Neue klasse iX3

Startet av daktari, fre 15. mar 2024, kl. 18:50

« forrige - neste »

telcontar

Mer spent på i3 nk. Fått av suv'er for en stund. Kan til og med gå for en sedan

ToWalkOrDrive

Så på den ene videoen at BMW iX3 kjørte over 1 minutt uten at noen rørte rattet, i 120km/t.
Hvordan blir det når de første kundene i Norge får bilen - hvor lenge er det lov at den kjører uten at noen rører rattet? Er det eventuelt noen plan for når en iX3 (og tilsvarende godkjente) kan kjøre uten å røre rattet i Norge?
Tesla Model Y                         2021-

SIS

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 18. nov 2025, kl. 09:30Så på den ene videoen at BMW iX3 kjørte over 1 minutt uten at noen rørte rattet, i 120km/t.
Hvordan blir det når de første kundene i Norge får bilen - hvor lenge er det lov at den kjører uten at noen rører rattet? Er det eventuelt noen plan for når en iX3 (og tilsvarende godkjente) kan kjøre uten å røre rattet i Norge?
https://www.motor.no/aktuelt/ford-forst-i-norge-na-er-det-lov-a-kjore-uten-a-holde-i-rattet/335664#:~:text=Puma%20og%20Ranger%20f%C3%A5r%20ogs%C3%A5%20h%C3%A5ndfri%2Dkj%C3%B8ring.Ford er på gang tydeligvis. BMW kan få det i Norge i slutten av 2026, leste jeg på BMW sine sider.

daktari

Hverfall iX fra 2024 med iDrive 8.5 (kom antagelig sommer 2023) og Driving Assistant Professional har støtte for dette, innwbygget, aktivert i Tyskland. I USA brukes det også.

Det er ikke aktivert i Norge.  Så hvis BMW får ut fingeren så vør dette komme her også. Den har ansiktsovervåking allerede, så alt er teknisk klart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Bilene er på veien nå, så venter spent på erfaringer og sammenligninger...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på søn 08. mar 2026, kl. 11:28Bilene er på veien nå, så venter spent på erfaringer og sammenligninger...

Er prøvekjøring mulig?

SurSnasen

Sitat fra: hELgenen på søn 08. mar 2026, kl. 19:34
Sitat fra: daktari på søn 08. mar 2026, kl. 11:28Bilene er på veien nå, så venter spent på erfaringer og sammenligninger...

Er prøvekjøring mulig?

Ja. Tror det var mulig stort sett landet rundt fra og med i går. Regner med det er litt venteliste stort sett, på ettermiddag i det minste.

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på søn 08. mar 2026, kl. 21:11

Er prøvekjøring mulig?

Ja. Tror det var mulig stort sett landet rundt fra og med i går. Regner med det er litt venteliste stort sett, på ettermiddag i det minste.

Fikk en slik invitasjon for den 5 mars..hvor bilen skulle vises. Men aldri tid til å være med på slikt og trodde vel også det var en slik bare se ikke prøve greie.

Men da blir vel mulig å prøve også...lurer på hvor lang leveringstid det er...

Jalla

Sitat fra: hELgenen på søn 08. mar 2026, kl. 21:20
Sitat fra: SurSnasen på søn 08. mar 2026, kl. 21:11

Er prøvekjøring mulig?

Fikk en slik invitasjon for den 5 mars..hvor bilen skulle vises. Men aldri tid til å være med på slikt og trodde vel også det var en slik bare se ikke prøve greie.

Men da blir vel mulig å prøve også...lurer på hvor lang leveringstid det er...
Tipper du kan regne med opp mot 1 år hvis du bestiller nå. Avhenger en del på spesifikasjoner, men det er kun via forhandler du vil få et riktig svar. ix3 står for "nesten alle" bestillinger av ny bil fra BMW rundt i Europa.

chargedup

Skal sies at BMW har satt inn ekstra skift på fabrikken, så ventetiden har blitt ekstremt mye kortere. Jeg ble forespeilet høst 26 da jeg bestilte i september. Nå får jeg bilen i april/mai. Fra januar: "If the customer orders an iX3 now, we can build it in July. Then he or she can still get it this summer." hilsen CEO i BMW Nederland. Kilde: https://www.bmwblog.com/2026/02/02/bmw-denies-new-ix3-sold-out-europe/
Så som tips over, hør med forhandler dersom du vil vite noe mer håndfast.

De første kundene fikk bilene på lørdag og fra tilbakemeldinger virker de fleste fornøyde. Bilen er langt fra så stillegående som iX ifølge eiere av begge bilene. Det er vel den største "skuffelsen" så langt blant nye eiere, men ikke overraskende da dette er en 3er klasse bil i BMW.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

telcontar

Venter på ix3 xdrive40 varianten, ryktes om 85kwh batteri på den og vekt på rett rundt 2000kg for bilen. Bør ikke bli så gal rekkevidde på den.

espenri

Det er veldig positive nyheter. Da blir den en direkte konkurrent til Volvo XC60 og MB GLB, også forhåpentligvis på pris.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

ToWalkOrDrive

Så ganske bra ut den.
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Sitat fra: espenri på tir 10. mar 2026, kl. 14:39Det er veldig positive nyheter. Da blir den en direkte konkurrent til Volvo XC60 og MB GLB, også forhåpentligvis på pris.
Vil tippe at en ix3 xdrive40 vil starte fra rundt 720' etter MVA påslaget fra 2027 (det som idag tilsvarer ca 680', gitt at premiumprodusentene hever prisene med MVA). Bakhjulstrekk, som man mest sannsynlig kan få ila 2026, burde ligge fra rundt 650' i 2026 (rundt 690' i 2027). Dette er mine gjett på fra priser.

De har jo allerede skrudd opp prisen med 2' EUR i Tyskland pga popularitet, så nå starter iX3 på samme pris som GLC der. GLB ser ikke jeg på som samme klasse, det er vel mer ix1 (evt gamle 2 serien), så regner ikke med at BMW egentlig priser seg etter den. For referanse prises GLB i Tyskland ink tysk MVA ca 60' NOK mer med 85 kWh vs 58 kWh og AWD prises ca 35' NOK høyere enn "stort batteri" (kun AWD som selges i Norge).
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

På innfall så fikk vi tatt en prøvekjøring av iX3 på Hemsedal i påsken. Ikke så mye overraskende egentlig, men kritikken av den skrå skjermen (fordi den er skrå) skjønner jeg bare ikke. Kun 30 min prøvekjøring, så basert på det.

Det som var bra:

- iDrive X layout / design. Panorama displayet var helt digg.
- Selvkjøring. Beste jeg har prøvd til nå.
- Plass, både kupe og bagasje var "mer enn nok" for oss.
- Komfort. Ganske mykt understell til BMW å være, men allikevel veldig kontrollert. Lite støy i kupeen.
- Rekkevidde. Bare utrolig nice å se 70 mil rekkevidde på 90%. Selv om det bare GOM.

Ikke så bra:

- iDrive X var laggy. Animasjon av bilen veldig hakkete. Håper de har mye å gå på av optimalisering her. Det skuffet skikkelig.
- De haptiske knappene på rattet. Til å leve med, men nei takk.
- Shy tech eller hva de kaller det. Bare rør, hva skal man med knapper som forandrer hva de viser på rattet. Er det en ting jeg ikke ønsker å drive med så er det å titte på knappene på rattet.
- Opplevd interiørkvalitet. For mye hardplast, enkelt og greit. Faktisk veldig dårlig. Vet ikke om det kan fikses med diverse pakker?
- Pedalrespons. Liten ting, men litt treg respons, sammenlignet med i4en og Teslaen.

Så mye å like, men og en del som skuffer. Selv om understellet var bra, kunne jeg ønsket meg luftfjæring bak samt adaptive dempere som på i4. Håper det kommer justeringer på plattformen frem til ny i4/iX4 eventuelt kommer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA