Neue klasse iX3

Startet av daktari, fre 15. mar 2024, kl. 18:50

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fre 05. sep 2025, kl. 13:12Da er bilen ute, pris fra 679 med 108 kWh batteri. Supercharged 779. iX50 awd.

https://www.bilnorge.no/bmw-elbil-ix3/munchen-slar-tilbake/4144910

Nesten så jeg lurer på hvor mye billigere bilen ville vært med 90 kWh,men skal vel være litt premium. Virker som en får veldig mye for pengene. Endelig en ok rimelig bil som tyskere kan bruke på Autobahn uten å måtte lade hele tiden.

Litt gøy med 60-70-talls inspirert grill. Eller kanskje til ære for Kurt Nilsen.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 06. sep 2025, kl. 07:25
Sitat fra: daktari på fre 05. sep 2025, kl. 13:12Da er bilen ute, pris fra 679 med 108 kWh batteri. Supercharged 779. iX50 awd.

https://www.bilnorge.no/bmw-elbil-ix3/munchen-slar-tilbake/4144910

Nesten så jeg lurer på hvor mye billigere bilen ville vært med 90 kWh,men skal vel være litt premium. Virker som en får veldig mye for pengene. Endelig en ok rimelig bil som tyskere kan bruke på Autobahn uten å måtte lade hele tiden.

Det kommer bil både med bakhjulstrekk og mindre batteri. Spekuleres i rett over 80kWh. Da får man en iX3 ned mot Model Y pris, med omtrent samme eller bedre rekkevidde, men kjappere lading. Smart å lage en bil som både kan konkurrere med de rimeligere mellomklasse SUVene, og premiumklassen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SIS

Ikke luft- eller adaptiv fjæring,ikke adaptive lys, men det kommer kanskje etterhvert. Så spørs det om dette er noe man kan klare seg uten. Kostbart å reparere når garantien er ute iallfall.

hELgenen

Synes bilen fremstår som overpriset. Tipper det blir en saftig reduksjon i prisen bare den første bølgen har kastet pengene sine på den. Ser at mange av de tyske premium merkene forsøker seg med høy pris i starten og så etter en tid å gjør de et dykk. Problemet er jo ofte at utstyret koster så hinsides slik at totalen blir høy. Startprisen er ofte en bil ingen kjøper...ikke sikkert man får kjøpt dem heller...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SIS på lør 06. sep 2025, kl. 12:36Ikke luft- eller adaptiv fjæring,ikke adaptive lys, men det kommer kanskje etterhvert. Så spørs det om dette er noe man kan klare seg uten. Kostbart å reparere når garantien er ute iallfall.

Det står i hvert fall "Adaptive dempere".

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på lør 06. sep 2025, kl. 12:46Synes bilen fremstår som overpriset. Tipper det blir en saftig reduksjon i prisen bare den første bølgen har kastet pengene sine på den. Ser at mange av de tyske premium merkene forsøker seg med høy pris i starten og så etter en tid å gjør de et dykk. Problemet er jo ofte at utstyret koster så hinsides slik at totalen blir høy. Startprisen er ofte en bil ingen kjøper...ikke sikkert man får kjøpt dem heller...

Når jeg leser om bilen så får jeg et inntrykk av at dette er noe ekstra.
- Opptil 370km lading på 10 minutter (400kW).
- 20 ganger datakraft enn før.
- 2000kg hengervekt
- 4,78 m lang (vokst siden gamle iX3)
- 108 kWh batteri (minst 678 km rekkevidde)
- 3340 x 1440 oppløsning på 17,9" skjermen
- elbil fra bunnen av med masssse forbedringer, og lavere forbruk.

Jeg tror en aldri kommer til å få denne bilen billigere. Ser ut som en får bra pakker, men kjenner ikke til hva man mangler i disse pakkene.

https://www.bilia.no/biler/bmw/nyheter/nye-ix3-neue-klasse/

Spørsmålet er om en får bilen i 2026 med samme avgifter som nå, og om det er andre prisjusteringsklausuler.

Espen.Oslo

Ser det er litt forvirring rundt fjæringen. Luft er ikke med, men bilen er oppgitt med adaptive dempere – og for Norge kan det være riktig prioritering. På telehiv og lappet asfalt gir gode demperkart ofte mer i hverdagen enn luft alene, og det er én ting mindre å grue seg for etter garanti. Det som avgjør er kalibreringen: hvor myk er «Comfort» over de små, raske ujevnhetene, og hvor mye strammer den til i «Sport»? På 21" vil det merkes allerede i 70–90 km/t. Hvis BMW har truffet her, blir fraværet av luft en ikke-sak. Noen som har fått prøve demoen på kjent strekning og kan si noe om vertikalbevegelse/støy på 20 vs 21?

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 06. sep 2025, kl. 17:29
Sitat fra: hELgenen på lør 06. sep 2025, kl. 12:46Synes bilen fremstår som overpriset. Tipper det blir en saftig reduksjon i prisen bare den første bølgen har kastet pengene sine på den. Ser at mange av de tyske premium merkene forsøker seg med høy pris i starten og så etter en tid å gjør de et dykk. Problemet er jo ofte at utstyret koster så hinsides slik at totalen blir høy. Startprisen er ofte en bil ingen kjøper...ikke sikkert man får kjøpt dem heller...

- 2000kg hengervekt

Jeg tror en aldri kommer til å få denne bilen billigere. Ser ut som en får bra pakker, men kjenner ikke til hva man mangler i disse pakkene.

Spørsmålet er om en får bilen i 2026 med samme avgifter som nå, og om det er andre prisjusteringsklausuler.

Har du sett på hva andre elbiler kommer med nå og til hvilke priser - eller har du kun kikket på BMW og lukket øynene for alle andre merker? Poenget mitt er at prisene er ganske stive mot hva man får av andre merker - og alle leverer 400 KW lading nå. 100 kWh batteri får du under 600k hos f.eks Smart #5
Og det kommer også flere...Jeg oppfatter dette som å melke premium merket.

Men når det kommer til avgifter - så vet man aldri hva som skjer........Stol aldri på en politiker - denne lever av å lyve

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lør 06. sep 2025, kl. 18:31Har du sett på hva andre elbiler kommer med nå og til hvilke priser - eller har du kun kikket på BMW og lukket øynene for alle andre merker? Poenget mitt er at prisene er ganske stive mot hva man får av andre merker - og alle leverer 400 KW lading nå. 100 kWh batteri får du under 600k hos f.eks Smart #5
Og det kommer også flere...Jeg oppfatter dette som å melke premium merket.

Hva hjelper det med 100kWh batteri når rekkevidden (54 mil) er kortere enn Model Y med 75kWh? IX3 går opp mot 80 mil. I tillegg trekker iX3 2000kg på kroken. Skal man sammenligne med Smart #5 så må man vente på iX3 med mindre batteri.

Spenstig påstand at alle leverer 400kW lading. Hyundai - Nei, Kia - Nei, VW - Nei, Skoda - Nei, Audi - Nei, Tesla - Nei, Ford - Nei, Peugeot - Nei, Citroen - Nei, Renault - Nei. Noen kinabiler - ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SIS

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 06. sep 2025, kl. 17:03
Sitat fra: SIS på lør 06. sep 2025, kl. 12:36Ikke luft- eller adaptiv fjæring,ikke adaptive lys, men det kommer kanskje etterhvert. Så spørs det om dette er noe man kan klare seg uten. Kostbart å reparere når garantien er ute iallfall.

Det står i hvert fall "Adaptive dempere".

OK, det er positivt, men tror ikke de er adaptive i den forstand at du kan velge mellom sport eller comfort f.eks.Men håper jeg tar feil.

SIS

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 06. sep 2025, kl. 17:29

- 2000kg hengervekt

Tror ikke denne blir billigere nei, det kan komme evt. moms og avgifter i 2027.

Trond.m

De er nok mest sannsynlig at prisen vil falle mot slutten av 2026, men som nevnt kan det bremses om det varsles økning i mva fra 2027. På den annen side har prisen på en SC BMW iX50 falt fra nesten 1.2 mill i slutten av 2022 (før mva og avgifter) til i underkant av 1 mill i dag. I tillegg har dagens modell flere forbedringer og lengre rekkevidde. IX3 produseres rimelig i Ungarn og de har har nok store  marginer til å svare på økt konkurranse fra kinesiske merker. Mitt stalltips er at det kommer kampanjer med minst 50.000 i kundefordel ganske raskt etter at de dørste bilene ble levert. Jeg husker også godt at BMW satte ned prisen på i3 120 Ah med ca 8 % få uker etter at de blr levert til de første kundene. Det som er verd å merke seg er at prisgarantien til BMW  medfører at kunder med biler i bestilling får «garanti» mot prisreduksjoner som inntreffer før biler i bestilling er levert (i motsetning til eks. Tesla)

Øyvind.h

Skjønner jo at inflasjon og kvantesprang på produkt drar opp, men det er en kvart million mer enn jeg ga for forrige IX3. Før kampanje og eventuell rabatt.

Det blir interessant å se lansering av nye GLC i morgen som blir en direkte konkurrent til IX3 i premium-segmentet.

IX3 er definitivt aktuell for oss som neste bil, men listen over biler som skal prøvekjøres og vurderes begynner å bli ganske lang.
Xpeng G9, nye Xpeng P7, Smart 5, Zeekr 7x og også en runde til med vurdering av ID7.
Veldig fint å ha så mange gode biler å velge mellom som utmerker seg på forskjellige områder. Fra det solide tyske, til de med underholdningsskjerm for passasjerer og 500kW ladeeffekt. Utviklingen går i et vanvittig tempo nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sanya

Sitat fra: Trond.m på lør 06. sep 2025, kl. 21:44Jeg husker også godt at BMW satte ned prisen på i3 120 Ah med ca 8 % få uker etter at de blr levert til de første kundene.

men de først økte prisene med 8% rett før lansering av 120Ah

hELgenen

Sitat fra: Sanya på lør 06. sep 2025, kl. 22:16
Sitat fra: Trond.m på lør 06. sep 2025, kl. 21:44Jeg husker også godt at BMW satte ned prisen på i3 120 Ah med ca 8 % få uker etter at de blr levert til de første kundene.

men de først økte prisene med 8% rett før lansering av 120Ah

Ja - BMW går sine egne veier med prisene. Selv nye modeller er det jo ofte rabatt på også - bare man er medlem av den rette klubben.........

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA