utfordring med lading i stikk

Startet av FrTr, fredag 22. mars 2024, klokken 11:56

« forrige - neste »

FrTr

Har en utfordring med at laderen(stikk kontakt) ikke fungerer hos mine foreldre, men fungerer helt fint hjemme.
Har også forsøkt forskjellige kontakter og kurser hos foreldrene mine.

feilmeldingen som kommer i bilen er "Ladefeil".

Har selvfølgelig sjekket at kontaktene har strøm, og sikringen går ikke.

Noen som har ide hva som kan være galt ?

el-H

Har du og foreldrene dine samme spenningssytem It 230v eller TN 400 V, på noen ladere må det gjøres en innstilling på for å fungere på det ene eller andre.

RJK

Sitat fra: FrTr på fredag 22. mars 2024, klokken 11:56Har en utfordring med at laderen(stikk kontakt) ikke fungerer hos mine foreldre, men fungerer helt fint hjemme.
Har også forsøkt forskjellige kontakter og kurser hos foreldrene mine.

feilmeldingen som kommer i bilen er "Ladefeil".

Har selvfølgelig sjekket at kontaktene har strøm, og sikringen går ikke.

Noen som har ide hva som kan være galt ?

Som det nevnes over, kommer det an på strømnettet hjemme, men ikke minst hvilken bil du prøver å lade.

Er det en Renault Zoe, så er jeg temmelig overbevisst om at du har TN-nett hjemme, mens dine foreldre har IT eller TT-nett.

I så tilfelle må du benytte "ladebøtte"/Ucase lader, om du har. Sjekk forumet for Renault Zoe for mere info om dette.

Kan selvsagt og være jordingsfeil eller rett og slett for liten kurs, men tviler egentlig litt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

FrTr

Er en Tesla Model Y.

Skal sjekke om vi kan ha forskjellig spenningssystem.

RJK

Sitat fra: FrTr på fredag 22. mars 2024, klokken 12:40Er en Tesla Model Y.

Skal sjekke om vi kan ha forskjellig spenningssystem.
Sjekk om bilen er satt til å lade bare innenfor visse tider, og om du har noe i lokasjonsbasert info. Kan være så lite som at du har tidsbestemt lading.

Ny programvareversjon (2024.8.5 mener jeg at jeg leste) skal nå få en knapp å trykke på for å si at man nå ene gangen ønsker å lade umiddelbart uten å gå inn og endre ladeinstillingene, som vel er svar på slike problemer...!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Sjekk feilmeldingen på skjermen i bilen, og se hva manualen sier om den:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-9A3F0F72-71F4-433D-B68B-0A472A9359DF.html
Hvis du trykker på det røde utropstegnet på skjermen vil du kunne lese feilkoden på feilmeldingen, og den er i formatet "CP_a058".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

Det må også uansett være en jordet stikkontakt. Alle utendørskontakter skal være jordet, men det kan være problemer med jordtilkoblingen, selv om det er strøm i kontakten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

cstromme

Sitat fra: Orbit på fredag 22. mars 2024, klokken 14:05Det må også uansett være en jordet stikkontakt. Alle utendørskontakter skal være jordet, men det kan være problemer med jordtilkoblungen, selv om det er strøm i kontakten.

Tipper det er denne. Model Y skal ikke reagere forskjellig på TN/IT/TT såfremt det er et vanlig stikk. Og hvis det er Tesla sin kabel så skal den ikke måtte stilles om. Men hvis den ikke får jording når den kobler til så vil den nok garantert klage. Alternativet er veldig lav spenning på stikket. Har du tilgang på et multimeter så er det fort å sjekke.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

TB

Ikke uvanlig at feil på strømnett blir avdekket når en kobler til en ladbar bil. Utstyr som normalt benyttes i et privat hjem vil fungere uten jordkontinuitet. En ladebar vil sjekke jording og spenningsnivå, og unngå lade om feil oppdages.

Feilen kan dermed oppleves som den er på bilen, men er i nettet.

Noen ganger kan IT nett avdekkes som en "feil" om utstyret koblet til forventer TN nett. En bør forvente EVSE som leveres med bil i Norge skal støtte IT nett idag.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA