Brukt Tesla Model 3 vs Nissan Leaf?

Startet av p10, lørdag 16. mars 2024, klokken 19:14

« forrige - neste »

p10

Vår 2013 model Nissan Leaf trenger en arvtaker. Tenker å bruke mellom 150 000 og 250 000 på kjøpet. Ønsker oss bedre rekkevidde og problemfritt bilhold.

Oppgraderte Nissan Leaf med 40kw batteri finnes i bøtter og spann, og er nok favoritten. Spesielt med tanke på erfaringene med vår 2013 modell.

Ser også at det er mulig å få en Tesla Model 3 til rundt 250 000. Hvordan vil den være, sammenlignet med Leafen?

automat

Dette er to helt forskjellige biler, og TM3 er i en helt annen liga når det gjelder rekkevidde og hurtiglading. Jeg syns det er unaturlig å sammenligne disse to bilene. Leafen er en typisk nr.2-bil, som man sjelden drar på langtur med. TM3 er en fullverdig bil som dekker alle behov innenfor sin størrelse.

Og Leaf er tradisjonell, der TM3 er nyskapende.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

p10

Jeg forstår at det kanskje kan virke som en unaturlig for noen. Men bilene har ca samme størrelse og samme pris.

For meg er det da interessant å sammenligne f.eks innvendig størrelse, og bagasjerom.

På papiret er kupeen i Teslaen noe bredere, og akselavstanden er større. Men Leafen er høyere. Hvordan gir dette seg utslag i romfølelse og faktisk plass i setene?

Bagasjekapasiteten i liter er større i Teslaen, men Leafen har en mye større åpning til bagasjerommet. Hvor stor praktisk betydning har det?

Hvordan oppleves driftsikkerheten? Vår Leaf er den desidert mest driftssikre bilen vi har eid. Teslaen er, som du påpeker, nyskapende. Betyr dette at man må akseptere en større sannsynlighet for feil?

Leafen er ikke verdens beste vinterbil. Fremkommeligheten er faktisk ganske dårlig, mye på grunn av et antispinn-/skrenssystemene som ikke forstår at bilen kjøres på vinterveier. Hvordan oppleves Teslaen når kjøreforholdene blir utfordrende?

Varmeapparatet i Leafen er også dårlig når temperaturen synker under minus 10. Det sluker strøm, men klarer ikke å varme opp kupeen ordentlig.

Leafen har fungert som bil nr 1 i over 10 år. Den dekker 90% av transportbehovene våre, noen Teslaen også vil kunne gjøre. Men begge bilene kommer til kort på de samme områdene for vår del. Noen ganger har vi behov for stor bagasjeplass, og andre ganger må vi trekke 2000kg flere tusen kilometer. Dette behovet dekkes av vår Volvo XC70.

automat

Det er forsatt ikke en rettferdig sammenligning. For 250 tusen får man en 1-2 år gammel 40kWh Leaf som har gått typisk 10k, med masse garanti igjen. En TM3 til den prisen er 4-5 år gammel, gjerne gått over 100k. Ute, eller på vei ut av garanti. Dette vil selfølgelig påvirke forventet driftsikkerhet og forventede driftskostnader.

Utfra det du skriver så vil jo en 40kWh Leaf dekke behovet. Men dette er teknisk sett en utdatert bil. Hvor det viktigste fortrinnet er lav pris. Til 250 tusen finnes det mye annet interresant på bruktmarkedet. Og det ser ut som man treffer bunnsjiktet av TM3-markedet. Der bør man kanskje trå litt varsomt, og velge bil med omhu. Når det gjelder plassen i en TM3 så ville jeg reist med familien til en forhandler med typisk mengde bagasje. Og rett og slett prøvd.

Hvis valget faller på Leaf så ville jeg sett i nedre del av budsjettområdet ditt. Nettopp fordi pris er det viktigste argument for denne bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

p10

Sitat fra: automat på søndag 17. mars 2024, klokken 12:00Det er forsatt ikke en rettferdig sammenligning. For 250 tusen får man en 1-2 år gammel 40kWh Leaf som har gått typisk 10k, med masse garanti igjen. En TM3 til den prisen er 4-5 år gammel, gjerne gått over 100k. Ute, eller på vei ut av garanti. Dette vil selfølgelig påvirke forventet driftsikkerhet og forventede driftskostnader.

Utfra det du skriver så vil jo en 40kWh Leaf dekke behovet. Men dette er teknisk sett en utdatert bil. Hvor det viktigste fortrinnet er lav pris. Til 250 tusen finnes det mye annet interresant på bruktmarkedet. Og det ser ut som man treffer bunnsjiktet av TM3-markedet. Der bør man kanskje trå litt varsomt, og velge bil med omhu. Når det gjelder plassen i en TM3 så ville jeg reist med familien til en forhandler med typisk mengde bagasje. Og rett og slett prøvd.

Hvis valget faller på Leaf så ville jeg sett i nedre del av budsjettområdet ditt. Nettopp fordi pris er det viktigste argument for denne bilen.

I prisklassen rundt 250 000,- kan jeg også få en 2017/2018 Modell S 75D. Riktignok med over 100 000km på telleren. Kan det være verdt å se på en slik? Regner med jeg må ta høyde for en del vedlikeholdsutgifter sammenlignet med både Modell 3 og Leaf?

Barfot

1-2 år gammel Peugeot E-2008 GT med maks 50.000 km på telleren ?

Litt over budsjett, men du får flere nye biler til rett rundt 300.000, nye med 7 års garanti på f.eks MG-4.

Er grensa 250.000, synes JEG det er rart dere ikke vurderer helt nytt til 50' ekstra.

Elektrowagen

Sitat fra: Barfot på mandag 25. mars 2024, klokken 08:43Er grensa 250.000, synes JEG det er rart dere ikke vurderer helt nytt til 50' ekstra.

Man setter en grense av en grunn, så holder man seg til det. Det er ihvertfall vært min filosofi i alle år, så finner man seg en bil ut i fra det.
BMW i3s - 2019

p10

På tide med en liten oppdatering:

Jeg er fortsatt på utkikk etter en ny elbil, men søket har blitt utvidet og jeg vurderer i hovedsak 2 alternativer:

1. Beholde Leafen og XC70en vi har idag og kjøpe en elbil til. Leafen og den nye elbilen ville da være pendlerbiler, og XC70en ville være langtur-/feriebil.

Budsjettet i dette alternativet ville være 300 000,-.

Biler som kunne være aktuelle i dette alternativet er:
Tesla Model S med så stort batteri som mulig.
Tesla Model 3
VW ID.4
VW ID.3
Cupra Born
Polestar 2
Nissan Leaf 62kw

2. Beholde Leafen, men selge XC70en til fordel for en elbil som har tilsvarende bagasjerom, bakseteplass og kan trekke minimum 1600kg.

Om vi selger XC70en kan vi kanskje strekke budsjettet opp mot 400 000,-

Utvalget av biler i dette alternativet er ganske begrenset:

Tesla Model X
Audi E-tron 55
Tesla Model Y

Eventuelt Volvo V90 T8

Jeg har hatt Model Y på prøve, og det var mye jeg likte. Greit bagasjerom sammenlignet med Volvoen, fantastisk kjøreopplevelse, glasstaket og god beinplass i baksetet. Men baksetet var for smalt. Det ble rett og slett for trang for lengre turer for våre 3. På sikt får vi også problemer når minstemann skal over i en fremovervendt beltestol. Denne må få plass i midten bak slik at de to største kan sitte ordentlig på hver sin side, men det kan bli veldig kronglete å få til.

Letingen fortsetter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA