Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2024.8.x

Startet av førategangtesla, tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:28

« forrige - neste »

gjobjo

Sitat fra: svedman på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:43Jeg testet de adaptive fjernlysene med ca 1t kjøring på svingete landevei i går kveld, og ble ikke blinket på en eneste gang. Lysene var veldig kjappe til både å "mørklegge" møtende biler (også de som kom brått på rundt en sving) og holde resten av veien opplyst, og veldig kjapp til å utvide lysbildet igjen når møtende bil hadde passert. Synes lysene fungerer meget bra, men skal sies jeg har ikke sammenlikningsgrunnlag med andre bilprodusenter på dette.

Jeg fikk det ikke til, var nærlys hele tiden, var mørkt som bare det, Adaptiv.. er aktivert og alt sto på Auto, fikk ikke til å velge fjernlys en gang, er det noe annet en skal gjøre også? drar jeg hendel til meg så kommer fjernlys ikon opp, men holdes ikke, skubber jeg hendel fra meg så bare velges auto eller vanlig, ikke noe fjernlys ikon kommer opp heller, skal det ikke det slik at en vet?
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

svedman

gjobjo, her er det jeg gjorde:

  • Oppdaterte bilen til 2024.8.7
  • Adaptive fjernlys aktivert i innstillingene under Lys
  • Kjørelys på Auto under Lys
  • Fjernlyshendel dyttet fra meg, slik at et grått fjernlysikon med bokstaven A inni vises

Det skal komme et grått fjernlysikon med bokstaven A inni under kjørelysikonet hvis funksjonen er aktivert og i stand-by, og det samme ikonet skal være blått med bokstaven A inni når fjernlysene faktisk er på (også når de mørklegger andre biler).
2021: Tesla Model Y LR AWD med FSD.
2008 - 2012: Kewet Buddy Citi-Jet 6, 2008-modell, "YOSHI".

førategangtesla

Jeg har vært ute på veien i kveld og prøvd ut lysene. Jeg har ikke erfaring med andre adaptive/matrix fjernlys, men jeg synes at dette rett og slett er fantastisk bra  :+1: endelig slipper jeg å vente 3-4 sekunder før fjernlys slår seg på igjen etter møtende trafikk er forbi, her slår den maskerte delen av lyset seg på mer eller mindre på igjen umiddelbart  :+1:

Møtende biler skyggelegges og så har jeg fjernlys forbi møtende bil i min retning. Med bil foran meg så maskere den bilen perfekt og gir meg fjernlys rundt bilen foran meg.

Jeg har ikke hatt problemer med at møtende biler blinker på meg tidligere, ei heller nå  :laugh:

Så det fungerer vel egentlig etter hensikten, jeg er iallefall veldig happy  :+1:

Bra tesla  :+1: jeg har fått en utrolig bra funksjon gratis, jeg satte bilen fra meg i garasjen i går kveld og satte den til å laste ned og oppdatere, når jeg våknet så hadde jeg matrix fjernlys  :laugh:

Mobileum

Tipper du allerede har betalt... 😀
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:57Tipper du allerede har betalt... 😀

Jeg har hatt hardwaren hele tiden ja  :laugh:
Sånn sett har du rett.

Jeg kan kanskje si at jeg ikke hadde forventet å få det  :laugh:




RJK

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:54Jeg har vært ute på veien i kveld og prøvd ut lysene. Jeg har ikke erfaring med andre adaptive/matrix fjernlys, men jeg synes at dette rett og slett er fantastisk bra  :+1: endelig slipper jeg å vente 3-4 sekunder før fjernlys slår seg på igjen etter møtende trafikk er forbi, her slår den maskerte delen av lyset seg på mer eller mindre på igjen umiddelbart  :+1:

Møtende biler skyggelegges og så har jeg fjernlys forbi møtende bil i min retning. Med bil foran meg så maskere den bilen perfekt og gir meg fjernlys rundt bilen foran meg.

Jeg har ikke hatt problemer med at møtende biler blinker på meg tidligere, ei heller nå  :laugh:

Så det fungerer vel egentlig etter hensikten, jeg er iallefall veldig happy  :+1:

Bra tesla  :+1: jeg har fått en utrolig bra funksjon gratis, jeg satte bilen fra meg i garasjen i går kveld og satte den til å laste ned og oppdatere, når jeg våknet så hadde jeg matrix fjernlys  :laugh:
Welcome to the matrix...! Du tok tydeligvis den blå...!

:laugh: :laugh: :laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

KjellAtleJohnny

Funker ok. Liker at den nå ikke slår på fjernlyset hvis det er gatelys. Men jeg har nå hatt 3 biler foran som har stoppet og sluppet meg forbi i mørket. Virker som den er for treg til å mørkelegge bilen foran meg og for dem virker det som om jeg blinker med lysene. Imøtekommende biler er grei.

22 M3P.

turfsurf

Sitat fra: gjobjo på tirsdag 02. april 2024, klokken 21:45Jeg fikk det ikke til, var nærlys hele tiden, var mørkt som bare det, Adaptiv.. er aktivert og alt sto på Auto, fikk ikke til å velge fjernlys en gang, er det noe annet en skal gjøre også? drar jeg hendel til meg så kommer fjernlys ikon opp, men holdes ikke, skubber jeg hendel fra meg så bare velges auto eller vanlig, ikke noe fjernlys ikon kommer opp heller, skal det ikke det slik at en vet?
Jeg hadde samme problemer til å begynne med. Slo nærlysene på (ikke auto), da begynte fjernlysene å virke. Etter det kunne jeg sette de i auto igjen.

Skal virke som du beskriver ja, indikerer fjernlys når adaptive lys er i bruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: KjellAtleJohnny på onsdag 03. april 2024, klokken 04:13Men jeg har nå hatt 3 biler foran som har stoppet og sluppet meg forbi i mørket.
Bonusfunksjon
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: KjellAtleJohnny på onsdag 03. april 2024, klokken 04:13Imøtekommende biler er grei.
Det er alltid hyggelig når bilene er imøtekommende ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:57Tipper du allerede har betalt... 😀
Er det så vanskelig å glede seg over at andre er fornøyde?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Det var jo ordet "gratis" jeg kommenterte. @førategangtesla var vel enig. Synes det er supert at matrix er blitt gjort tilgjengelig. Jeg har sagt det før: Jeg hadde Matrix i 2016 på en Passat GTE, og var det første jeg savnet ved overgang til Tesla.

Så hvor trekker du slutningen din fra?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

OlaM

Softwaren manglet så det var ikke noe som lå der fullt funksjonelt, men utilgjengelig. Å skrive softwaren har tatt lang tid og sikkert kostet mye penger. Vi hadde ikke reklamert på noe ulevert produkt om vi aldri fikk det. Sånn sett fikk vi det "gratis" etter min mening. I hvilken grad det var bakt inn i kjøpsprisen kommer an på hvordan man velger å se på det.

Neste ting jeg ønsker meg gratis er 360-kamera!
'21 3LR

Handyman

Helt enig. Telsa har ikke markedsført at det vil komme, og ingen har betalt for det. Funksjonen adaptive fjernlys
har derfor blitt levert GRATIS til de det gjelder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Frontlyktene til Tesla med Matrix kommer fra Samsung, og er distribuert av Hella. Ganske sikker på at Samsung/Hella også leverer software til sitt produkt som tilpasses av bilprodusentene for å gjøre det enkelt/enklere.

Er alle funksjoner som kommer over OTA uten forhåndskunngjøringer en gratis gave fra Tesla som de egentlig skulle ha tatt betalt for?

Do you have to pay for Tesla upgrades?
Tesla doesn't charge for the software updates. When a new update is available, your car downloads it, then asks when you want to install it. Free of charge. On newer cars, Tesla does charge a monthly fee for premium connectivity, but that's separate from the software updates.


Teslas politikk når det gjelder hardware som blir levert uten at det fungerer er litt spesiell. Noen ganger tar de betalt, men bare for en kort stund. Noe er "gratis". Setevarme bak og oppvarmet ratt i TM3 er noe som gjør politikken litt uklar.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA