Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.

Startet av kjellrt, fredag 22. mars 2024, klokken 20:27

« forrige - neste »

TeslaMYQS

Sitat fra: aherbjornsen på onsdag 22. mai 2024, klokken 12:52
Sitat fra: TeslaMYQS på tirsdag 21. mai 2024, klokken 23:17De har tatt den med seg på bilberger 2 ganger samt at vi har levert den for sjekk 2 ganger selv.
Og hver gang har den stått med ladekabel tilkoblet etter endt lading?

Litt usikker. Har vært tom nå totalt 5 ganger i våres. De 3 siste har i hvert fall kabelen vært plugget i. Husker ikke de 2 første gangene. Da tenkte vi ikke så mye på det. Men var muligens koblet til da også. Lader jo oftest på kvelden og står ikke opp på natta for å ta ut kabelen.

repvik

Sitat fra: aherbjornsen på onsdag 22. mai 2024, klokken 12:52
Sitat fra: TeslaMYQS på tirsdag 21. mai 2024, klokken 23:17De har tatt den med seg på bilberger 2 ganger samt at vi har levert den for sjekk 2 ganger selv.
Og hver gang har den stått med ladekabel tilkoblet etter endt lading?
I mine 8 tilfeller har 12v dødd med ladekabel tilkoblet. Om lading er ferdig eller ikke er litt uvisst, den har alltid endt opp i nærheten av ferdigladet. Om jeg har 2-3 dager der jeg ikke skal bruke bilen kan jeg vurdere sette på laveste ladehastighet og se om den dør mens den lader.

moonbuggy

Er det en fellesnevner i "laderne" dette skjer ved?
Vekkes bilen av laderen ved jevne mellomrom når lading egentlig er ferdig, tappes 12V batteriet ganske hurtig.

repvik

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 22. mai 2024, klokken 22:51Er det en fellesnevner i "laderne" dette skjer ved?
Vekkes bilen av laderen ved jevne mellomrom når lading egentlig er ferdig, tappes 12V batteriet ganske hurtig.
Dette skjer både på smarte og dumme ladere.
Om bilen "vekkes" burde vel bilen være smart nok til å sjekke om 12V må lades? Noe annet vil jeg påstå er en designfeil.

aherbjornsen

Sitat fra: repvik på onsdag 22. mai 2024, klokken 21:07I mine 8 tilfeller har 12v dødd med ladekabel tilkoblet. Om lading er ferdig eller ikke er litt uvisst, den har alltid endt opp i nærheten av ferdigladet. Om jeg har 2-3 dager der jeg ikke skal bruke bilen kan jeg vurdere sette på laveste ladehastighet og se om den dør mens den lader.
Det har skjedd 4-5 ganger for meg, alle gangene med ladekabel i, og med lading avsluttet minst 24 timer tidligere.
Bilen rapporterer jo inn til Bluelink regelmessig, så en har jo en viss formening om når det skjer.
Hos meg er det ikke noe system i det, noen ganger kan den stå en uke eller mer med kabel i og fungere fint etterpå, noen ganger dør den etter 1-2 dager.
På meg virker det som dette er noe som oppstår plutselig og tapper ut 12V relativt raskt, ikke noe som står og drar litt strøm over lengre tid.

repvik

Sitat fra: aherbjornsen på torsdag 23. mai 2024, klokken 11:50
Sitat fra: repvik på onsdag 22. mai 2024, klokken 21:07I mine 8 tilfeller har 12v dødd med ladekabel tilkoblet. Om lading er ferdig eller ikke er litt uvisst, den har alltid endt opp i nærheten av ferdigladet. Om jeg har 2-3 dager der jeg ikke skal bruke bilen kan jeg vurdere sette på laveste ladehastighet og se om den dør mens den lader.
Det har skjedd 4-5 ganger for meg, alle gangene med ladekabel i, og med lading avsluttet minst 24 timer tidligere.
Korteste tid hos meg har vært under 18 timer fra jeg plugget i ladekabel til 12v var tom. Hvor stor andel av dette bilen var ferdig ladet vet jeg ikke. En "educated guess" tilsier at bilen sto tilkoblet lader under 10 timer etter fullført lading.


moonbuggy

Når bilen er "på", trekker den minimum 200w eller nesten 17A fra 12V batteriet. Hvergang en impuls vekker bilen, så holdes den på en viss tid. Det skal ikke mange slike intervaller til før et 50Ah batteri tappes effektivt.
Og ja, software burde plukket opp dette, men generelt sett, er det best at bilen "sover". Så spørsmålet bør stilles hva som stadig vekker opp bilene i dvaleperioden. Antagelig laderne, neppe bilen selv...

TeslaMYQS

Fikk tilbakemelding nå fra verksted at de har funnet ut at bilen trekker 6amper hvert 15. minutt når bilen er koblet til lader. De vet ikke hvorfor den gjør det og har aldri vært borti det før. Så vet ikke hva løsningen blir enda.

repvik

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 13:30Når bilen er "på", trekker den minimum 200w eller nesten 17A fra 12V batteriet. Hvergang en impuls vekker bilen, så holdes den på en viss tid. Det skal ikke mange slike intervaller til før et 50Ah batteri tappes effektivt.
Og ja, software burde plukket opp dette, men generelt sett, er det best at bilen "sover". Så spørsmålet bør stilles hva som stadig vekker opp bilene i dvaleperioden. Antagelig laderne, neppe bilen selv...
Dette skjer både på "smarte" og "dumme" ladere. Så det er nok bilen selv som står for dette.

moonbuggy

#24
Vel, vet ikke. "Ioniq Man" byttet nettopp batteri på sin Ioniq5. Han hevder 12V belastes uvanlig mye i EVs og at det egentlig bør byttes hvert 2. år ca.
Aux+ funskjonen sjekker 12V batteriet med jevne mellomrum og topper opp når det faller under et visst nivå. Skjer inntil 10x uten at bilen startes. (Etter 10x antar man at 12 batteriet er problemet)
Ellers fant jeg disse på Ioniq 5/6 fora når noen overvåket 12V batteriet over tid.

Et abbonement på Optiwatt foretok sjekk hvert 40 minutt uten eieren var klar over det. Hadde hatt Optiwatt på en tesla.
Toppene er når Aux+ programmet trer inn og lader 12V batteriet...

Her kuttet han passordet han hadde på Optiwatt kl. 15.00


Etter forsvant det store trekket fra oppvekkingen, men spenningen dropper jo litt likevel....

Det er sikkert sammensatte problemer til 12V problematikken, men kanskje en billig overvåkings boks til et par 100 lapper kan gi et svar?

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 17:33Vel, vet ikke. "Ioniq Man" byttet nettopp batteri på sin Ioniq5. Han hevder 12V belastes uvanlig mye i EVs og at det egentlig bør byttes hvert 2. år ca.
Det er jo bare tull, og dårlig design i så fall. Da får man heller ha Lithium 12V batteri også, som liker seg bedre på lavere SoC. Ingen av våre elbiler har måttet bytte 12V batteri enda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

repvik

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. mai 2024, klokken 19:32
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 17:33Vel, vet ikke. "Ioniq Man" byttet nettopp batteri på sin Ioniq5. Han hevder 12V belastes uvanlig mye i EVs og at det egentlig bør byttes hvert 2. år ca.
Det er jo bare tull, og dårlig design i så fall. Da får man heller ha Lithium 12V batteri også, som liker seg bedre på lavere SoC. Ingen av våre elbiler har måttet bytte 12V batteri enda.
Det er nok godt mulig at 12v-batteriet er for dårlig. Leste ett eller annet sted at Ioniq5 ble designet for AGM-batteri, men disse ble byttet ut med billigste sort batterier før levering for å spare noen kroner.
Men uavhengig av kvaliteten på batteriet så er det jo ikke det som forårsaker problemet med manglende lading.

moonbuggy

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. mai 2024, klokken 19:32
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 17:33Vel, vet ikke. "Ioniq Man" byttet nettopp batteri på sin Ioniq5. Han hevder 12V belastes uvanlig mye i EVs og at det egentlig bør byttes hvert 2. år ca.
Det er jo bare tull, og dårlig design i så fall. Da får man heller ha Lithium 12V batteri også, som liker seg bedre på lavere SoC. Ingen av våre elbiler har måttet bytte 12V batteri enda.
Ja, burde vært lithium batteri. Svaret er nok at billige blybatterier har tradisjonelle bilprodusenter nok av. Ioniq5 hadde AGM batteri under testfasen, men de byttet til billigere blybatteri for produksjonen. Tipper AGM batteri tåler hyppige opp og utlading bedre....

moonbuggy

Sitat fra: repvik på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:03Det er nok godt mulig at 12v-batteriet er for dårlig. Leste ett eller annet sted at Ioniq5 ble designet for AGM-batteri, men disse ble byttet ut med billigste sort batterier før levering for å spare noen kroner.
Men uavhengig av kvaliteten på batteriet så er det jo ikke det som forårsaker problemet med manglende lading.
Det er sikkert et sammensatt problem. Ellers hadde dette vært løst for lenge siden.
1. Hyundai gir nå 3. parts apper kun et antall anrop før teller stopper anmodning når bilen lader/står stille.
2. Man har senket SOC på hovedbatteriet til 20 og nå 10%, før 12V lading stoppes.
3. Aux+ tillater 10+ ladinger mellom kjøringer.

Og, som sagt, hadde jeg hatt problemet, ville jeg overvåket batteriet med boksen til 200 kr. (ebay eller aliexpress).
Den lagrer data og appen gir deg grei oversikt i ettertid....

aherbjornsen

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 13:30Og ja, software burde plukket opp dette, men generelt sett, er det best at bilen "sover". Så spørsmålet bør stilles hva som stadig vekker opp bilene i dvaleperioden. Antagelig laderne, neppe bilen selv...
Jeg vil si antagelig ikke laderne. Mange (meg selv inklusive) ser dette problemet med "dumme" ladere.

Jeg heller til at dette er SW-feil i bilen. Den fikser ikke vedlikeholdslading av 12V med åpen ladeluke og kabel tilkoblet. Så når noe vekker bilen litt for mange ganger i litt for rask rekkefølge blir den utladet.

Første gang det skjedde med meg var det tydelig at Hyundai hadde rullet ut noe nytt på samme tidspunkt (bilen kom opp med en Bluelink lisens-oppdatering eller lignende som måtte bekreftes etter oppstart med booster).

Hyundai har lagt inn begrensing for antall oppkoblinger for eksterne applikasjoner, men jeg kan tenke meg at de ikke har noen slik kontroll for egen bruk av Bluelink.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA