla. Girvalg er som på flere andre et dreiehjul som mange flere også har. Her er Model S/X Legacy overlegent best, 3/Y Legacy nr. 2, dreiehjul 3, og Highland 4.

Kan godt leve med denne som min neste bil. TM3H er helt utelukket grunnet retningsviser-systemet. Ellers hadde denne kunne vært alternativ 1. TMY taper grunnet støy (og utseende...) Ny TMS er over budsjettet. Felles for 3/Y er at skjermplassering, og skriftstørrelse er negativt for meg personlig, men levelig.

Ps. Hadde Citroen e-C4 x noen timer mens jeg ventet på Mustangen. No Comments.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA