Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring med brukt Model 3?

Startet av oled, lørdag 16. mars 2024, klokken 14:45

« forrige - neste »

oled

Vurderer å kjøpe meg en brukt Model 3 å ha som midlertidig bil til jeg finner meg en annen bil. Er så mye spennende som kommer ut nå, men nok om det...

Det jeg lurer på er hvordan det er å eie en brukt Model 3? Jeg har sett og erfart så mye negativt om Tesla, så jeg har helst ikke lyst å forhold meg til en Tesla forhandler. Jeg vurderer å kjøpe en bil fra en bruktbil forhandler og ta all service og vedlikehold på andre verksteder enn merke verksted – siden garantien er/eller snart løper ut.

Er det dyrt å vedlikeholde en Tesla Model 3 som ikke er under garantien lengre? Erfaring med å reklamere mot bruktbil forhandler i stedet dersom det skulle oppstå noe?

Ludde

Har hatt min 2019 performance, med 107k km på telleren, siden den var ny og det har vært ganske problemfritt. Hadde i utgangspunktet tenkt å bytte den inn før garantien var gått ut i frykt for dyre kostnader, men erfaringen så langr gjør at den beholdes en stund til.

Utenom servicekostnader så har jeg hatt knirk forstillingen på høyre og venstre side fremme. Dette er visstnok en svakhet på model 3 men det koster bare rundt 3k å få fikset utenom garanti.

Model 3 er egentlig en ganske "simpel" bil som ikke har de klassiske kostbare delene som etterhvert ryker.  luftfjæringer osv.
Motor og batteri har garanti i 8 år eller 192k km, så de virkelig dyre delene burde man være spart for i noen år til.

olekvi

#2
Jeg har hatt min 2019 TM3P fra den var ny-ish.  Hadde i utgangspunktet tenkt å selge den før garantien gikk ut, men har bare kjørt drøyt 60.000 km og synes at bilen fortsatt er så bra at jeg tenker å beholde den.

Har som Ludde byttet bærearmer på garanti, også har jeg fått byttet baklykter pga fukt, ellers null problemer, så jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe en 2019 TM3(P).


Pluss i margen er at bilen går meget godt, lader som en boss (250+ kW under rette forhold) og virker godt sammenskrudd.   Minus i margen for stumpete fjæring, relativt dårlige seter og ingen varmepumpe.
'19 TM3P

magnetic

er kjempefornøyd med min 3p fra august 2019 og bare 45 tusen mil., Var kanskje heldig og har ikke hatt noe tull (mandags produkt) utgifter annet en strøm/dekk/spylerveske. Så hvist man er fornøyd og har tenkt å beholde bilen, så reflekterer ikke verditapet på Finn ikke den reelle verdien.(bilen varer nok lengre enn jeg.  :laugh:


https://www.youtube.com/watch?v=3AbStgJrRic

Handyman

Sitat fra: magnetic på søndag 24. mars 2024, klokken 07:08er kjempefornøyd med min 3p fra august 2019 og bare 45 tusen mil.
Antar du mener kilometer?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Steffen76

Av ren nysjerrighet, hva er forbruket deres per 100 kilometer? Jeg har akkurat kjøpt en TM3 2019 AWD Long Range, som har gått 47 000km. Siden det er min første el-bil så er slikt litt spennende å følge med på. Jeg syns min bruker mye, 20 kwh per 100km. Eid den en uke, turer på 50 km, i temperatur på mellom 5 minus og 10 varmegrader. 19" felger. Beklager at jeg "låner" tråden din her oled.

Expat

Jeg vet det er en litt gammel post, men legger det til likevel.

Jeg har nå en brukt TM3 LR 2021 som jeg har hatt siden ny. Her er min erfaring:

Den første tida var det mye dilldall og småtterier som måtte fikses. Et par høytalere hadde de glemt å koble til, bakluka var skjev, ladeporten ga feilmeldinger pga av vann i kontakten, vann i baklys og forlys, nytt forlys manglet DRL-stripe. I tillegg ble jeg påkjørt en vinter i Norge. Da slutta varmeapparatet å funke (men jeg kom meg til Belgia og fikk reparert både bulk og varmeapparat - de tok det på garantien fordi det var den enkleste løsningen).

Alt dette skjedde i løpet av det første året og jeg fikk det fiksa uten protester eller krangling. Tesla service har vært upåklagelig. Jeg har stort sett tatt service der jeg er og der det passer meg (så langt, Belgia, Sverige, Norge og Frankrike).

Denne vinteren hadde jeg vanninntrengning i begge baggasjerom. Min feil, for jeg hadde ikke holdt pakningen fri for granbar (!), men Tesla (Belgia) fiksa det gratis, bytta tepper og pakning foran og ba meg være litt mer nøye med rengjøringa.

Jeg ville ha kjøpt fra Teslaforhandler så kan de følge opp ordentlig. Siden da har jeg vært innom Tesla service omlag en gang i året for å få smurt bremser eller bytta dekk og filter. I samme slengen har jeg bedt de gå over å fikse seteknirk fra baksetet som ser ut til å komme tilbake år etter år. Funker for meg.

Og forøvrig har jeg p.t. 178 wh/km over bilens kjørelengde på 79000 km der omlag 2/3 av distansen er motorveikjøring i Belgia og nabolanda. Ca 40% hurtiladning og rundt 92% battery health sist jeg sjekka i vinter. Jeg synes den holder seg bra (faktisk har den blitt bedre med oppdateringer som de nye lysene).

Handyman

Sitat fra: Expat på fredag 19. april 2024, klokken 17:07Jeg ville ha kjøpt fra Teslaforhandler
Antar at du mener "kjøpt fra Tesla"? Tesla bruker jo ikke forhandlere, men selger bilene selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA