Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. september 2025, klokken 21:54Skjønner jo at inflasjon og kvantesprang på produkt drar opp, men det er en kvart million mer enn jeg ga for forrige IX3. Før kampanje og eventuell rabatt.

Det blir interessant å se lansering av nye GLC i morgen som blir en direkte konkurrent til IX3 i premium-segmentet.

IX3 er definitivt aktuell for oss som neste bil, men listen over biler som skal prøvekjøres og vurderes begynner å bli ganske lang.
Xpeng G9, nye Xpeng P7, Smart 5, Zeekr 7x og også en runde til med vurdering av ID7.
Veldig fint å ha så mange gode biler å velge mellom som utmerker seg på forskjellige områder. Fra det solide tyske, til de med underholdningsskjerm for passasjerer og 500kW ladeeffekt. Utviklingen går i et vanvittig tempo nå.

Jeg synes ikke prisøkningen er så veldig høy med tanke på en enorm økning i batteri (på over 108kWh netto) og rekkevidde. I tillegg får en jo 4-hjulstrekk og lynrask lading og skyhøy rekkevidde, samt en svært skjerm med 20 ganger datakraft.

Ser ganske dyrt ut med 615.000 for en demokjørt utdatert utgående iX3.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. september 2025, klokken 18:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 06. september 2025, klokken 17:29
Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. september 2025, klokken 12:46Synes bilen fremstår som overpriset. Tipper det blir en saftig reduksjon i prisen bare den første bølgen har kastet pengene sine på den. Ser at mange av de tyske premium merkene forsøker seg med høy pris i starten og så etter en tid å gjør de et dykk. Problemet er jo ofte at utstyret koster så hinsides slik at totalen blir høy. Startprisen er ofte en bil ingen kjøper...ikke sikkert man får kjøpt dem heller...

Når jeg leser om bilen så får jeg et inntrykk av at dette er noe ekstra.
- Opptil 370km lading på 10 minutter (400kW).
- 20 ganger datakraft enn før.
- 2000kg hengervekt
- 4,78 m lang (vokst siden gamle iX3)
- 108 kWh batteri (minst 678 km rekkevidde)
- 3340 x 1440 oppløsning på 17,9" skjermen
- elbil fra bunnen av med masssse forbedringer, og lavere forbruk.

Jeg tror en aldri kommer til å få denne bilen billigere. Ser ut som en får bra pakker, men kjenner ikke til hva man mangler i disse pakkene.

https://www.bilia.no/biler/bmw/nyheter/nye-ix3-neue-klasse/

Spørsmålet er om en får bilen i 2026 med samme avgifter som nå, og om det er andre prisjusteringsklausuler.

Har du sett på hva andre elbiler kommer med nå og til hvilke priser - eller har du kun kikket på BMW og lukket øynene for alle andre merker? Poenget mitt er at prisene er ganske stive mot hva man får av andre merker - og alle leverer 400 KW lading nå. 100 kWh batteri får du under 600k hos f.eks Smart #5
Og det kommer også flere...Jeg oppfatter dette som å melke premium merket.

Men når det kommer til avgifter - så vet man aldri hva som skjer........Stol aldri på en politiker - denne lever av å lyve

Jeg har lukket øynene.
Når det gjelder bil så tenker jeg litt risiko (historikk med feil, eller manglende historikk trekker ned), litt hva jeg har lest av tester, litt om effektivitet, men også vel så viktig: hvordan den føles å kjøres / brukes. BMW har vært gode på det.

For all del, jeg har lest at Xpeng G9 og er en bra bil. Er ikke i markedet for å kjøpe ny bil nå, så har ikke prøvd de forskjellige.

Trond.m

Jeg ville bestilt bilen umiddelbart hvis det var en klausul om mulig kansellering etter prøvekjøring. Det må da være i grenseland i forhold til loven, for det må jo være definert som fjernsalg når bilen ikke finnes og de selger et uferdig produkt minst 6-12 mnd før levering. De vet heller ikke hvilket modellår bilen får, og hvis jeg likevel må vente til juli / august så vil det normalt stå 27 modell i VIN nummeret. Nå tror jeg at jeg venter til det er mulig å prøve bilen. De siste 2 årene viser at mye kan skje med prisene på biler på et år, nå som konkurransen fra Kina tiltar. Men bilen er unik, for den tilfredsstiller jo absolutt alle krav jeg har til en elektrisk bil, bortsett fra at jeg skulle ønske at det var en tyskprodusert bil.

Håvar

På konseptstadiet var det snakk om mindre batterier i tillegg til det på 108 kWh. Har noen funnet mer om dette siden?

Med rask lading og såpass lavt forbruk som BMW lover bytter jeg gjerne bort noen mil rekkevidde for å knipe inn et par hundre kilo i egenvekt
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

turfsurf

Har bare sett det nevnt i noen av omtalene på YouTube. Er ikke sikkert det spares så mye vekt på mindre batteri, kan fort være de benytter batterier med mindre energitetthet som er billigere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på søndag 07. september 2025, klokken 07:32Jeg ville bestilt bilen umiddelbart hvis det var en klausul om mulig kansellering etter prøvekjøring. Det må da være i grenseland i forhold til loven, for det må jo være definert som fjernsalg når bilen ikke finnes og de selger et uferdig produkt minst 6-12 mnd før levering. De vet heller ikke hvilket modellår bilen får, og hvis jeg likevel må vente til juli / august så vil det normalt stå 27 modell i VIN nummeret. Nå tror jeg at jeg venter til det er mulig å prøve bilen. De siste 2 årene viser at mye kan skje med prisene på biler på et år, nå som konkurransen fra Kina tiltar. Men bilen er unik, for den tilfredsstiller jo absolutt alle krav jeg har til en elektrisk bil, bortsett fra at jeg skulle ønske at det var en tyskprodusert bil.

Ja - bilen tilfredsstiller nok alle krav man normalt har - men i dette segmentet kommer det nå stadig flere biler. Og hvordan skal BMW møte denne konkurransen? Skal de løpe til politikere og be dem stenge ute kinesere og andre land? Bilen skal produseres i "Europa" - dvs. i Ungarn, ett Ungarn som heier på Russland...Ja på mange måter er det jo slik at BMW her ikke plasserer seg fornuftig mhp de som bare vil kjøpe Europeisk heller. Sånn sett har man like god moral og etiske standarder ved å velge kinesisk vs denne vil jeg mene. Ja, kina produsentene strømmer også til Ungarn......
Så ja - Kina biler vil konkurrere greit med denne - og vi har "hybride" kina merker som Polestar,Smart,Zeekr,Volvo osv osv...Som alle dytter ut biler som for mange treffer godt. Og vi har rene Kina merker som Xpeng G9 og G6 som i opplevd kvalitet faktisk er overraskende bra.

Så BMW møter sterk konkurranse der ute - og de har ikke en "moralsk fane" de kan ta litt ekstra premium for hos enkelte bekymrede kunder, da de plasserer produksjonen i Ungarn.

Derfor tror jeg bilen vil raskt få en prisjustering - men vi ser den kanskje ikke før den første bølgen har fått sine biler. Og da snakker vi sikkert et helt nytt avgiftsregime i Norge også kanskje? Vi skal jo jekkes ned og venne oss til å handle billige folkemodeller igjen. For staten skal vokse mer og trenger mer penger - i alle fall ser det slik ut på alle meningsmålinger at vi skal ha 4 nye år med økte avgifter og større offentlige budsjetter. Og større andel av disse pengene skal sikkert hentes fra nye BMW eiere...

daktari

Her er lenke til fullstendig presse-dokumenter, inkl en 40 siders pdf med veldig mange detaljer. Der finnes sikkert svaret på om den har adaptive dempere bl.a.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0451998EN/the-start-of-a-new-era-the-new-bmw-ix3?language=en
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på søndag 07. september 2025, klokken 11:58Her er lenke til fullstendig presse-dokumenter, inkl en 40 siders pdf med veldig mange detaljer. Der finnes sikkert svaret på om den har adaptive dempere bl.a.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0451998EN/the-start-of-a-new-era-the-new-bmw-ix3?language=en

Mener Autogefyyyl snakket om det, men ser det ikke her.

turfsurf

Ville ikke vært veldig bekymret for demperne. Utgående iX3 var ekstremt bra uten luftfjæring eller adaptive dempere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: SIS på lørdag 06. september 2025, klokken 12:36Ikke luft- eller adaptiv fjæring,ikke adaptive lys, men det kommer kanskje etterhvert.
Adaptive lys er en opsjon.

Sveinix

Noen som har bestilt noen av kampanjene? Eksempelvis full charge til 750 000kr. Hva er ikke inkludert i dette tilbudet som evt avgifter frakt osv?

Oddaa

Sitat fra: Sveinix på søndag 07. september 2025, klokken 18:26Noen som har bestilt noen av kampanjene? Eksempelvis full charge til 750 000kr. Hva er ikke inkludert i dette tilbudet som evt avgifter frakt osv?
Fikk en pris på 799 på FC med vinterhjul, 4 år service, matter osv, og frakt og klargjøring.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Jalla

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. september 2025, klokken 13:59Ville ikke vært veldig bekymret for demperne. Utgående iX3 var ekstremt bra uten luftfjæring eller adaptive dempere.
Det samme sier de som allerede har testet bilen. Den kjører meget bra.

Drives better than any other EV?! All-new BMW iX3 Neue Klasse 2026 first ride!

https://www.youtube.com/watch?v=v6Cjf1cTdiQ

Sveinix

Sitat fra: Oddaa på søndag 07. september 2025, klokken 20:37
Sitat fra: Sveinix på søndag 07. september 2025, klokken 18:26Noen som har bestilt noen av kampanjene? Eksempelvis full charge til 750 000kr. Hva er ikke inkludert i dette tilbudet som evt avgifter frakt osv?
Fikk en pris på 799 på FC med vinterhjul, 4 år service, matter osv, og frakt og klargjøring.
Takk for opplysningen jeg fikk ikke så bra tilbud. Samme pris men uten service. La merke til at frakt og klargjøring var på 22k. Syns det er drøyt fra Drammen til Vestlandet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. september 2025, klokken 10:05
Sitat fra: Trond.m på søndag 07. september 2025, klokken 07:32Jeg ville bestilt bilen umiddelbart hvis det var en klausul om mulig kansellering etter prøvekjøring. Det må da være i grenseland i forhold til loven, for det må jo være definert som fjernsalg når bilen ikke finnes og de selger et uferdig produkt minst 6-12 mnd før levering. De vet heller ikke hvilket modellår bilen får, og hvis jeg likevel må vente til juli / august så vil det normalt stå 27 modell i VIN nummeret. Nå tror jeg at jeg venter til det er mulig å prøve bilen. De siste 2 årene viser at mye kan skje med prisene på biler på et år, nå som konkurransen fra Kina tiltar. Men bilen er unik, for den tilfredsstiller jo absolutt alle krav jeg har til en elektrisk bil, bortsett fra at jeg skulle ønske at det var en tyskprodusert bil.

Ja - bilen tilfredsstiller nok alle krav man normalt har - men i dette segmentet kommer det nå stadig flere biler. Og hvordan skal BMW møte denne konkurransen? Skal de løpe til politikere og be dem stenge ute kinesere og andre land? Bilen skal produseres i "Europa" - dvs. i Ungarn, ett Ungarn som heier på Russland...Ja på mange måter er det jo slik at BMW her ikke plasserer seg fornuftig mhp de som bare vil kjøpe Europeisk heller. Sånn sett har man like god moral og etiske standarder ved å velge kinesisk vs denne vil jeg mene. Ja, kina produsentene strømmer også til Ungarn......
Så ja - Kina biler vil konkurrere greit med denne - og vi har "hybride" kina merker som Polestar,Smart,Zeekr,Volvo osv osv...Som alle dytter ut biler som for mange treffer godt. Og vi har rene Kina merker som Xpeng G9 og G6 som i opplevd kvalitet faktisk er overraskende bra.

Så BMW møter sterk konkurranse der ute - og de har ikke en "moralsk fane" de kan ta litt ekstra premium for hos enkelte bekymrede kunder, da de plasserer produksjonen i Ungarn.

Derfor tror jeg bilen vil raskt få en prisjustering - men vi ser den kanskje ikke før den første bølgen har fått sine biler. Og da snakker vi sikkert et helt nytt avgiftsregime i Norge også kanskje? Vi skal jo jekkes ned og venne oss til å handle billige folkemodeller igjen. For staten skal vokse mer og trenger mer penger - i alle fall ser det slik ut på alle meningsmålinger at vi skal ha 4 nye år med økte avgifter og større offentlige budsjetter. Og større andel av disse pengene skal sikkert hentes fra nye BMW eiere...

Det som en del tyskere bruker som argument for ikke å kjøpe elbil:
- går ikke langt nok. På Autobahn forsvinner kilometerne
- Kan ikke lade hjemme. Med kort rekkevidde er det et problem.
- Dyrt med elbil, og dyrt med strøm (like dyrt som bensin)

Sånn sett har jeg stor tro på iX3 Neue Klasse i Tyskland og. 800 km er en  av versjonene forventet å få på WLTP. Xpeng G6 har til sammenligning 510 km. Så 290 km i forskjell. I tillegg liker jo tyskerne BMW. Og 370km kjøring fra 10 minutters lading på iX3 - da funker det jo bra selv om en bare lader på lynlading.
Ettersom strømmen er så dyr i Tyskland, og mange har høy kjørelengde, så har jo forbruk også litt å si på økonomien.

Og hvis BMW får solgt masse i mellom-Europa av iX3 så spørs det vel hvor mye  de setter ned prisen. Men har jo og mye med valutakurs å gjøre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA