El- biler er alt for raske for barna mine

Startet av Dieselgubben, lørdag 16. mars 2024, klokken 10:33

« forrige - neste »

Dieselgubben

Snart står "lappen" for tur for juniorene i huset. Da trenger vi en elbil nr 2  (det blir selvsagt en elbil da vi ikke går tilbake til fossil). Og den bør ha 4wd. Problemet er at de fleste 4wd elbiler har alt for mye krefter og aks til at mine håpefulle skal kjøre de. 0-100 på 4-5 sek for en uerfaren fører er en oppskrift på ulykke.

Dette har Tesla løst forbilledlig med sin chill mode og mulighet til å koble dette til ulike profiler. Da strøypes bilen.

Men, finnes det andre biler som har samme mulighet? Det vil si begrense akselerasjon via profiler hvor det kreves at man er "superbruker" med passord for å endre oppsett?

Edit: 4wd biler er aktuelt.

daktari

Peugeot e208. 0-100 på 9 sek? Citroen DS3. Zoe? Egolf?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Stig-Arne

Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Dieselgubben

Sitat fra: daktari på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:37Peugeot e208. 0-100 på 9 sek? Citroen DS3. Zoe? Egolf?

4wd? Og bør være av litt størrelse og god Ncap rating.

Dieselgubben

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:41Volvo har slik funksjon. De har egen oransje nøkkel hvor man kan sette opp maks hastighet etc.

https://www.tv2.no/broom/derfor-vil-denne-nokkelen-bli-bade-elsket-og-hatet/11683018/

Interessant. Kan man begrense akselerasjon også og vet du om man får dette til xc40? Har prøvd å søke, men ikke funnet noe.

TB

Kona Electric 2024 modellen har også "valet" modus. Er bare fremdrift på en aksel. Har ikkje testa denne funksjonen.

Men, viktigste er nok at de håpefulle forstår risikoen med å kjøre for fort? Vil fungere på alle bilmerker.. og drivstoff typer.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Dieselgubben

Sitat fra: TB på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:46Kona Electric 2024 modellen har også "valet" modus. Er bare fremdrift på en aksel. Har ikkje testa denne funksjonen.

Men, viktigste er nok at de håpefulle forstår risikoen med å kjøre for fort? Vil fungere på alle bilmerker.. og drivstoff typer.

Forstå risikoen gjør de garantert ikke, det er bare å se på forsikringspremien til unge førere  ;) jeg tror heller at mine barn er verre enn snittet  :police:

Uansett er det en annen diskusjon.

Skal sjekke ut om Hyundai også har dette på 4wd bilene.

Dieselgubben

Har sjekket Volvo Care key. Slik jeg leser det kan denne begrense maks hastighet.

Det samme gjelder for Kia/Hyundai valet mode.

Problemet er ikke først og fremst maks hastighet. Man vil uansett måtte sette denne til 100+ kmt. Jeg er redd for den voldsomme akselerasjonen. Det går jo styggfort når man trør på, og man kan gjøre mye skade under 100 kmt også på andre biler og myke trafikanter. I tillegg  også stor risk for utkjøring for vi bor i område med mye glatte veier ila året.

Det er mulig det kun er Tesla som har en god løsning.

RJK

Tror du er noe for redd for akselerasjonen.

Ja, det er fort at ekstremt raske biler kan føre til slike problemer du viser til, det ser man jo at selv voksne folk har problemer med på slike supersportbiler, som man stadig blir minnet på med diverse videoer på sosiale media. Men de har og toppfarta.

Det de fleste supersportbilene ikke har, er alle de strengt oppsatte hjelpesystemene som skal hindre at ulykker skjer, eller begrense skadene om det likevel inntrer noe.

Så må du og innse at ungene fremdeles er unge og friske til sinns, og sannsynligvis takler aks bedre enn "gamle gubber og kjerringer". Så lenge toppfarta er sperret, så vil heller ikke kappkjøringer oppstå så lett. Det blir i tilfelle mer av typen "lyskryssdueller" over relativt korte avstander.

De er jo raskt oppe i farta der sperrene slår til, men hvor jeg tror også de mentale sperrene er borte hos ungdommene. Kappkjøring er ikke like populært om bilen er sperret for toppfarten, så da tror jeg generelt at de verste farene er borte.

Men klart, du kjenner dine egne unger best. Og mener du det er et problem likevel, så får du jo ev. vurdere å kjøpe en elbil som ikke gir far den samme friheten til å kjøre villmann. Alternativt, ha en bil som ungene får kjøre, f.eks. en "gammal" Leaf.

Og så i tillegg ha en mer grom bil pappa har tilgang til men ikke ungene! Det tror jeg ungene greit vil akseptere, selv om de selvsagt gjerne ville lagt klørne i "grombilen" om de kunne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Hvis du er redd for akselerasjon, kjøp hvertfall 2wd.
4wd maskerer bare at det er glatt, noe som er mye verre. Det er ikke akselerasjon som skader, det er stoppen...

Alle moderne elbiler har bra EuroNCAP, men jo tyngre jo bedre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Dieselgubben

Gode poenger. Vurderer også 2wd men har en litt kinkig parkeringssituasjon med bakke og vinter 6 mnd i året.

Blir det 4wd, er det mulig jeg må krype til korset og vurdere Model 3. Den er særs trygg ref Ncap score på 96. Og kan begrenses 0-100 til 7,5 sek.

Vaduz

Hadde ikke vært redd for akselerasjon, verre med gamle gubber og reaksjonstid enn ungdommen. Det er for høy fart som er farlig uansett, og det får du til med alle biler i verden.

Trekkoppbil

Elektrise 4wd-biler er nyere biler som ligger stødig på veien.
Problemet da, er at man ikke får følelse med hvor grensene går, og man lærer seg heller ikke hvordan man skal håndtere vanskelige situasjoner.
For å ta læringskurva, gjelder det at ungdommen tar de første vinterene med bakhjulsdrift og helst mest mulig manuell bil. Da trener man opp reflekser til daglig gjennom vinteren, og man får god følging med hvordan man skal mestre ulike situasjoner, og hvordan naturkreftene fungerer, og hvor grensene går.
Aller først bør man rene opp kroppsbeherkselse gjennom vinterlek i barndommen, og ettervhert bør man ta mange vintre på tråsykkel.
Jeg kikka på noe statisikk for noen år sida, og da var det 4 ganger så høy risiko for å dø i trafikken i USA, hvor det er rolig trafikk, store, automatiske, nyere biler, breie, ryddige veier og store marginer på alle måter, i forhold til Norge med smale veier, små, namuelle biler, dårlige veier og små marginer.

Oddaa

Ungdommene her kjører XC40 og har gjort det siden vi fikk den. Det er rett at Care Key kun begrenser makshastighet. Jeg har ingen betenkeligheter med å låne dem bilen, men selvsagt kan dette være individuelt.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Oddaa på lørdag 16. mars 2024, klokken 20:58Ungdommene her kjører XC40 og har gjort det siden vi fikk den. Det er rett at Care Key kun begrenser makshastighet. Jeg har ingen betenkeligheter med å låne dem bilen, men selvsagt kan dette være individuelt.

Jeg tenker det samme, og låner ut min XC40 med 408 hk til attenåringen. Grunnlaget er /mye/ øvelseskjøring slik at hun er vant med bilen, har respekt for kreftene og kanskje til og med synes det er kult å kjøre rolig med rask bil. Men selvsagt er dette individuelt og noen ungdommer blir aldri voksne sjåfører.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA