Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2024.8.x

Startet av førategangtesla, tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:28

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 13:08Er alle funksjoner som kommer over OTA uten forhåndskunngjøringer en gratis gave fra Tesla som de egentlig skulle ha tatt betalt for?

Hvem har påstått det? Stian Stråmann?
'21 3LR

sjokomelk

Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 13:08Frontlyktene til Tesla med Matrix kommer fra Samsung, og er distribuert av Hella. Ganske sikker på at Samsung/Hella også leverer software til sitt produkt som tilpasses av bilprodusentene for å gjøre det enkelt/enklere.
Selve diodene er kanskje fra Samsung, men lykta er fra Hella. Det er en SSL-100.
https://www.hella.com/press/en/Technology-Products-10-03-2020-18801.html
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Contango

Det som er litt pussig er at Tesla leverer en gratis funksjonalitet som faktisk virker men tar seg heftig betalt for funksjonalitet som ikke virker spesielt bra (EAP/FSD). Men takk for 2024.8.7, Tesla. Ligger endelig klar for nedlasting nå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Mobileum

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. april 2024, klokken 13:13
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 13:08Er alle funksjoner som kommer over OTA uten forhåndskunngjøringer en gratis gave fra Tesla som de egentlig skulle ha tatt betalt for?

Neppe, men kanskje lese det én gang til? Står da vitterlig et "?" i slutten på setningen. Vanskelig å vri det til en påstand!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

OlaM

Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. april 2024, klokken 13:13

Neppe, men kanskje lese det én gang til? Står da vitterlig et "?" i slutten på setningen. Vanskelig å vri det til en påstand!

Var det ikke et retorisk spørsmål? Bare noe helt ut av det blå du lurte på?
'21 3LR

Mobileum

Er du "Blinded by the Light"?

førategangtesla

Jeg tror at adaptive fjernlys har vært i tankene, men også en forenklet produksjon av bilene siden lyktene er like mellom høyre/venstrestyrte biler etc, kun software som endres. En fiffig funksjon jeg nylig leste om er at hvis vi drar på ferietur til England med bilen (det gjør vi jo ofte  :laugh:) så vil bilen omstille lysbilde automatisk fra høyre til venstrestyr, altså selve lysbildet og ikke rattet  :laugh:

Jeg må jammen ha meg en tur ut i kveld også tror jeg, artig å se hvordan bilen/lyktene jobber med å maskere ut annen trafikk.

Yamakazi

Endelig fått oppdatering i går, ikke fått testa (aug 23 LR)

Silkefot

Testet matrix i går kveld og har sjeldent hatt det så gøy :) Den maskerer ut objekter med lys med en "V" som følger objektet på en måte jeg ikke har sett på andre biler før. Så langt fornøyd men finner sikkert ulemper etterhvert
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Mobileum

Husker jeg feil, eller er dette noe nytt? Var ikke blinklysindikatoren høyere opp tidligere?

RuneW

Er også svært fornøyd med de nye, gratis lysene. Og det løser ett av de mest irriterende problemene med Teslaen, nemlig at lysene "blendet opp" alt for sakte etter å ha blendet ned.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Klykken

De har endret utseende på de også. Rund indikator tidligere og noe mindre i størrelse. Tipper du har 2024.8-software. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Eneste aberet er at fjernlys ikke slås på før det er nærmest pitch black ute. Noe overdrevet, men synes det er veldig mørkt før de slås på noen ganger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mobileum

Ja, og det står iallfall det i Profilen min  :)

KjellAtleJohnny

Sitat fra: Klykken på torsdag 04. april 2024, klokken 13:53Eneste aberet er at fjernlys ikke slås på før det er nærmest pitch black ute. Noe overdrevet, men synes det er veldig mørkt før de slås på noen ganger.
Før gikk de på per klokke, slik som avblending av speil. Dette i strid mot alle andre leverandører. Der de bruker lyssensor, bruker/brukte Tesla rent klokkeslett. Fjernlysene gikk på til tross for fullt opplyst gate, og som fortsatt hender -- speil blir avblendet midt i mørket og gjør speilene ubrukelige om natten.

Kan være enig at for å teste er det litt vanskelig slik de funker nå da det ikke er så veldig mange veier rundt om uten gatelys (spesielt hvor jeg bor i Bergen), men sluttresultatet er bedre. Fjernlys er av midt på natten fordi veier er fullt opplyst. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA