Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.

Startet av kjellrt, fredag 22. mars 2024, klokken 20:27

« forrige - neste »

kjellrt

I følge Business Korea har Hyundai annonsert ICCU recall for å utbedre problemet med utlading av 12V batteriet:
https://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=212946
Noen som kjenner til om dette også gjelder i Norge?

o.b.lix

Ja det gjør det, se mitt topic lengre ned. Men de tar det når du kontakter dem om temaet eller ved service. Du blir ikke kallet inn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ProsjektX

Virker ikke som det har med 12V utladeproblematikk. Tidligere er det vel relatert til feil angående lading av høyspenningsbatteriet. Så tror folk må leve med 12V utlading fremdeles...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

o.b.lix

Er vel to ulike oppdatering, en for 800v og en for 12v lading såvidt jeg skjønner.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

repvik

Ser det kom en ICCU recall 16. april, der min bil er på lista (iflg. https://www.hyundai.com/de/de/service-zubehoer/service/uebersicht/rueckrufe-und-serviceaktionen.html#/).
https://www.vehiclerecalls.gov.au/recalls/rec-005942

Har fortsatt problemer med 12v på min bil etter siste forsøk på retting i januar. Ikke at jeg har kjempehøye forventninger om at dette løser problemet, men lov til å håpe.

aherbjornsen

Sitat fra: repvik på søndag 28. april 2024, klokken 19:20Har fortsatt problemer med 12v på min bil etter siste forsøk på retting i januar. Ikke at jeg har kjempehøye forventninger om at dette løser problemet, men lov til å håpe.
Nå sier du jo ikke hva problemet er, så da er det heller ikke lett å si om der løst.

Jeg har hatt flatt batteri 5 ganger på min ca. 6 måneder gamle I5. Alle gangene har det skjedd 2-5 dager etter lading i fellesgarasje hjemme, med ladekabel fortsatt stående i.

Har fått bekreftet fra forhandler at det er et kjent problem, og at Hyundai foreløpig ikke har noen løsning på det. Heller ikke i siste ICCU oppgradering. Anbefalingen er å koble fra ladekabel ved fullført lading.

Bilen er forøvrig inne til service etter siste 12V-feil, og får siste ICCU-oppgradering i morgen.

repvik

Sitat fra: aherbjornsen på søndag 28. april 2024, klokken 22:14
Sitat fra: repvik på søndag 28. april 2024, klokken 19:20Har fortsatt problemer med 12v på min bil etter siste forsøk på retting i januar. Ikke at jeg har kjempehøye forventninger om at dette løser problemet, men lov til å håpe.
Nå sier du jo ikke hva problemet er, så da er det heller ikke lett å si om der løst.

Jeg har hatt flatt batteri 5 ganger på min ca. 6 måneder gamle I5. Alle gangene har det skjedd 2-5 dager etter lading i fellesgarasje hjemme, med ladekabel fortsatt stående i.

Har fått bekreftet fra forhandler at det er et kjent problem, og at Hyundai foreløpig ikke har noen løsning på det. Heller ikke i siste ICCU oppgradering. Anbefalingen er å koble fra ladekabel ved fullført lading.

Bilen er forøvrig inne til service etter siste 12V-feil, og får siste ICCU-oppgradering i morgen.
En av feilene jeg sliter med er akkurat det at 12V dør når bilen står tilkoblet lader. Min 1 år gamle bil har dødd 7-8 ganger. Den har dødd en eller annen gang mellom 9 og 18 timer på det korteste, som er helt tullete. Kan jo ikke sette bilen på lading på ettermiddag/kveld og stole på at jeg har fungerende bil morgenen etter.

Jeg mistenker beste "løsning" på dette problemet er at nok kunder reklamerer på bilen og hever kjøpet/krever prisavslag så Hyundai faktisk gidder se på problemet.
 
edit: Hvilken lader bruker du?

aherbjornsen

Sitat fra: repvik på mandag 29. april 2024, klokken 16:23Jeg mistenker beste "løsning" på dette problemet er at nok kunder reklamerer på bilen og hever kjøpet/krever prisavslag så Hyundai faktisk gidder se på problemet.
 
edit: Hvilken lader bruker du?

Jeg melder dette til Hyundai Assistanse og/eller forhandler når det skjer, det er viktig å ha historikk på det. Det er lettvint å starte med egen 12V booster, men uansett må det meldes inn.

Forhandler ba spesifikt om å få bilen inn i "død" tilstand (altså at man ikke boostet 12V), og det har de nå fått. Det lager litt ekstra arbeid for Viking (siden jeg står i en trang fellesgarasje i kjelleren). Vet ikke om de da klarer å lese ut noe mer av bilen (den er på service nå), men det vil vise seg.

Dette er jo tydeligvis et kjent problem som mange eiere sliter med, så jeg antar Hyundai tar det alvorlig.

Vi har en Zaptec-lader uten noen form for "smart"-styring.

repvik

Da har jeg fått siste ICCU-oppdatering, og kan bekrefte at jeg fortsatt har problemer med at 12V dør når bilen står tilkoblet lader.

TeslaMYQS

Sitat fra: repvik på mandag 20. mai 2024, klokken 14:44Da har jeg fått siste ICCU-oppdatering, og kan bekrefte at jeg fortsatt har problemer med at 12V dør når bilen står tilkoblet lader.

Har også samme problemet. Ringer veihjelp ett par ganger i uka. Forhandler har aldri hørt om problemet før og mener at det er ett isolert tilfelle på denne bilen.

repvik

Sitat fra: TeslaMYQS på tirsdag 21. mai 2024, klokken 16:30
Sitat fra: repvik på mandag 20. mai 2024, klokken 14:44Da har jeg fått siste ICCU-oppdatering, og kan bekrefte at jeg fortsatt har problemer med at 12V dør når bilen står tilkoblet lader.

Har også samme problemet. Ringer veihjelp ett par ganger i uka. Forhandler har aldri hørt om problemet før og mener at det er ett isolert tilfelle på denne bilen.
Om det er ett isolert tilfelle så må vel forhandler kunne klare å finne feilen, eller omlevere?

hELgenen

Sitat fra: repvik på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:11
Sitat fra: TeslaMYQS på tirsdag 21. mai 2024, klokken 16:30
Sitat fra: repvik på mandag 20. mai 2024, klokken 14:44Da har jeg fått siste ICCU-oppdatering, og kan bekrefte at jeg fortsatt har problemer med at 12V dør når bilen står tilkoblet lader.

Har også samme problemet. Ringer veihjelp ett par ganger i uka. Forhandler har aldri hørt om problemet før og mener at det er ett isolert tilfelle på denne bilen.
Om det er ett isolert tilfelle så må vel forhandler kunne klare å finne feilen, eller omlevere?

Tviler på det er en isolert feil. Faktisk var det advarsler mhp 12V både her og i andre internasjonale forum som gjorde at jeg for egen del avskrev denne bilen.

TeslaMYQS

Sitat fra: repvik på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:11
Sitat fra: TeslaMYQS på tirsdag 21. mai 2024, klokken 16:30
Sitat fra: repvik på mandag 20. mai 2024, klokken 14:44Da har jeg fått siste ICCU-oppdatering, og kan bekrefte at jeg fortsatt har problemer med at 12V dør når bilen står tilkoblet lader.

Har også samme problemet. Ringer veihjelp ett par ganger i uka. Forhandler har aldri hørt om problemet før og mener at det er ett isolert tilfelle på denne bilen.
Om det er ett isolert tilfelle så må vel forhandler kunne klare å finne feilen, eller omlevere?

De sier at alle bilene har blitt fikset med oppdatering og at de ikke har hørt om noen problemer nå. Derfor må det være noe annet galt med bilen. De finner ikke ut hva. Men den blir i hvert fall tom på 12v når den er koblet til lader. De sier man ikke kan heve kjøpet pga 12v batteri. Men bilen er jo ikke brukbar da den aldri starter. Feilen ligger jo heller ikke i 12v batteriet som de sier for å ikke heve kjøpet.

Fikk bilen i april 2023 men problemene startet ikke før i februar i år.

De har tatt den med seg på bilberger 2 ganger samt at vi har levert den for sjekk 2 ganger selv.

TeslaMYQS

Jeg sa også at om de fortsatt tror at det ikke er ett problem lengre så bør de ta seg en tur på nett å lese seg opp på div forum. Men var ikke så interessert i å høre om hva som står på nett.

aherbjornsen

Sitat fra: TeslaMYQS på tirsdag 21. mai 2024, klokken 23:17De har tatt den med seg på bilberger 2 ganger samt at vi har levert den for sjekk 2 ganger selv.
Og hver gang har den stått med ladekabel tilkoblet etter endt lading?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA