Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

SIS

Jeg tipper nye iX3 får hverken bakhjulsving eller luftfjæring, kun adaptivt understell og nivå-regulering på bakaksel, som 5 serie Touring. Kun synsing fra meg dog. Uansett, svært lovende bil.

Trond.m

Sitat fra: SIS på søndag 15. juni 2025, klokken 13:27Jeg tipper nye iX3 får hverken bakhjulsving eller luftfjæring, kun adaptivt understell og nivå-regulering på bakaksel, som 5 serie Touring. Kun synsing fra meg dog. Uansett, svært lovende bil.
Testene så langt tyder jo på at bilen er lovende både med tanke på komfort og kjøreegenskaper. Da er det mer et pluss at det ikke er luftfjæring med tanke på framtidige reparasjoner. Jeg synes de nevnte at luft vil bil en opsjon i en video, men er usikker. Det ville vel være sannsynlig, siden Q6 har dette, men jeg velger det gjerne bort hvis mulig.

Trond.m

Elbil24 har nå testkjørt iX3 NK. Det er imponert over bilen, men sier at de ikke har fått ny informasjon om AWD løsningen. I følge elbil24 er det fortsatt bare AWD ved framdrift, ikke revers.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på I går kl. 08:32
Sitat fra: SIS på søndag 15. juni 2025, klokken 13:27Jeg tipper nye iX3 får hverken bakhjulsving eller luftfjæring, kun adaptivt understell og nivå-regulering på bakaksel, som 5 serie Touring. Kun synsing fra meg dog. Uansett, svært lovende bil.
Testene så langt tyder jo på at bilen er lovende både med tanke på komfort og kjøreegenskaper. Da er det mer et pluss at det ikke er luftfjæring med tanke på framtidige reparasjoner. Jeg synes de nevnte at luft vil bil en opsjon i en video, men er usikker. Det ville vel være sannsynlig, siden Q6 har dette, men jeg velger det gjerne bort hvis mulig.
Autogefühl nevnte vel at bilen som ble testet hadde "basic suspension". Sannsynligvis vil den ble tilbudt med luftfjæring også ja. På Q6 virker luftfjæring som en nødvendighet grunnet dårlig komfort på vanlig, men min erfaring med iX3 (og i4) tilsier at det ikke er nødvendig på iX3 NK.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: Trond.m på I går kl. 19:50Elbil24 har nå testkjørt iX3 NK. Det er imponert over bilen, men sier at de ikke har fått ny informasjon om AWD løsningen. I følge elbil24 er det fortsatt bare AWD ved framdrift, ikke revers.
Trolig en deal-breaker for min del dette...
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: Oddaa på I går kl. 20:32
Sitat fra: Trond.m på I går kl. 19:50Elbil24 har nå testkjørt iX3 NK. Det er imponert over bilen, men sier at de ikke har fått ny informasjon om AWD løsningen. I følge elbil24 er det fortsatt bare AWD ved framdrift, ikke revers.
Trolig en deal-breaker for min del dette...

Fra Elbil24.no :

"Den bakre motoren har fått en samarbeidspartner på fremakslingen, en ASM-motor som dessverre kun er ment til en boost-funksjon når det er behov for ekstra krefter, eller grep for fremkommelighet. Nå har vi igjen dårlig nytt å melde, for som vi tidligere har skrevet, så blir ikke denne motoren aktivert i revers. Dette diskuterte vi grundig med mannen som har ansvaret for utviklingen av systemet, under et teknisk seminar hos BMW i Landshut, Tyskland. Dessverre kunne de ikke komme med noe nytt nå heller, under prøvekjøringen. Vi må derfor innse at effektivitet har vunnet over firehjulstrekk i revers, og det er forståelig nok. "

Som nordmann forstår jeg det ikke - men mulig man har EU tilpasset AWD systemet?
Jeg tror ikke dette grepet er rett for det norske markedet. Så kommer det alltid noen som sier
at man klarer seg fint uten - og det gjør man jo helt til man oppdager at det gjør man ikke.
Selv om man skulle ha vunnet bilen i lotteri så vil bilens opplevde verdi der og da - når man står der og trenger AWD ved rygging - være lik 0. Men mange trenger sikkert ikke bil heller - mye bedre å sykle, ta buss,tog eller taxi...

SIS

Sitat fra: hELgenen på I går kl. 21:17
Sitat fra: Oddaa på I går kl. 20:32
Sitat fra: Trond.m på I går kl. 19:50Elbil24 har nå testkjørt iX3 NK. Det er imponert over bilen, men sier at de ikke har fått ny informasjon om AWD løsningen. I følge elbil24 er det fortsatt bare AWD ved framdrift, ikke revers.
Trolig en deal-breaker for min del dette...

Fra Elbil24.no :

"Den bakre motoren har fått en samarbeidspartner på fremakslingen, en ASM-motor som dessverre kun er ment til en boost-funksjon når det er behov for ekstra krefter, eller grep for fremkommelighet. Nå har vi igjen dårlig nytt å melde, for som vi tidligere har skrevet, så blir ikke denne motoren aktivert i revers. Dette diskuterte vi grundig med mannen som har ansvaret for utviklingen av systemet, under et teknisk seminar hos BMW i Landshut, Tyskland. Dessverre kunne de ikke komme med noe nytt nå heller, under prøvekjøringen. Vi må derfor innse at effektivitet har vunnet over firehjulstrekk i revers, og det er forståelig nok. "

Som nordmann forstår jeg det ikke - men mulig man har EU tilpasset AWD systemet?
Jeg tror ikke dette grepet er rett for det norske markedet. Så kommer det alltid noen som sier
at man klarer seg fint uten - og det gjør man jo helt til man oppdager at det gjør man ikke.
Selv om man skulle ha vunnet bilen i lotteri så vil bilens opplevde verdi der og da - når man står der og trenger AWD ved rygging - være lik 0. Men mange trenger sikkert ikke bil heller - mye bedre å sykle, ta buss,tog eller taxi...

Hvis dette viser seg å stemme: En ulempe, ja - en dealbreaker? Ikke for meg iallfall. Kjørt 2-hjulstrekk fra 1986 til 2005, kan ikke huske at jeg noen gang måtte sette igjen bilen, fordi jeg hadde kjørt meg fast. Bortsett fra når jeg havnet skikkelig i grøfta da.. men de gangene hadde neppe 4WD vært nok heller. Kanskje..


turfsurf

Sitat fra: hELgenen på I går kl. 21:17Som nordmann forstår jeg det ikke - men mulig man har EU tilpasset AWD systemet?
Jeg tror ikke dette grepet er rett for det norske markedet. Så kommer det alltid noen som sier
at man klarer seg fint uten - og det gjør man jo helt til man oppdager at det gjør man ikke.
Selv om man skulle ha vunnet bilen i lotteri så vil bilens opplevde verdi der og da - når man står der og trenger AWD ved rygging - være lik 0. Men mange trenger sikkert ikke bil heller - mye bedre å sykle, ta buss,tog eller taxi...
Helt enig i dette, mye man kan klare seg uten. Men sammenlignet med en bil som har fullverdig AWD er det en veldig negativ ting. Kommer på flere tilfeller hvor jeg mest sannsynlig ville stått fast og måttet ut med remedier for å komme løs uten AWD i revers, eller alternativt parkere bilen ett helt annet sted.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på I dag kl. 06:06
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 21:17Som nordmann forstår jeg det ikke - men mulig man har EU tilpasset AWD systemet?
Jeg tror ikke dette grepet er rett for det norske markedet. Så kommer det alltid noen som sier
at man klarer seg fint uten - og det gjør man jo helt til man oppdager at det gjør man ikke.
Selv om man skulle ha vunnet bilen i lotteri så vil bilens opplevde verdi der og da - når man står der og trenger AWD ved rygging - være lik 0. Men mange trenger sikkert ikke bil heller - mye bedre å sykle, ta buss,tog eller taxi...
Helt enig i dette, mye man kan klare seg uten. Men sammenlignet med en bil som har fullverdig AWD er det en veldig negativ ting. Kommer på flere tilfeller hvor jeg mest sannsynlig ville stått fast og måttet ut med remedier for å komme løs uten AWD i revers, eller alternativt parkere bilen ett helt annet sted.
Uansett så opplyser BMW Norge internt at den får AWD også i revers. Men om de vet sikkert eller bare antar kan man aldri vite. Uansett vil det ikke påvirke negativt min interesse for bilen. Jeg er vesentlig mer skeptisk til interiør og den latterlige skjermen som er skråstilt uten at jeg ser noen nytteverdi i det. Snarere tvert om.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA