Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lansering 18. mars 2024

Startet av Trond.m, mandag 18. mars 2024, klokken 09:31

« forrige - neste »

Trond.m

#30
iX 50 er en fantastisk god bil å kjøre (har hatt 2 stk). Men jeg ble aldri helt venn med design på seter og interiør generelt. Faste nakkeststøtter med et plastdeksel som kona og andre under 170 cm slår bakhodet i. Bagasjerommet var stort nok, men tungvint med en hard plate som dekker det og som alltid var i veien. De rammeløse dørene slamret når man lukket dem og som ga mye problemer når bilen stod ute om vinteren. Mange av de som kjøpte iX var godt voksne par som bare ville ha en trygg og god bil med lang rekkevidde. De kjøpte moa en mye større bil enn nødvendig, fordi det ikke var andre alternativ. Det samme gjelder mange av de som kjøpte e-tron 55, og mange ønsker seg lengre rekkevidde, lavere forbruk og gjerne en bil som tar litt mindre plass i parkeringshuset. Tror mange med nedbetalt boliggjeld er villige til å legge 800K + i en bil som føles trygg og konservativ i designen som Q6 e-tron. Mange er heller ikke opptatt av utstyrsnivået, og det ble solgt veldig mange e-tron uten advanced key, 3D view kamere som nå er standard. Mye kan tyde på endringer i mva fritaket på 500.000, så det er nok mange som nå kan vurdere Q6 (inkludert meg 😊)

OlaM

Typisk tysk topptungt med mye treghet i avgjørelsene. Når de først har bestemt seg for å prøve noe abonnementsgreier så var det sikkert noen gamle grå med slips som fant på produktene alene på det fineste møterommet for flere år siden. I mellomtiden har forretningsmodeller som "abonnement på lysbryteren" så og si forsvunnet fra markedet som inspirerte dette til å begynne med.

Det som hadde funket bedre er software som abonnement. Konstant nettilgang, ladetjenester, noe OnStar-aktig, et eller annet ekstra som gir ekstra verdi for kunden. Kunden abonnerer gjerne på strømmetjenester og onlinespill, men ikke lysbrytere og offlinespill. Kundene er ikke like dumme som Audi-sjefene. De er vel litt kvikkere i Nederland, Philips selger Hue-abonnement, men det er for alarmsystemer for hjemmet integrert med de andre produktene som bl.a. lysbrytere. Smart!

Ellers er det vanskelig å bli klok på interiøret. Veldig mye ser kanonbra ut. Men noe så billig som foring på innsiden av dørlommen blir droppet, mens de elendige touch-flatene blir beholdt - og i følge Autogefühl så er det ikke en gang pga kostnadsreduksjon, men "design".  :o  Så det er ikke billigere, men det er i det minste stygt og upraktisk.  ;D
'21 3LR

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. mars 2024, klokken 05:26
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. mars 2024, klokken 08:46Med Fully charged, uten luft, bakhjulsving, H/K og massasje og vinterhjul (50k) ligger den på 900 før rabatter. Lader raskere på 400V også.
Den prisen er uten vinterhjul og leveringsomkostninger. I realiteten er den godt over 950k, før man har lagt til noe.

Ellers  enig, iX50 konkurrerer bra hvis plassen i kupeen er liten på Q6.
I realiteten er den ikke godt over 950 før man har lagt til noe.
Bruk konfiguratoren selv. Den ender på 900 før du har lagt til noe.
Så kan du forhandle frem 4% rabatt (ca 30k) og legge til vinterhjul ca 40k og være på 910 ferdig. Eller kjøpe 3.part v.dekk eller fra en høgger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#33
Skal vente å se hva som er inkludert av standardutstyr.. Klart det finnes kjøpere, men hvis Q6 koster 300.000 mer enn Model Y er det faktisk ca. 4.000-4.250/mnd. Da må man spørre seg om man er villig til å betale det, eller bruke den andelen av nettolønna på noe annet hver måned?

(Forutsatt en bilpris på hhv. 900.000 vs. 600.000, kontantandel på 350.000, rente på 4-5% og 50-60% verditap over fire-fem år.)

Hadde flere tatt det regnestykket, hadde Audi solgt enda færre Q6 enn de faktisk vil gjøre. For jeg tror bilen blir en delvis suksess og et godt alternativ til bla. Macan, EQE, iX50, mf. Og til og med EV9 og EX90 for de som ikke må ha plassen. Men dette vil jo reflekteres bla. i leasingprisen.

Kanskje tiden er inne for å gjøre et godt kjøp på Q8 50 hvis man vil ha plass og Premium følelsen? Personlig synes jeg 451 km. WLTP er mer enn nok, siden bilen lader bra. Det er i praksis et sted mellom 3 og 7 timers kjøring. De ekstra 150 km. har egentlig liten verdi for folk flest i Norge. Selv om det er utrolig kontroversielt å si. Og strømkostnadene er ubetydelige selv om bilen kanskje har 20% høyere forbruk.

Ev. en brukt Taycan Cross med lav km. og garanti. Audi Q6 får, til forskjell fra e-tron 55 quattro da den var ny, konkurranse fra mange hold. Selv om den er jækla fin. Hadde den enda hatt masse plass..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Har sirkulert noen dimensjonstegninger på ElectrichasgoneAudi-sidene. Jeg er ikke helt sikker på om de har pakket denne bilen godt sammen. På den annen side ser det ut som om den er like bred innvendig som Q8, og omtrent like romslig. Men bagasjerommet er 7 cm kortere enn Q8.
Kort fortalt; panseret er for langt på Q6. Denne må prøvesittes.
At den utvendig ser helt lik ut som Q4 gjør også at jeg kanskje blir lurt til å tro den er mindre.
186 cm høye Peter Esse fikk ikke god plass i baksetet akkurat på kl 19:19 men mistenker at setet stod langt bak.


https://youtu.be/idZu2vyZVnI
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 20. mars 2024, klokken 08:31I realiteten er den ikke godt over 950 før man har lagt til noe.
Bruk konfiguratoren selv. Den ender på 900 før du har lagt til noe.
Så kan du forhandle frem 4% rabatt (ca 30k) og legge til vinterhjul ca 40k og være på 910 ferdig. Eller kjøpe 3.part v.dekk eller fra en høgger.

Konfiguratoren tar ikke med leveringsomkostninger (20k). Så kommer gummimatter og vinterhjul. Har innhentet tilbud på iX50 med pågående kampanje, og det kom på 970k uten tillegg.

Rabatter og tredjeparts vinterhjul er irrelevant, det kan du gjøre med Audi også. Og BMW selgerne har fått streng beskjed om ikke å gi samme rabatt som til storkunder til alle andre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 20. mars 2024, klokken 08:42Hadde flere tatt det regnestykket, hadde Audi solgt enda færre Q6 enn de faktisk vil gjøre. For jeg tror bilen blir en delvis suksess og et godt alternativ til bla. Macan, EQE, iX50, mf. Og til og med EV9 og EX90 for de som ikke må ha plassen. Men dette vil jo reflekteres bla. i leasingprisen.

Kanskje tiden er inne for å gjøre et godt kjøp på Q8 50 hvis man vil ha plass og Premium følelsen? Personlig synes jeg 451 km. WLTP er mer enn nok, siden bilen lader bra. Det er i praksis et sted mellom 3 og 7 timers kjøring.
Tipper vi kommer til å titte på Q6 om ett par år, når salget har dabbet helt av og kampanjene kommer.

Q8 e-tron 50 er jo mye bil for pengene, men er utdatert på brukergrensesnitt. En av grunnene til at vi gir opp e-tron etter ett år, i tillegg til at den er slapp da.

Har det kommet noe om bakkeklaring på Q6, det er jo en av tingene som vil savnes fra e-tron, god bakkeklaring og god fremkommelighet, i tillegg til god bagasjeplass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Etron/Q8 har da meget god bakkeklaring og fremkommelighet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 20. mars 2024, klokken 10:55Etron/Q8 har da meget god bakkeklaring og fremkommelighet.
Er da vitterlig det han skriver og. Som sagt, han vil ev. savne det på neste bil. Derfor han lurer på hva bakkeklaringen er på Q6, sånn til sammenligning!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 20. mars 2024, klokken 11:29
Sitat fra: daktari på onsdag 20. mars 2024, klokken 10:55Etron/Q8 har da meget god bakkeklaring og fremkommelighet.
Er da vitterlig det han skriver og. Som sagt, han vil ev. savne det på neste bil. Derfor han lurer på hva bakkeklaringen er på Q6, sånn til sammenligning!

8)
Ja, det stod en "vil", foran "savnes", det snur jo meningen. Fikk ikke med meg det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Det jeg har hørt nå er at priser på tilleggsutstyr vil bli tilgjengelig mandag, med salgstart onsdag før påske kl 9. Bare å begynne å telle sparepengene 😉

Skogs

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. mars 2024, klokken 10:15Tipper vi kommer til å titte på Q6 om ett par år, når salget har dabbet helt av og kampanjene kommer.

Q8 e-tron 50 er jo mye bil for pengene, men er utdatert på brukergrensesnitt. En av grunnene til at vi gir opp e-tron etter ett år, i tillegg til at den er slapp da.

Har det kommet noe om bakkeklaring på Q6, det er jo en av tingene som vil savnes fra e-tron, god bakkeklaring og god fremkommelighet, i tillegg til god bagasjeplass.
Hvis det ikke skjer mye (det vil det jo) innenfor kommende generasjon med ny-bil er sannsynligheten stor for at jeg kjøper Q6 om 3 år når leasingen på den kommende går ut.
Under forutsetningene den har blitt lansert på er jeg veldig tilfreds med valget om å ikke vente på denne for 3 uker siden...
Også enig med deg vedrørende Q8-50. Mye bil for pengene. Men grensesnittet er allerede nå utdatert og var med å være litt av årsaken til at den ikke ble valgt i denne runden.
Fikk god forhandler rabatt (da mener jeg god...), men hjelper lite når den har sine «issues» fra start.
VW ID4 - 1st 2021

daktari

En ting med Q8 er MMIen, men verre er vel motor/girboks kombo.

 Q6 sine motorer ser ut til å bygge på Tesla, BMW og MEB-tilnærmingen, med alt integrert og en meget enkel transmisjon uten kompliserende planetgir.
De fortsetter med kjøling av rotoraksel, men forhåpentligvis bedre enn på Q8.

https://electrichasgoneaudi.net/models/q6-e-tron/drivetrain/motor/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 20. mars 2024, klokken 23:01En ting med Q8 er MMIen, men verre er vel motor/girboks kombo.

Ja, det er ganske snedig. E-tron er den bilen vi har kjørt med mest støy fra drivverket, selv om bilen ellers er stille.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Enig. Støyen fra drivverket i e-tron var spesielt sjenerende i lave hastigheter. Der har forsvunnet mye energi, siden drivlinjen i Q6 skal være 30 % mer effektiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA