Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

D-MAX i media.

Startet av Magne St, onsdag 20. mars 2024, klokken 13:46

« forrige - neste »

Magne St

Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

turfsurf

67kWh var da fryktelig lite på en slik bil. Vil jo ikke holde til 10 mil om vinteren en gang med litt start/stopp som brukere av slike biler gjerne gjør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Får håpe de 67kWh er tilgjengelig kapasitet og at de har en god buffer. Greit nok å tilpasse lading til privat bruk. En slik arbeidsbil blir vel ladet oftere til 100% ved endt arbeidsdag kan jeg se for meg.

Som med Maxus T90, her får man bakseterad uten avgifter antar jeg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Veldig spent på 2 ting her, pris og rekkevidde. Den bilen virker ellers som et knallkjøp om de to punktene ikke er for ille.  8)

Denne må prøvekjøres når den kommer!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#4
Sitat fra: Magne St på onsdag 20. mars 2024, klokken 13:46Pris er ikkje oppgitt så langt, men her er noko omtale.

https://www.at.no/transport/norge-blir-forst-med-denne/894074?fbclid=IwAR2sOQyyzaq3bc_eMpITbAG4P37HOHNGerbWLreRWFM9LzoEDKN1VR524ts
Ser fet ut den, ja. Men tror den blir litt for dyr til å bli en volum bil i Norge. Men det blir spennende å se med bare 67kWh. Alt for lite batteri da :-X

vinterdekk

#5
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

SitatPris blir vel det interessante om bilen ikke blir fantastisk på batterikapasitet og rekkevidde. :)
Godt poeng. 

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. mars 2024, klokken 07:41
SitatPris blir vel det interessante om bilen ikke blir fantastisk på batterikapasitet og rekkevidde. :)
Godt poeng.
Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

suverin

Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

< fredagsmodus >
Om man har så lang vei til skauen, trenger man sikkert ikke pick-up :D
</ fredagsmodus>
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

THE

Sitat fra: suverin på fredag 22. mars 2024, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

< fredagsmodus >
Om man har så lang vei til skauen, trenger man sikkert ikke pick-up :D
</ fredagsmodus>
Jeg må si jeg synes det høres veldig snaut ut med knappe 70 kWh batteri til en stor tung bil med elendig aerodynamikk, og som i tillegg skal kunne trekke 3,5 tonn tilhenger. Jeg ser for meg at jeg ville fortsatt med diesel pick up til turer ut i skauen med masse utstyr på tilhenger i stedet for en elektrisk pick up med så kort rekkevidde som denne nødvendigvis må få under litt krevende forhold.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

suverin

Sitat fra: THE på fredag 22. mars 2024, klokken 13:11Jeg må si jeg synes det høres veldig snaut ut med knappe 70 kWh batteri til en stor tung bil med elendig aerodynamikk, og som i tillegg skal kunne trekke 3,5 tonn tilhenger. Jeg ser for meg at jeg ville fortsatt med diesel pick up til turer ut i skauen med masse utstyr på tilhenger i stedet for en elektrisk pick up med så kort rekkevidde som denne nødvendigvis må få under litt krevende forhold.

Ja, stort batteri er det ikke!

Men tipper kanskje det er stort nok for ganske mange til "pick-up-bruk". Jeg bruker (eller må vel si brukte, siden den er solgt) pick-up-en som en traktor, stort sett veldig korte avstander og lave hastigher på dårlige veier. Da kan man holde på i mange timer med 70kWh.

Ser man for seg å bruke denne som personbil, så blir det nok knapt ja..   
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Sitat fra: suverin på fredag 22. mars 2024, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

< fredagsmodus >
Om man har så lang vei til skauen, trenger man sikkert ikke pick-up :D
</ fredagsmodus>
Tja, hvordan skal man da ellers få fraktet "soppen" hjem... ;-)

Ja, er jo forskjellig hvor langt det er til skauen. Men man skal vel og hjem!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 13:41
Sitat fra: suverin på fredag 22. mars 2024, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

< fredagsmodus >
Om man har så lang vei til skauen, trenger man sikkert ikke pick-up :D
</ fredagsmodus>
Tja, hvordan skal man da ellers få fraktet "soppen" hjem... ;-)

Ja, er jo forskjellig hvor langt det er til skauen. Men man skal vel og hjem!  8)
Men som daily driver så tipper jeg den er heeelt ok med det lille batteriet, hvis avstandene er korte der man kjører og at vekten på lasset på planet ikke er for tungt. Ser skikkelig tøff ut da. Må innrømme helt siden jeg hadde en Toyota pickup for mange år siden, så har jeg savnet denne typen bil. Men jeg har jo ikke behov for noe slikt da  ;D CT kommer nok ikke til Norge med den formen den har nå. Da tenker jeg for mange så jo denne eller en Maxus eller en Ford Lightning være gode alternativer.

vinterdekk

Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. mars 2024, klokken 07:41
SitatPris blir vel det interessante om bilen ikke blir fantastisk på batterikapasitet og rekkevidde. :)
Godt poeng.
Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

Men om målet er jobb, trening, butikken og barnehagen så går det bra.  8)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. mars 2024, klokken 15:53
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 13:41
Sitat fra: suverin på fredag 22. mars 2024, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

< fredagsmodus >
Om man har så lang vei til skauen, trenger man sikkert ikke pick-up :D
</ fredagsmodus>
Tja, hvordan skal man da ellers få fraktet "soppen" hjem... ;-)

Ja, er jo forskjellig hvor langt det er til skauen. Men man skal vel og hjem!  8)
Men som daily driver så tipper jeg den er heeelt ok med det lille batteriet, hvis avstandene er korte der man kjører og at vekten på lasset på planet ikke er for tungt. Ser skikkelig tøff ut da. Må innrømme helt siden jeg hadde en Toyota pickup for mange år siden, så har jeg savnet denne typen bil. Men jeg har jo ikke behov for noe slikt da  ;D CT kommer nok ikke til Norge med den formen den har nå. Da tenker jeg for mange så jo denne eller en Maxus eller en Ford Lightning være gode alternativer.
Tenker denne er ikke bare ett hakk, men er betydelig bedre på det meste i forhold til Maxus. Er nok mange som kan tenke seg elektrisk pickup, og gjerne noe som ikke blir så voldsomt stort som CT og F1 Lightning!

Jeg har ihvertfall store forhåpninger til at prisen kan bli god, men jeg tenker for egen del at den både skal være daily driver og turbil. Gjerne med taktelt over planet, og med god plass til å ha annet "stæsj" under.

Fantaserer litt om teleskopstenger som kan heve takteltet høyere når man camper, for bedre utsikt og at man får mer luft under når man camper. Eventuelt med føtter som kan stå i bakken utenfor vogna, og enkelt kobles fra bilen, og man kan ha teltvegger/markisetelt under, og så kan bruke bilen mens resten venter

Og til mitt bruk frykter jeg to ting. At rekkevidden blir noe snau, og at ladehastigheten heller ikke blir rask (nok).
Sitat fra: vinterdekk på fredag 22. mars 2024, klokken 18:37
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. mars 2024, klokken 07:41
SitatPris blir vel det interessante om bilen ikke blir fantastisk på batterikapasitet og rekkevidde. :)
Godt poeng.
Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

Men om målet er jobb, trening, butikken og barnehagen så går det bra.  8)
Mitt mål er altså minst mulig av småturene, men mer de lengre turene jeg har. Og med en slik bil blir det nok langt flere av disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA