Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For høy egenvekt - lite nyttelast

Startet av Barfot, tirsdag 19. mars 2024, klokken 11:32

« forrige - neste »

Barfot

#15
Den blir nok ikke lenge i vårt eie - kjenner jeg blir mer og mer irritert på bilen. Angrer på kjøpet !
Var ikke mye hjelp/forståelse fra Mobile heller på vektproblematikken.

Nytter jo ikke å laste alt i henger heller, men 40-50 kilo kulevekt blir jo selv det overlast.

Fruen og irritert på den.
Glemmer hun å ta ut ladepluggen og starter bilen, så får hun ikke ut pluggen mens bilen "er igang".
Savnet etter Jaguar I-pace er stort !

Synes egentlig dette er særdeles dårlig gjort av de 2 forhandlerene her i Bergen vi var i kontakt med før kjøp, at de ikke i det hele tatt kommenterte dette i kjøpsprosessen. Kommer aldri til å kjøpe noe fra forhandlere som "skjuler" slik info. Hadde de vært dønn ærlige, så hadde de hintet frampå om dette kunne være et potensielt problem.

E-Trond

Her er en artikkel i Motor om det samme.

For litt over to år siden kjøpte Thor Frode Lindvig på Fåvang en ny Hyundai Ioniq 5 av Sulland Lillehammer. Nå har han fått kompensert 50.000 for manglende nyttelast på bilen. Det er Forbrukerklageutvalget som står bak vedtaket, som er det første av sitt slag i Norge.

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-erstatning-for-liten-nyttelast/256929
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Nomade

Sitat fra: Barfot på mandag 25. mars 2024, klokken 08:25Synes egentlig dette er særdeles dårlig gjort av de 2 forhandlerene her i Bergen vi var i kontakt med før kjøp, at de ikke i det hele tatt kommenterte dette i kjøpsprosessen. Kommer aldri til å kjøpe noe fra forhandlere som "skjuler" slik info. Hadde de vært dønn ærlige, så hadde de hintet frampå om dette kunne være et potensielt problem.

Som kjøper så regner jeg med at du setter deg inn i modellen du vurderer? Gjør egen research, og ikke stol på all info du får fra selger/forhandler....

Barfot

Det kan du gjerne si - men at det er så marginalt at du ikke kan ha bagasje med når du er 2 voksne og 2 barn i bilen vil jeg påstå er tilnærmet lureri.


daktari

Da burde den strengt tatt vært registrert som 4-seter. Kanskje start en sag hos Vegvesenet? 70 kg mer egenvekt enn oppgitt i vognkort er kanskje utafor det som er ok?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

moonbuggy

Sitat fra: daktari på mandag 25. mars 2024, klokken 12:20Da burde den strengt tatt vært registrert som 4-seter. Kanskje start en sag hos Vegvesenet? 70 kg mer egenvekt enn oppgitt i vognkort er kanskje utafor det som er ok?
Greit at du generelt er misfornøyd med bilen, men etter min mening er forskjell egenvekt mellom vognkort og bil, uten særlig betydning. I praksis blir det aldri sjekket og er ellers av liten betydning....

E-Trond

Hvis man tar utgangspunkt i nyttelast på 392 kg som står i vognkortet og trekker fra de 67 kg som bilen veier for mye så er du på 325 kg nyttelast.
Fordeler du det på 4 passasjerer så er det 81.25 kg på hver av de.

Med andre ord godt innenfor regelverk med 75 kg pr sete for registrering som 5-seter.
Så det er ikke en sak for vegvesenet.

Feilkalibrert vekt?
Mye tyngre bagasje og løsøre enn TS trodde?

Avtagbart hengerfeste veier mellom 19 og 26 kg på Ioniq 5. Litt avhengig av leverandør Kabler kansje 1 kilo.
Semi-elektrisk feste veier 35 kg.

Polestar 2  2022
Ioniq  2020

torerik

Sitat fra: Barfot på mandag 25. mars 2024, klokken 08:25Synes egentlig dette er særdeles dårlig gjort av de 2 forhandlerene her i Bergen vi var i kontakt med før kjøp, at de ikke i det hele tatt kommenterte dette i kjøpsprosessen. Kommer aldri til å kjøpe noe fra forhandlere som "skjuler" slik info. Hadde de vært dønn ærlige, så hadde de hintet frampå om dette kunne være et potensielt problem.
Dette er interessant. Da jeg så etter ny bil til familien i høst stod Ioniq 5 høyt på listen - trodde egentlig jeg hadde funnet en nær perfekt bil. Men, så ble jeg oppmerksom på vektproblematikken. Jeg oppsøkte en Mobile-forhandler i Bergensområdet (lar avdeling og navn på selger være anonymt) for å undersøke og prøve bilen. Tok konkret opp dette med nyttelast, og fikk vite at «det ikke lenger var et problem, nå hadde bilene god nyttelast». Registerer på bakgrunn av dine erfaringer at nevnte selger drev med blank løgn. Null poeng til Mobile.

(Jeg endte heldigvis med bestilling av Enyaq etter å ha fått et attraktivt tilbud på den.)
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

kaiat

Sjekket du nyttelasten på Enyaq da? Jeg har registrert at enkelte utgaver av den har også ganske stusselig nyttelast, spesielt om det er godt utstyrte biler.

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på mandag 25. mars 2024, klokken 13:14Med andre ord godt innenfor regelverk med 75 kg pr sete for registrering som 5-seter.
Så det er ikke en sak for vegvesenet.

Godt innafor er vel å dra det langt, så vidt innafor kanskje. 25kg bagasje på 5 personer kommer man ikke langt med...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2024, klokken 15:06
Sitat fra: E-Trond på mandag 25. mars 2024, klokken 13:14Med andre ord godt innenfor regelverk med 75 kg pr sete for registrering som 5-seter.
Så det er ikke en sak for vegvesenet.

Godt innafor er vel å dra det langt, så vidt innafor kanskje. 25kg bagasje på 5 personer kommer man ikke langt med...

Som jeg skrev,det er godt innenfor regelverket og krav til minimum 75 kg pr sete...  :police:

Det er selvsagt for lite til praktisk bruk ved ferier og andre utflukter.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

torerik

Sitat fra: kaiat på tirsdag 26. mars 2024, klokken 12:20Sjekket du nyttelasten på Enyaq da? Jeg har registrert at enkelte utgaver av den har også ganske stusselig nyttelast, spesielt om det er godt utstyrte biler.
Ja, den er greit innafor, i alle fall til vårt bruk. Mulig Ioniq 5 kunne gått også, men her var altså poenget at selger hos Mobile snakket usant.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA